به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۵۲۱۱۸
مقاله وارده

«بورسيه‌‌ گيت»؛ وقتی آب از سر مي‌گذرد!

«بورسيه‌‌ گيت»؛ وقتی آب از سر مي‌گذرد!
محمد محمدی

گروه مقالات: از ماهها قبل نقل هایی در مورد بورسیه های غیرقانونی بر سر زبانها افتاد و دقیقا از همان هنگام صحبت های مخلفان در رد این ادعا آغاز کردید و در واقع مي‌توان گفت شروعی بر استیضاح بود. البته رضا فرجی دانا بین دوراهی استیضاح و عدم استیضاح راه اول را برگزید. زمانی که پرونده بورسیه‌ها به جریان افتاد آقای وزیر مي‌دانست این کار اگر پایانش به عدم اعتماد ختم نشود حداقل به استیضاح خواهد رسید. به هر حال جدال بین ذینفعان بورسیه و وزیر شروع شد.

نمایندگان مجلس نیز به هر صورت عزمشان را جزم کردند که که خودی نشان بدهند. آنانی که همیشه در مجلس عاشق سینه چاک دولت (البته نهم و دهم) بودند و مي‌گفتند دولت را باید حمایت کرد، اینبار از حق قانونی خود گفتند و گفتند که باید وظایف نمایندگی را به درستی انجام دهند و این بود که نماینده برزیل نرفته شعارهای حماسی بر کاغذ نوشت و تابلو گونه در مجلس مي‌گشت. البته به زعم نمایندگان استیضاح کننده این استیضاح جدالی بین مرگ و زندگی بود هرچند برکناری فرجی دانا تضمینی برای حیات سیاسی آنان نخواهد بود.

سوالی که بعد از استیضاح پیش مي‌آید این است که آیا سرپرست جدید وزارت علوم و وزیر آینده از پیگیری پرونده بورسیه‌ها کوتاه خواهد آمد؟ یقینا پاسخ منفی است. در هر حال موضوع بورسیه‌ها لو رفته و مردم و جامعه دانشگاهی از آن نمی‌گذرند و حالا همه زن، مرد و پير و جوان از «رسوايي بورسيه گيت» مي‌گويند!  پس با رفتن یک شخص برای مدتی مسکنی برای خود تجویز کرده که با آمدن وزیر جدید این مسکن اثرش را از دست خواهد داد. دیر یا زود افرادی که با استفاده از رانت‌های غیر قانونی بورسیه گرفته‌اند باید جای خود را به کسانی بدهند که به ناحق از حق قانونی شان محروم شده‌اند. در هر صورت نمایندگان مجلس سعی داشتند با طرح موضوع‌هایی غیر از بورسیه‌ها علت اصلی استیضاح را موضوعی دیگر عنوان کنند.

نمایندگان محترم ایرادهایی را مي‌گرفتند که قبل از این به راحتی از کنار آن مي‌گذشتند و انگار در این نه ماهه مشکلات سرباز کرده است. یکی از نمایندگان بحث کاهش شدید رتبه علمی کشور را عنوان مي‌کند اما بیان نمی کند که این آمار و ارقام در مورد کاهش رتبه علمی را از کجا و چه مرجعی تهیه کرده است؟ آمار دروغ کم نشنیده‌ایم، ای کاش منبعی برای آمار خود اعلام مي‌کرد تا بدانیم در این نه ماه به چه شکل رتبه علمی مان کاهش یافته است؟  و اگر ملاك اين رتبه، مشتي مقالات كپي -پيستي و ترجمه‌اي باشد، خدا كند به ته اين رده بندي سقوط كنيم كه حداقل خود را نمي فريبيم!

موضوع قابل تامل در صحبت‌های این نماینده زمان اعتراض ایشان است. کسی که وکیل مردم است همیشه و هر زمان که کاستی باشد اعتراض مي‌کند. برایش فرقی نمی کند رییس جمهور روحانی باشد یا احمدی‌نژاد. آن زمان که ظرفیت پذیرش دانشگاهها افزایش یافته و به موازات آن کیفیت و میزان برخورداری دانشجویان از امکانات آموزشی و پژوهشی کاهش یافت، یقینا باید اعتراض می‌کرد اما کوچکترین حرفی نزد. وقتی موسسات تحقیقی و علمی دنیا به دلیل بدهی مالی دانشگاه‌ها، اشتراک آنان را قطع کرد، در آن زمان هم مردم حق داشتند صدای اعتراض نماینده‌شان را بشنوند که نشنیدند. و هم چنین وقتی موج مهاجرت نخبگان علمی کشور به خارج شتاب فزاینده‌ای گرفت، هیچ کس چیزی نگفت.

داستان امروز اما متفاوت است. نمایندگان دلواپس تمام آن کاستی‌های هشت ساله را فریاد زدند و مقصر را کسی اعلام کردند که کمتر از یک سال وزارت را بر عهده گرفته بود و صد البته شاید درد نمایندگان چیزی دیگر بوده که اینقدر خشمگین و حماسی برای حذف یک چهره ممتاز علمی تلاش کردند. آنان کسی را کنار زدند که رتبه های ممتاز علمی را در زمان تحصیل کسب کرده و همواره در حین تحصیل جزو برترین های رشته خود بوده است.

اگرچه تعدادی از بازماندگان تفکر پوپولیستی، وزیر دانا را از انجام خدمت در وزارت علوم بازداشتند، اما این، چیزی از ارزش‌های وی کم نمی‌کند و او نشان داد که تهدید به استیضاح و برکناری نمی‌تواند وی را از پیگیری بی‌قانونی های گذشته بازدارد. فرجی دانا در هر شرایطی مي‌تواند با تخصصش به کشور خدمت کند و رییس دولت نیز نشان داد که قصد استفاده از توان علمی وی دارد.

اما در آن سمت نمایندگان استیضاح کننده قرار دارند که چهره واقعی خود را به همگان نشان دادند و ایشان در ماه‌ها و سال‌های آینده روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت. استیضاح واقعی انتخابات آینده مجلس خواهد بود، زمانی که مردم با کارت قرمز جواب سختی را به این افراد خواهند داد. البته این افراد از همین حالا از وضعیت خود در حوزه انتخابیه شان اطلاع دارند ...در واقع حکایت اینان، داستان آب از سر گذشتن است.