به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۵۲۲۱۸
تب استيضاح در مجلس همچنان بالاست!

طرح استیضاح وزیر نیرو به دلیل مخالفت با طرح انتقال فاجعه‌بار آب كارون با تونل!

دوستانی که در مجلس طرح استیضاح بنده را طراحی کردند انتظار دارند که انتقال آب از سد بهشت آباد به اصفهان توسط تونل انجام شود!
طرح استیضاح وزیر نیرو به دلیل مخالفت با طرح انتقال فاجعه‌بار آب كارون با تونل!
داریوش بهمئی *

گروه جامعه: چندین ماه از بحث استیضاح وزیر نیروی دولت تدبیر و امید از سوی نمایندگان چند استان مخصوصا اصفهان مطرح و اجرای آن با افت و خیز خبری همراه بوده است. اما این بار استیضاح از سوی نمایندگان استان اصفهان مطرح و به جد پیگیری شده و هر روز خبری از سوی یکی از این نماینگان در این باره و تهدید به استیضاح وزیر نیرو منتشر می شود. اوایل مرداد، فولادگر نماینده شاخص اصفهان صحبت از مهلت یک ماهه به وزیر جهت تعیین تکلیف انتقال آب و پروژه تونل بهشت آباد و نیز اجرای طرح فاجعه بار گلاب دو کرده است!

از طرفی وزیر نیرو در واکنش به زنجیره‌های انسانی و موضع‌گیری های کارشناسان و فعالان اجتماعی و محیط زیست و نیز برخی نمایندگان و مسئولین خوزستان در موضوع انتقال آب در سال گذشته، که متهم به اظهارات دو پهلو شده بود مدتی پیش در سيما آشکارا و بدون ابهام، دغدغه‌های مردم، متخصصین و مسئولین استان‌های متاثر از انتقال فاجعه بار سرشاخه هاي کارون به ویژه خوزستان را شرح و تایید نموده و با انتقال آب سرشاخه های کارون از طریق تونل و با اهداف غیر شرب مخالفت و تاكيد نمود انتقال آب از سرشاخه هاي كارون صرفا براي مصرف آشاميدني و از طريق لوله و نه تونل به تصويب دولت رسيده است.

در برنامه مذکور،  وزیر مسائلی را مطرح کرد که بخش های گوناگون مرتبط با موضوع انتقال می باشد و به کرار کارشناسان استانی و ملی در راستای مخالفت با انتقال آب بیان کرده بودند، با این حال مواضع ایشان را باید به فال نیک گرفت. برخی اظهارات ایشان به شرح ذیل بوده:

"-دوستانی که در مجلس طرح استیضاح بنده را طراحی کردند انتظار دارند که انتقال آب از سد بهشت آباد به اصفهان توسط تونل انجام شود!
-خوزستان و چهارمحال و بختیاری در کشاورزی و صنعت از اصفهان مستعدتر و توانمندتر هستند.
-حفر تونل بیش از 250 چاه و قنات در چهارمحال و بختیاری را به نابودی می‌کشاند
-احداث تونل راهکاری نامناسب و غیرکارشناسی است.
-استفاده از آب انتقالی در صنعت، کشاورزی و امورات دیگر خلاف قانون و مصوبه شورای عالی آب می باشد.
-خشک شدن مناطق آبخیز کشور حاصل احداث تونل است تجربه گذشته در انتقال آب به شیوه تونل در طرح های همچون کوهرنگ 1،2و3، انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و همچنین انتقال آب در مسیر های غربی کشور ما را با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه کرد و اکنون تکرار آن اشتباهات به ضرر کشور و منطقه خواهد بود."

با توجه به پیگیری و اصرار اصفهانی‌ها بر استیضاح وزیر، نمایندگان استان های ذینفع طبیعی رودخانه کارون می‌توانند مخالفت هدفمند با طرح استیضاح را در دستور کار خود قرار دهند چرا که طرح استیضاح تعداد اندکی نماینده استانی که حاضر به قبول نظرات منطقی و کارشناسی وزیر و نیز مرکز پژوهش های مجلس و مواضع چندین ساله متخصصین منابع آب و محیط زیست نیستند، در بین اکثریت نمایندگان که رقم قابل توجهی از آنها، نماینده های شهرهای استان های مخالف با انتقال می باشد جایگاهی نخواهد داشت و این مهم را وزیر محترم نیرو به خوبی می داند.

ضروری است نمایندگان مخالف طرح های غیر کارشناسی و مضر، انتقال آب، حمایت از این گونه نظرات منطقی عالی ترین مقام رسمی و تصمیم گیر کشور در بخش منابع آب، را برجسته کرده و همراه با مدیران منطقه ای وزارت نیرو، رایزنی های خود را با دولت از مسیر ارایه مستندات آماری و تخصصی وضعیت منابع و مصارف آب مناطق مورد نظر، زمینه جذب اعتبارات و تسریع طرح های عمرانی در بخش های مرتبط با منابع آب و آبفا را در استان های مستعد کشاورزی و صنعت پیگیری فرمایند.

حال که این دولت، واضح و شفاف به پتانسیل های خوزستان و چهارمحال بختیاری اشاره کرده، فرصت را غنیمت شمرده و علاوه بر مخالفت های رسانه‌ای با طرح های انتقال آب، بهانه‌های نمایندگان و مسئولین استانی فلات مرکزی به خصوص اصفهان را از منظر هدر رفتن آب رودخانه‌ها به دریا را هر چند غیر منطقی، از بین ببرند. همه طرف ها حتی هموطنان اصفهانی به خوبی می دانند که هدف اصلی انتقال آب کارون، شرب نیست و این مهم بارها با آمار و ارقام ثابت شده است وگرنه اصرار بر پروژه های انتقال از طریق تونل چه مفهومی دارد!

نمایندگان محترم طرح استیضاح نگاهی به معیارهای جهانی انتقال بین حوضه ای و نیز نتایج طرح های اجرا شده در نقاط گوناگون دنیا بیندازند و در این زمینه، نگاه خود را نه منطقه ای بلکه ملی کنند و اما مخالفین استیضاح باید این مخالفت ها با انتقال مانند گذشته پشتوانه ای کارشناسی و مستند بر اساس منافع و امنیت ملی و نه قومی-محلی داشته باشد، تا رویه اشتباه، سواستفاده از نفوذ و لابی سیاسی در مرکز در برنامه ریزی کشور برای همیشه ریشه کن گردد و همه طرح‌ها و برنامه های ملی و منطقه ای عاری از فشارها و چانه زنی های آشکار و پنهان بر اساس استانداردهای ملی و جهانی و رعایت جوانب مختلف ملی به ویژه زیست محیطی و سیاسی-اجتماعی و البته آمایش سرزمین تدوین گردد.

* دبیر انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان

آرام خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۷:۲۵
اگر ندیدید این اصفهانی ها آخر به آرزویشان (انتقال آب کارون از سر چشمه با حفر تونل) برسند،تجربه زندگی در این کشور ثابت کرده که نمایندگان اصفهانی در جهت گرفتن امتیازات برای استان خود ،با عرضه تر از نمایندگان خوزستانی بود ه اند.درضمن سیاست کلان مملکت اینه که منابع خوزستان چه نفت و گاز و چه آب برای دیگر استانهای کشور صرف بشود و مردم خوزستان برای دولتمردان ارزشی ندارند که منافعشون مهم باشه.بهار لطفا نظرم را منتشر کن. (247848)
منتظرفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۷:۲۷
به عرض مبارکتون رسانده بودم که قصدداریم تک تک وزرارا به نوبت دادگاهی کنیم. تازه اول راهه.مابرای همه شون برنامه هاداریم.ماخودمون میدانیم تومجلس بعدی جایی نداریم بایدهربامبولی داریم توهمین دوره در بیاریم.البته اگر استصواب بهتون اجازه بده.ماتاانتقام22خرداد92رانگیریم خیالمون راحت نمیشه.شمامقبولیت دارید مااقتدار. (247849)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۰۲:۲۷
استيضاح وزير نيرو إرشاد ، آموزش و پرورش ، خارجه ، اقتصاد ، راه و شهرسازى ، صنعت و ... خسته شديم از بس استيضاح شنيديم اين مجلس نهم واقعا شورشو درآورده اين هم نتيجه تعامل بين قوا (247934)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۰۷:۰۴
من4سوال دارم؟ 1.آیا بهارنیوز با اصفهان و اصفهانی ها کینه و دشمنی داره؟ 2.چرا مخالفان اصفهان با انتقال آبهای زاگرس به خوزستان موافقند ولی با انتقال به اصفهان مخالف؟ (لطفا نگید دلایل طبیعی و.. که اگه اینطوره پس همه سدها در دنیا باید تخریب بشه تا همه چی طبیعی باشه) 3.کل آب مورد نیاز منطقه اصفهان و 8 میلیون نفر ساکنانش (که 2میلیون نفرشان خوزستانی هستن!!) برای زاینده رود حدود 10درصد آب حوضه کارون است.چرا اغراق میکنید؟ 4.مگر ما دیوانه ایم که این همه آب شیرین رو از طریق کارون به دریای آزاد شور بریزیم؟ (247939)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۷:۵۲
این نماینده های اصفهان واقعا شورش در اوردن. بابا ایران فقط اصفهان نیست. بشر خدا (247852)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۰۱
به عنوان یک خوزستانی معتقدم با توجه به اولویت آب شرب به کشاورزی چنانچه انتقال اب فقط برای شرب باشد این انتقال کاملا اخلاقی و منطقی است حتی اگر از سهم آب کشاورزی در خوزستان باشد و نه به اصفهان که به هر جای کشور که نیاز حیاتی به آب شرب باشد ولی مقامات استان های مسیر کارون بهتر است با سرمایه گذاری در روشهای تولید آب بسته بندی ضمن ایجاد اشتغال در استان های خود محصولات حاصله را به استانهای نیازمند بفرستند (247855)
خسته
United States
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۰۶
شما که نیازی به اجازه ندارید ، نفت رو که حیف و میل کردین ، آب رو هم ببرید ،
اصلا یه پیشنهاد : مرز رو باز کنید تا داعش بیاد همه ما خوزستانی را رو قتل عام کنند تا خیال خودتون هم راحت بشه.... (247856)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۱۳
به دلیل تمرکز صنایع و کارخانجات در اصفهان، اگر تمام کارون را هم به اصفهان بدهیم باز آنها به آب نیاز دارند. متأسفانه طرح فاجعه بار انتقال آب دز به قم و شمال اصفهان نیز مطرح است که باعث نابودی شمال خوزستان و خشک شدن بیشتر کارون میشود. باید نمایندگان لرستان و خوزستان و چهار محال بختیاری در مقابل این طرح های نابودگر، متحد شوند. این طرح ها باعث فقر و مهاجرت مردم سه استان میشود. (247859)
دوستدار فرجي دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۲۱
به گمانم آقاي سوداني راه يافته اهواز در مجلس ، اولين مخالف استيضاح وزير محترم نيرو باشد !!! كه اين يكي از عجايب روزگار خواهد بود!!! (247860)
نیما
Spain
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۳۰
لطفا به این جملات وزیرنیرو توجه کنید:
((حفر تونل بیش از 250چاه و قنات در چهارمحال و بختیاری را به نابودی می کشاند))


((استفاده از اب انتقالی در صنعت،کشاورزی و امورات دیگر "خلاف قانون" و "مصوبه شورایعالی اب" میباشد.))

اقایان؛چرا برانجام طرحهای غیرقانونی اصرار میورزید و با تضییع حقوق سایر هموطنان مقاصد خودرا دنبال میکنید؟!
ایا ابی که از این راه ها تامین شود خیری برایتان خواهد داشت؟!
لطفا از این کارها دست بردارید و زیاده خواهی نفرمایید. (247862)
خوزستاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۳۴
پيشنهاد مي گردد امكانات ذخيره كننده روزميني و زير زمينيي فناورانه اي در نواحي زاگرس مركزي تدارك ديده گردد تا در سالهاي پر آبي دز و كارون و كرخه ، اين ذخاير با لوله هاي قطور علي الخصوص جهت فصول كم آب و خشكسالي ها به فلات مركزي ايران ارسال گردد و ترجيحا بصورت مخازن طبيعي هيدروستاتيك و حتي المقدور مسقف ذخيره گردند. ما در خوزستان هميشه پر آبي زاينده رود و شادابي اصفهان و يزد و كرمان را آرزو مي كنيم ضمن آنكه دبي آب دهي استاندارد رودخانه كارون در پايين دست تعريف و رعايت گردد. (247863)
کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۵۰
زنده از آنیم که چون کارون بخروشیم
اصفهانی های طلبکار خواهشمند است اینقدر روی اعصابمان راه نروید و الا اون تونلهای غیر مجاز و غیر قانونی که باز کرده اید را هم ازتون بگیرند... ننازید به 9 وزیر و چند معاون رییس جمهور و دهها مشاور حکومتی تون... ما خدا را داریم. (247868)
خوزستاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۵۷
اين دوستاني كه با شتاب مشغول حفر تونل براي انتقال آب سرچشمه هاي كارون و دز به كوير مركزي ايرانند آيا نمي بينند كه شيطنتهاي تركيه در كاهش دادن دبي رودخانه هاي دجله و فرات روزانه چه مصيبتهاي زيست محيطي را براي سكنان غرب و جنوبغرب ايران رقم زده است!؟ مگر شوخي است برادر !؟ چوب خدا مي گردد!! آيا نمي دانند پس ازخشك شدن تالابها ي مسير تاريخي كارون و سپس برخاستن نمك و ريزگردهاي كف اين تالابها چه روزگار تيره اي را براي همه رقم خواهد زد؟ پس تحقيق و مطالعه چه مي شود؟ ابتدا درختكاري تالابها و سپس انتقال آب (247870)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۹:۰۵
کلا میخواهید این دولت را منحل کنید دوباره رای بگیرید شاید جلیلیتون رای آورد. هان!!! (247871)
چیت چیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۹:۲۸
نمایندگان اصفهان کاری به کارشناسی بودن و نبودن طرح ندارند و با دلیل و منطق نمیشه حالیه اینا کرد. اینا دنبال رای هستند برای دور بعدی مجلس! فقط میخان اینجا برای مردم پز بدند و قمپز در کنن که براتون آب آوردیم! (247873)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۹:۴۲
من بختیاری و زادگاه بنده آلیکوه نزدیک بهشت اباد محل احداث سد می باشد علی رغم اینکه روستاها و شهرهای این منطقه در ساحل کارون هستن! در حال حاضر یک روز درمیان از آب شرب بهرمندند!اما با این وجود به هیچ عنوان در مشقت وسختی بودن هموطنان شریف اصفهانی را نیز نمیخواهیم با توجه به وجود سر چشمه های کارون و زاینده در سرزمین بختیاری این دو رود متعلق به همه مردم ایران هستند اما بهره برداری باید بر مبنای کارشناسی و منطق زیست محیطی و اقتصادی باشد انتقال با تونل ویرانگر خواهد بود. (247875)
حمیدرضا
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۰:۳۵
نمایندگان خوزستان، لرستان ، چهارمحال وبختیاری و کهگیلویه وبویراحمد در استیضاح وزیر نیرو شرکت نکنند و مابقی نمایندگان غرب و جنوب کشور را هم با خود همراه سازند تا این نمایندگان مغرور اصفهان حالشون جا بیاد (247887)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۰:۳۷
یکی به این آقای وزیر بگه انتظارمان از شما جلوگیری از برداشت غیر قانونی و غیر شرعی آب از زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاریست،اگر این برداشتها و انتقال آب به یزد متوقف شود نیازی به تونل بهشت آباد نیست. (247888)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۰:۳۹
پس آب زاینده رود را که به یزد و انرژی اتمی وغیره وذالک میرود را برگردانيدد (247889)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۱:۴۲
اینقد استیضاح کنید که استیضاح دونتون پاره بشه... (247901)
سلام
Spain
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۱:۴۳
از نمایندگان محترم اصفهان تقاضا دارم تا با پیروی از قانون و گردن نهادن به مصوبه شورایعالی اب از بروز هرگونه تنش در کشور جلوگیری کنند و به تامین خواسته هایشان در موضوع اب به قیمت اسیب به محیط زیست ایران و تضییع حق قانونی مردم خوزستان و چهارمحال رضایت ندهند. (247902)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۱:۵۴
با اینکه من طرفدار سایت بهار هستم ولی متاسفانه این سایت در برخورد با قضیه رودخانه زاینده رود همیشه یکطرفه به قاضي می رود (247904)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۲:۰۰
متاسفم برای این شیوه گزارش.کاملا غیر منطقی و غیر موجه.طرح فاجعه بار گلاب دو که ذکر کردید مطالبه ی 5 میلیون اصفهانیه و ربطی به کارون نداره و کاملا درون استانیه. طرح بهشت آباد هم کارشناسی شده توسط شرکتای آلمانیه.
وای به اون وقتی که تعصب و حسادت و بی منطقی با هم یکی بشن. (247905)
معین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۲:۳۵
عیبی نداره بذارید نفت خوزستان آب کارونو ببرن ما خوزستانیها آب نیاز نداریم به غذا هم نیاز نداریم ، فقط هوای خاکی و بد بومو رو نبرن که ما با فوتوسنتزم زنده میمونیم
نه اصلا خواستن هوا رو هم ببرن ما خوزستانیها رو چه به زنده موندن؟!! (247908)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۳:۰۹
خیلی متاسفم برای نمایندگانی که به این دلیل میخواهند جناب وزیراستیضاح کنند.
از جناب وزیر هم تشکر می کنم. امیدوارم بر مواضع خود پایبند باشد. (247911)
abdolah
Canada
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۰۰:۱۱
پس مسولین چکار می کنند چرا ساکتن یکی جواب برنامه نود بده (247918)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۰۰:۱۸
این طرح وقتی مطرح شده که همین وزیر نیرو اون وقت قائم مقام وزیر نیرو بوده حالا که چند سال کار انجام شده و میلیاردها تومان از پول بیت المال خرج شده وزیر یادش افتاده.واقعا باعث تاسف که همه چیز سیاسیه تو این مملکت.وزیر باید استیضاح بشه (247922)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۰۷:۳۰
این نگرش خوزستانی ها و چهارمحالی ها کاملا قومی-محلی و خودخواهانه است که با لجبازی عجیبی علیه مردم استان اصفهان و یزد و کرمان همراه شده.رشته کوههای زاگرس و منابعش متعلق به همه یران است نه فقط ارث پدری یک منطقه.اگر این نگرش فاجعه بار خوزستانی ها درست باشد پس مردم اصفهان(که بالاترین آمار شهدا و جانبازان جنگ بین کل استانها دارند)نباید موقع جنگ به یاری و حمایت خوزستان می‌آمدن و جانشون رو کف دست گذاشته فدای حفاظت از خوزستان ایران میکردن!! که درست نیست.پس مشکل بقیه مردم ایران هم مانندمشکل جنگ، ملی است. (247940)