کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مقاله وارده

آيا اصولگرايان «بصيرت» دارند؟!

از تاريخ درس نگيريم مجبور به تكرارش خواهيم شد

15 دی 1393 ساعت 8:35

مقدسات ديني را خرج مسائل و موضوعات سياسي روز كردن، هرچند مصداق بي‌بصيرتي است ولي يادمان باشد كه از نشانه‌هاي بصيرت، شاگردي تاريخ است و آن هم شاگردي متواضع و درس‌آموز و در غير اينصورت آن مي‌كند كه كرد.


مسعود نادري


گروه مقالات: بصيرت را هرگونه كه تفسير كرده و توضيح دهيم دو خصوصيت از صفات ذاتي آن است يكي عميق‌نگري و ديگري آينده‌نگري. انسان بصير، انساني است كه باطن ظواهر را مي‌شناسد و بر همين مبنا مي‌تواند آينده را پيش‌بيني كند و لذا كمتر اسير حوادث بعدي مي‌شود. انسان‌هاي بصير با شناخت صحيح و كامل جريانات اجتماعي، وقايع بعدي را پيش‌بيني كرده و با مديريت علل ايجادي حوادث، مانع هجوم آنان مي‌شوند.

زمان طولاني نگذشته است و يادمان نرفته، روزگاري اصولگرايان با تمام توان خود و با مايع گذاشتن از مقدسات ديني به دفاع از احمدي‌نژاد براي پست رياست‌جمهوري پرداختند و تا آن جا پيش رفتند كه حتي مدعي شدن، امام زمان(عج) براي رياست‌جمهوري ايشان دعا مي‌كنند! (اشاره‌ است به سخنان آيت‌اله مصباح يزدي در هفته نامه پرتو سخن مورخه 8 تيرماه 1384) و به گونه‌اي خود ايشان هم باورش آمد كه احسان كرده بود در سازمان ملل در هاله‌اي از نور قرار دارد!

و كساني هم با پخش فيلم «ظهور بسيار نزديك است» او را شعيب بن‌صالح، معرفي كردند! اين جريان در انتخابات سال 84 به راه افتاد و هر چند نه به اندازه دور قبل ولي در انتخابات سال 88 هم تداوم يافت. البته لزوما تاريخ همه حقايق را روشن نمي‌كند  ولي به طور موجبه جزييه (گاهي مواقع) می توان آن را پذيرفت كه اتفاقا يكي از آن موارد همين موضوع مورد بحث ماست.

بعد از هشت سال رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد سئوال جدي از اصولگرايان اين است كه آيا همچنان راي به او را نشانه برخورداري از بصيرت مي‌دانند؟ آيا با عميق‌نگري و آينده‌نگري (با بصيرت و با قدرت پيش‌بيني حوادث آينده) به ايشان راي داده‌اند؟ كه اگر اين گونه باشد و يا اشتباهي انساني رخ داده است. آيا همچنان معتقدند كه امام زمان(عج) براي ايشان جهت دستيابي به پست رياست‌جمهوري، دعا كرده‌اند؟

به نظر مي‌آيد اكثريت قريب به اتفاق اصولگرايان، انتقادات جدي به دوران رياست‌جمهوري ايشان و مخصوصا دوره دوم رياست‌جمهوري دارند. «عدم ولايت‌پذيري احمدي‌نژاد» يكي از مهمترين اين انتقادات است. خانه‌نشيني یازده روزه احمدي‌نژاد پس از حكم رهبري در خصوص ابقا وزير اطلاعات، يكي از مصاديقي است كه براي اثبات دليل خود مي‌آورند، البته آنان اعتراضات و انتقادات مهم ديگري همچون همراهي مصرانه احمدي‌نژاد با مشايي و ... دارند.

اصولگرايان اگر از آينده رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد مطلع بودند مسلما به ايشان راي نمي‌دادند ولي اين كه چرا از اين مطلب غفلت كردند و يا از پيش‌بيني آن عاجز بودند خود مساله‌اي است كه بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند. به هر حال سئوال فوق‌العاده مهم اين است كه آيا امام زمان(عج) براي كسي كه به قول اصولگرايان در امر «ولايت‌پذيري» مشكلات زيادي ايجاد كرده، دعا كرده است؟!

با اين تناقضات چه بايد كرد؟ پاسخ اين سئوالات را بايد به طور جدي از مدعيان آن پرسيد كه مي‌گويند «الدليل علي المدعي» اما اصولگرایان به تبعات منفي اين گونه سخنان هر چه فكر كنيم، بي توجهند. معروف است كه اگر از تاريخ درس نگيريم مجبور به تكرار آن خواهيم شد. مقدسات ديني را خرج مسائل و موضوعات سياسي روز كردن، هرچند مصداق بي‌بصيرتي است ولي يادمان باشد كه از نشانه‌هاي بصيرت، شاگردي تاريخ است و آن هم شاگردي متواضع و درس‌آموز و در غير اينصورت آن مي‌كند كه كرد.


کد مطلب: 65224

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/65224/آيا-اصولگرايان-بصيرت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir