به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۶۸۵۷۷
به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب؛

5 انشاء بدون رتوش برای «انقلاب»

...انشايم را با نام خدا شروع می‌کنم. موضوع انشاي من انقلاب اسلامي ايران است. من انقلاب را دوست دارم. انقلاب خيلي خوب است مخصوصا سرودهاي انقلاب که اين روزها از تلويزيون پخش می‌شود خيلي قشنگ هستند...
5 انشاء بدون رتوش برای «انقلاب»
مهدی نورمحمدزاده

1
انشايم را با نام خدا شروع می‌کنم. موضوع انشاي من انقلاب اسلامي ايران است. من انقلاب را دوست دارم. انقلاب خيلي خوب است مخصوصا سرودهاي انقلاب که اين روزها از تلويزيون پخش می‌شود خيلي قشنگ هستند. من عاشق سرودهاي انقلاب هستم. آقا معلم ما گفته که درباره انقلاب تحقيق کنيم. وقتي از پدرم درباره انقلاب پرسيدم عصباني شد و گفت که از خواهرم بپرسم. خواهرم مشغول آرايش بود. انگار با دوستش قرار داشت. خواهرم گفت بنويس انقلاب چيز خوبي نيست چون دختر و پسرها را توي پارک دستگير می‌کنند و زندان می‌برند! خواهرم حرفهاي ديگري هم گفت که من ننوشتم! آخر حرفهايش هم با خنده گفت که انقلاب از يک جهت خيلي خوب است. . . چون با کلمه «قلب» هم خانواده است! بعد هم رژ لبش را با عجله ماليد و بيرون رفت. مادرم هم چيز زيادي از انقلاب يادش نمی‌آيد. فقط بعضي از شعارها يادش مانده. مثلا «استقلال آزادي جمهوري اسلامي» يا «برادر ارتشي چرا برادر کشي!». راستش با شنيدن اين شعارها من کمي ناراحت شدم. چون من طرفدار پرسپوليس هستم نه استقلال! البته استقلال هم تيم بدي نيست اما خداييش پرسپوليس يه چيز ديگه است! قرمزته والسلام! به نظر من جنگ بهتر از انقلاب است چون مردم در زمان جنگ شعار می‌دادند: «جنگ جنگ تا پيروزي»! تازه رنگ قرمز رنگ پرچم ماست! پس نتيجه می‌گيريم که هر چند انقلاب خوب است اما جنگ هم خيلي خوب است. ما دانش آموزان بايد سعي کنيم که در مسير پيروزي قدم برداريم و هر سال برنده شويم. انشاالله. اين بود انشاي من.
منصور عافيت‌خواه
**********************************************************
2
به نام خدايي که انقلاب را آفريد. انشايم را با سلام و درود به همه انقلابيون آغاز می‌کنم. خانواده ما يک خانواده کاملا انقلابي است. پدرم خودش هميشه توي تظاهرات شرکت می‌کرد و بر عليه شاه شعار می‌داد. بعد از پيروزي انقلاب پدرم رييس اداره شد. البته پدرم می‌گويد آن روزها به جاي رييس، مسئول می‌گفتند. زمان جنگ هم پدرم زحمت هاي زيادي کشيد تا کمکهاي مردمي به دست رزمندگان برسد. او يک انقلابي واقعي است که همه عمرش را در خدمت انقلاب بوده است.

او می‌گويد انقلاب يعني پيشرفت و ترقي. خودش هم هميشه در حال پيشرفت و ترقي است. همين يک ماه پيش مديرکل شده است. پدرم به کشورهاي زيادي سفر می‌کند و هميشه ناراحت است از اينکه ما مثل آنها پيشرفته نيستيم. او می‌گويد اگر انقلاب باعث رفاه و راحتي نشود پس به چه درد می‌خورد؟ مادرم می‌گويد ما واقعا مديون انقلاب هستيم، همه چيز ما از انقلاب است. سال پيش که برادرم براي تحصيل به انگليس می‌رفت مادرم اين حرف را گفت و خنديد. من نمی‌دانم که چرا بعضي ها مخالف انقلاب هستند. مثلا همين برنامه هاي ماهواره!

البته پدرم راضي نيست که ما ماهواره نگاه کنيم چون فکرمان هنوز کامل نشده. اما خودش چون رييس است و بايد از اخبار دنيا با خبر شود تنهايي توي اتاق خودش ماهواره نگاه می‌کند. من به وجود پدرم افتخار می‌کنم. او کارهاي زيادي براي ما و حتي مردم انجام داده است. قرار است چند برج بزرگ مثل برجهاي دوبي در شهرمان بسازد. من هم می‌خواهم در آينده يک انقلابي واقعي باشم و مثل پدرم پروژه هاي بزرگ انجام بدهم. من واقعا خوشحالم از اينکه انقلاب شد. چون اگر انقلاب نمی‌شد، پدر من هم رييس نمی‌شد و من مجبور بودم مثل بعضي از بچه ها پياده به مدرسه بيايم. پس نتيجه می‌گيريم که. . . ببخشيد آقا معلم! اکبر آقا راننده بابام جلو خانه مان بوق می‌زند. آمده تا من را به استخر ببرد. اميدوارم مثل هميشه انشايم را بپسنديد و نمره خوب بدهيد. بابام سلام رساندند!
سهراب آقازاده
**********************************************************
3
کاش آقا معلم موضوع ديگري برايمان تعيين می‌کرديد. نوشتن اين انشا براي من خيلي سخت است. راستش خودم به جز چيزهايي که از تلويزيون شنيده ام چيز ديگري از انقلاب نمی‌دانم. براي همين مجبور شدم از اعضاي خانواده کمک بگيرم. پدرم تا موضوع را شنيد يک سيلي محکم به گوشم زد و کلي فحش و کلمات زشت به من گفت. البته حرف بدي به شما نزد!

من از اين کار پدرم گيج شده بودم. اما خدمتکارمان جمشيد بعد از رفتن پدر چيزهاي زيادي به من گفت. راستش پدر من ضدانقلاب است. او يک کارخانه بزرگ داشت که در زمان انقلاب از دستش گرفتند. براي همين هم انقلاب را دوست ندارد. حتي بعضي از مردم می‌خواستند او را بکشند. پدرم همراه مادرم سالهاي جنگ را در خارج گذراندند. چون خطر زيادي در ايران وجود داشت. مادرم تعريف می‌کند که انقلابي ها خيلي خشن بودند. آنها ساواکي هاي بيچاره را دستگير می‌کردند و به گلوله می‌بستند. ما همگي مخالف اين نوع خشونتها هستيم.

بعد از جنگ پدر و مادرم به ايران بازگشتند و بعد از کلي دعوي و دادگاه و پول خرج کردن املاکشان را از دولت پس گرفتند. مادرم معتقد است که انقلاب اولش خيلي خشن و ناجور بود اما يواش يواش نرمتر و آرامتر می‌شود. او اميدوار است که روزي بتوانيم حتي کارخانه بزرگ پدر را از دولت پس بگيريم. من هنوز هم انقلاب را دوست ندارم چون خيلي چيزهايمان را از ما گرفته است. من کوروش کبير را خيلي دوست دارم. خانه مان پر از عکسهاي تخت جمشيد و پاسارگاد است. هر سال دوبار تخت جمشيد می‌رويم و عکس می‌اندازيم. اميدوارم روزي برسد که انقلاب آنطوري شود که من هم دوستش داشته باشم. براي رسيدن به آن روز همه ما ايران دوستان بايد تلاش کنيم و همه با هم متحد شويم. ديگر بيشتر از اين نمی‌توانم بنويسم چون می‌ترسم برايم مشکل درست شود. همين!
داريوش سلطاني
**********************************************************
4
ابتداي انشايم از بابت خط بدم عذر می‌خواهم. راستش الان از بازار رسيده ام و بايد ظرف نيم ساعت انشايم را بنويسم و راهي مدرسه شوم. امروز از اول صبح که بساط دست فروشي ام را باز کردم فقط به فکر انشايم بودم. حتي وقتي حساب مشتري ها را می‌کردم حواسم فقط به انقلاب بود. من فکر می‌کنم ما و انقلاب کاري به کار هم نداريم. به قول بابا هر حکومتي که سر کار بياد ما همان عملگي و دست فروشي مان سر جاي خودش است! بابام قبل انقلاب عمله بود... حالا هم که پير و فرسوده شده کار واکسي می‌کنه! من واقعا نمی‌دانم که انقلاب خوب است يا نه؟! اما از حرفهاي امام خميني خيلي خوشم می‌آيد. تا چند سال پيش روي ديوار مدرسه مان نوشته بودند: «همين پابرهنگان و مستضعفان...».

راستش هر وقت کفشهام پاره می‌شد و تو کفشهام آب می‌رفت با خودم فکر می‌کردم منظور امام من هستم! حالا اون نوشته را پاک کرده اند و به جايش چيز ديگري نوشته اند که يادم نيست. «ننه» که مادر بزرگ من است می‌گويد زمان انقلاب همه به فکر هم بودند. جوانهاي محل براي پيرمردها و پيرزنها نفت می‌بردند. من که کشته مرده اين جور کارها هستم! ننه چيزهاي خيلي خوبي از انقلاب تعريف می‌کند. آخر حرفهايش هم هميشه گريه اش می‌گيرد. می‌گويد دلش براي روزهايي که همه يک دل و يک صدا بودند تنگ شده است. به نظر ننه انقلاب خيلي خوب است. اما به نظر من ننه کمي اشتباه می‌کند. انقلاب نه خوب است و نه بد. معمولي است! شايد اولها خيلي خوب بود اما حالا چي؟! البته من چيز زيادي نمی‌دانم. علاقه اي هم ندارم که وقتم را صرف اين چيزها کنم. اگر وقت اضافي بيارم سيگار فروشي می‌کنم! درآمدش توپه! حيف که ننه اجازه نمی‌ده. می‌گويد بايد درس بخوانم و آدم حسابي شوم. ننه نمی‌داند که براي آدم حسابي شدن فقط پول لازمه نه درس خواندن! حيف که ديگر دير شده و الا می‌خواستم چيزهاي زيادي از انقلاب بگويم!
مرکب در قلم مانند آب است خجالت می‌کشم خطم خراب است
رضا مستمنديان
**********************************************************
5
انشايم را با سلام و درود به ارواح شهداي انقلاب آغاز می‌کنم. اين بهترين موضوع انشايي است که آقا معلم به ما گفته است. به نظر من همه ما انقلاب را فراموش کرده ايم. براي همين هم نوشتن از انقلاب اينقدر برايمان سخت شده است. جواد برادر بزرگم می‌گويد فراموشي انقلاب از جنس گم کردن تقويم و تاريخ نيست... از جنس فراموشي ماهيت و آرمان انقلاب است!

جواد خيلي کتاب می‌خواند. براي همين هم اينقدر خوب حرف می‌زند. من خودم خيلي وقتها از حرفهاي جواد سر در نمی‌آورم. اما آرزو دارم روزي بتوانم مثل جواد باشم. دوست دارم بتوانم مانند جواد يک انقلابي حقيقي باشم. او هيچ وقت از کارهايي که کرده پشيمان نيست. حتي از اينکه مجبور است هميشه روي ويلچر بنشيند ناراحت نيست. می‌گويد وقتي به جنگ می‌رفتيم همه اين چيزها را می‌دانستيم. شايد بگوييد اينها چه ربطي به موضوع انشا دارند؟! خودم هم نمی‌دانم. اما من خيلي ناراحتم از اينکه هيچ کس به جواد سر نمی‌زند. من که مثل جواد نيستم! جواد می‌گويد ما طلبکار انقلاب نيستيم... همه به انقلاب بدهکاريم!

بچه ها به نظر من هرکس می‌خواهد انقلاب را بشناسد بايد اول اهداف و ارزشهای انقلاب را بشناسد و دوم سعی کند امام را هم بشناسد. من خيلي امام را دوست دارم. البته نه مثل جواد! جواد هر وقت صحبت هاي امام از تلويزيون پخش می‌شود گريه اش می گیرد. او عاشق امام است و هميشه به من می‌گويد که امام را خوب بشناسم. جواد معتقد است خيلي ها امام را درست نشناخته اند براي همين هم دايم رنگ عوض می‌کنند و سعی می کنند اصول و آرمانهاي انقلاب را مطابق شرايط روز تعبیر و تفسير کنند! (اين هم حرف جواد است). من تلاش خواهم کرد که آرمانهاي اين انقلاب بزرگ را خوب بشناسم و در مسير آنها قدم بردارم. هر چند که می‌دانم اين راه خيلي سخت است. به اميد روزي که صاحب اصلي اين انقلاب ظهور کند.
شب عاشقان بيدل چه شبي دراز باشد/ تو بيا کز اول شب در صبح باز باشد
حبيب آرمان‌پناه

محموديان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۰:۰۷
جالب، ساده اما پر معنا. دست نويسنده درد نكنه. (288691)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۰:۱۹
. . . در خانواده ی من٬من فقط سعی دارم بین اعضای خانواده اعتماد و ارتباط برقرار کنم.پدرم میگه این ها کاری کردن که به برادر خود نمیشه اعتماد کرد راست میگنه وقتی میر حسین و خاتمی و هاشمی رو فتنه گر میگن تا اخرش باید خوند.تغییر در راه هست....... (288692)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۶:۲۴
سخت هست فهمیدن معنی تغییر از زبان من!در اینده متوجه میشوی.ایت الله خمینی:همین مردمی که شما رو سر کار اوردن همین مردم شما رو برکنار خواهند کرد (288823)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۷:۴۳
به فرض حرفهایی که درباره ی شاه زدی درست باشه ، روشنفکران چه گلی بر سر مردم زدند ؟
شما به بنده بگو انقلاب سفید چه ایرادی داشت که روشنفکران با آن مخالفت کردند؟
من دوست ندارم بگویم موسوی و هاشمی مثل احمدی نژاد هستند . فقط می گویم اگر مثل احمدی نژاد و داعشیهای داخلی نیستند همه چیز را افشا کنند.هاشمی از همه چیز خبر دارد اگر با بقیه فرق دارد راست و حسینی افشاگری کند.شریک دزد و رفیق قافله که نمی توان بود.
ادامه دارد (288856)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۲۳:۳۷
به نظر بنده تنها راه برای گذار مسالمت آمیز به دموکراسی تکیه بر اجرای کامل قانون اساسی و نیز تمرین دموکراسی از خانه تا جامعه می باشد و لا غیر...! (289011)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۲۳:۵۳
کدام قانون اساسی ؟؟؟ مسئله این است . (289014)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۷:۴۹
روشنفکران همین انقلاب سفید که یک حرکت عظیم در کشور بود را به آمریکا نسبت می دادند و می گفتند که آمریکا بنا به اهداف استعماری خود انقلاب سفید را برنامه ریزی کرده است.
حق رای برای زنان ،حقوق برابر زن و مرد ، سپاه دانش،سهام دار شدن کارگران،اصلاحات ارضی و ... چه ایرادی داشت که روشنفکران همراهی نکردند.
سال 56 به بعد که آزادی کامل مطبوعات بود چرا روشنفکران با دولت بختیار همراهی نکردند.همه چیز قابل اصلاح بود اما روشنفکران برای ویران کردن آمده بودند و شاید هم از طرف بیگانگان به آنها برنامه داده شده بود. (288858)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۲۳:۰۳
آیا جبهه ی ملی هم به مخالفت کامل با انقلاب سفید پرداخت ؟! شاه تا آخرین لحظات زمامداریش و با وجود اوج گیری اعتراضات تن به اصلاحات و پذیرش نخست وزیری یکی از اعضای جبهه ی ملی نمی داد و حتا شرط دکتر صدیقی برای پذیرش نخست وزیری- که ماندن شاه در کشور بود- را نپذیرفت...! شاه حتا حاضر نبود بختیار را که از اعضای جبهه ی ملی بود زودتر دعوت به همکاری کند...!استبداد,خود کامگی و عدم پایبندی به قانون اساسی, نه قابل دفاع است و نه اسباب دوام حکومت که شاه بدان سخت مبتلا بود البته علاوه بر استیلای بیگانگان بر ای (289000)
منصف
United States
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۹:۵۸
شما بهتر است اطلاعات خود را تصحیح کنی :
از سال ۱۳۵۷.... از ورود زنان بدون حجاب به ادارات دولتی جلوگیری شد و درسال ۱۳۶۳ با تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی ایران عدم رعایت حجاب در معابر عمومی موجب حکم حد شرعی ۷۲ ضربه جاری شد. گاه افراد بدحجاب دستگیر به جریمه نقدی محکوم شدند.
پس حرف مسعود کاملا صحیح است ، حجاب در زمان دولت بازرگان اجباری شد . اما در 63 برای آن حد در نظر گرفته شد . (288901)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۲۳:۱۳
هموطن عزیز;از این که اذعان داشتید قانون اجباری شدن حجاب مربوط به دهه ی 60 می باشد از شما سپاسگزارم...! اجباری شدن حجاب در ابتدا برای کارمندان دولت انجام شد و نه برای همه ی بانوان کشور و مشاهدات عینی نشان می دهد تا ابتدای سال 60 وقبل از اتفاقات این سال هم در نقاط مختلف کشور حجاب اجباری نبود...! لطفا هم نوشته ها را دقیق تر بخوانید و هم دقیق تر بنوسید و هم مسائل را از هم تفکیک کنید و هم بیشتر تحقیقات میدانی کنید...!پیروز باشید...! (289001)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۶:۴۶
عزیزی که ملی- مذهبی ها, آقای موسوی, آقای خاتمی, آقای احمدی نژاد و.... همه را مثل هم می داند یا معنای مثل هم را نمی داند که بعید می دانم, یا این افراد را نمی شناسد که باز بعید می دانم, یا از سر خشم و عصبانیت سخن می گوید...!؟ پس در نتیجه این عزیز باید تلاش کند یا معنای مثل هم را دریابد, یا تلاش کند این افراد را بشناسد, یا تلاش کند در آرامش سخن بگوید و... (288832)
مسعود
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۹:۴۰
نه من از سر خشم سخن نمی گویم . بنده می گویم برآیند اقدامات این افراد در خلاف جهت منافع مردم بوده است .
الان اینکه بیاییم بگوییم شاه خائن بوده ، نوکر آمریکا بوده یا اینکه جدیدا می گن شاه بحرین را جدا کرده ، قانع کننده نیست .
اگر تاریخ را بخوانیم می بینیم که حتی درجدایی بحرین هم شاه مقصر نبود و در سال 1302 بحرین عملا از ایران جدا شده بود(نقش مصدق را در جدایی بحرین باید مد نظر داشت )و ما فقط ادعای مالکیت آن راداشتیم در سال 1351 شاه اقدام درستی انجام داد که سرنوشت بحرین را به سازمان ملل واگذار کرد . (288893)
مسعود
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۹:۴۷
کسانی که می گویند شاه بحرین را از ایران جدا کرد حرفی از نجات آذربایجان توسط شاه نمی زنند .
نمی گویند گه از قرن 15 به بعد ایران حتی یک دکه ی دولتی و حتی یک سرباز هم در بحرین نداشت .
نمی گویند که در سال 1302 ، مصدق باعث شد که نیروهای انگلیس وارد بحرین شوند و آنجا را در کنترل داشته باشند.
عزیز برادر شما یک کربلا درست کردی به نام کودتای 28 مرداد و زیر علم آن سینه می زنی .
حقایق تاریخ در حال آشکار شدن است .من طرفدار دعوای شاه و مصدق نیستم . (288897)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۲۳:۵۲
حقایق تاریخی می گوید که شاه و قوام السلطنه در ماجرای آذربایجان با زیرکی و در راستای منافع ملی حرکت کردند ولی آیا حقایق تاریخی می گوید 28 مرداد کودتا نبود؟! آیا حقایق تاریخی می گوید قرارداد کنسرسیوم پس از کودتا در راستای متافع کشور بود؟! شما ودوستانتان در یک فرار به جلوی تاریخی حتا باوجود اذعان دولت های آمریکا و انگلیس به انجام کودتا و انتشار اسناد آن, حاضر به پذیرش آن نیستید...!؟ (289013)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۴:۱۹
روابط خانوادگی شما چه ربطی به نظام سیاسی حاکم داره؟ خوشم میاد همچی رو به همچی میزنین تا دولت رو بکوبین دوستان بعضی وقتا یه انتقاد های مسخره ای می کنند که تو تمام کشور ها وجود داره البته انسان با هر دیدی به زندگی نگاه کنه تمام مسائل را با همان دید می بیند (288771)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۶:۲۲
خانواده ها مملکت را میسازن.نظام جزیی از خانواده هست!هنوز خیلی مونده به این حرف من برسید (288821)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۰:۴۷
پس از پیروزی انقلاب انقلابیون واقعی یکی یکی کنار گذاشته شدند و عافیت طلب ها به جای آنها نشستند و انقلاب را سهم خود دانستند . (288700)
حميد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۰:۵۲
اصلا انقلاب چيز خوبي نيست اصلاحات چيز خوبي است. (288701)
شناسنامم کوش؟!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۳:۳۸
وقتی تئورسین اصلاحات(سعید خان حجاریان) میگه:حرکت ائمه بعد از امام حسین تازه عقلانی شد!! معلومه شمام باید از این مدل حرفا بزنید..شما هنوز نمیدونی کجا باید اصلاحات کرد کجا باید انقلاب....
خوشحالم دم خروس تفکر حضرات داره میزنه بیرون.. (288752)
حزب وافعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۰:۵۶
حزب = فکر و روشی "متفاوت "برای مدیریت بهتر کشور (288703)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۱:۰۸
کاش ما همان طور که روحیه نقد نسبت به دیگران داریم و از دموکراسی و ازادی بیان سخن میرانیم کمی هم این مسایل را نسبت به خودمون قبول میکردیم.اگر دزدی بده برای همه بده.اگر انحراف بده برای همه بده.نه اینکه برای جناح ما خوب و برای جناح مقابل بد.بیچاره مردم که باید این حرفهای به درد نخور را به جای نگاه واقع بینانه مشاهده کنند. (288709)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۱:۲۷
عالی عالی بود! به اندازه ده تا مقاله توش حرف و مطلب هست.آفرین بهار
آفرین نویسنده (288712)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۱:۳۲
جند کلمه بود امّا حرف حساب،ما انقلابی بودیم امّا حالا نیستیم ،چون انقلابیون جعلی جای ما را گرفتند،آنهم چه جور،،بابک زنجانی. (288714)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۳:۱۳
آقای سهراب آقازاده خاطرات قایق سواری و جت اسکی تو سد لتیان رو هم تعریف کن دوستان استفاده ببرن  (288741)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۱۳:۵۶
عالی بود. احساس میکنم حرفهایی که یک عمر توی دلم تلنبار شده بود رو یک نفر از طرف من زده (288760)
بدون تعجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ۲۰:۲۳
مجلسی که 170 کاندید و نماینده آن از احمدی نژاد پول دریافت کرده اند، طبیعی است که بودار شده اند و از احمدی نژاد حساب می برند (288916)