به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۷۰۳۸۳
جامعه شعارزده»، شفافیت از «شعار» تا«واقعیت»

چرا در نهایت وضع همان است که قبلا بود؟

...در جامعه بسته و بدون گردش صحیح اطلاعات، رانت حاكميتي و دولتي یکی از پارامترهای مهم موفقیت قلمداد می‌گردد و در چنین جامعه‌ای استعداد و تلاش امری نامفهوم است...
چرا در نهایت وضع همان است که قبلا بود؟
عطا افشاریان

گروه مقالات: شعار زدگی از آفت‌های جامعه امروز ایرانی است. شعار دادن، برگزاری سمینار و همایش و در نهایت وضع همان است که قبلا بود. حجم بالای دولت و اقتصاد دولتی در شکل گیری جامعه شعار محور نقش بالایی دارد. و اين در حاليست كه راه حل ساده است. راه حلي كه همه ممالك توسعه يافته طي كرده و نتيجه هم گرفته‌اند؛ بدون شعار و سمينار و ...!

راه حل غيرشعاري اين است: اقتصاد در دستان بخش خصوصی قرار گیرد و دولت، بدنه ای از کارشناسان خبره برای نظارت و اجرا باشند و قانونگذاری در کشور، بر اساس استعدادهای منطقه ای و در جهت توسعه همه جانبه انجام پذیرد، به طور حتم نیازی به شعار توسعه نخواهد بود، چرا که در چنین شرایط اقتصادی خلاقیت و نوآوری و تولید نقش محوری در ایجاد ثروت خواهد داشت.

شفافیت در همه زمینه ها، برای جلوگیری از رانت و فساد در جامعه، یکی از ارکان مهم توسعه است. چنان‌که این مهم به خوبی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیده می شود. موضوعی که این روزها در کلام سیاستمداران ایرانی چرخید و از مزایای آن سخن‌ها گفته شد. البته طرح موضوع خود نشان از وجود دغدغه در میان مسئولین دارد و جای بسی شادمانی است، ولی اجرای آن راهی دشوار را در پیش دارد.

شفافیت در جامعه، به ویژه جامعه حساس ایرانی، فرصتهای متعادلی را برای مردم به وجود می آورد و ایجاد فرصت‌های یکسان، از ارکان مهم عدالت اجتماعی است. ایجاد شفافیت با سیستم‌های سنتی و ساختارهای کهن قابل تحقق نبود ولی با توسعه سیستمهای متمرکز اطلاعاتی و پردازش آنها، تحقق این امر مهم، چنانچه مسوولین بخواهند، امکان پذیر خواهد بود. جلوگیری از فساد اقتصادی، حذف شایعات در خصوص مسوولین و میزان دارایی آنها، مشخص شدن میزان و چگونگی رشد کلیه افراد و همچنین ایجاد شبکه دسترسی عادلانه به اطلاعات، از جمله مزایای شفافیت اطلاعات است.

البته در این راه باید عزت و کرامت انسان‌ها و حریم خصوصی آنها حفظ گردد. در واقع شفافیت به منزله به حراج گذاشتن آبروی افراد نیست. شفافیت بیش از همه نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد زیر ساخت مناسب دارد. بدون زیرساخت مناسب، شفافیت بخصوص در اقتصاد کشور امکان پذیر نخواهد بود. دسترسی کل جامعه به اطلاعات و فرصتها، رانت و فساد اقتصادی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و از همه مهمتر، در کشف آنها کمک خواهد نمود چرا که دسترسی مردم به اطلاعات اقتصادی و تجربی دیگران، این شرایط را مهیا می سازد که رشد ناگهانی افراد زیر ذره بین و توجه قرار گیرد و بدین ترتیب، زد و بندهای اقتصادی کمتر صورت گیرد.

جامعه سیاسی کشور در شرایط دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، به اجبار زندگی سالم‌تری خواهند داشت چرا که شفافیت در اطلاعات سبب می‌گردد سیاسیون به راحتی نتوانند زمینه‌های اقتصادی و فرصت‌هایی برای خود و یا خانواده خود ایجاد کنند و در چنین شرایطی عدالت اجتماعی تا حد بالایی تحقق خواهد یافت. عدالت به مفهوم خاص به منزله ایجاد فرصت‌های برابر است و فرصت‌های برابر با داشتن آگاهی برابر امکان پذیر خواهد بود. مسلما آگاهی برابر خود استعداد و خلاقیت برابر را ایجاد نخواهد نمود بنابراین در شرایط فرصت و آگاهی برابر و یکسان، افرادی که دارای استعداد متفاوت تری باشند، موفق‌تر خواهند شد که امری بدیهی و پذیرفتنی است.

پر واضح است که در جامعه بسته و بدون گردش صحیح اطلاعات، رانت حاكميتي و دولتی یکی از پارامترهای مهم موفقیت قلمداد می‌گردد و در چنین جامعه‌ای استعداد و تلاش امری نامفهوم است. حرکت مسئولین به سمت شفافیت بیشتر البته جای بسی خوشحالی است ولی این امید وجود دارد که این نیز مانند حرکت‌هایی چون مبارزه با مفاسد اقتصادی و از این دست حرکت‌ها، تنها نمادین و شامل چند همایش و نمایش نبوده باشد چرا که لازمه توسعه، شفافیت در چرخش اطلاعات و دسترسی آزاد مردم به آنها است.

مهدی
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۰:۲۹
دو نکته در این مورد به نظرم میرسه:
1. چرا اوایل انقلاب تمام شعارها و تلاش های سیستم برای اقتصاد دولتی بود؟ آیا بخش عمده ای از ایدئولوژی انقلاب برگرفته از مارکسیسم و کمونیسم بوده؟
2. چرا امروزه تقریباً همه سران نظام حرف این مقاله یعنی اقتصاد خصوصی و لیبرالی رو توصیه میکنند ولی به سمتش نمیریم؟ آیا خود سیستم مانع اصلی اینکار نیست؟ یعنی آیا پایه های این سیستم وابسته به حیات وضع موجود نیست؟ (294094)
بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۱:۰۷
با مافیای شکل گرفته در زمان حاضر و در چارچوبهای موجود ، اصلاحات ممکن نیست . (294106)
احسان شریعتی (1)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۳:۲۳
"اصلاحات ظاهری برای ما سود‌ی نخواهد‌ د‌اشت باید‌ اساسی باشد‌ که لازمه آن مید‌ان د‌اد‌ن به نیروی جوان و سالم است. بسیاری از آنان که امروز د‌ر صف نخست اصلاحات قرار د‌ارند‌ خود‌ مسئولان بخشی از انحرافات پیش آمد‌ه هستند‌ و تازه مطرح می‌کنند‌ که باید‌ به آرمان‌های ابتد‌ایی بازگشت. این‌ یعنی بازبینی جد‌ی نسبت به گذشته انجام نشد‌ه است. باید‌ به این پرسش پاسخ د‌اد‌ که چرا به طور کل مسیر منحرف شد‌؟ "

ادامه دارد... (294183)
احسان شریعتی (2)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۳:۲۴
".....از طرفی تناقضات نظری د‌ر طیف اصلاح‌طلب زیاد‌ است د‌ر عمل هنوز هم بخش زیاد‌ی از آنها د‌چار ترد‌ید‌ هستند‌. مثلا اینکه می‌گویند‌ ما باید به ابتد‌ای انقلاب بازگشت کنیم. این کافی نيست .امروز نه فقط اصلاحات بلکه اگر به عقب‌تر بازگرد‌یم بنیان‌های فکری پد‌ران تفکر انقلاب مثل شریعتی و طالقانی و مصد‌ق هم برای تحول کافی نیست. چون د‌وران و پاراد‌ایم‌ها عوض شد‌ه این میراث هم باید‌ به روز شود‌ و باید‌ با گفتمانی نو چشم‌اند‌ازی قابل توجه ارائه د‌هیم آن‌هم با استفاد‌ه از تجربیات انقلاب‌‌هاي بزرگ د‌نیا.... (294184)
راه حل
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ۰۲:۳۱
راه حل فقط نظارته .تا موقعی که بحث پارتی بازی و آشنابازی داریم ،نظارتی نخواهد بود و نتیجشم همینیه که هست . متاسفانه در هر دو جناح سیاسی هم بوده . پس مشکل از خودمونه . اگه خودمونو درست کنیم جامعه هم درست میشه . (294458)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۳:۵۹
متاسفانه مافیای رانت و اختلاس نفوذ و قدرت فراوانی گرفته و مبارزه با ان بسیار سخت شده (294220)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۲۳:۲۰
سلام بهار:اینکه آقای سیف تلویحا" تأیید کرده که ما هم کارهایی داریم که باید انجام دهیم و خروج چمدانی ارز را تأیید فرمودند، باعث نگرانی است ما هستش و خوشحالی اصولگرایان از مچ گیری ،شاید مقصد این ارز سوریه و یا لبنان بوده بهر حال شفافّیت میطلبد تا ما شرمنده نشویم. (294448)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۱:۰۰
مهمتر ازگردش غلط اطلاعات کتمان اطلاعات وپاس کاری مراجعین بخصوص درشهرداری ،باید شفاف سازی راازسازمانهایی که مردم با آنها مشکل دارند ،هر چه زودترشروع کرد. (294102)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۱:۵۳
مگر هم اکنون بخش خصوصی وجود ندارد،اگر مراد از بخش خصوصی در کشور بی قانون ما بخش شبه دولتی است که فراوان و بیشتر در اختیار نیروهای نظامی است و بقیه هم از طریق رانت های حکومتی به ایجا رسیده اند نظری به اطاق بازرگانی بیندازید تا بخش خصوصی بیشتر بنظر آید،شهرداری کار بخش خصوصی انجام میدهد!! ،شاید نیم درصد در اختیار بخش خصوصی واقعی باشد،بنابراین فعلا" ما نمیتوانیم بخش خصوصی داشته باشم چونکه شعار زیاد است و تا عمل؟؟؟ (294131)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۲:۳۴
آقای روحانی هم داره مثل احمدی نژاد با شعار و آمارهای بی جا و گاه نادرست مردم ناراحت میکنه الان کم کم داره نیمی از زمان ریاست جمهوری ایشان میگذره ولی فقط تنها دستاورد مهمش همون بخش بهداشت و درمانه اونم در سطح خیلی جزی وگرنه تورم بیکاری رکود فساد افراط گرای انزوا و ماجراهای سیاسی و مهمتر از همه تحریم ها و..... همه و همه پا برجاست (294151)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۳:۱۳
چه عجب گفتم الان تمام اشتباهات تاريخ ايران را گردن احمدي نژاد مي اندازند. البته احتمالا يادشون رفته. (294177)
فاروق
Norway
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۳:۳۴
مطلب جالب و جامعی بود.
از اینهمه شعار دادن های بیجا در تمامی این سالها چه جیزی عاید ملت ایران شده است (294194)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۴:۵۵
سلام ،
با توجه به دو نکته ذکر شده توسط آقا مهدی (کامنت اول)،و پاسخ به نکته اول :
شعار اول انقلاب درست بود،و اگر صحیح عمل نشد خدشه ای به شعار درست وارد نیست! ببین برادر من! وقتی ثروت و امکانات این کشور مالِ من و تو و دیگر هموطنان است،و ما،چند نفر خبره را انتخاب و وکیلِِ خود میکنیم(دولت) و به او میگوئیم،شما 4 سال در جهت صلاح ما در داخل و خارج از کشور از این امانت(ثروت کشور) استفاده کرده و سود انرا به ما بدهید،آیا کار خطائی است؟ اگر وکیل خیانت در امانت کند،آن موضوع دیگری است،اما صورت کار غلط (294260)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۶:۱۴
دهه 1970بروز انقلابات متعدد در دنیا بود اکثر این انقلابها باهدف سرنگونی دیکتاتور هایی همراه بود که وابسته به دول غرب بودند گفتمان عدالت خواهانه آنروز مارکسیسم بود.درمقابل نظام سرمایه داری.لذا تدوین قانون اساسی تحت تاثیر همین تفکر شکل گرفت .اقتصاد دولتی در راس آن بود با شکست مارکسیسم وتوسعه لیبرالیزم ودموکراسی وپیشرفت اردوگاه غرب مجددا خواستگاه روشنفکران ولیدرهای جامعه تغییر یافت .واقعیات برتری این نظام را باید پذیرفت والبته ضعفهای آنرا مانند انحصار وفردیت راتعدیل نمود. (294317)
فارغ التحصیل رشته اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۶:۲۲
اول بسم الله خصوصی سازی امار و اطلاعات درست و تصمیم گیری های کلان اقتصادی بر اساس عقل اقتصادیه که در کشور ما چیزی به عنوان عقل اقتصادی وجود نداره یعنی یهو قیمت ارز تغییر میکنه .نرم تورم دروغی بیش نیس.و ...... پس هیچ کس نمیاد پولش رو در ایران سرمایه گذاری کنه راهی ترکیه دبی و اخیرا عمان میشه ج (294324)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۷:۰۹
در حال حاضر بدون پول ویا پارتی محاله کارت پیش بره .پس وضع موجود بهترین حالت برای چپاول وزراندوزی عده ای قلیل که صاحب رانت(مدیران و صاحب منصبان) میباشد واین کاملا روشن و واضح هست در ارگانی که من هستم اکثریت مدیران و صاحب پارتیان بستگان وفامیل خود را جا کرده اند وتقریبا از اطرافیانشان کسی بیکار نمیباشند (294332)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۷:۳۹
تا زمانی که اشخاصی بدون مجوز وتنها به بهانه های واهی مثلا به هم ریختن کنسرت ها بی هیچ قانون عقل ومنطقی وامثالهم راانجام میدهندوحتی دولت (وزارت کشورونیروی انتظامی که دراختیاراین وزارتخانه می باشد)ازساکت هم ساکت تروخاموش ترن کسی برای قانون تره هم خرد نمیکنه خبرنگارامونم که به هر دلیل باعرض معذرت برعکس کشورهای پیشرفته وقانونمند صم و بکم تشریف دارند خوب معلومه که مبارزه با فساد درحد حرف وشعاره بقیه کارهامونم همینطور (294340)
ایرانیم
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۱۹:۵۸
وقتی که آمارها بر خلاف واقعیت جامعه بیان شه یعنی فریب عموم

تورم صفر رو باور کنیم یا شرایط حال بازارو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (294366)
متاسفم
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ۰۲:۳۶
بازار که خرابه پس همونو باور کن. و الا اگه آمار میخای من بهت میگم بیکاری1 درصده،فقر اصلا نداریم ،تورم زیر صفره تازه یه چیزیم از تورم طلبکاریم . یه لحظه فکر کردم دارم تو سوییس زندگی می کنم . (294459)
علی
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ۲۳:۰۴
اگر به سمت سرمایه داری دولتی برویم و خصوصی سازی از طریق خویشان و اقوام دولتمردان حرکت کنیم همان آشی میشود که تا الان پخته شده است دولت لیبران اموراتش از مالیات می گذرد . تمام شرکت ها و کارخانه های ما خودمانی سازی شده است . همین ها از بیست و اندی سال از پرداخت مالیات از طریق رانت و پارتی بازی تفره میروند لیبرالیسم دولت قوی می خواهدتا مافیا ها نتوانندعرض اندام کنند و مانع شوند. دلال بازی شده دکان دولتمردان شده ورانت هایی که وام های انبوه را باعت شده وتولیدنداشته است وووووو (294443)
نظام سلامت
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ۰۰:۰۸
یک نمنونه!آقای وزیر بهداشت و دولت هر روز در بوغ و کرنا می کنند که طرح تحول نظام سلامت!!!خلاصه این طرح:پول دار تر کردن قشر پزشک جامعه که درصدی از آنها آنقدر پول دارند که نمی دانند چطور خرج کنند،همه جامعه هم می دانند که در آمد آنها نجومی است و از اختلس ها هم بدتر است،چرا؟اگر اختلاص نمی شد پولش مستقیم که جیب مردم نمی رفت،و مثلا یارانه ها زیاد نمی شد،اما این قشر دارد هر رور به مردم ایران ضریه می زند،نیم ساعت کار روی یک دندان 400هزار تومان از جیب مردم بیچاره!این است تحول سلامت؟؟!!! (294455)
عظیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ۰۱:۰۵
میخواستم ازعدم کارآیی آقای روحانی در تمام زمینه ها بنویسم واینکه هیچ تغییرچشمگیری با آن دوران 8ساله نداریم که هیچ درخیلی زمینه ها هم پس رفت داشته ایم ولی یاد حرف آقای رفسنجانی افتادم که گفتند(الان وقت گلایه از اقای روحانی نیست).چشم. ولی شما رابخدا به آقای روحانی هم بگین : آقا یه کاری بکن، یه حرفی بزن.یعنی اینچندنفراینقدرقوی هستند یا شما اینقدرضعیف. (294457)