به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۹
 
۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۸۸۵۸۵
از بیانات رهبر انقلاب تفسیر به رای نکنيد؛

پاسخی به حاميان بورسیه‌های مساله‌دار

جناب زاهدی! به چه حقی برای بیت المالی که متعلق به هزاران خانواده ی شهید و هزاران خانواده ی جنگ زده و البته هزاران خانواده ایست که هزاران فارغ‌التحصیل دکتری بیکار دارند یا هزاران فوق لیسانس پشت سد کنکور دکتری دارند، تعهدات غیرقانونی ایجاد شد؟
پاسخی به حاميان بورسیه‌های مساله‌دار
ناصر دردمند

گروه سياسي: نگارنده اين متن، قبلا پاسخی مشابه به آقاي دکتر مسلمی نایینی داده بودم در ادامه به حمایت های دکتر زاهدی (وزير آقاي احمدي نژاد و نماينده كنوني مجلس) از بورسیه‌های مساله‌دار پاسخ مي‌دهم.
اقْرأْ کِتابک کفى‏ بِنفْسِک الْیوْم علیْک حسیباً، سورة الإسراء – الآیة 14.
کسی نباید از بیانات رهبر انقلاب تفسیر به رای کند زيرا ایشان نفرمودند که در پرونده بورسیه‌ها تخلفی نشده است. بیش از 3700 بورسیه‌ی تحصیلی بدون آزمون موجب دل نگرانی دانشگاهیان کشور شده است. در حالی که بسیاری از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری فاقد شغل هستند، برخی از مسوولین سابق در وزارت علوم امکان ورود بدون آزمون بیش از 3700 نفر را به مقطع دکتری فراهم کردند.

متاسفانه حدود 700 نفر از این افراد نیز با هزینه‌های چندصد میلیون تومانی از بیت المال به دانشگاه‌های اروپا، کانادا، ایالات متحده و استرالیا فرستاده شده‌اند و حدود 3000 نفر نیز که خود را بورس خارج تبدیل به داخل می‌خوانند با تحمیل هزینه ی مادی چند ده میلیون تومانی بر ملت مسلمان ایران اعم از خانواده‌های تحت پوشش کمیته ی امداد، خانواده‌های بی‌سرپرست و خانواده‌های معظم شهداء بدون هیچ گونه آزمونی وارد مقطع تحصیلی دوره ی دکتری شده‌اند.

این افراد در هیچ دانشگاهی خارج از کشور پذیرفته نشده اند، آنها حتی درخواست پذیرش برای هیچ دانشگاهی در خارج از کشور ارسال نکرده‌اند. صرفا در وزارت علوم پس از درخواست بورس خارج، یک گزینه را که در بر روی فرمی به آنها داده می‌شد تیک زده‌اند، مضمون آن گزینه این است که من می‌خواهم بورس خارجم را به داخل تبدیل کنم!

آقاي زاهدی؛ وزير آموزش آقاي احمدي نژاد؛
خطابم به شماست كه اين روزها براي دفاع از عملكرد دوره وزارتتان، سعي مي‌كنيد از اساس صورت مسئله را پاك كنيد و با استفاده از تريبون مجلس، تلاش وافر و واسع داريد تا نگذاريد آب رفته از جوي به آن بازگردد!
کدام بورس خارج؟ بورس کدام دانشگاه خارج را گرفته بودند که به داخل تبدیلش کنند؟ آنها در واقع حتی به یک دانشگاه خارجی یک ایمیل هم نفرستاده بودند که درخواست پذیرش کنند. به عبارتی هیچ را به بورس داخل تبدیل کردند و سپس بنابر میل خودشان به سه تا از دانشگاه‌های کشور معرفی شدند. یعنی به هر کدام از آنها نامه‌هایی داده شد که در آن نامه نوشته شده بود دانشگاه... به عنوان بورس خارج تبدیل به داخل معرفی می‌شود.... این افراد نامه‌ها را از وزارت می‌گرفتند و می‌رفتند با همان نامه و البته گاهی نیز تهدید اساتید در گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها به عنوان دانشجوی دکتری ثبت نام می‌کردند.

جناب زاهدی! به چه حقی برای بیت المالی که متعلق به هزاران خانواده ی شهید و هزاران خانواده ی جنگ زده و البته هزاران خانواده ایست که هزاران فارغ‌التحصیل دکتری بیکار دارند یا هزاران فوق لیسانس پشت سد کنکور دکتری دارند، تعهدات غیرقانونی ایجاد شد؟ به چه حقی بیش از سه هزار نفر بدون هیچ گونه آزمونی وارد مقطع دکتری شدند؟ آیا کسانی که این کار را کردند نمی‌دانستند چه ضربه ی مهلکی بر اخلاقیات در دانشگاه‌ها وارد می‌شود؟ آیا نمی‌دانستند که دشمنان از اینکه افراد نالایق بدون آزمون فرصت‌های تحصیلی و سپس شغلی را در کشور تصاحب کنند خوشحال می‌شوند؟

اسفبارتر اینکه به این افراد رانت جایابی نیز تعلق گرفته و برخی از نمایندگان مجلس نیز در بین بورسیه‌های بدون آزمون هستند. بورسیه‌های غیرقانونی و بدون آزمون به ضایعه‌ای برای دانشگاه‌ها تبدیل شده‌اند. متاسفانه برخی از این بورسیه‌های غیرقانونی در بهترین دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شیراز... نیز به استخدام هیات علمی درآمده‌اند!

آقاي زاهدی! در دانشگاه علامه و دانشگاه علم و صنعت این افراد دانشجویان را تحت فشار قرار می‌دهند که به اسمشان مقاله و کتاب چاپ کنند تا برای خود وجه‌ای علمی دست و پا کنند!
جناب زاهدی! چرا نگران هزاران دانشجویی نیستید که این سه هزار نفر فرصت‌های تحصیلی و شغلی را از آنها البته با رانت و نه بر اساس رقابت منصفانه غصب کرده‌اند؟
آقاي زاهدی! از بین بیش از 3700 نفر دکتری بدون آزمون تنها حدود 300 نفر از خانواده‌های شهداست و هزاران دانشجوی خانواده‌ی شهید نیز وجود دارد که هرگز در پاسداشت از خون عزیزانشان طعم رانت نچشیده‌اند. چرا هزاران دکتری بدون آزمون را به خانواده ی معظم شهدای مقدس نسبت مي‌دهند؟ مگر نه استاد باید اسوه حسنه باشد، این افراد در دانشگاه‌ها می‌توانند اسوه باشند؟

جناب زاهدی! اگر دلتان برای این 3000 نفر می‌سوزد چرا به فکر قیامتشان نیستید؟ چرا آنها را از رانت خواری منع نمی‌کنی؟ اگر نگران هزینه ی تحصیل این افرادی چرا از اموال شخصی خودت برای آنها هزینه نمی‌کنید؟ و در تکاپوی پرداخت هزینه‌ی تحصیل غیرقانونی آنها از اموال بیت المال هستید؟
قلم قاصر است از بیان آنچه فساد در پرونده‌ی بورسیه‌های بدون آزمون بر دانشگاه‌ها گذرانیده است. اینها تنها معدودی از پرسش‌ها دانشگاهیان است. جامعه ی دانشگاهی کشور دل نگران حضور بورسیه‌های غیرقانونی در دانشگاه‌هاست.