به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۴۸
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۹۰۹۱۳
مقاله وارده

آیا کمپین نخریدن خودرو وجود دارد؟

مصطفی حمیدیان -کارشناس بازرگانی

گروه مقالات: این روزها در کوچه و بازار، جشن و عزا، جمع‌های دوستانه و کوچه و بازار بحث داغ روز، بحث خودرو است. بحث قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات تولید داخل خصوصا محصولات کارخانجات ایرانخودرو و سایپا و مقایسه آن با قیمت محصولات کمپانی‌های خارجی و البته بدون احتساب مالیات و عوارض! "خودرو صفر نخرید"! کمپینی که از فضای مجازی شروع شد و همکنون بحث داغ روز جامعه است. بحثی که بعضی اوقات با شایعات و توقعات دور از ذهن داغ تر نیز می‌شود.

حال باید دید آیا براستی کمپینی وجود دارد و آیا خواسته ای اعضای این کمپین به واقعیت نزدیک است ؟! کمپین یا جنبش اجتماعی در اصطلاح دانش جامعه‌شناسی، هرگونه کوشش جمعی برای پیش‌برد منافع مشترک، یا تأمین هدف اصلی از طریق عمل جمعی خارج از حوزه نهادهای رسمی است. دو موئلفه بسیار مهم در جنبش‌های اجتماعی یک رهبری جنبش و دیگری اهداف مشخص آن است. کمپین "خودرو صفر نخرید" فاقد هر دو موئلفه مذکور بوده به گونه ای که رهبری جنبش نا مشخص و خواسته ای اعضای آن متفاوت و بعضاً غیر منطقی و دست نیافتنی است !

از زاویه ای دیگر از نظر نگارنده ماهیت وجودی کمپین زیر سوال است. همانگونه که از نام کمپین مشخص است، راهکار لازم برای رسیدن به اهداف احتمالی و متفاوت مدنظر عدم خرید خودرو صفر از تولید کنندگان داخلی می‌باشد، در صورتی که این روزها نه تنها نمایندگی‌های ایرانخودرو و سایپا که حتی تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی و حتی نمایشگاه‌های فروش خودروهای لوکس و چند صد میلیونی نیز دچار رکود شدید هستند، علاوه بر صنعت خودرو و صنایع وابسته آن سایر بازار‌ها نیز دچار رکود بوده و در معرض سقوط و ورشکستگی می‌باشند.

لذا بنظر می‌رسد رکود موجود در بازار در درجه اول ناشی از انتظارات بالای مردم از نتایج اقتصادی تفاهم هسته ای ایران با دول خارجی و در ادامه انتظاراتی است که پس از استقرار دولت تدبیر و امید بوجود آمده است و در درجه دوم و با فاصله بسیار کاهش نقدینگی و قدرت خرید مردم است. شاید بتوان رکود موجود در بازار را نه از نوع رکود اقتصادی که از نوع توهمی آن دانست، رکودی که ناشی از توهم مردم برای معجزه اقتصادی دولت حسن روحانی و کاهش یکباره قیمت‌ها و حتی رویای بازگشت به دوران دلار هزار تومانی است.

رکودی که برآمده از واکنش معکوس مردم در زمانی است که دولت مستقر بعد از هشت سال سخت و پرالتهاب دولت پیشین که تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشتیم بیشتر از هر زمان دیگری به یاری نیاز دارد. دقیقا در زمانی که تولید داخل نیاز به حمایت دارد با واکنش غیر منطقی مردم اقتصاد مملکت به سمتی می‌رود که اگر این روند ادامه یابد به زودی شاهد تعطیلی کارخانجات، کاهش تولید ملی، افزایش نرخ بیکاری و مواردی از این دست خواهیم بود.

در بحث دوم در خصوص اهداف و خواسته‌های اعضاء!! و دنبال کنندگان این کمپین ! باید دید خواسته غالب آنها چیست و آیا منطقی و قابل دست یافتن است. اهداف و خواسته‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود: دسته اول خواسته ها، که منطقی و قابل دست یافتن بوده که شامل بهبود کیفیت خودرو‌های تولید داخل، افزایش خدمات پس از فروش، کاهش مالیات و عوارض خودروهای وارداتی و رقابتی شدن بازار داخل است و هر فرد آگاهی با آن موافق است.

دسته دوم خواسته‌ها که بصورت گسترده در فضای مجازی منتشر می‌شود اما بگونه ای دیگر است. اینکه با 15 میلیون تومان پیش پرداخت و ماهی 1 میلیون میتوان بنز c200 مدل 2015 خرید یا اینکه با پول پراید می‌توانید بهترین خودرو اس یو وی را سوار شوید جای تعجب و تامل دارد.متاسفانه این روزها و خوصا در فضای مجازی مطالب را بدون مطالعه و بدون تفکر و فقط با دیدن یک تیتر بازنشر می‌کنیم، حتی زحمت یک ضرب و تقسیم ساده را به خود نمی دهیم، حتی حاضر نمی شویم در موتور‌های جستجوی یک کلیک کنیم.

برای دست یافتن به خواسته‌های دسته اول و در راستای بهبود کیفیت خودرو‌های تولید داخل، افزایش خدمات پس از فروش، کاهش مالیات و عوارض خودروهای وارداتی و رقابتی شدن بازار داخل پرداخت. لذا بنظر می‌رسد همچنان بهترین راه برای بهبود وضعیت صنعت خودرو ایران همانا ورود به بازار آزاد تجارت و اجازه رقابت به خودروسازهای خارجی در بازار ایران است، لیکن با توجه به تکنولوژی ساخت و مونتاژ قدیمی شرکت‌های ایران و خودروهای فاقد کیفیت در قیاس جهانی در صورت ورود خودروسازان خارجی به بازار داخل و رقابتی شدن صنعت خودرو، خودروسازان داخلی در اندک زمانی طعم ورشکستگی را خواهند کشید و حدود 840 هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم از کار بیکار خواهند شد و لذا باید این جهانی شدن بازار خودرو آرام و با سرمایه گذاری مالیات خودروهای وارداتی در بخش نوسازی صنایع و تقویت شرکت‌های دانش بنیان و طی یک بازه زمانی مشخص باشد.

شهریار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۰۷
خدا وکیلی اگر قیمت فرغون های ایران خودرو و سایپا مناسب است پس باید بیشترین حجم صادرات و فروش را در خارج از کشور داشته باشد . به گفته شما باید مردم بمیرند تا عده ای از کار بیکار نشوند جان مردم کششششششک (322804)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۵:۴۳
کمپین وجود داره،
"خرید خودرو صفر داخلی ممنوع"
قتل و غارت مردم به اسم تولید داخلی ممنوع (322854)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۹:۳۶
این کیه که مخالف میزنه؟
خداوکیلی خیالت راحته؟ متاسفم واست (322878)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۰۷
سال گذشته ماشین صفر خریدم 40 روز اول تو سی سی یو نمایندگی خوابید میدونید چرا؟ اتصالی برق داشت, چرخش صدا می داد, کولرش اصلا کار نمیکرد, آینه بغلش هم خود به خود کنده شد خیلی پشیمونم که چرا خریدم .
من غلط کردم !!!!!!!!! (322805)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۸:۴۲
دور از جونتون... سعی کنید مانع خرید اطرافیانتون بشید... میخوان طوری به ما بفهمونن که راه اندازی کمپین کار واردکنندگاه خوروهای چینی بوده.. ما به خرید همه خودروهای صفر (چینی و داخلی) نه میگیم!!!!!! (322874)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۲۱
انشالله این روند به آرامی به قول نویسنده متن در طی 100 سال آینده صورت می گیرد پس ملت شریف ایران 100 سال دیگر هم همچنان با این خودرو ها بمیرند تا از این نمد کلاهی برای عده ایی فراهم شود .بیخود فرا فکنی نکنید آقای نویسنده اگر قرار بود در فضای غیر رقابتی کنونی وضعیت بهتر می شد تا حالا شده بود. (322807)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۲۸
بهار جان انگار سیبیل شما رو هم چرب کردند!
کی و کی گفته که : "با 15 میلیون تومان پیش پرداخت و ماهی 1 میلیون میتوان بنز c200 مدل 2015 خرید یا اینکه با پول پراید می‌توانید بهترین خودرو اس یو وی را سوار شوید"؟!!
کجای محصولات ایران خودرو و سایپا تولید ملی هستش؟! کارخانجات خودرو سازی سالهاست که محصولات چینی رو مونتاژ میکنند و قطعه سازان داخلی خیلی وقته که یا سوپر مارکت باز کرده اند و یا توی آژانس کار می کنند (322808)
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۳۵
بسیار منطقی و عاقلانه بود (322809)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۱:۴۲
واقعاااااااااا ؟ اسم شما نعمت زاده نیست؟ (322828)
مارال
United States
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۲:۲۳
در پاسخ به من :

کامنتت عالی بود (322896)
مارال
United States
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۲:۲۳
آره آره خیلی !!!!!!!!!! (322895)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۲:۴۴
اگه تو هم عزیزانت تو 405 اتیش میگرفتن الان این طوری نمی گفتی (322902)
کوروش
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۳۷
آقای کارشناس بازرگانی در حقیقت اقتصاد ایران به تازگی از دوره پارینه سنگی گذر کرده و وارد دوران جدیدی شده است. این اقتصاد تا کنون به لطف دولتهای مختلف از جهات مختلف مورد حمایت بوده اما در این دوره جدید به لطف تحریمها و اکنون نیز پایین بودن قیمت نفت فرار است روی پای خود بایستد و در خان اول راهی جز کاهش هزینه تولید در تمام بخشهای اقتصادی وجود ندارد. اهداف و خواسته های مصرف کنندگان و خریدارن چه کمپینی باشد یا نباشد مشخص و روشن است حال نوبت فعالان اقتصادی است که خودشان را با خواسته مشتریان وفق دهند. (322810)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۰:۴۳
اگر به کمپانی های خارجی اجازه تولید خودرو در داخل داده بشه حتی اگر خودروساز های وطنی ورشکست هم بشن هیچ کس بیکار نمیشه و همه جذب کارخانه های خارجی میشن. مشکل اینه روی هر خودرو اینقدر عوارض ها و حق این نهاد و اون نهاد میبندن که شرکت های خارجی حاضر به اطاعت و قبول شرایط اقایون نیستن. آقا بس کنید دست از سیاست های مسخرتون بردارین. (322821)
نریمان
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۱:۰۱
ما دیگه توی جمع رفقا یه اصطلاحی رو باب کردیم: "فریب خورده ایران خودرو"
ماشین من 5 ماه دیگه گارانتیش تموم میشه از همین الان استرس گرفتم..
آخه توی این یک سال و نیمی که میگذره فقط بیش از 2 میلیون تومان از خدمات گارانتی استفاده کردم(ماشین مثلا صفر) 2 میلیون هم از جیب دادم... خدا بخیر کنه. (322823)
حامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۱:۲۹
اینکه نمیتونیم مثل بقیه کشورها باشیم سوال، نکنه خون مردم کشورهای دیگه از ما رنگین تره همه با قیمت های جهانی ماشین میخرن، مثل ترکیه، مالزی، عراق، امارات، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، ترک عادت واقعاً سخته (322825)
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۱:۳۶
نویسنده محترم : به قول خودتان آمار درست بدین .. این 840 هزار نفر را از کجا آوردین.. کل کارکنان مستقیم خودروسازی به 70 هزار نفر هم نمیرسه... (322826)
مارال
United States
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۲:۲۵
نمیدونم بهار نیوز چرا هر گزارش و مقاله وارده ای رو درج میکنه . البته خوب شد درج کردی که همه بفهمند همه ملت ایران حامی کمپین تحریم خرید خودرو هستند (322897)
آرش منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۱:۴۱
قرار نیست هشتاد میلیون ایرانی در استعمار اینها باقی بمانند کاگر هم اگر امکانات و سوله ها تغیر کاربری به شغل مناسب و صنعت دیگری پیدا کنند بیکار نمیماند در ضمن بخاطر تعدادی کارگر قرار نیست تمام تاریخ تمام ایرانیان از داشتن خودروی خوب محروم بشن ظاهرا الان اوضاع مدیران باعث دلسوزی شماست نه کارگران کمپین هم وجود داره و موفق هم میشه (322827)
آبادی وطنم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۱:۴۴
عزیز دل من چی میگی تو،گیرم ورشکست بشن خب حقشونه،ملت بیکاربشن از یک کارخونه بهتره یا بیکار شدن باپراید و غزل خداحافظی خوندن ،اونم به دلیل عبور یک کامیون از روبرواون وخوردن باد بهش،یا خدا،ببین عزیز دل برادر که اینو گفتی این چیزا نیاز به مطالعه نداره فقط کافیه یه دور تو جاده ها بزنی ببینی چجور ی کودک جون خودشو از دست داده ن به علت سرعت زیاد بخاطر بد کیفت بودنش،زوره خداییش زوره اگه ماشینامون کیفیت داشت بازم یچیزی خب نداره بابا نداره ،آقای نویسنده ماشین چی هست جانم. (322829)
علی دکتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۲:۴۰
با سلام خدمت دوستان فقط نخرید اقا لگن تابوت وطنی گرون نخرید اینا جون مردم واسشون کیلو چند اصلن مهم نیس فقط مردم بخرن و برن تو جاده بمیرن جیب این حضراتفقط پر بشه به باقیش کاری ندارن و به اونا مربوط نمیشه ما کی گفتیم با پونزده ملیون بنز دویست سوار بشیم چرا حرف یامفت میزنی میگیم نه پونزدهملیون نه سیصد ملیون معقولش حالا مثلن صدوبیس ملیون همون قیمت اصلش ولی بدون تعرفه دویست درصدی خاسته زیادی نیس (322836)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۲:۴۶
وقتی قیمت یه ماشین مثلا اسپورتیج تو کیش حدود هفتاد ملیونه اونم با نرخ دستمزد یه کارگر کره ای .... پس تولید یه ماشین با کیفیت ایران خودرو یا سایپابا کسر هزینه حمل از کره تا کیش و مابه التفاوت حقوق کارگر خیلی پایینتر از اینحرفاست.. (322837)
میثم
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۳:۰۵
تنها راهکار آزاد سازی قیمت ها و برداشتن گمرک از خودروی خارجی هستش .. انحصار یعنی پایمال شدن حقوق مصرف کننده .. درسته که خیلی ها قصد دارن کمپین مردمی برای نخریدن خودروی صفر داخلی رو به حاشیه بکشن و کم اهمیت جلوه بدن .. اما مطمئنن حرف آخر رو مردم میزنن (322844)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۳:۳۴
جناب حميديان، کارشناس محترم، انگاري شما متوجه درخواست مردم نشده ايد! وقتي قيمت تمام شده خودرو را به راحتي ميتواني از برگ فروش آن و با دقت در رقم ماليات بر ارزش افزوده آن بدست آوري و متوجه بشوي که با همين نرخ فعلي دلار، به قيمت حدودا" سه برابر نرخ تمام شده، اين فرغون ها را به خلق الله مي اندازند، واضح است که واکنش منفي ايجاد شده و اعتراض مردم هم به همين عملکرد و نيز افت روزافزون کيفيت نداشته اين فرغون هاست نه چيز ديگر! الان شما بفرمائيد تعجب و ابهام و شما از اعتراض مردم، کجا و مربوط به جيست!؟ (322846)
حامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۶:۰۵
نزدیک به بیش از دو دهه هست که مردم رو کردن موش آزمایشگاهی ،گندش رو درآوردن.تازه این حداقل کاریه که ملت انجام میدن.هنوز کاری نکردن. (322857)
متین
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۰۰
اقا شما که ادعای دانش بنیانی و خلاقیت می کنید و تو رقابت کم نمیارید بزارید واردات خودرو بدون گمرک باشه.ما چه گناهی کردیم که لگن های داخلی رو سوار بشیم و جونمونو بگیریم کف دستمون.
اخه چرا (322864)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۰۸
همدستی دیگر با خودرو سازان (322866)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۱۳
گر صبر کنید زقوره حلوا سازید. مردم ایران چند وقتی دیگر تحمل کنند انشاللله جواب می گیرند (322867)
اردوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۱۶
انشاالله ورشكست بشن خودروسازهاي ايران و جين كه نه كيفيت دارن نه ارزون ميفروشن نه خدمات درستي ارايه ميدن مكه مردم ديوونن كه بخرن مردم نخريد تاارزون وبا كيفيت بشه جرا منه جوون نبايد بتونم يه خودروي صفر وبا كيفيت سوارشم كناه ما جيه جون ايراني هستيم بايد عذاب بكشيم? (322868)
ایوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۱۸
میگه برای این که اون 840 هزار نفر بیکار نشن مردم هی این ارابه های مرگ را سوار بشن اخه برادر من عزیز من جان مردم اینقد بی ارزش است که برای بیکار نشدن یک عده باید جان این مردم فدا بشه چرا یکبارم شده نمیگید مردم حق دارن ساپیا و ایران خودرو شما مقصر هستید بخدا مردم ایران که انقلاب کردن دربرابر صدام و دنیا توی جنگ وایستادن شهید جانباز ووووووووو دادن انواع و اقسام تحریم ها را به جان خریدن ایا این است پاداش ایستادگی انها همه اش گرانی و دیدن مرگ عزیزشان توی ارابه های مرگ ساپیا و ایران خودرو (322869)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۳۲
من مطمعنم خود آقای کارشناس خودروی خارجی دارند (322871)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۳۲
نخرید .نخرید .نخرید .نخرید .آدم شید آدم شید (322872)
کوروش کبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۹:۰۰
آقای کارشناس
چرا خودرویی رو که کشور خودمون تولید میشه رو باید 20 میلیون تومن پول بدیم و همون خودرو رو به برادرهای سوری و عراقی به قیمت 3 تا 4 میلیون تومن بفروشیم ؟ (322877)
یهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۰:۳۳
متاسفانه مردم ما از روی احساسات تصمیم گیری می کنند. عزیزان بلاخره باید این کشور تبدیل به یک کشور صنعتی شود که این همه مهندس و تحصیل کرده بیکار نداشته باشیم لطفا به مسائل به صورت کلان بنگرید نه موردی!! برای رسیدن به کیفیت مطلوب آنچه در این مقاله اشاره شد بسیار درست و منطقی است لطفا یکم فکر کنید مشکل ما نداشتن برنامه است. اگر درست برنامه ریزی شود باید طی یک دوره خاص و محدود و مشخص بازار رقابتی شود که بسیار منطقی است. (322885)
مارال
United States
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۲:۲۶
اصلا با شما موافق نیستم (322898)
فردای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۰:۴۳
در ایران خودروساز وجود ندارد و تمام این به اصطلاح کمپانی های سازنده (بخوانید مونتاژ کننده) باج خورهایی از جیب و جان مردم بیش نیستند. همان بهتر که همه اینها جمع شوند؛ تا شاید روزی یک خودروساز واقعی در ایران به عرصه بیاید. به امید آن روز (322886)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۰:۴۵
واقعا از شما توقع حمایت از مردم رو داشتم که توقعی نابجا بود (322887)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۱:۲۵
همین امسال جناب حمیدیان هستند که به جای حل کردن مشکل سعی در پوشاندن آن دارند و باعث عقب ماندگی کشور می شوند... کاش کمی هم از مافیای خودروسازی در کشور میگفتید که برای بدست آوردن پول نه جان مردم برایشان مهم است و نه صنعت خودروسازی که اگر مهم بود ما هم خوروسازهایی همچون کیا،هیوندا و حتی مشابه تویوتا داشتیم...
از سال 82 تا 92 حدود 200هزار نفر در جاده ها کشته شده اند و نزدیک به 2.5 میلیون مجروح داشته ایم که بی شک نیمی از این تعداد بدلیل عدم امنیت خودرو بوده است (322889)
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۱:۴۳
انشالله با نخریدن خودروی بی کیفیت ی توپوزی محکم به مالکان این دو شرکت سودجوی داخلی و نیزوارد کنندگان خودرو های بی کیفیت چینی می زنیم و تا برداشتن عوارض ظالمانه گمرکی ایستادگی می کنیم (322891)
مارال
United States
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۲:۱۸
کمپین تحریم خودرو وجود داره و کاملا هم تا الان تونسته کارایی خودش رو داشته باشه . مدیریت و رهبری اون هم با مردم ایرانه . به نظرم مقاله بالا منطقی نبود . این کمپین پشتوانه قوی داره و قطعا به نتیجه خواهد رسید (322894)
اريايي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۳:۰۱
ظاهرا كام شما رو هم شيرين كردن، طرفدار خودروسازها شدين (322903)
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۳:۲۰
اغا کمپین خوبم وجود داره شرکتتاتون با رشوه سرپاس (322904)