به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۵۴
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۹۰۹۱۶

استراتژی خودکفایی همه جانبه اقتصادی به بهای هدر رفت منابع ملی!

90 درصد آب مصرفی کشور صرف کشاورزی می‌شود، در حالی که سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی تنها 10 درصد بوده و می‌توان محصولات کشاورزی مورد نیاز را با بهای بسیار کمتر و بدون صرف منابع داخلی وارد کرد...
استراتژی خودکفایی همه جانبه اقتصادی به بهای هدر رفت منابع ملی!
مهدی چلوی

گروه مقالات: با فروپاشی شوروی و شکست الگوی سوسیالیستی در اقتصاد، تمایل کشورها به پیوستن به اقتصاد بازار آزاد با رشد روز افزونی مواجه شد. این گرایش تنها به دلیل نبود آلترناتیو در برنامه ریزی اقتصادی نیست، بلکه به دلیل پدید آمدن قدرت‌های جدید اقتصادی در سراسر جهان به ویژه چین، هند، اتحادیه اروپا، غول‌های آسیایی و همچنین شرکت‌های چند ملیتی، نقش آمریکا به عنوان رهبری جهان سرمایه داری و بازار آزاد به شدت کاهش یافته و به تبع نقش مسایل ایدیولوژیک برای دوری از اقتصاد بازار آزاد کمتر شده است.

تا پیش از این بسیاری از کشورهای جهان سوم که در گذشته تاریخی خود، استعمار را تجربه کرده بودند با دیده تردید به پیوستن به بازار آزاد جهانی می‌نگریستند، چرا که نظم سلطه نوین با نهاد سازی خاص خود (بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی-گات سابق) با محوریتآمریکا درصدد اجرا و گسترش آن بود. این تردید موجب روی آوردن برخی از کشورهای مستعمره سابق به استراتژی‌های تولیدداخلی و پرهیز از واردات شد.

کشورهای برزیل و هند اگر چه در آغاز راه با این سیاست رشد نسبتا خوبی به دست آورده و زیرساخت‌های صنعتی را در کشور ایجاد کردند، ولی به دلیل محدودیت بازار فروش داخلی، واحدهای تولیدی عمدتا با ضرر و کسری تجاری روبرو می‌شدند، و دولت ناگزیر به جبران کسری تجاری از راه دادن یارانه به آن‌ها بود. این حمایت گرایی باعث به وجود آمدن فضای غیر رقابتی شد، که علاوه بر کیفیت پایین و قیمت بالا، انگیره هرگونه نوآوری و خلاقیت را می‌گرفت. از سوی دیگر به دلیل موانع پیش رو برای تامین مواد خام مورد نیاز کارخانه‌ها از راه واردات، برداشت بی رویه از منابع طبیعی در این کشورها موجب آسیب جدی به محیط زیست گردید.

در مقابل گروهی دیگر از کشورها به توسعه تجارت از راه تولید کالاها و صادرات آن‌ها پرداختند. این گروه به دلیل تکیه بر اصل اقتصادی مزیت نسبی، در زمینه هایی به فعالیت مبادرت کردند که در آن مزیت داشتند و به همین خاطر بهره برداری آن ها، آسیب چندانی برای محیط زیست در بر نداشت. کره جنوبی، تایوان وکشورهای جنوب شرقی آسیا با بهره گیری این سیاست، به منظور پیوستن به بازار جهانی اقدام به کاهش تعرفه‌های وارداتی نمودند تا به آسانی مواد خام مورد نیاز را وارد کرده و در مقابل کالاهای تولیدی خود را بدون محدودیت به دیگر کشورها صادر کنند. همچنین به دلیل فضای رقابتی و پایین بودن تعرفه‌های تجاری، صنایع قوی و متکی بر کیفیت بالا و قیمت مناسب شکل گرفت، که به آسانی توانایی تحمل نوسانات بازار جهانی عرضه و تقاضا را در خود داشتند.

ایران نیز که تا پیش از انقلاب در راستای پیوستن به اقتصاد بازار آزاد پیش می‌رفت ولی به دلیل وابستگی بیش از حد به الگوهای بیرونی و اجرای نادرست این برنامه ها، شکاف طبقاتی میان جامعه بشدت افزایش یافت و از سوی دیگر نفوذ امریکا نیز در کشور بسط داد، و در نهایت به انقلاب اسلامی منتهی شد. پس از انقلاب و باوجود مجاز بودن فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در قانون اساسی، سیاست گذاران اقتصادی برای جلوگیری از نفوذ دوباره بیگانگان به ویژه آمریکا، زمینه اجرای استراتژی تولید داخلی با تاکید بر اقتصاد دولتی فراهم کردند.

این استراتژی مانند تجربه دیگر کشورها، در آغاز موفق بود و با شرایط انقلابی و جنگی دهه 60 ایران سازگاری داشت و تکافوی نیازهای داخلی را می‌کرد. اما این سیستم به دلیل انحصار تولیدات در دست دولت و نبود فضای رقابتی موجب پایین آمدن کیفیت کالاها و بالا رفتن قیمت‌ها گردید. به تدریج به دلیل کوچک بودن بازار داخلی برای فروش کالاهای تولید شده، شرکت‌های تولیدی دولتی دچار کسری شدند و دولت نیز برای جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها به پرداخت یارانه به کارخانه‌ها اقدام کرد. از سوی دیگر تکیه بر تامین نیازهای داخلی از راه منابع درونی فشار بسیاری بر محیط زیست وارد آورد به طوری که کشور ایران را در شمار کشورهای نخست در زمینه آسیب رسان به محیط زیست درآمد.

پس از پایان جنگ و پیجیده تر شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، نیاز به سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی برای ایجاد فضای رقابتی بر پایه سیستم عرضه و تقاضا احساس و بر ضرورت روی آوری به اقتصاد بازار آزاد با حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی تاکید شد. در طول دو دهه گذشته تلاش‌های بسیاری در این راستا صورت گرفت که مهم ترین آن‌ها اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و در کنار آن حذف یارانه‌ها و همچنین تاکید بر شفافیت اقتصادی و اخذ مالیات به جای رانت درآمدهای نفتی قابل ذکر هستند.

باوجود ناکامی استراتژی تولید داخلی دولتی در ایران و پافشاری بر اقتصاد آزاد از سوی کارشناسان اقتصادی، و نیز روی آوری بیشتر قریب به اتفاق کشورهای جهان به اقتصاد رقابتی بازار آزاد، شگفت است مدیران و سیاست گذاران اقتصادی کشور، علی رغم شعار خصوصی سازی، هنوز هم در عمل بر تولید داخلی و دولتی گرایش دارند و نسبت به حرکت به سوی بازار آزاد با دیده تردید می‌نگرند. نمونه آن را می‌توان بر حمایت از بخش کشاورزی با وجود عدم مزیت آن برای کشور عنوان کرد.

به گفته کارشناسان این بخش، 90 درصد آب مصرفی کشور صرف کشاورزی می‌شود، در حالی که سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی تنها 10 درصد بوده و می‌توان محصولات کشاورزی مورد نیاز را با بهای بسیار کمتر و بدون صرف منابع داخلی وارد کرد. همچنین حمایت بیش از حد از صنایع کم بازده داخلی از جمله شرکت‌های خودروسازی که با وجود حمایت دولتی و قیمت بالا به دلیل نداشتن بازار خارجی و عدم تقاضا در بازار داخلی در حال رکود به سر می‌برند، در حالی که با کاستن حمایت از این صنعت و ایجاد فضای رقابت آزاد می‌توان آن شرکت‌ها را به پویایی و سود دهی سوق داد.

در پایان باید گفت چنانچه فضای مدیریتی جهان با دو دهه پیش یکسان بود و ترس از نفوذ ناروای امپریالیسم سرمایه داری آمریکا و غرب بصورت عینی وجود داشت، تردید دولتمردان برای ورود به بازار رقابتی جهانی قابل توجیه بود اما همانطور که در آغاز این نوشته آمد، سلطه هژمونیک آمریکا بر سیستم اقتصادی-سیاسی بین المللی به دلیل ورود بازیگران جدید به شدت کاهش یافته، و فضای حاکم بر اقتصاد و سیاست جهانی به سود کشورهایی است که بیشترین بهره را از بازار رقابتی ببرند.

کاوه
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۱:۴۲
عالی بود کاملا فرمایشات متینی بود. بعضی واژه ها سبقه انقلابی پیدا کرده حال آنکه اصلا منطقی و علمی نیست. با این حال عده ای دوست دارند که همیشه حال و هوا و جو انقلابی را حفظ کنند هرچند امروز دیگر مضر باشد و توجیهی نداشته باشد. پاراگراف آخر نقطه عطف ایم مقاله بود. دیگر این آمریکا، آن آمریکای سابق نیست و آن خطرات و ماجراجویی های گذشته را تداعی نمی کند. ایران هم باید در زمینه هایی که تولید رقابتی ندارد متوقف و به سمت و سویی حرک کند که مزیت رقابتی دارد. فقط میماند فرش و زعفران و پسته و خرما (323062)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۱:۴۵
شما که اینجوری مقاله مینویسی به اینم فک کن که زندگی خیلیا با این کشاورزی میگذره!! فقط تولید داخلی مهمه؟!! ببرن رو معدن ها سرمایه گذاری کنن که درسته خیلی سود آوره ولی سودش بره فقط تو جیب 10 نفر؟!
اگه تهرانیا زندگیشون خوب باشه پس همه جای ایران همه چی عالیه؟!! (323064)
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۳:۲۲
وقتی منافع عده ای قلیل بر منافع چندین میلیون نفر ارجحیت داشته باشد شما هر روز هم که مقاله بنویسی همان آش است و همان کاسه (323072)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۳:۴۹
برو اول سیاست اقتصادی کشورهای دیگه رو مطالعه کن بعد این حرفا رو بزن
کدوم آدم عاقلی میره طرف معدن.
معدن پایه ای برای صنعتی شدنه.
ژاین حتی معدن نداره ولی کشوری صنعتیه. با کشاورزی هیچ غلطی نمیشه کرد (323075)
ایرانی
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۴:۴۵
هر منطقه ای از کشور میبایست با پتانسیلها و استعدادهای خودش رشد کند و نباید ابی را که مردم خوزستان به شدت به ان نیاز دارند برای استفاده در بخشهای کشاورزی و صنعت به سایر نقاط کشور انتقال دهند.
چرا علی رغم وعده های مکرر مسئولان و شخص اقای روحانی طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون و دز همچنان در حال اجرا هستند؟؟!!
چرا دولت قصد دارد برای اجرای طرح انتقال اب بهشت اباد 15000میلیارد تومان از بیت المال هزینه کند؟!(ان هم در شرایطی که مردم خوزستان مشکلات فراوانی برای تامین اب شرب و کشاورزی دارند)!! (323077)
احسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۱:۵۶
مقاله بسیار جالبی بود
..اما متاسفانه سیاستمداران خیلی دیر متوجه میشن (323067)
علی ساجدی
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۲:۲۵
کاملا مخالفم...میشود با سازوکار مناسب سیستم آبیاری کشاورزی را درست کرد...شما میدانید تا آب از سد به کشاورز برسد چه میشود؟؟ شما میدانید هدر رفت آب کشاورزی چقدر است.... (323069)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۲۱:۰۸
مهمترین مسئله در بحث اب این است که هر حوضه ابریز مطابق با شرایط طبیعی خود مدیریت و برنامه ریزی شود،غرب استان اصفهان و در بالادست شهر اصفهان5000هزارهکتار برنج کاری شده است!! از انجاکه کاشت برنج به اب فراوانی نیاز دارد با وضعیت ابی زاینده رود سازگاری ندارد و باعث بروز کم ابی بر اثر سومدیریت میشود انوقت مسئولان اصفهانی با سیاسی کاری و لابی قدرتمندشان تلاش میکنند تا اب بیشتری از حوضه ابریز کارون بدست اورند و اینگونه علاوه بر تضییع حق تاریخی مردم خوزستان و چهارمحال منابع طبیعی کشور ر ابه هرز میبرند. (323090)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۳:۳۴
نگارنده محترم درست گفتن و این الگوی تولید غلط که کمترین حاصلش هزینه تمام شده بالا و ضعف در رقابته فرجامی جز شکست نداره.
چرا که نارضايتي و ناخشنودی مصرف کننده رو در پی داره و تشکیل کمپین هایی مثل نخريدن خودرو داخلی تبعات همین اجحافهاست (323073)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۳:۳۴
اصل توسعه زیربنای هر مملکتی بر روی صنعت کشاورزی بنا می شود اگر کشاورزی ما توسعه نیافته دلیلش به توجهی دولت ها بوده همان اتهامی که نظام شاه زده می شد (323074)
دانشجوی دکتری علوم باغبانی دانشگاه تبریز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۶:۰۶
کشاورزی محور توسعه و زیر بنای اقتصاد و حتی امنیت ملی هر کشوری است. ایالات متحده امریکا هم اگر امروز در دنیا داعیه ابرقدرتی دارد زیر بنای توسعه پایدارش کشاورزی بوده.
در اینکه راندمان آب در بخش کشاورزی پایین است شکی نیست اکنون باید متخصصین علوم کشاورزی وارد عمل شده و تحقیقات هدفمند و کاربردی را در این زمینه انجام دهند. اما تعطیل کردن بخش کشاورزی (بخصوص در مورد محصولات استراتژیک) نه به نفع مملکت است و نه مردم . و تهدید مستقیم امنیت ملی کشور خواهد بود. (323080)
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۶:۱۵
باید سعی کنیم در محصولاتی اساسی مثل گندم که غذای اساسی رو تشکیل میدن خودکفا باشیم ولی محصولات غیر اساسی مثل خیار و هندوانه رو که اتفاقا آب زیادی می خوان رو وارد کنیم چرا که انسان عاقل همه ی احتمالات رو در نظر میگیره. کسی میتونه تضمین بده فردا به هر بهانه و دلیلی تحریم غذایی نمیشیم.اگر گندم کافی نباشه میدونین چه فاجعه ایی میشه؟؟؟؟
در ضمن یه جا خوندم تمام آبی رو که هدر میره به پای کشاورز میزارن. یعنی مشکل فقط کشاورز نیست که به نظرم متطقی میاد. (323081)
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۶:۱۸
یه سوال!
فرض کنیم از سال دیگه کل کشاورزی کشور تعطیل بشه.
فکر میکنید برای ۹۰% باقی مانده چه پیش خواهد آمد؟ (323082)
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۱۷:۰۹
باسلام مقاله بسیار خوبی بود واین کار با اجرای صحصح سیاستهای اقتصاد مقاومتی شدنی است چرا که ما درتمام زمینه های اقتصادی سرمایه اصلی نیروی انسان متخصص ومتعهد است فراوان داریم آن آقای کاوه که اعترضی به روحیه انقلابی داشت هم عرض کنم که نویسنده محترم خوب تشخیص داده آمریکا قدرت ابر قدرتی خود را در تمام زمینه از دست داده وخودشان هم به خوبی متوجه شده اند نشان بارز آن پشیبانی از جنگ وخونریزی وبه هم ریختن ثبات وامنیت کشورها و.... لذا فقط کشور را روحیه انقلابی می تواند نجات بدهد که در هر کاری موثر است (323083)
کشاورزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۲۲:۳۶
کشاورزی گندمکارری فقط دانهای طلاییش نیست شما میدانی که تهرانیها روزانه چند راس گاو گوسفند میخورند واینحیوانات چقد رعلوفه مخورن که اگر ازخارج وارد کنیم چقدر اب داخل رادییاتور ماششها باید بریزیم (323092)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۲۳:۳۰
نوشته ی عجیبی بود بنظرم... نویسنده در این متن ضمن رد تولید داخلی و اقتصاد درون محور بر آزادی سرمایه گذاری بازار ازاد تاکید داره... این پروسه نتیجه اش چند سالی هست که داره مشخص میشه که روند درستی نیست... ایران متاسفانه تحت عنوان اصل 44 رسما داره دستورات بانک اقتصاد جهانی رو که تصمیماتش بر مبنای دستورات اقتصادی غول های اقتصادی و سیاسی دنیاست رو اجرا میکنه... ما باید مدیریت دولتی مون رو تصحیح کنیم.. ما باید دولت و قانون مون رو درست و دقیق کنیم... (323094)
دریا موجه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ ۲۳:۴۵
دو حالت داره یا سیاسیون متوجه میشن و فوری عمل میکنند که میشه دوره دولت قبل و ما جرای سد گتوند یا سیاسیون متوجه نمیشن و طبعا عمل هم نمیکنند البته مورد اول خودش یک الف و ب ای داره الف)سیاسیون متوجه میشن و عمل نمیکنند .ب)سیاسیون متوجه میشن و با ارامش و صبر اقدام گیگیلی میکنند که این مورد همه گیر تر بوده (323095)