به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۹۱۸۳۵
مقاله وارده

سوابق مديريت خادمين الحرمين در يك نگاه!

سوابق مديريت خادمين الحرمين در يك نگاه!
*عارف اسماعیل‌زاده گیوی

گروه مقالات: حادثه ناگواردر حرم امن الهی وکشته ومجروح شدن هزاران زائر، باردیگربی کفایتی وضعف مدیریت خاندان سعودی رادر اداره حرمین شریفین ثابت نمود. گردهمایی بزرگ مسلمانان در موسم حج درطول سالهای اخیر تعدد حوادث واتفاقات مختلف راشاهد بوده وصلاحیت وکفایت رژیم آل سعودرا دراین خصوص زیرسوال برده است.

حضور سالانه بیش از5/1میلیون مسلمانزائر از نقاط مختلف جهان درایام باشکوه حج تمتع برنامه ریزی، مدیریت و توانمندی زیادی رامی طلبد که در حال حاضر و با وجوداین حوادث ناتوانی خاندان عربستان سعودی دراین زمینه مشهود است. مدیریت وهابیون افراطی درعربستان، اختلاف‌هاي اخیردرحاکمیت و حمله به یمن، بی تفاوتی به مسئله زائران را تشدید کرده وموجب به شهدت رسیدن ومجروح شده هزاران زائر درسرزمین امن الهی شده است.

تعرض به دو زائر ایرانی در فرودگاه جدّه، بدرفتاری با زائران، شیوع بیماری‌های مسری، آتش گرفتن چادر حجاج در صحرای عرفات، ریزش سنگ در منا در طول سالهای گذشته، سقوط جرثقیل درماه گذشته وحادثه اخیرمنا بی کفایتی وسوءمدیریت رژیم آل سعودراتاییدوتاکیدمی کند.حوادثی که باید مسلمانان را نسبت به سوءمدیریت رژیم سعودی بیش از گذشته حساس تر کند.

بررسی اتفاقات مختلف درطول چندسال گذشته این امررامشهود می کند:
در روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال ۱۴۰۷ قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم قرار گرفته و چهارصد نفر از زائران ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند. در سال در روز نهم مردادماه ۱۳۶8 شمسی برابر با سال ۱۴10 قمری بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام ۱۴۲۶ نفر کشته شدند.

در مراسم رمی جمرات سال در سال ۱۳72 شمسی برابر با سال ۱۴14 قمرینیزبه علت ازدحامی که به هنگام خروجِ زائران از منا بر روی پل جمرات روی داد، ۲۷۰ زائر جان خود را از دست دادند. هرچند مسئولین عربستان در سالهای بعد مدعی تغییراتی برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه شدند، ولی چهار سال بعد در سال 1376شمسی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن ۱۱۸ تن از زائرانخانه خدا جان باختند.

همچنین در در مراسم رمی جمرات سال در سال ۱۳75 شمسی برابر با سال ۱۴17 قمریدر آتش سوزی گسترده ای که در منا به وقوع پیوست ۳۴۰ حاجی به شهادت رسیده و ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. در روز عید قربان سال ۱۳82 شمسی برابر با سال ۱۴24 قمرینیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت ۲۴۴ حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.
در روز مراسم رمی جمرات عید قربان سال ۱۳84 شمسی برابر با سال ۱۴26 قمریهم بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام جمعیت درورودیشرقی پلرمیجمرات۳۴۵ نفر کشته و ۲۸۹ نفر زخمی شدند. در این سال فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه با بیش از ۴۰ سال قدمت نیزدر مکه مکرمه موجب مرگ۷۶ نفر از زایران شد.

درماه گذشته نیزبراثربارش و باد شدید در مکه وبدنبال آن سقوط یک جرثقیل در سمت شرق مسجدالحرام ۱۰۷ زائر به شهادت رسیده و ۲۳۸ نفر نیز زخمی شدند. در حادثه روز عیدقربان دوم مهرماه هم براثربسته شدن خیابان درحال ترددزائرین 2000 نفرکشته وبیش از2000نفرمجروح شدند.
با ضعف مدیریت وعدم توانایی آل سعود طی 30 سال گذشته بیش از 7 هزار حاجی و زائر درمکه مکرمه در حوادث مختلفی که می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد، جان باخته‌اند.

سوالی که مطرح است اینکه رژیم سعودی چه کاردیگری بایدانجام دهدتاسوءمدیریت، بی کفایتی وضعف مدیریت خودرابه همگان ثابت وعدم توانمندی خودرادراین خصوص تاییدکند؟ آیا عمل به پیشنهاد رهبر فقید انقلاب مبنی براداره کردن حرمین شریفین توسط کشورهای اسلامی ضروری به نظرنمی رسد؟ درپایان به نظرمی رسدبازخوانی پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی در24سال پیش روشن کننده همه چیزباشد.

حضرت امام (ره) در پیامی که در تاریخ 12 مرداد سال 1366 مصادف با 7 ذیحجه سال 1407 هجری قمری خطاب به نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی صادر کرد، چنین فرمودند: "آنها به دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم نمودند، ما اگر می خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنها کاری از دستشان بر نمی آید، بدین خوبی نمی توانستیم بیان کنیم و به این اندازه که کارگزاران بی اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی رحمی عمل کردند، موفق نمی شدیم."
*دانشجوی دکتری علوم سیاسی