به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۲۵
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۹۲۳۵۶
آخرین تلاش دلواپسان؛ آبستراكسیون

فرجام برجام

فرجام برجام
علی کرد *

گروه مقالات: هرچه که زمان می‌گذرد رژیم صهیونیستی و جمهوریخواهان بیشتر حرص می‌خورند و خودزنی می‌کنند. در هیچ دوره‌ای سراغ نداریم که نمایندگان آمریکا در سنا و کنگره تا این حد دولت خود را به چالش بکشند و این نشانه خوبی از موفقیت ملت ایران بود اما افراطیون داخلی سیاه نمایی می‌کنند و بدترین تعبیرها را نثار تیم مذاکره کننده و دولت روحانی کردند. این مدعیان اصول گرایی پس از حمایت قاطعانه رهبر معظم انقلاب از دولت و تیم هسته‌ای و بکار بردن واژه ی "باغیرت" باز هم بر طبل مخالفت‌ها و برچسب زدنها می‌کوبند و از هر فرصتی و در هر تریبونی برای مخالفت با برجام استفاده می‌کنند و روزنامه‌های آنها مملو از تیترهای ضد برجام است و حالا نیز آبستراكسیون در جلسه فردا (یكشنبه) مجلس برای جلوگیری از تصویب برجام را مطرح كرده اند.

انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز و به عنوان یک انرژی پاک و تجدیدپذیر باتوجه به اینکه انرژی‌های تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز و زغال سنگ محدود و روزی به پایان میرسند وفقط متعلق به این نسل نیستند و مشکلات و مسایل زیست محیطی را نیز به دنبال دارند یک ضرورت است و از طرف دیگر استفاده از انرژی و فناوری هسته‌ای برای ساخت بمب اتم یک خطر بسیار بزرگ است که اگر اهرمهای بازدارنده و نظارتهای دقیق بین‌المللی صورت نگیرد و مسابقه تسلیحات هسته‌ای آغاز شود بروز جنگ جهانی سوم دور از ذهن نیست و در صورت بروز چنین اتفاق نامبارکی که حتی فکر کردن به آن مو را بر بدن سیخ می کند خسارت و عوارض ناشی ازآن بهیچ وجه با جنگهای جهانی اول و دوم قابل مقایسه نخواهد بود.

ایران برای صیانت از منابع تجدید ناپذیر که متعلق به همه نسلهاست و به حداقل رساندن مسایل زیست محیطی و....با تکیه بر اعتقادات و باورهای خود و استفاده از نیروی جوان و متعهد و متخصص ودانشمند باقاطعیت و اعتماد به نفس مثال زدنی در این مسیر گامهای بلندی برداشته و دهها سال است که فعالیتهای هسته‌ای را ادامه داده و میدهد واین فعالیتهای صلح آمیز را حق مسلم خود میداند. از طرف دیگر کشورهای ابرقدرت و رژیم صهیونیستی نیز به بهانه اینکه فعالیت هسته‌ای ما صلح آمیز نیست فشارهای زیادی به ما وارد کردند که نمونه‌های آن تحریم‌هایی پی در پی و قطعنامه‌های متعدد و بردن پرونده هسته‌ای به شورای امنیت ملی سازمان ملل است.

این اقدامات برای ما و غربی‌ها هزینه‌های هنگفتی را در برداشته و تداوم این روند به هیچ وجه منجر به توقف و یا دست کشیدن ایران اسلامی از حق مسلم خود نخواهد شد چرا که دست کشیدن از فناوری هسته‌ای پس از دهها سال تلاش ودرست در زمانی که به نتیجه گیری و بهره مندی از مزایای آن نزدیک شدیم یعنی هدر دادن هزینه‌های چند دهه و بالاتر از آن پرداخت هزینه‌های معنوی و تسلیم شدن در مقابل زورگویان. مذاکرات بی نتیجه ایران و 5+1 ادامه داشت تا اینکه مردم با با رای قاطع خود به اعتدال و اصلاحات دکتر حسن روحانی را به عنوان رییس جمهوری انتخاب کردند. سه اتفاق مهم دست به دست هم داد که نتیجه آن "برجام" بود.

اول: هرچه که به جلو می‌رفتیم غرب فشارها و تحریمها را بیشتر میکرد و موضع گیریهای بی حاصل  احمدی نژاد از قبیل کاغذپاره نامیدن قطعنامه‌ها شدت تحریم‌ها را افزایش می‌داد و اقتصاد ما بیشتر دچار خسارت میشد و آثار خود را نشان می‌داد اما به هیچ وجه خللی در پشیبرد اهداف هسته‌ای ایجاد نکرد عزم حاکمیت جزم بود که این پروژه که حاصل دهها سال تلاش دانشمندان و خون شهدای هسته‌ای بود به پایان برسد.

اتفاق دوم پایان یافتن دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد و روی کار آمدن دولت اعتدالی اصلاح طلب و در دست گرفتن سکان مذاکرات هسته‌ای و عزم جزم دولت تدبیر و امید در حل و فصل مسایل هسته‌ای با حفظ حقوق مسلم ما و ادامه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای و اتفاق سوم پیروزی حزب دمکرات و رییس جمهوری باراک اوباما. آمریکاییها و اروپاییها می‌دانستند که تحریم‌ها هرچه شدت داشته باشند برنامه هسته‌ای ایران را نه تنها متوقف نمی‌کند حتی این روند را کند هم نخواهد کرد از طرفی دیدگاه اوباما با جورج بوش در ارتباط با نوع برخورد با ایران تفاوت فاحش داشت و معتقد بود گزینه جنگ کارایی ندارد و باید از روی میز برداشته شود.

گرچه این را به زبان نیاورد اما به این باور رسیده بودند که تحریم و تهدید ایران اسلامی راه بجایی نخواهد برد و سرانجام پس از مذاکرات مکرر و مستمر و نفس گیر ایران و شش قدرت جهانی و حسن نیت دولت برای یک توافق برد برد و آمیزه‌ای ازپافشاری بر حق مسلم خود با استدلال و درایت و منطق و غیرت انعطاف به برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" رسیدند. در برجام درصدی از غنی سازی صورت می‌گیرد که خیال آنها را در خصوص بمب اتم و غیر صلح آمیز بودن برنامه‌ها راحت می‌کند و ما هم در همان حد از غنی‌سازی برنامه‌های صلح آمیز را عملیاتی می‌کنیم و خیالمان راحت می‌شود که بهانه را از دست آنها گرفتیم.

علی‌رغم این مخالفت‌های افراطیون داخلی و خارجی، خللی در روند برجام ایجاد نخواهد شد و ملت و مسولان کشور بهترین گزینه را برجام می‌دانند. بازگشت به نقطه اول و لغو برجام هزینه‌های به مراتب بیشتر از قبل برای ما و قدرتهای جهانی دارد. اینقدر هزینه لغو برجام برای همه ی طرف‌های مذاکره و در مرتبه بعدی برای همه کشورها اینقدر زیاد و قابل ملاحظه است که تصور آن هم قابل تصور نیست. در برجام ایران در یک طرف و قدرت‌های دنیا در طرف دیگر میز مذاکره قرار گرفت و بدون جنگ و خون ریزی و بدون ترس و دلهره و بدون تحقیر کردن دیگران و با قاطعیت و انعطاف پذیری یک پیروزی بزرگ را رقم زد و این مسیر بازگشتی ندارد. لذا به صراحت باید گفت که سرانجام و فرجام برجام تصویب نهایی آن توسط ایران و شش قدرت است و طبق برنامه عملیاتی خواهد شد.
* مدرس دانشگاه

عاطفه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۳:۳۵
تفسیر جالبی ازبرجام بود (324527)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۲۱:۰۳
تبریک تبریک آخرین خبر مجلس برجام را نه رد و نه تصویب می کند اجازه داوطلبانه به دولت میدهد با مسئولیت خودش... (324559)
آذرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۳:۴۰
متن گویا و همچنین مسائل را به زبان ساده برای مردم توضیح دادند .
در هیچ دوره‌ای سراغ نداریم که نمایندگان آمریکا در سنا و کنگره تا این حد دولت خود را به چالش بکشند و این نشانه خوبی از موفقیت ملت ایران بود اما افراطیون داخلی سیاه نمایی می‌کنند و بدترین تعبیرها را نثار تیم مذاکره کننده و دولت روحانی کردند. (324528)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۴:۴۸
دلواپسان باید پاسخگوی ضرر 3میلیارد دلاری ازبابت تاخیر در برجام باشند! آنهایی که مانند اسب آبی دهان هایشان را باز میکنند و دم از منافع ملی میزنند پاسخ دهند چگونه دراین مدت 1ماهه 3میلیارد دلار به ارزش 10 هزارمیلیارد تومن به مردم ضرر زدند ؟ حامیان این اقلیت تمامیت خواه وراج پاسخ دهند آیا ضرر 10 هزار میلیارد تومانی بر کدوم بخش فشار وارد میکند ؟مردم یا دولت ؟ بنظر میرسه این اقلیت برای مقابله با دولت حتی به مردم هم رحم نمیکنند .سالیانه 160 میلیارد دلار از بابت تحریم ها در جیب کشورهای ارتجاع منطقه میرو (324531)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۶:۱۳
چرا به موافقین برجام اجازه گرد همایی نمی دهند تا حمایتشونو اعلام کنند؟ من به عنوان یک ایرانی موافق برجام هستم. (324534)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۶:۴۳
اگه دیدگاه اوباما این بود که گزینه جنگ رو باید از روی میز برداشت، چرا از روی میز بودن همه گزینه ها صحبت می کنه؟
چرا روحانی میگه سایه جنگ رو از کشور برداشتیم؟ (324535)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۶:۵۷
کلکسیون اقدامات پایداری ها باید کامل و پر پیبمانه باشد (324536)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۷:۱۵
که به که میگه افراطی خدا شکرت (324538)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۷:۲۸
انشاا... تندروها شکست بخورند تا با تصویب برجام چرخ معیشت بچرخد و رکود برود (324541)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۷:۴۳
دلواپسان توافق در مجلس آینده هیچ جایی ندارند (324543)
ٍريال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۸:۰۶
مجلس قبل با دلخوری مردم از رای دادن بسته شد و نمایندگانی به مجلس رفتند که از اراء کامل مردم نبودند پس این عزیزان نماینده ی اون طیفی هستند که رای دادند و برای برجام به نظر من باید نظر سنجی عمومی بشه و در کنارش کمک صدا و سیما به شفافیت بیشتر یا راهکار های دیگه (324544)
مثل یه تاج افتخار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ۱۸:۵۳
اژدهای هفتاد سرند این دل واپسان به همه جا میرسند شایعه پرانی میکنند فحاشی تا دلت بخواد چماق کشی هم گاهی عشق موتور بودند سابق اما حالا عشق گلکسیند میگن ساده زیستی اما اگه تو پارچه فروشی ها یه سری بزنید همیشه دنبال فاستونی های برندند خداییش انگشتر تیتانیوم که به دست نمیکنند چه ازاین دلواپسان باید گفت که رای همه رو میزنند (324546)