به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۹۳۸۴۲
تبعات موج استفاده افراطي از فضای مجازی؛

واي‌فا و گوشي‌‌ هوشمندم و ديگر هيچ!

واي‌فا و گوشي‌‌ هوشمندم و ديگر هيچ!
مسعود اکبری
کارشناس ارشد علوم ارتباطات

گروه مقالات: ورود اینترنت و گسترش استفاده از آن در دو دهه اخیر چنان با شتاب و تحول همراه بود که زندگی امروز بدون وجود اینترنت و ابزار های ارتباطی آن قابل تصور نیست. اینترنت در جهان ابتدا با اهداف علمی و تحقیقاتی و پس از اندک زمانی برای اطلاع رسانی و ایجاد کانال ارتباطی شرکتها و سازمانها با مشتریان و مردم همراه بود، در اندک زمانی به حوزه های فرهنگی و اجتماعی کشیده شد. وبلاگ نویسی، نخستین موج و نمود عینی فضای مجازی در اواخر دهه هفتاد شمسی بود که آزادی بی حد و حصر، نبود کنترل و نظارت های لازمه قانونی و عرفی در آن، به سرعت پای نویسندگان و روزنامه نگاران منتقد را به این فضا باز کرد و روز به روز بر حواشی، چالش های حقوقی و قانونی فضای الکترونیک افزود.

زمینه ایجاد فناوری های نو در بستر اینترنت، روز به روز در حال گسترش بود و کاربران اینترنت هر روزه شاهد تولد شبکه های اجتماعی مجازی جدیدی با کارکردها و ویژگی های خاصی بودند. فیس بوک، لینکداین، توییتر، گوگل پلاس از جمله شبکه های اجتماعی بودند که به سرعت کاربران جوان را مجذوب خود ساخت و رشد نسبتاً قابل ملاحظه ای داشت. دومین موج استفاده از فضای مجازی، عضویت کاربران عمدتاً جوان، در شبکه های اجتماعی مجازی در اویل دهه هشتاد، انتشار متون، تصاویر و عکسهایی است با حلقه های دوستی و گروهی به اشتراک گذاشته مي‌شود.

یکی از ویژگی های بارز این فصل از موج استفاده از شبکه های اجتماعی، گذاشتن تصویری واقعی از کاربران در اینترنت و به اشتراک گذاری عکسها و تصاویر خانوادگی و شخصی است. صرفنظر از چرایی اقبال جوانان و اقشار خاصی از جامعه به اینگونه شبکه های مجازی در جو اجتماعی و فرهنگی حاکم، تسهیل ارتباطات، ارسال و دریافت متن و تصویر و مهتر از همه آشنایی افراد با یکدیگر بوسیله گفتگو (چت)، از عمده دلایل گسترش استفاده از شبکه های مجازی در ایران بود.

با این وجود در مقاطع خاص تاریخی بدلیل استفاده گروههای مرجع، هنرمندان، اساتید و اقشار فرهیخته، استفاده از این شبکه ها چنان گسترده و فراگیر مي‌شود که در راهبری افکار عمومی و تعیین رفتار های اجتماعی و سیاسی بویژه در ایام انتخابات ریاست جمهوری، نقش مهمی بر عهده مي‌گیرد و به همین دلیل و نبود سازو کار های قانونی لازم برای چنین فضاهایی از یک سو و غیرقابل پذیرش بودن آن برای جو فرهنگی و اجتماعی، محدودیت های قانونی از سوی دولت و حاکمیت را بدنبال داشت . فیلتر سایتهایی چون فیس بوک و توییتر از جمله آنهاست.

موج سوم استفاده از فضای مجازی، با ظهور پیشرفت های تکنولوژیک و فراگیری استفاده از امکانات جدیدی به نام وای فای و همچنین ارتقاء گوشی های هوشمند و ارائه خدمات اینترنت پرسرعت از سوی اپراتورهای تلفن همراه و به اصطلاح ارائه سرویس های 3G و 4G با گستردگی و فراگیری بیش از حد انتظاری به راه افتاد. اهمیت این دوره به دلیل فراگیری و گستردگی بش از حد انتظار عضویت کاربران در فضاهای مجازی مانند واتس آپ، لاین، وایبر، وی چت و تلگرام و همچنین عضویت و فعالیت نسل های گذشته که غالبا با کامپیوتر و اینترنت بیگانه بودند، مي‌باشد.

در این موج، سهولت دسترسی به اینترنت در گوشی های همراه وافزایش میانگین سنی کاربران، فعالیت در فضای مجازی را مثل گذشته محدود به گروههای سنی جوانان و نوجوانان نمی کرد و دایره فعالیت افراد را به گروههای مرجع ( اساتید دانشگاه، معلمان، پدران و مادران، متخصصان صنوف مختلف ) و از حیث موضوعی به موضوعات صنفی، حرفه ای و تخصصی، فرهنگی و اجتماعی گسترش داد. این موضوع از این جهت نگران کننده است که دیگر خانواده ها بویژه پدران و مادران که خود بطور نسبی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی فضاهای مجازی و اینترنتی آگاه بوده و یا آگاهی پیدا مي‌کردند، نسبت به کنترل و نظارت بر فرزندان خود حساسیت های بیشتری بخرج مي‌دادند اما اکنون بدون ایجاد ظرفیتهای فرهنگی لازم برای استفاده و بهره مندی ازفضای مجازی و شبکه های اجتماعی، گروههای مرجع، خود در معرض آسیب های جدی بوده و شاید اگر برای این موضوع نتوان راه حل اساسی و فرهنگی اندیشید، تبدیل به یکی از چالش های فرهنگی جدید خواهد شد.

صرف نظر از آسیبهای رایجی چون شکستن حریم خصوصی و خانوادگی، عادی سازی روابط خارج از خانواده بین زن و مرد، تضعیف اعتقادات، در معرض سوء استفاده بودن توسط کلاهبرداران و هکرها، آسیب های روانی متعددی مثل افسردگی و بیگانگی از اجتماع، فردگرایی و کاهش تعاملات فرد به فرد یا رو در رو، بی توجهی به خانواده بویژه همسر و فرزند انحراف از اهداف واقعی زندگی، از بین رفتن خلاقیتهای فردی و اجتماعی، کاربران وسیع شبکه های اجتماعی را تهدید مي‌کند.

وقتی شما خود، گوشیتان را خاموش کرده و سرتان را بالا می‌گیرید، تازه متوجه مي‌شوید که مردم در اتوبوس، مترو، محل کار، كوچه و خيابان، خانه، مهمانی‌ها و هرکجایی که به ذهن آدم مي‌رسد مشغول خواندن، دیدن، نوشتن و به اشتراک گذاری تصاویر و متون هستند. زندگي امروزي اغلب شهروندان در يك جمله خلاصه شده‌است: «واي‌فا و گوشي‌‌هاي هوشمند و ديگر هيچ»!

ما هستیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۰۹:۳۶
در مورد آدرس غرفه بهار نیوز در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اطلاع بدید میخوایم بیایم دیدنتون (326272)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۰۹:۵۵
تحليل كاملا درستيه. اغلب مردم مثل آدماي منگ، دنياشون شده گوشي هاشون. كلاس هم مي ذارن در حاليكه مثل عقب افتاده ها شده اند (326273)
دهه ی 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۰:۰۸
اوج بی اخلاقی ها در دختران و پسران دهه ی هفتادی به شدت موج میزند... (326274)
پدر، مادر ما متهمیم!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۲۱:۲۷
این دهه ثمره کامل تربیت پس از انقلاب می باشند که هیچ چیز از دوران قبل بیاد ندارند. پس اگر اشتباهی مرتکب می شوند از نقص در تربیت این دوران است. (326317)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۲۱:۴۰
عزیز دهه 60 ی شعار انگلیس ، همیشه ایجاد تفرقه بین مردم و اقوام بوده است تا به منافع خود بهتر برسد. بیاییم با اتحاد باهم به حل مسایل واقع بینانه تر نگاه کنیم.دهه 60-70 و... همه ایرانی وجوان هستند و مشکلاتشان یکیست. (326319)
تاسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۰:۳۴
وقتی درجامعه مردم حقوق همدیگررارعایت نمی کنندچه انتظارازفضای مجازی رادارید به نظرمن باید سن استفاده ازاین دست محصولات رابالابرد. (326275)
خوب بود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۰:۴۳
متن خوبی بود.دارم تمرین میکنم تادیگه زیادباگوشی کارنکنم.مخصوصاحالت افراطیش (326276)
شهرام 26
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۱:۳۰
الان توی این مقاله مشکل تکنولوژیه که دست مردمه؟چرا توی این مقاله قدرت مثبت این تکنولوژی دیده نشده؟
مثلا ارتباط بیشتر خوانوادگی و دوستان که تنها نمونه اش باید درمراسمها یی چون عروسی یا جشن تولد وغیره آن هم در سال نمود یابد,- درخواست جستجوی گمشدگان {مثل درخواست کمک داود عابدی گزارشگر ورزشی شبکه خبر برای یافتن پدر گُمشده‌اش} , دادن اطلاعات تغذیه ای و هشدارهای بهداشتی در سطح ملی, و نمونه های بیشمار,
مشکل اینجاست که ما جاده را یکطرفه میبینیم , مشکل اینه که ما 3g میدیم ولی اجازه استفاده تصویرنه. (326279)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۲:۲۱
سلام بيشتر اين اطلاع رسانی فضای مجازی یا سطحی و چیپ هست یا به علت بمباران مطلبی که میشه گذرا از کنارش رد میشیم.
ارتباطات خانوادگی لازمه در حد دیدار و گپ رودر رو باشه و پی ام چاره کار نیست.
پ.ن منکر جنبه مثبت شبکه های اجتماعی نباید شد اما بنظرم نيمه بزرگ ای لیوان خالیه، شاید چون هنوز با فرهنگ صحیح استفاده از نت غریبه ایم (326281)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۵:۵۹
دقت كن عزیز دل برادر؛ روتیتر اینه: تبعات موج استفاده افراطي از فضای مجازی؛
«استفاده افراطی» (326284)
شهرام26
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ۰۱:۱۱
با سلام , برادر این نویسنده محترم زمانی میتواند راجب به افراط قلم بزند که مقوله آزادی در مبحث فضای مجازی وجود داشته باشد. وقتی فیس و تویت و یوتیوپ , ویچت و غیره بسته میشه و بدتر وقتی تکنولوژی مثل 3Gو4Gبه شکل ناقص ارائه میشه , بحث افراط دقیقا کجاست؟. یه مثال برای روشنتر شدن منظورم میگم, وقتی شما اجازه ساخت پراید با سرعت160 بدید ولی بدون ایربگ و ترمزABS, آیا از ایمنی صحبت کردن یکم مضحک نیست؟- حالا قیاس کنید با بحث . (326334)
واقع بین
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۱:۵۰
بسیاری از مردم نمی دانند که خیلی از صحبتهای منسوب به نویسنده ها و افراد مشهور و حتی بزرگان که در فضای مجازی دست به دست میشود اساسا دروغ است، انها هم که دروغ نیست لزوما همه درست نیستند چون هیچ مرجع معتبری در دنیا وجود ندارد که درستی یا علمی بودن چنین سخنانی را ارزیابی کند ، شاید 10 درصد فقط از مزایای مثبت فضای مجازی استفاده می شود و بقیه علاف بازی است (326280)
ايمان
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۶:۵۱
دارم تمرين مي كنم تا روزي حد اقل نيم ساعت براي هريك از اعضاي خاواده ام (همسر و فرزندانم )وقت بذارم . دعا كنيد موفق بشم و مهم اينكه تداوم داشته باشه. (326286)
مرگ بر ال سعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ۰۰:۰۵
برو کمپ ترک گوشی (326331)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۵
من گوشی هوشمند ندارم... نیازی احساس نمیکنم بهش... کارهای اینترنتی ام رو هم با لب تاب انجام میدم... شبکه های اجتماعی در کشور ما شکل غیر اخلاقی شدیدی به خودش گرفته... (326305)
------------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۲۰:۰۸
نبایدافراطی استفاده کردالبته بافیلتردرست نمیشه -این صداوسیمای افراطی هم بااین برنامه ثریا واعتراض به نوشابه ارکی شورشو دراورده (326306)
یحیی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ۲۱:۱۹
دهه ی هفتادی ها تو تمام مسائل افراطی اند با تحریم و بستن و این حرفها هم جلوشان گرفته نمیشه پول هم جلو چشمشان نمیاد شده نیم ساعت وقت صرف میکنند تا یه سایت بسته شده رو باز کنند (326315)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ۰۹:۲۸
مردم طوری با گوشیهاشون ور می رن که انگار دارن عدس پاک می کنند!!!!!!!!!!!!!! (326343)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ۱۴:۵۶
از اینکه فامیل با هم ارتباط دارن و از حال هم با خبر میشن خیلی خوبه نکات ریز هم اخلاقی علمی رو گوشزد می کنند اصلا چیز بدی نداره (326348)