به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۹۹۰۱۹
دستوری و ضربتی برخوردکردن ديگر جواب نمي‌دهد

باز هم آلودگی هوا؛ خود کرده را تدبیر نیست

آیا بهتر نیست در کنار حذف بی‌تدبیری‌های دولت قبل، از ورود خودروهای بدون استاندارد جهانی و بدون کیفیت لازم نیز به خیابان‌ها جلوگیری می‌کردیم؟ خودروهایی که بر اساس بازده وام آنها حداقل تا 8 سال آتی باید شاهد‌ تردد آنها در خیابان‌ها باشیم.
باز هم آلودگی هوا؛ خود کرده را تدبیر نیست
عطا افشاریان

گروه جامعه بهار: داستان آلودگی هوا در این کشور سالهاست که ادامه دارد و هر ساله در زمستان با طرحهایی ضربتی مورد استقبال قرار می‌گیرد. دولت تدبیر و امید نیز روزهای گذشته برای خروج از این بحران خود ساخته، با کاهش دمای ادارات و معاینه فنی به سراغ مبارزه با آلودگی هوا رفت. سوال اینجاست تا چه زمان دولتمردان ما قصد دارند با مسائل و مشکلات دستوری و ضربتی برخورد کنند و ریشه‌ها را دنبال ننمایند؟

سال 1392 در پی تغییر دولت آلودگی هوا نیز مانند هزار مشکل دیگر به دولت قبل نسبت داده شد. رویه هایی که البته چندان ناآشنا نیست و در تمام دولتها تکرار می‌گردد. البته این پیشرفت بزرگی است که دولتهای اخیر، دولتهای قبل خود را محکوم می‌نمایند و مشکلات خود را ناشی از پهلوی و یا صهیونیست‌ها نمی‌دانند، ولی آیا زمان آن نرسیده است که دولت‌ها، مشکلاتی که طی سالها بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی پدید آمده‌اند را بپذیرند و در صدد برنامه‌ریزی پایه‌ای برای رفع مشکلات برآیند؟

آیا صنعت خودرو‌سازی و فروش خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد استاندارد جهانی، عامل اصلی آلودگی هوا نبوده‌اند. وام بیست و پنج میلیونی خرید خودرو را بیاد بیاورید و طرح های بیهوده ضربتی مبارزه با آلودگی هوا را در کنار آن قرار دهید؟ آیا بهتر نیست در کنار حذف بی‌تدبیری‌های دولت قبل، از ورود خودروهای بدون استاندارد جهانی و بدون کیفیت لازم نیز به خیابان‌ها جلوگیری می‌کردیم، خودروهایی که بر اساس بازده وام آنها حداقل تا 8 سال آتی باید شاهد‌ تردد آنها در خیابان‌ها باشیم.

دولتها در جهت منافع عموم گام بر می‌دارند یا دولتها برآمده از همفکری و درایت صاحبان سرمایه هستند؟ مردم و سلامت روح، روان و جان آنها تا چه میزان برای دولتمردان مهم است؟ آیا تحلیل سود و زیان بلند مدت و کلانی برای ارائه این خودرو‌ها و میزان مشاغلی که ایجاد می‌کنند در مقایسه با ضررهای کوتاه و بلند مدت شده است؟ آیا دولتمردان می‌دانند که بسیاری از ایرانیان به کشورهای مالزی،‌ ترکیه، کردستان عراق و کشورهای اروپایی سفر می‌کنند و از همه مهمتر با دنیای اینترنت آشنا هستند و از استانداردهای روز خودرو و قیمت آنها و نحوه فروش آنها مطلع هستند؟

شاید بهتر بود رییس دولت تدبیر و امید، چشم بر منافع خودروسازها می‌بستند، خودروسازاني که سالها از جیب این ملت فربه شده‌اند و در شرایط تحریم حتی نتوانستند یک پراید ساده را با کیفیت قبل به بازار ارائه کنند و هزینه بیشتری را در این شرایط حاد اقتصادی کشور بر دوش ملت تحمیل نمی‌کردند. سال گذشته یادداشتی در یکی از خبرگزاریهای کشور منتشر شد که در سایر سایتهای خبری نیز نقل گردید، مبنی بر اینکه ژاپنی‌ها پیشنهادهایی برای جمع آوری کامل ناوگان فرسوده تاکسی کشور در کلانشهرها ارائه کرده‌اند. در این طرح کل ناوگان با خودروهای با کیفیت تویوتا و بصورت رایگان جایگزین می‌گردید و در عوض این خودروهای فرسوده و مابه التفاوت مصرف سوخت این خودروها به آن کشور تعلق می‌گرفت. فکر می‌کنید پاسخ دریافتی آنها چه بوده است؟

مسلما اگر موافقت شده بود، اکنون در کلانشهرها ما شاهد پیکان تولید 20 سال قبل نبودیم.
این طرح اگر چه برای ایران منافع اقتصادی، البته در ظاهر، نداشته است ولی در بلندمدت منافع کلانی داشته است که امروز شاهد آن هستیم. این طرح هر چه بوده انجام نشده است و میلیونها لیتر سوخت بیهوده در هوای کلانشهرها به دود تبدیل شده، دودی که امروز بلای جان شهروندان گردیده است. آیا دولتمردان نماینده مردم، منافع بلند مدت آنها و از همه مهمتر حافظ سلامت روان، روح و جان آنها نيستند؟

در دنیایی که هر روز ما آن را تکفیر می‌کنیم، که البته بسیاری از جنایات آنها جای تکفیر دارد، در همین دنیای غرب خودرو ساز آمریکایی به راحتی ورشکسته می‌شود چرا که نتوانسته است هزینه‌های تولید و کیفیت خود را مانند خودروساز ژاپنی ارتقا دهد. در همان دنیای غرب، خودرو با کیفیت‌های روز دنیا اجازه ورود به عرصه جامعه را ندارد. سوال اینجاست این هزینه‌ها برای چیست و در ازای آن مردم ما چه چیزی به دست می‌آورند؟ این روزها مسائل بسیار مهمتری در پس الودگی هوا مطرح نمی‌گردد، اینکه ریشه این آلودگی‌ها کجاست؟

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، برق بعنوان منبع اصلی انرژی در خانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در کشور ما متاسفانه بدلیل وجود گاز، شاید بدون تحلیل صحیح و دقیق، بر سرعت گازرسانی در کشور افزوده شد و علاوه بر هزینه‌های بسیار برای ایجاد شبکه گازرسانی، امروز شاهد آلودگی هوا و هزاران پدیده جوی دیگر در کشور هستیم. آیا ورود این حجم گاز به خانه‌ها و سوخت آنها تاثیری در کشور نداشته است؟

اگر این گازها به نیروگاهها هدایت شده بودند و برق بجای گاز بعنوان منبع انرژی در نظر گرفته شده بود، آنچنان که امروز شاهدیم، نیروگاهها قادر به کاهش آلودگی و حتی بازیافت گازهای تولیدی مضر بودند. چرا که تعداد آنها بسیار پایین بود ولی آیا امکان بهینه‌سازی این حجم مصرف خانگی وجود خواهد داشت؟ حجم مصرفی که به اذعان رییس جمهور محترم مردم یکی از عوامل گرمی هوا و ایجاد پدیده‌های جوی محسوب شده است.

استقلال البته بسیار ارزشمند است و اینکه یک ملت بتواند در دنیا عرضه وجود کند بسیار خوب است، ولی آیا آمریکا و چین با آن حجم اقتصادی از دنیا مستقل هستند؟ استقلال مفهومی انسانی دارد نه جغرافیایی و نه نظامی. استقلال زمانی مفهوم دارد که استانداردهای زندگی یک ملت فراتر از تصور باشد و از همه مهمتر آن ملت مهد اندیشه‌سازی و تفکر و تمدن گردد و دنیا را راهبری نماید.

ملت ایران شایسته بهرین هاست و این دولتها هستند که باید در عین کنترل توقعات، نسبت به ارائه بهترین استانداردهای زندگی برای مردم خود اقدام نمایند. ناتوانی دولتها و ملت ما در حل آلودگی هوا قطعا با استقلال جامعه ما همگونی ندارد و در عرصه بین المللی، برای کشوری که خود را الگوی منطقه و بلکه جهان اسلام می‌داند، یک زیان به وجهه اجتماعی آن است.

دیگه به شمارای نمیدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۲:۲۵
اینم ازبرجام.
مگه شمانبودین میگفتین گل وبلبل میشه؟
کو؟اوضاع بدترشد...
دیگه خسته شدیم .بسه.بذارین مردم زندگی کنن. (329273)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۰۰:۴۲
والا دولت قبل کاری کرده که نمیشه توقع داشت به این زودی ها مشکلات حل بشه . .... (329374)
مرشد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۳:۰۷
بخشی ازالودگی فعلی هوا مربوط به ناصرالدین شاه قاجار است زیرا روایت شده که ایشان زیاد قلیان میکشیده اند.مابقی هم کار صهیونیستهاوامریکاییها میباشد.انشائ الله باد میادوهوا باک میشود. (329277)
زنده بادمخالف من!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۴:۱۳
فتنه سال88...
این قدرمیگیم تاتمام اصلاح طلبان هم آن فتنه رامحکوم کنند. (329287)
مهرداد
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۶:۲۹
اینقدر فتنه فتنه کن تا فتنه دونت پاره بشه!! (329307)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۰۰:۳۷
پس اسمتو بزار مرگ بر مخالف من و الکی پز احترام به عقاید نده . امثال تو هرگز نمی تونند برای افکار دیگران احترامی بزارند . به قول دوستمون اینقدر فتنه فتنه کن تا خسته شی (329373)
مامیدونیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۴:۴۹
جریان اون شرکتی که مال شوهرخانم ابتکارهست چیه؟
میگن شرکت واردات بنزینه!!! (329291)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۶:۱۰
کاش دولت به اصطلاح تدبیروامیدبه جای شخصی که دغدغه های سیاسی وحزبی داره کسی روبه عنوان رییس محیط زیست انتخاب می کردکه دغدغه حفظ جان مردم روداشته باشه (329303)
sasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۶:۳۱
بعد از مدتها یکی دقیقا حرف دل مردم رو زد
خودروهای روز دنیا با همین قیمت خودروهای داخلی شایدم کمتر تولید میشه با آلودگی کمتر . امکانات رفاهی بیشتر . خدمات پس از فروش عالی . ایمنی خیلی خیلی بیشتر . مصرف سوخت کمتر و ...
مجبور نیستیم با صنایع زیان ده ادامه بدیم
بگذاریم صنایع بزرگ خودروسازی بیان اینجا کارخانه تولید بزنن از قطعه تا تجهیزات درشت تر اگر این کار بشه چند برابر خودروسازهای داخلی فرصت شغلی ایجاد میشه و ..... (329309)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۲۰:۲۹
ساسان جان منظورت اینه درشرکت های داخلی روببندیم وبازاربدیم دست خارجی ها؟
این دیگه چه جوراظهارنظریه؟؟!!!
صورت مساله روپاک نکنیم. (329349)
در پاسخ به مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۰۰:۴۷
اقا مجید قرار نیست در شرکت های داخلی رو ببندیم . باید امکانی ایجاد بشه تا شرکت های داخلی ناچار شوند برای خودروهای خود ایمنی بسیار زیادی فراهم کنند و سایر مشکلات و همچنین قیمت رو کاهش بدهند . وگرنه در حالت عادی نمیشه از ایرانخودرو و سایپا توقع داشت که از کار نزنن (329376)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۰۰:۴۵
میدونی واقعیت اینجاست که تولید کنندگان خودرو در داخل ایران فقط به درآمد خودشون فکر می کنند و یه آهن پاره رو پیچ و مهره می کنند و به مسافر تحویل میدن . بخاطر همینه که نباید پول به ماشین ایرانی داد (329375)
اصلاح طلب قدیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۶:۴۹
خانم ابتکارمتاسفانه بابی تدبیری باعث کاهش سبدرای آقای روحانی واصلاح طلبان شده است.هزینه دادن بیش ازاندازه برای چنین شخصیتی به نظرغیرقابل توجیه است.ازرییس جمهورمحترم انتظارمیرودفردشایسته ای راجایگزین نمایند. (329313)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۶:۵۶
به همین خاظر خیلی بیشتر باید امکان اظهار نظر به مخاطبان بدهید. خیلی خیلی بیشتر . مطمئن باشید اتفاق بدی نمیوفته . همه سایتها دارن این کار رو میکنن . شما هم این کار رو کنید . فعال و فعال و فعال باشید . انتخابات نزدیکه خواهشا بیشتر بروز باشید (329315)
--------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۱۸:۳۱
تهرانی هایی که باالودگی هوامشکل دارندبیایندبیرون ازتهران تاالودگی هواهم کم شود (329335)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۰۰:۴۹
مشکل تهران ما اینه که از کلیه نقاط ایران خصوصا از شهرهای آذری نشین مهاجرت بسیار زیاد و بیش از اندازه ای صورت گرفته . واقعا تهران ظرفیت نداره دیگه . حجم ماشین که در تهران هست واقعا خیلی زیاده و همه روزه در ترافیک های سنگین هستیم . متاسفانه مهاجرت به تهران بسیار زیاده (329377)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ۲۳:۱۲
مشکل آلودگی هوا ریشه دیرینه ای داره و به یکی دو دولت نیست... دولت فعلی هم اگه واقعا قصد یک تحول داره باید علاوه بر رعایت مسایل زیست محیطی در داخل کشور، به ایجاد روند سازش در دنیا خصوصا خاورمیانه همت کنه... خیلی از مصایب محیط طیست ما ناشی از جنگ های کشورهای عربی است... دولت اقای روحانی هم بهتره که کم کم ثمره عملکرد خودش رو بیان کنه نه ایرادات دول قبلی... همه می دونن دولت قبلی چه مشکلاتی بوجود اورده و لذا برای همین فرصت رو به دولت ایشون دادن... (329367)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۰۷:۴۱
موافقم
کاش بجای اصرار بر تولید بنزین الوده و خودروهای بیکیفیت داخلی و چینی فضای خودروسازی و واردات رقابتی بود تا رانتی و مافیایی
دولت قبل ضربه های فراوانی ب صنعت اقتصاد سیاست داخلی و خارجی و... زد ک چوبشو دارن اصلاح طلبا میخورند و این دور از انصافه (329388)