به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۵۷
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۱۱۱۱۵۴
فراکسیون امید دچار پراکندگی و آشفتگی است

ضرورت تشكیل فراکسیون اصلاح‌طلبان

شجاعتی که علی مطهری اصولگرا دارد اما در بسیاری از اصلاح‌طلبان وجود ندارد. ما امروز علی مطهری اصولگرای شجاع را، به هر اصلاح‌طلب محافظه‌کار ترجیح می‌دهیم.
ضرورت تشكیل  فراکسیون اصلاح‌طلبان
فرهاد کیانفرید

گروه سیاسی: یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در انتقادی صریح و تند از وضعیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی كشور گفت: باید فراکسیون اصلاح‌طلبان با همان هشتاد یا نود نماینده تشکیل شود، زیرا مهم داشتن یک فراکسیون کیفی است نه کمی. اگر یک فراکسیون اقلیت باشد اما کیفیت داشته باشد، می‌تواند در بودجه، عزل و نصب وزرا، سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس و قوه قضائیه و صدا و سیما دخالت کند. می‌تواند با طرح سوال و استیضاح در کمیسیون اصل نود پیگیر تخلفات شود. ما به یک فراکسیون با کیفیت نیاز داریم. لیدرهای سیاسی ما باید هوشمند و باتجربه و شجاع باشند. شجاعتی که علی مطهری اصولگرا دارد اما در بسیاری از اصلاح‌طلبان وجود ندارد. ما امروز علی مطهری اصولگرای شجاع را، به هر اصلاح‌طلب محافظه‌کار ترجیح می‌دهیم.  

مهدی آیتی در خصوص عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس و  عدم تشکیل فراکسیون به بهار گفت: مشکل مجلس دهم به دو سه سال قبل بر می‌گردد. یعنی ریشه در زمانی دارد که آقای موسوی لاری به نمایندگی از رئیس دولت اصلاحات شورای هماهنگی اصلاحات را منحل و یک شورای غیرقانونی تحت عنوان شورای سیاست گذاری تاسیس کرد. این اقدام موجب شد که یک سردرگمی و اختلاف و انشقاق در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب به وجود بیاید.

وی ادامه داد: قبلا شورای هماهنگی اصلاحات متشکل از 18 گروه از نمایندگان ادوار مجلس با اسم گروه های هجده گانه بود که به صورت دوره ای مدیریت آن تغییر می‌کرد. این کار آقای موسوی لاری باعث شد مدیریت شورای هماهنگی اصلاحات مدیریتش از دست برود. همین اشتباه به آقای رهامی هم منتقل شد که دبیر آن شورا است و نهایتا منجر به این شد که در شورای چهارم شهر تهران با وجود اینکه نصف اعضای آن اصلاح‌طلب هستند؛ نه شهردار از اصلاح‌طلبان شد و نه رئیس شورا. یعنی هم محسن هاشمی در شهرداری شکست خورد و هم آقای مسجدجامعی موفق نشد کرسی ریاست را حفظ کند و کاملا منزوی و فراموش شد و هیچ تاثیری ندارد. حالا هم شورا و شهرداری در اختیار کسانی است که نه تنها اصولگرا هستند بلکه در دوران احمدی نژاد هم در این مقام بودند. لذا باید قبول کنیم که اصلاح‌طلبان اینجا باختند و قطعا مقصر آقایان موسوی لاری و رهامی هستند.

آیتی افزود: همین وضعیت و قصور در مجلس دهم اتفاق افتاد. شورای هماهنگی اصلاحات منحل و شورای سیاست گذاری جایگزین شد و عده‌ای ناراحت و ناراضی از شورا رفتند و کار به جایی کشیده شد که امروز با اینکه 30 نفر نماینده تهران همه از اصلاح طلبان هستند اما متاسفانه آقای عارف نه رئیس مجلس شد و نه نایب رئیس، نه رئیس کمیسیون و نه رئیس مرکز پژوهش ها. یعنی الان ایشان در مجلس به اندازه یک نماینده بسیار معمولی پایین فراموش شده و منزوی نشسته است.

وی تصریح کرد: البته امروز آقای عارف به خوبی می‌داند که چطور این اتفاقات افتاد. ما دوسال پیش هم در بنیاد امید  به ایشان گفته بودیم که رئیس‌جمهور با آقای لاریجانی درباره ریاست مجلس دهم به توافق رسیده‌اند. شما هم دیدید که بعد از انتخابات مجلس همان آقایانی که فرصت‌طلبانه با حضور در لیست اصلاحات به مجلس راه پیدا کردند، حمایت خودشان را  از آقای لاریجانی اعلام کردند و آقای عارف را تنها گذاشتند. الان آقای عارف برای تشکیل و ریاست فراکسیون‌ها حتی آن تعداد رای که می‌گویند هم ندارند. این در حالی است که ما اطلاع داریم آقای لاریجانی حدود 200 رای برای تشکیل فراکسیون ولایت همراه خود دارند و حتی در تمامی انتخابات روسای و نائب رئیسان کمیسیون ها اعمال نظر کرده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: در کنار افرادی که کار را به اینجا رساندند یک نفر سومی هم هست که به علت مشاوره‌های غلط به دکتر عارف باعث شرایط موجود برای ایشان شد، مشاور عالی وی یعنی آقای حسن رسولی است. ایشان در سه سال گذشته از بنیاد باران خارج شدند به بنیاد امید رفتند با مشاوره هایشان آقای عارف را بر لبه پرتگاه قرار داد لذا فراکسیون امید دچار پراکندگی و آشفتگی است. آیتی در پایان تاکید کرد: به نظر من اولین اقدام این است که رئیس دولت اصلاحات اجازه دهند شورای هماهنگی اصلاحات تشکیل شوند و  گروه‌های هجده‌گانه بیایند به سرعت هیات رئیسه تشکیل دهند و افرادی مانند آقایان موسوی لاری و رسولی که عضو حزب نیستند کنار بروند و سریعا با دعوت از اصلاح‌طلبان و نمایندگان مستقل و اصولگرایان میانه رو فراکسیون را تشکیل دهند.

محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۱:۰۵
حرف حساب همینه بزرگان گفتن 1ده اباد به از 100 شهر خراب این روند به ضرر اصلاحاته (340879)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۲:۲۲
ما عادت نکردیم از خودمان انتقاد کنیم ولی انتقاد آقای آیتی بسیار متین و قابل توجه است.اگر آرمان اصلاح طلبی را در عینیت بخشیدن به حاکمیت قانون بجای افراد خلاصه کنیم نباید اجازه دهیم سرنوشت اصلاحات به اراده اشخاص گره بخورد.باید اجازه داد همه گروههای اصلاح طلب نقش مشارکتی خود را بنحو شایسته انجام دهند.حتی اگر گروههایی بخواهند از سیاست های رهبری اصلاحات عبور کنند نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه مایه خرسندی خواهد بود.و باعث رقابت احسن خواهد شد. (340884)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۴:۴۰
اصلاحات درمجلس مرد تموم شد.الفاتحه صلوات (340903)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۷:۰۲
دلیل اینکه اکثر اصلاح طلبان شهامت و جرات علی مطهری را ندارند ترس از برخورد امنیتی و یا رد صلاحیت توسط شورای نگهبان با حربه نظارت استصوابی اقای جنتی است.....ولی علی مطهری چون فرزند شهید مطهری است مصونیت بیشتری دارد.... (340917)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۸:۰۵
بعضی نمایندگان خرشان که از پل گذشت فراموش کردند با نام اصلاح طلب به مجلس امدند (340921)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۸:۵۲
متاسفانه اکثر نمایندگان اصلاح طلب فعلی مجلس عافیت طلب هستند و اهل ایستادگی بر مواضع نیستند و میخواهند با رایزنی قدرت رو بدست بیاورند که این هم محال است یاد مجلس ششم و نمایندگان شجاعش بخیر خاتمی ،آرمین ، میر دامادی ،موسوی خوئینی ها و.. خدمات و شجاعت آنها ستودنی بود . (340926)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۸:۵۶
بگذریم که تعدادی از اعضای کابینه به ویژه حزب اعتدال وتوسعه از همان اوّل از ریاست لاریجانی حمایت میکردند ولی چرا راه دور میرویم آقای کرباسچی دبیرکلّ کارگزاران با نوشتن مقاله به عنوان مصلحت اندیشی علناً با ریاست عارف مخالفت کرد.«از ماست که بر ماست» (340927)
زنده باداصلاحات
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۲۳:۰۴
این عاقبت اعتماد به اعتدال نمایان اصولگرا و اصولگرایان به اصطلاح میانه رو و عافیت طلبان اصلاح طلب نما است ... متاسفم، بسیاری ازسران اصلاحات دیگر با امثال لاریجانی و غیره برای مردم فرقی ندارند. (340930)
irani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۰:۰۵
این درست اما اصلاح طلبان از همان کسی که فکر میکنند با آنها است بزرگترین ضربه را خواهند خورد یعنی مطهری.قبول کنید در مسایل دیگر بسیار تندرو است در آزادی و فرهنگ.این یک هشدار بزرگ است. (340932)
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۲:۱۲
اتفاقا" برعکس جناب , ضرورت تشکیل فراکسیون وحدت ملی لازم هست.
امثال این آقا اصلاحات را خراب کرده اند
ما امروز اصلاحاتی داریم که بی توجه هست به عدالت و تضاد طبقاتی و دهکهای پایین, اصلاحاتی داریم که در سیاست خارجی راهی ندارد به جز لبخند به آمریکا و اروپا, اینکه نمیشود چندین سال طولانی فقط شعارهای تکراری بدهیم و توقع کنیم مردم همیشه با ما باشند و هزینه بدهند به خاطر اشتباهات ما (340937)
eee
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۲:۱۷
از عید تا الان دارم میگویم به آقایان اصلاح طلب که شاخصه های خود را مشخص کنند.. در بین برنامه های این عزیزان عدالت کجا قرار دارد؟ دهک های پایین کجا هستند؟ اشتغال کجا هست؟ حقوقای نامتعارف کجا هست؟ مذهب و دین کجا هست؟ مقابله با دشمن کجا هست؟ سیاست خارجی کجا هست؟ (340939)
mohsen
United States
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۲:۲۴
بارها برادرانه گفتم بیاییم دوستان اصلاح طلبی را بازنگری کنیم, ببینیم کجای کاریم؟ :
کمیته ای تشکیل دهیم تا سایه سنگین روشن فکران بر بخش مذهبی اصلاحات را برداریم. چرا از ظرفیت حضور آیت الله شبیری زنجانی و موسوی اردبیلی و غیره استفاده نمیشود؟ این بزرگواران در کجای پازل اصلاح طلبی قرار دارند؟
چرا از قشر مذهبی فاصله گرفته شده؟
چرا مذهبی های حامی اصلاحات که در ۷۶ حماسه آفریدند در ۹۲ دلخوش کردند به رضایی و قالیباف با شعار اصولگرایی اصلاح طلبانه!
چرا اصلاح طلبی ۵۰٪ درصدی شده هست! (340941)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۵:۵۹
موافقم فراکسیون امید پالایش و خالص شود اثرگذارتر میشود (340944)