به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۱۳۵۵۴۳
رویکرد اصلاح طلبان در برابر دولت دوازدهم در گفتگوی «بهار» با الهه کولایی

مطالبه‌محوری، بزرگترین کمک

مطالبه‌محوری، بزرگترین کمک
فائزه طاهری- روزنامه بهار
اگرچه در هیچ موردی کوتاهی دولت در انجام وظایف و عمل به وعده‌ها و تحقق مطالبات مردم جایز نیست، اما با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به 16 وزیر پیشنهادی حسن روحانی و عدم رای اعتماد تنها به یک وزیر، به نوعی حجت برای روحانی تمام شده است. همچنین در شرایطی که پیش از رای اعتماد نیز همسویی مجلس با دولت روحانی نسبت به دور قبل مشخص بود، اما این رای اعتماد همدلی مجلس را آشکارتر کرد. با وجود وزرایی که هنوز هم درباره عملکرد آنان شک و گمان‌هایی وجود دارد، این اعتماد مجلس به وزرا هیچ بهانه‌ای را برای دولت باقی نمی‌گذارد. در این شرایط از روحانی و کابینه‌اش انتظار می‌رود با توجه به این پشتوانه و حمایتی که تا کنون از او شده‌ است، به اعتماد مجلس و مردم پاسخ دهد و در جهت پاسخ به مطالبات آنان، حل مشکلات اساسی و بهبود شرایط موجود گام بردارد. با الهه کولایی درباره نحوه مطالبه‌گری از رئیس‌جمهور و کابینه‌اش به گفت‌وگو نشستیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی نقشی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز داشتند، می‌گوید این مسئولیت بر عهده آنان قرار دارد که با اعمال نظارت دقیق، عملکرد دولت را در جهت مطالبات عموم مردم و بهینه‌سازی آن تحت نظارت قرار دهند. او معتقد است اعمال نظارت به عملکرد دولت دوازدهم بزرگترین کمک است و همچنین تداوم جریان اصلاح‌طلبی با عملکرد دولت و برآورده شدن انتظارات مردم ارتباط نزدیک و تنگاتنگی خواهد داشت. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
 ***

پس از اینکه رئیس جمهور رای اعتماد وزرای خود را از مجلس گرفتند و آرای مثبت وزرایشان نسبت به آرای منفی از دوره‌های قبلی بیشتر بود، علی‌رغم انتقاداتی که به برخی از وزرای پیشنهادی وجود داشت و تمامی وزرا به جز وزیر نیرو توانستند رای اعتماد بگیرند، به نظر می‌رسد مجلس نشان داده بیش از همیشه قصد همدلی و همراهی با دولت را دارد. در این شرایط اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند مطالبه‌ محور عمل کنند و این مطالبه ‌محوری  احزاب باید چگونه باشد؟
پیش از همه و بیش از همه، اجرایی کردن محتوا و مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره حقوق شهروندان و تکالیف حکومت در قبال آنان مهم‌ترین وظیفه‌ای است که دولت در حد ظرفیت‌های خود در دستگاه‌های اجرایی باید به آن توجه جدی داشته باشد. درواقع اصلاح‌طلبان با بیان خواسته‌ها و مطالبات مردم توجه آنان را جلب کردند. اینکه نامزدهای آنان بیشترین رای را در انتخابات می‌آورند و یا لیستی که آنها ارائه می‌کنند مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد، همه بر این پایه است که یک انتظار واقعی در میان مردم نسبت به این گروه وجود دارد که سیاست‌ها، برنامه‌ها و رفتارهای خود را در جهت بهبود همه جانبه زندگی مردم و ارتقای مادی و معنوی آن به کار گیرند. بر همین اساس همراهی با دولت هم معنا پیدا می‌کند.

این مطالبات در چه قالب است و مطالبه‌گران در چه اولویت‌هایی می‌توانند از روحانی بخواهند که به وعده‌هایی که داده است، رسیدگی کند؟
با در نظر گرفتن دشواری‌های گوناگونی که دولت روحانی با آن روبه‌رو بوده، حمایت اصلاح‌طلبان چه در مرحله برگزاری انتخابات و پیروزی ایشان در انتخابات و چه در مرحله بررسی اعضای کابینه و همکاران ریاست جمهوری، در هر دو مرحله بر پایه ایجاد شرایط مناسب در جهت تامین خواسته‌ها و مطالبات مردم و روندهای شکل‌گرفته قابل تحلیل است. بر همین اساس با رای مثبت به وزرای پیشنهادی آقای روحانی اینک اعمال نظارت همه جانبه در سطوح مختلف با استفاده از همه ابزارهای قانونی وظیفه‌ای است که پیش روی اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. آنها باید عملکرد نهادها و کلیه دستگاه‌های اجرایی را که در چارچوب این رای شکل گرفته و مدیریت آن جریان پیدا خواهد کرد را به گونه‌ای بررسی کرده و موازین قانونی را اجرا کنند تا برای همه شهروندان ایرانی فرصت‌های برابر در استفاده از همه منافع و منابع کشور فراهم شود، از سوی دیگر تبعیض در میان شهروندان در مسیر کاهش و از میان رفتن قرار گیرد و همه مردم ایران بتوانند زندگی مادی و معنوی شایسته و آبرومندانه‌ای را تجربه کنند. البته این مساله نیازمند دقت نظر جدی، اعمال نظارت دقیق، استفاده از ظرفیت مجلس و رسانه‌های گروهی، استفاده از فضای مجازی و حقیقی و درواقع همه ابزارهای نظارتی در این زمینه است. در شرایط جدید ضمن حمایت از دولت، عملکرد آن باید با دقت مورد بررسی و نظارت قرار گیرد تا شرایط مناسب برای تامین رضایت مردم و تداوم حمایت آنها فراهم شود و تجربه‌های خسارت‌بار پیشین تکرار نشود.

 یکی از مطالباتی که مردم در این سالها همواره به آن اشاره کردند و تاکید داشتند، مساله رفع حصر بوده است. خود آقای روحانی هم چه در دوره قبل و چه این دوره به عنوان یک وعده به آن اشاره کردند. با وضعیتی که محصوران دارند و بسیاری از دلسوزان نظام و حتی برخی از نمایندگان مجلس هم به این مساله اشاره کرده اند، آیا این مساله در این دوره می‌تواند به صورت جدی‌تر پیگیری شود؟
بدون‌تردید امروز تقویت اعتماد ملی و اعتماد عمومی با رفع شرایط موجود که به دنبال رخدادهای تلخ سال 88 در کشور ایجاد شده، ضرورتی است که برای رسیدن به انسجام و وحدت و همدلی غیر قابل چشم‌پوشی است. رئیس‌جمهور به عنوان پاسدار قانون اساسی و کسی که در سخنرانی‌های انتخاباتی وعده رفع را داده و پایان دادن به این شرایط را مطرح کرده است، باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خود در سطح رسمی و غیررسمی بهره بگیرد.

وظیفه سایرین به خصوص مسئولان در تحقق این وعده چیست؟ نمایندگان چگونه می‌توانند برای جامه‌  عمل پوشیدن این وعده که در این سال‌ها و از ابتدای دولت آقای روحانی از مطالبات جدی مردم بوده تلاش کنند؟
این مساله صرفا به عملکرد رئیس‌جمهور مختص و خلاصه نمی‌شود بلکه همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی باید ضرورت این وفاق و یکپارچگی ملی را بر اساس رویکردها و روش‌های مناسب مورد توجه قرار دهند تا شرایط برای رفع کدورت‌ها در سطح ملی فراهم شود و درواقع اجرای قانون با همه ابعاد و زوایای آن در زندگی سیاسی کشور جایگاه خود را پیدا کند.

با توجه به پشتوانه اصلاح‌طلبی که آقای روحانی برای انتخابات سال 96 و پیش از آن انتخابات سال 92 داشتند، اصلاح‌طلبان چه حقی برای نقد دارند و پس از آن چه وظیفه‌ای برای نقد عملکرد آقای روحانی دارند؟
اصلاح‌طلبان در پیروزی آقای روحانی نقشی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز داشتند. بنابراین این مسئولیت بر عهده آنان قرار دارد که با اعمال نظارت دقیق، عملکرد دولت را در جهت مطالبات عموم مردم و بهینه‌سازی آن تحت نظارت قرار دهند. از آنجایی که اصلاح‌طلبان کسانی که حائز شرایط رای دادن بودند را به رای دادن و حمایت از آقای روحانی فراخواندند، باید همه توانایی‌ها و امکانات خود در جهت کمک به دولت به کار گیرند. البته اعمال نظارت خود بزرگ‌ترین کمک است. در چنین شرایطی می‌توانند مانع سوء رفتار و سوء عملکرد ایشان شوند و از فرصت چهار ساله پیش رو در جهت تامین خواسته‌های مردم و تحقق بخشیدن به مطالبات آنها به درستی بهره‌برداری شود. بدون‌تردید تداوم جریان اصلاح‌طلبی با عملکرد دولت و برآورده شدن انتظارات مردم ارتباط نزدیک و تنگاتنگی خواهد داشت.