به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۱۳۸۴۷
زيباكلام: حدسم در باره احمدي‌نژاد اشتباه بود

آقاي‌احمدي‌نژاد؛ آمدی جانم‌به‌قربانت ولی حالا چرا؟

گروه سياسي: صادق زیباکلام تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: احمدی‌نژاد درحالی به بازگشایی خانه سینما و مسائل دموکراتیک علاقه نشان می‌دهد که دیگر کسی او را جدی نمی‌گیرد. آیا احمدی‌نژاد حاضر است به راحتی از "قطار قدرت" خارج شود؟ با توجه به این‌که دولت احمدی‌نژاد در ماه‌های پایانی کار خود افراد بسیاری را در پست‌های دولتی و حتی پست‌های مربوط به سیاست خارجی کاشته است، با روی کار آمدن دولت جدید، آیا همگی این افراد کنار گذاشته خواهند شد؟ اظهارنظرهای به ظاهر "اصلاح‌طلبانه" احمدی‌نژاد در ماه‌های پایانی از جمله اعلام "غلط بودن" خانه سینما یا پیشنهاد به "شورای عالی انقلاب فرهنگی" مبنی بر این‌که صدور مجوز چاپ کتاب به اتحادیه‌های ناشران سپرده شود، آیا نشانه‌ای از نزدیک شدن احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان پس از کناره‌گیری از قدرت است؟ اين تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دویچه وله به این سوالات پاسخ داده و همچنین به وضعیت سیاسی آینده‌ احمدی‌نژاد پس از پایان کار دولت او پرداخته است. چکیده‌ای از مهم‌ترین سخنان زیباکلام در این گفت‌گو را در زیر می‌خوانید:
آقاي‌احمدي‌نژاد؛ آمدی جانم‌به‌قربانت ولی حالا چرا؟
• ابتدا من باید اعترافی بکنم و آن اعتراف این است که بیشتر وقت‌ها در مورد آقای احمدی‌نژاد حدس و گمانه‌زنی‌هایم به خطا رفته است. من و خیلی‌های دیگر معتقد بودیم که آقای احمدی‌نژاد سر مسئله‌ی آقای رحیم مشایی، برای اینکه تایید صلاحیت ایشان را بگیرد، خیلی قرص و محکم می‌ایستد و نقش خیلی پررنگ‌تری در انتخابات ۲۴ خرداد پیدا خواهد کرد. ولی با کمال تعجب باید بگویم که حدس و گمانه‌زنی‌هایم به هیچ وجه درست از آب در نیامد. ایشان در مورد رد صلاحیت آقای رحیم مشایی فقط گفته‌اند که به خداوند واگذار می‌کنیم.

• در خصوص اینکه آقای احمدی‌نژاد از قطار قدرت به این سادگی‌ها پیاده شوند یا نشوند، احساس دوگانه‌ای دارم. از یکسو احساس می‌کنم حدس من درست است و ایشان همچنان قرص و محکم نشسته و قصد پیاده شدن ندارند و باید به زور ایشان را پیاده کرد و گفت آقا قطار به مقصد رسیده و شما هم به ایستگاه رسیده‌اید و باید پیاده بشوید. گاهی نیز علائم دیگری می‌بینم که نشان می‌دهد که ممکن است حدس من در این مورد و در مورد ایشان غلط از آب درآید و ایشان خیلی راحت از قطار قدرت پیاده شوند.

دفاع تمام قد اخیر آیت‌الله جنتی از احمدی‌نژاد یادآور سال ۸۴

این دفتری که ایشان باز کرده یا گفته می‌شود که باز شده و حالا ایشان تکذیب کرده‌اند و بعد تایید شده و غیره (ایجاد دفتر رئیس جمهور سابق در نهاد ریاست جمهوری)، باز این یک نمونه از این مسائل است. یا سفر ایشان به عراق. درست ۱۰ روز دیگر که ایشان باید دولت را تحویل بدهند، رفته‌اند عراق و در حال مذاکره با مقامات عراقی هستند! به‌هرحال ایشان همه را، یا حداقل من را، در حدس و گمان نگه داشته‌‌اند. اما من بیشتر می‌خواهم بگویم که آقای احمدی‌نژاد به این سادگی‌ها از قطار قدرت پیاده نخواهند شد.

• آیت‌الله جنتی ديروز در نماز جمعه خیلی جدی و خیلی اساسی و خیلی پررنگ و با همه وجود از آقای احمدی‌نژاد دفاع کردند. خطبه‌های آیت‌الله جنتی آدم را یاد سال‌های ۸۴، ۸۵، ۸۶ می‌اندازد که رهبری اصولگرایان از جمله آیت‌الله جنتی با همه‌ی وجود از آقای احمدی‌نژاد پشتیبانی می‌کردند. وقتی همه‌ این‌ها را کنار همدیگر می‌چینیم، به نظر می‌رسد که بخش تندرو و رادیکال اصولگرا خیلی مایل نیست که ما شاهد پایان احمدی‌نژاد در ۱۲ مرداد که مراسم تحلیف است، باشیم.

بزرگترین معضل آقای روحانی ظرف چهارسال آینده

• علیرغم تعارفاتی که ظرف سه هفته یا یک ماه گذشته صورت گرفته، به‌هیچ‌‌وجه دولت آینده آقای روحانی و شخص ایشان و همکاران‌شان از آن حمایت گسترده، عمیق و همه‌جانبه‌ای برخوردار نخواهند بود که اصولگرایان از آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ داشتند. تا به اینجا هم آن‌چه از جانب اصولگرایان گفته شده، بیشتر تعارف بوده است. گمان نمی‌کنم در عمل به‌هیچ‌وجه آن حمایت همه‌جانبه‌ای را که اصولگرایان از آقای احمدی‌نژاد داشتند و همین الان هم حتی دارند، ثلث یا نصف یا یک ربع‌اش را از آقای روحانی به‌عمل آورند و این بزرگترین معضل آقای روحانی ظرف چهارسال آینده خواهد بود.

• ظرف این هشت سال آقای احمدی‌نژاد چهره‌های بسیار زیادی را در حوزه‌ی دیپلماسی، صنعت، امنیت و در همه‌جا وارد دولت‌ خود کرده است. سئوال اساسی این است که آقای روحانی با این خیل عظیم منصوبین، که در ظرف هشت سال گذشته حکم گرفتند و منصوب شدند، چه باید بکنند؟

وقتی آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان در سال ۸۴ به قدرت رسیدند، یک زلزله ۱۰ ریشتری در ارکان اجرایی نظام به‌وجود آورند و تمامی کسانی را که در زمان آقای هاشمی رفسنجانی و در زمان آقای خاتمی سمتی می‌داشتند، حتی بخشدار و فرماندار و معاون و همه را تکان دادند و کنار گذاشتند و از نظام بیرون ریختند. قلع و قمعی که کردند، حتی بعد از انقلاب هم صورت نگرفته بود. قطعا آقای روحانی نبایستی این گونه رفتار کند، چون در آن صورت دیگر هیچ فرقی بین آقای روحانی و اصولگرایان نیست. آقای روحانی به‌هرحال با دشواری و با سختی حرکت خواهند کرد.

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟

• در برابر این موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبانه و ترقی‌خواهانه و دموکراسی‌خواهانه‌ای را که آقای احمدی‌نژاد کرده‌اند، سئوال اساسی این است که آیا این‌ها از سر صدق است؟ یعنی آقای احمدی‌نژاد واقعا قلبا آمده‌اند این موضع‌گیری‌ها را در خصوص نشر کتاب، در خصوص خانه سینما، در خصوص دفاع از حقوق مدنی و اجتماعی شهروندان و در خصوص بازدید از زندان اوین و غیره کرده‌اند، یا اینکه نه، برای جلب افکارعمومی دارند این کارها را می‌کنند.

نکته‌ای که خیلی مهم است این‌که الان دیگر اهمیتی ندارد که نیت آقای احمدی‌نژاد چه است. شعری هست در فارسی که می‌گوید آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا، بی‌وفا حالا که من افتاده‌ام از پا چرا؟ ایشان زمانی این موضع‌گیری‌ها را کردند که مسئولان ایشان، وزیر ارشاد ایشان و آقای شمقدری رئیس سازمان سینمایی ایشان دیگر تره هم برای احمدی‌نژاد خرد نمی‌کنند.

ای‌کاش یک‌صدم این عشق و علاقه‌ای که ایشان امروز دارند از خود برای بازگشایی خانه سینما و برای بسیاری مسائل دموکراتیک و مردمی دیگر نشان می‌دهند، زمانی از حود نشان می‌دادند که وزیر امور خارجه نشسته بود و داشت با رئیس جمهور یک کشور آفریقایی مذاکره می‌کرد و ایشان کله‌پایش کرد. ای‌کاش آقای احمدی‌نژاد در آن مقطع به فکر این جور چیزها افتاده بودند. یعنی در مقاطعی که کمی قدرت داشتند، به فکر این چیزها می‌افتند، نه حالا که دیگر احدی برای ایشان تره هم خرد نمی‌کند.

محمد
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۹:۵۱
قدرت شیرین است وبرای بدست آوردن آن چه کارهای خلاف که انجام نمی شود و چه در موقع حفظ آن که حاضرند دست به هر کاری بزنند حتی رنگ عوض کردن تا آنرا حفظ نمایند و اوس محمود هم که خود استاد اینجور کارهاست . (93149)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۴:۱۲
من هیچ جوری تو کتم نمیره که احمدی نژاد بخواد نقش یک اصلاح طلب و دموکراسی خواه رو بازی کنه. 8 سال فرصت و قدرت داشت، تو یک سال آخر یادش اومد؟
البته خود اصلاح طلبان هم اول انقلاب دموکراسی خواه نبودن و از تندروترین نیروهای انقلابی محسوب میشدن. ولی بتدریج فهمیدن دنیا چه خبره و تغییر تدریجی اونها قابل درکه. ولی تغییرات احمدی نژاد کاملا به یه فرصت طلبی شبیهه. به قول اکبر اعلمی، رنگرزی و شامورتی بازی سیاسیه.
نباید از طرف اصلاح طلبان پذیرفته بشه. اون کسیه که بیشترین هزینه های ملی رو ایجاد کرده و فرصتها و سرمایه های این مملکتو بر باد داده. وجهه بین المللی ایرانیان رو تخریب کرده. بره حزب خودشو تشکیل بده و بهار بهار کنه و با هاله نور و ممه و لولوی مشائی حال و حول کنه و واسه رجعت چاوز تلاش کنه....

واقعا چطور میتونیم چشم رو این همه ظلمی که روا داشته ببندیم و اونو یک اصلاح طلب قلمداد کنیم؟ (93232)
امیر
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۹:۲۲
شماکه اینهمه اصلاح طلبان رو دموکراسی خواه می دونیدانگار یادتون رفته که همین قماش اصلاح طلب سال 88به بهانه تقلب ریختند تو خیابون وچیزی که از دموکراسی اصلاح طلبان دیدیم چیزی جز فحش وناسزا به تمام ارزشهای انقلاب واسلام نبود کسانی که دم از دموکراسی میزدند با قلدری ریختن تو. خیابونا ونخواستند که نتیجه انتخابات دموکراتیک رو قبول کنند.اما 4سال بعدکه پیروز شدند بازهم خودشون رو دموکراسی خواه میدونن اون هم با پررویی تمام. .......................
پس لطف کنید اینهمه سنگ اصلاح طلبان روبه سنه نزنیدوپز دموکراسی خواهی ندهید امیرخان. (93416)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۰:۱۷
بازی دموکراسی واسه انتخابات بعدیه (93429)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۹:۵۳
وقتي اين مطالبو مي خونم غصه ام ميشه، دلم براي آقاي روحاني ميسوزه، چقدر كار سختيو داره، هم ميخواد مثل اونا نباشه هم بايد ادماي غيرتخصصي رو خارج كنه، خدا كمكش كنه.
تازه بنده خدا با اين تندروها ميخواد چيكار كنه؟ كه متاسفانه خيلي از كسايي كه باهاشون روبرو هست همينا هستن كه در كارهاي آينده ايشان اشكال تراشي ميكنن. (93150)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۴:۰۷
دلت واسه خودت بسوزه! (93231)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۳۰
اتفاقا در حقیقت دلش برای خودش می سوزه! چون سرنوشت ریاست جمهوری روحانی با سرنوشت تک تک ما ایرانیان گره خورده!! (93271)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۰:۰۱
من فكر ميكنم 99% حمايتهايي كه از احمدي نژاد ميشه ترس از بگم بگم ايشان است ولا غير ؛ با يه نگاه مختصر ميشه فهميد كه كساني كه هيچ ريگي به كفششان نيست از ايشان تعريف نكرده اند ؛ كافي است يه اسنودن تو قوه قضائيه يا حفاظت اطلاعات ما پيدا بشه مطمئن باشيد كه پنبه خيلي ها زده ميشه اما حيف كه ما اسنودن نداريم ؛ حيف . (93152)
مرتضی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۰:۱۵
( همه اصلاح طلبان باید بروند و پشت سر قالیباف قرار بگیرند و در انتخابات از او حمایت کنند! کاری که قالیباف برای اصلاح طلبان میتونه انجام بده یک صدمش رو خود اصلاح طلبان نمیتونند انجام بدهند!) ( در انتخابات 76 اگر بجای خاتمی یک تیر آهن هم بود رای میاورد!)
( شانس پیروزی روحانی و عارف در انتخابات در حد صفر است!)
اینها بخشی از تحلیلهای جناب زیباکلام هستند _ ایکاش ایشون گاهی بجای تحلیل سکوت اختیار کنند یا اینکه بروند سراغ کار اصلیشون یعنی تعریف و تمجید از هاشمی و تالیف کتاب برای ایشان( هاشمی بدون روتوش _ خاطرات هاشمی _ و ...) (93154)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۰۲
حجاریان: در زمان اصلاحات 2000 مدیر ارشد کشور عوض شد.
اصلاح طلب ها هم مدیران ر عوض کردند زیباکلام جان ... (93188)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۳۲
مردم به همین عوض شدن ها رای داده اند اگر قرار باشد مدیران ارشد تغییر نکنند که تغییری در مدیریت حاصل نمی شود، افرادی که اتوبوسی آمده اند باید اتوبوسی بروند همین طور آنهایی که در جایگاه هایی هستند که حقشان نیست و پتانسیل آن را ندارند و به ویزه آنهایی که در جهت عکس خواست مردم قدم برداشته اند. (93273)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۳۶
یه موقع هست شما یه مدیرو عوض میکنی یه کارآمدتر میذاری جاش؛
به موقع هست مدیرو عوض میکنی یه تازه به دوران رسیده بی تجربه بی کفایتو میذاری جاش
بفهم تفاوت اینا رو عزیز جان

البته قطعا در دوره اصلاحات هم کسانی بی بلیط سوار شدند و مدیر ناکارامد تو اون دوره هم کم نداشتیم، ولی برآیند عملکرد مدیران اصلاحات در مقایسه با مدیران احمدی نژاد نشون میده که اکثریت اونها شایستگی مدیریت رو داشتن ولی جایگزینهاشون مملکت رو به این روزی که میبینیم انداختن......

ضمنا تو دوره اصلاحات هیچ اصولگرایی خانه نشین نشد. اگرم از دولت رفت، جاهای دیگه مشغول شد. اما این 8 سال اصولگرایان اصلاح طلبان رو کاملا خانه نشین کردند.

همچنین فراموش نشه که در دولت خاتمی، تعدادی از اصولگرایان هم حضور داشتند. (93276)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۱۴
من به مطالب شما مصاحبه ایشان را با خبرآنلاین اضافه کنم که به آقای روحانی توصیه کرده در تصمیم گیریها به حرف و خواست مردم توجه نکند و هر چه را خودش درست دانست تصمیم بگیرد بعد هم مثال زده که خودش (زیباکلام) هم در زندگی براساس هر چه را که درست دانست تصمیم می گیرد و به نظر دیگران کاری ندارد و رئیس جمهور هم باید همین گونه باشد.

آقای زیباکلام شاید بهتر یاشد شما فقط به تدریس بپردازید به جای تحلیل و نظریه پردازی. (93192)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۲۶
اینو یادت رفت
زیباکلام : روحانی 2 میلیون رای دارد (93218)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۲:۰۱
آره جونم شانزده میلیون بقیه هم مال عارف و خاتمی و هاشمی بود. (93454)
ram
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۵۳
منم قبول دارم بعضی وقتا بیشتر احساسی تحلیل می کنه تا منطقی ولی هیچ چیزی رو نباید کاملا سیاه یا کاملا سفید دید بعضی تحلیل هاش واقعا به دل میشینه و خار چشم اقتدار گراها میشه (93228)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۲۷
موافقم (93328)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۴:۲۶
اتفاقاتی که ظرف دو هفته با درایت خاتمی و هاشمی و عارف و روحانی افتاد رو نه تنها زیباکلام نمیتونست پیش بینی کنه، بلکه به عقل جن هم نمیرسید......... (93238)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۲۸
کاملا اشتباه می کنید، عباس عبدی پیش بینی پیروزی را قبل از همه می کرد، در ضمن افرادی دیگری هم بودند... (93266)
امیر
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۳:۳۶
عباس عبدی از مدتها قبل نظرش این بود که اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر یک کاندیدای میانه به توافق برسند. وی کاملا مخالف کاندیداتوری خاتمی و هاشمی بود چون معتقد بود حاکمیت تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد چنین افرادی رئیس جمهور بشن و دیدیم که همین اتفاق افتاد و چنین اجازه ای داده نشد. زیباکلام هم به همین دلیل طرفدار حمایت اصلاح طلبان از امثال قالیباف بود (قضیه مال 6 ماه پیشه). البته یه دلیل دیگه هم داشت. این که در برابر یک رئیس جمهور 100٪ اصلاح طلب اونقدر کارشکنی خواهد شد که احتمالا نمیتونه کاری از پیش ببره. دقیقا به همین دلیل بین روحانی و عارف هم، زیباکلام از روحانی حمایت کرد. (93481)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۳۵
حداقل انقد شرف و وجدان داره که بگه من تحلیلم اشتباه بود نه اینکه مث ی عده ماله بگیره دستش بگه نه اونموقع من منظورم ی چیز دیگه بود!!! (93367)
فرداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۵۳
مرتضی جان اگر اقایان خاتمی و هاشمی از اقای روحانی حمایت نمیکردند تحلیل اقای زیباکلام درست بود (93340)
ناصر
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۰:۲۶
فقط برای جناب دکتر روحانی میتوانیم دعا کنیم از شر ........... (93156)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۰:۲۷
آقای احمدی نژاد فعلا که قانونا رئیس جمهور هستند و وقتی شمقدری به قول شما تره هم برایش خورد نمیکند چرا مثل گذشته فورا اخراجش نمیکند تا هم مردم رفتارهای اخیرش را باور کنند و هم جماعت سینما یک نفس راحت از دست هنرمند بزرگ!! آقای شمقدری بکشند. (93157)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۴:۳۰
سلام ایرانداد جان

خواستم بگم اصلا ناراحتی و رنجشی در کار نبود. یه اختلاف نظر بود که راجع بهش بحث کردیم. به هر حال پشت سر هر شوخی ای یه فکر جدی نهفته و من سعی کردم اون فکر رو نقد کنم.

پیروز باشی هموطن (93240)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۳۴
ایرانداد ! باید توجه داشت که وقتی اقتدار کسی (بویژه یک رئیس) فرو بریزه دیگه به این راحتی قابل جبران و اعاده نیست! (93274)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۰:۲۹
صد سال سیاه میخوام به اصلاح طلبان نزدیک نشه (93158)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۴۵
اگه اصلاح طلبان و اقای خاتمی نبود
اقای روحانی هیچ وقت در این جایگاه قرار نمی گرفت
اقای روحانونی مدیون این حمایت هاست
درود بر اصلاحات همیشه پیروز (93227)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۰:۵۸
اصلاح طلبان نباید به حذف احمدی نژاد از عرصه سیاسی راضی باشند اما خرد حکم می کند او را به هیچ وجه نزدیک به خود ندانیم. احمدی نژاد اگر تا صبح قسم حضرت عباس بخورد که اصلاح طلب است و سر جانش شرط ببندد نباید باورش کرد. البته حذف او هم اصلاح طلبانه نیست اما او باید به فکر حزبی رسمی برای خودش باشد و از آویختن به دامان کسانی که کیان وهستی شان را به باد داده پرهیز کند. ما هرگز نمی توانیم با او صدق دل داشته باشیم چون او صادق نیست.هرکس بخواهد در عرصه سیاسی عاقبت به خیر شود باید از تهران تا کرمان با احمدی نژاد فاصله داشته باشد.به اعتماد کردن شایسته نیست.به کسانی که برکشیدندش نارو زد ما که جای خود داریم. (93164)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۵۹
احمدی نژاد و اصلاح طلبی!!؟؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟
تو آفساید تشریف دارید. مداحی دیروز حضرت ایت الله العظمی جنتی (دام ظله العالی) در وصف احمدی نژاد تاریخی بوده! پسر؟ (93204)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۴۰
اگر تا صبح قسم بخورد که الان شب است هم نباید باور کرد. (93225)
بدمک
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۰۱
اینم یک کلام زیبا از زیبا کلام!!! (93166)
محمد
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۲۹
جانا سخن از زبان ما میگویی (93174)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۳۲
درود بر احمدي نژاد (93176)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۵۳
واقعا درود بر احمدي نژاد چرا که نه مرغ 6700 (93183)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۴۰
درود (93200)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۴:۴۶
درود بر دکتر عارف که به خیلیها درس اخلاق دادند (93242)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۱:۳۴
درود كه نه ولي بدرود براي هميشه .... (93447)
جاسم شجاع - بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۵۴
متاسفانه خیلی از ماها حافظه تاریخی امان پاک شده یا هنگ میکند. چه معلوم خود احمدی نژاد بعد از ده دوازده سال دیگه به عنوان تئورسین یا لیدر یک گروه یا حزب کاملا روشنفکر و مترقی خواه ظهور نکند . چه بسا عقبه ی خیلی از این روشنفکران داخلی یا خارج نشینمان را نگاه کنیم ، تاریخی بهتر از احمدی نژاد نداشته اند.پس اتفاقا آقای احمدی نژاد خوب موقعی شروع کرده ، اولا دولت بعدی مشکلات احیانا لاینحلی خواهد داشت که اعوان و انصار احمدی نژاد می توانند نقدهای کشنده ای داشته باشند و ذهن مردم را به سمت خود بکشانند. احمدی نژاد هم از این آب گل آلود ماهی تازه بگیرد. ثانیاآقای احمدی نژاد در جذب جوانان با سخنرانی های خودمانی خود تبحر خاصی دارند و یک دانشگاهی هم به شمار میرود ، پس قطعا احمدی نژاد هشت یا دوازده سال آینده ، جامه ای دیگر خواهد پوشید . (93184)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۴۲
این کار منو شماست که عاقل باشیم و فرق جنس اصلو از قلابی تشخیص بدیم............ (93284)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۴۶
امیدوارم برای همیشه بره که بره....... (93397)
مهران
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۴۰
اتفاقا احمدی نژاد کارهایی بزرگی رو کرد،شما دقت کنین هیچ کس به اندازه ایشان راه نساخت و جان هزاران مسافر را نجات نداد،هیچ کس به اندازه ایشان بیمارستان نساخت،یادمون نمیره زمانی که ایشون دولت رو تحویل گرفتن یک روز در میون برق قطع میشد و برق نداشتیم اما الان واقعا عالیه.
ایراد احمدی نژاد نداشتن مانور اجتماعی بود،احمدی نژاد با رفتار های غیر منطقی مانند پوشیدن کاپشن و حرف های چاله میدونی مردم رو از خودش دور کرد و نتونست رابطه خوبی با مردم ایجاد کنه و این باعث شد مردم ازش برنجن،ایرا ایشون دید مهندسی ایشون بود یعنی فکر میکردن فقط باید بسازن(البته موفق هم بودن)اما ایشون در کنار اینها باید مطالبات اجتماعی رو هم پاسخ میدادند.
یک صدم کار احمدی نژاد رو خاتمی نکرد اما خاتمی تونست با مردم رابطه ایجاد کنه و خودش حفظ کنه،امیدوارم درسی براشه برای همه مدیران که علاوه بر کار شان اجتماعی رو هم حفظ کنن.
من از احمدی نژاد راضیم (93199)
سید عبدالزهرا علوی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۴۲
اینهمه تغییر وتحولاتی که آقای احمدی نژاد به وجودآوردندبه دوعلت بود1- اینکه اگر رئیس جمهوربعدی دست به تغییر بزنند با همان جار وجنجال زمام آقای خاتمی را راه بیندازند که خاتمی حتی آبدارچی هارو هم عوض کردند! 2- اگرآقای دکتر روحانی تغییرات بایسته انجام ندهند با خطر خرابکاری در کارها مویجه میشوند! ساده اندیشیست اگه فکرکنیم نیروهای انتخابی برای سطوح پایین یک استخدام ساده وبه قصد ایجاد اشتعال بوده است! جدا آدم دلش به حال آقای روحانی میسوزد! این نکته را هم به آقای زیباکلام دوست داشتنی عرض میکنم که : جناج اصولگرا مرده وجود خارجی ندارد! اصولگرایان تجزیه شده اند وطیف , طسف شده است ونیروهای جدیدی هم که بر اریکهء اصولگرایی تکیه زده اند , عموما اصلاح طلبانی بودند که توسط آقای خاتمی به کار گرفته نشدند ودر انتخابات 84 با گرد آمدن دور یکی از علما جبههء پایداری را تشکیل دادند و با یک نیت خیلی سیاسی احمدی نژاد را علم کردند وپیروز شدند , هم بر اصلاح طلبان وهم بر اصولگرایان! (93226)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۵۰
تحلیلی که در مورد انتخابات 84 و پایداری ها ارائه کردی، مضحک و کاملا غلطه! کسانی که از خرداد 76 به بعد اصلاح طلب نامیده شدند، چپ های سابق به اضافه جوانان دانشگاهی آزادیخواه بودند. پایداری ها و کسانی که احمدی رو علم کردن هیچ سنخیتی با اونها نداشتن. (93292)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۲:۲۲
گه زمان خاتمی مدیرانی عوض شدند نتایج نشان داد مدیران بهتری آورد ولی احمدی نژاد مدیران بهتر را برکنار و افراد ضعیف را جایگزین کرد و اینرا عملکرد آنها میگوید (93459)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۵۳
باسلام.تنهادلیل مخالفت واین همه هجمه سیاسیون منافع شخصی وباندی انهاست وبس.اقای احمدی نژاد شعارهای انقلاب که۱۶سال فراموش شده بودن احیا کرد.عمردولتش تمام حالا۴سال ببینیم روحانی وباندثروت وقدرت وکاخ نشین هاچه میکنند،فقط قابل توجه همه اینده مال مستضعفین است وسلام (93229)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۴۴
البته اگه با این کارای احمدی نژاد آینده ای مونده باشه!!!!!! (93286)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۵۱
تو یا خودت یه پوپولیستی، یا فریب خورده پوپولیسمی! (93294)
پریسا
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۳۴
قطعا آینده مال مستضعفین خواهد بود...
دوست من 1ذره مطالعتو بیشتر کن
اون دنیا باید جواب حمایت از کسی رو که خون به دل مردم کرده بدی (93334)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۴۴
من با تظر زیبا کلام در خصوص اینکه احمدی نژاد به سختی از قطار پایین بیاید موافق نیستم- اصلا چگونه می تواند حضور خود را حفظ کند و پیادهع نشود!!!؟ بعضی ها شایع کردند که می خواهد در نهاد ریاست جمهوری برای خودش دفتر بزند!!! مگر می شود؟ گیرم بشود, با این کار چه چیزی عایدش می شود؟
البته حتی منتقدان و دشمنان علنی احمدی نژاد هم مقر هستند که او اهل دزدی گرگی نبود. دچار وهم شده بود اما دزد نبود- بنا بر این بی تردید پول و پله ای ندارد. با این اتفاقات اخیر هم که کسی پیدا نخواهد شد که هزینه احداث دفتری در خور یک رییس جمهور سابق را (مثل خاتمی) برایش فاینانس کتد. پس شاید واقعا دنبال یک محل به عنوان دفتر کار است؟ بنده با حسن نیت و علیرغم تمام اختلاف سلیقه هایی که با او دارم, حاضرم یک اتاق از دفتر کارم را به ایشان واگذار کنم. هر چه بود تمام شد و چند روزی بیشتر به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری روحانی و خداحافظی احمدی نژاد باقی نمانده- یادمان باشد از این به بعد هرگونه بی احترامی به کسی که 8 سال رییس جمهور ایران بوده, بی احترامی به خودمان خواهد بود. رهبر فرزانه به درستی تمایل داشتند که دوران اقای احمدی نژاد با خوبی و خوشی به پایان برسد- نگاه کنید, یک رییس جمهور که شبانه فرار کرد, دیگری شهید شد, دوتا ی بعدی هم که هزار داستان و اتهام و حرف و حدیث داشتند. اگر این یکی هم خراب می شد, واقعا آبروریزی می شد.
این داستان نیز به سر آمد- (93287)
علی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۵:۴۶
برعکس من معتقدم که آقای روحانی هم باید در این یک مورد (تغییر همه ی کسانی که احمدی نژاد منصوب کرده) درست مثل آنها عمل کند چرا که در غیر اینصورت نه تنها فشار از خارج دولت را باید تحمل کند، بلکه آنوقت باید کارشکنی ها و نافرمانی های داخل بدنه ی دولت را هم یدک بکشد.

به قول خود آقای روحانی "آنهایی که اتوبوسی آمده اند، باید اتوبوسی هم بروند" وگرنه کاری پیش نخواهد رفت.

با حرفهایی مثل حرف آقای زیبا کلام نباید توقع بیجا در مدیران نالایق موجود ایجاد کرد. از آقای زیبا کلام توقع بیشتری از این میرود که در کلام خود دقت کنند. (93289)
shahram
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۶:۵۲
خودمونیم ، توهم تحلیل گر نیستی داری الکی واسه خودت فشار میاری ها... (93339)
بنی اسدی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۵۶
آقای زیبا کلام باعرض پوزش شما از اول هم همه حدس وگمانی که میزدی اشتباه بوده بهتر است مدتی سکوت اختیار فرمایید آقای احمدی نژاد هم انشالله براحتی قدرت رابه رئیس جمهور منتخب تحویل میدهند اگر سیاسیونی مثل شما با پیشداوری های خودبه ایجاد جو تشنج درجامعه کمک نکنند اوضاع آرام پیش میرود بحول وقوه الهی (93404)