به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۱۴۶۲۵
حرفي براي گفتن ندارند و فقط فتنه فتنه مي‌كنند

زیباکلام: تندرو‌ها مثل دوم خرداد 76 شوکه شده‌اند

گروه سیاسی: صادق زیباکلام گفت: دوره افراطیون دیگر سر آمده و راهی جزء عقب‌نشینی ندارند، دولت یازدهم دولت اعتدال است و جامعه هم در انتخابات 24 خرداد ثابت کرد که دیگر به افراطیون اعتمادی ندارد.
زیباکلام: تندرو‌ها مثل دوم خرداد 76 شوکه شده‌اند
زیباکلام در گفتگو با سايت سلام نو در خصوص نقش هاشمی رفسنجانی در دولت یازدهم گفت: خط مشی آقای روحانی اعتدال است و مطمئنا راهی را که رئیس‌جمهور در نظر گرفته، جدای از راه آقای هاشمی رفسنجانی نخواهد بود. البته این حرف به این معنی نیست که آقای هاشمی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در دولت یازدهم دخالت دارند، بلکه آقای هاشمی و آقای خاتمی به روش آقای روحانی آری گفتند و از ایشان حمایت کردند.

وي ادامه داد: مسلم است که نگاه آقای روحانی و دولت یازدهم یک نگاه به دور از رادیکالیسم و به دور از افراطی‌گری و خشونت خواهد بود و در جهت آشتی و رفاه ملی حرکت خواهند کرد و این فضایی که بعد از انتخاب 22 خرداد که توسط اصولگرایان افراطی در کشور حاکم شد را که فضایی فوق العاده بسته و امنیتی بود، به سمت و سویی دیگر هدایت مي‌کنند. آشتی ملی برای اولین بار در نماز جمعه آقای هاشمی رفسنجانی در تیر ماه سال 88 مطرح شد که اصولگرایان به آن وقعی ننهادند و راه دیگری را پیش گرفتند اما امروز به این دیدگاه رسیدند که نگرش آقای هاشمی رفسنجانی درست بود.

این استاد علوم سیاسی در ادامه مي‌گوید: سیاست‌های اصولگرایان چهار سال گذشته چه درعرصه داخلی و چه در عرصه خارجی ناموفق بوده است. در عرصه خارجی باعث شد که همه قدرت‌هاي مهم دنیا علیه جمهوری اسلامی قد علم کنند و مي‌توان گفت تا جایی پیش رفت که بین ما و همسایگان دیوار قیامت کشیده شد و فضایی ایجاد شد که همه از ما دوری کردند. نتیجه تحریم‌هاي شدید باعث فلج شدن اقتصاد ما شد و کشور از رده توسعه اقتصادی به رکود کشیده شد.

زيباكلام افزود: اینها همه حاصل سیاست‌های چهار سال گذشته و به تعبیری هشت سال گذشته دولت آقای احمدی نژاد بود. لذا من فکر مي‌کنم که برون رفت از وضعیت کنونی و رادیکال در اولویت آقای روحانی قرار دارد. از طرفی باید گفت که مردم هم خواهان کنار رفتن این سیاست‌ها هستند. جامعه به دنبال یک فضای جدید هست که به دور از تندروی و برخوردهای خشونت آمیز باشد. چراکه مردم هم واقعا خسته شده‌اند.

وي اظهار داشت: این نگاه مردم را در انتخابات بیست و چهار خرداد مي‌توانیم مشاهده کنیم. قریب به نوزده میلیون نفر به اعتدال و میانه‌روی رای دادند و چهار میلیون به رادیکالیسم و افراطی گری که در ظرف چهار سال گذشته به کشور مسلط بودند. همین موضوع نشان مي‌دهد که تنها پانزده درصد با سیاست اصولگرایان موافق بودند و 85% درصد به اینگونه سیاست‌ها «نه» گفتند. لذا جهت‌هاي کلی که مد نظر آقای روحانی هست خیلی منافاتی با دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی و رهبران اصلاح طلب ندارد.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که طیف تندرو چه راهی برای خود درنظر گرفته است مي‌گوید: واضح است که جناح راست افراطی طبیعتا حاضر نیست که شکست سنگینی که در بیست و چهار خرداد متحمل شد را قبول کند و نمی خواهد قدرت را از دست بدهد. این جریان با فروپاشی مواجه شده چراکه تصور نمی‌کرد عدم محبوبیتش تا این حد در کشور گسترده باشد. آنها همچون 2 خرداد 76 شوکه شده‌اند ولی در کل چاره دیگری هم ندارد جزء اینکه مقاومت کنند تا قدرت را از دست ندهند.

استاد سياسي دانشگاه تهران ادامه داد: اما به تدریج و با مسالمت و پیگیری جامعه مدنی از جمله آزادی زندانیان سیاسی و سایر خواسته‌هاي مدنی، یقینا" آینده ازآن جریان‌هاي معتدل و میانه رو خواهد بود. اوج قدرت جریان رادیکال تندرو در سال‌هاي 88 و 89 بود. به تدریج جریان‌های رادیکال و تند مجبور به عقب نشینی خواهند شد و فضا بازتر خواهد شد.

این تحلیل گر سیاسی در پایان گفت: وقتی ما به نطق‌ها و سخنرانی‌های برخی از نمایندگان مخالف در مجلس گوش می‌دهیم، می‌بینیم که واقعا حرفی برای گفتن ندارند و همچنان به دستاویزهایی چون فتنه و فتنه‌گری تکیه می‌کنند، که مثلا وزیران پیشنهادی یا در فتنه ساکت بودند و یا در فتنه دست داشتند. نکته جالب توجه این است که چهار سال تمام جناح رادیکال از تمام تریبون‌هاي رسمی استفاده کرد تا منتقدان خودش را به فتنه متهم کند و در این چهار سال حتی یک بار به منتفدان خود و کسانی که در معرض اتهام فتنه قرار گرفتند اجازه دفاع ندادند.

۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۰۸:۵۷
افعی جانمان چه گرمایی خورده وای.. (110051)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۲:۰۶
عالي بود واقعا. مرسي :-) (110497)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۰۹:۱۴
سخنرانی هاشمی در نماز جمعه معروف تیر 88 به طور کامل و موبه مو توسط صادق زیباکلام دیکته شده بود. بعداز 3سال و نیم در دی ماه پارسال خودزیباکلام در مصاحبه با خبرآنلاین این مطلب رو عنوان کرد. البته این رو هم گفته بود که با اصرار زیاد خودش این موضوع پیش اومده!! (110052)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۶:۱۴
کنتور که نداره،تازه اگه با دروغ هم باشه پاداش هم می گیری (110242)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۱:۲۰
از سایت رسمی دکتر زیباکلام میتونی این موضوع رو تحقیق کنی بعد دهنتو باز کنی و تهمت بزنی دروغگو تو و امثال تو هستید که به خاطر منافعتون حقایق رو نمیبینید
فقط جبهه دوم خرداد و رهبر آن آقای خاتمی عزیز (110406)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۱:۲۴
جنابعالی که بقیه رو متهم میکنی تحقیق کردی که میگی دروغه؟؟ (110411)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۹:۲۵
منفی ها واسه چیه؟! (110319)
ali
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۰:۱۵
خوب حرفی هم غیر از این دارن که مطرح کنن دیگه حالمون از کلمه فتنه بهم خورده (110065)
bd bd bd bd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۵:۴۷
زنده باد خاتمی (110227)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۰:۲۵
آی فتنه فتنه فتنه!!!! (110073)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۰:۴۷
واقعا من نمیدونم اگه واژه "فتنه" نبود این افراطیون مجلس و مخالفان چه ایرادی از وزراء می گرفتند ؟؟؟ (110077)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۵:۵۶
داداش
١. بهشون تخفیف دادن گفتند فتنه
٢. آنهایی که ان فتنه را به راه انداختند مجرم و جانی هستند
٣. تا خدا خدایی کنه این ننگ بر پیشانی اصلاح طلب ها خواهند ماند چه به خواهید چه نخواهید (110229)
بندرگناوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۰:۳۷
مطمعني كه تا خدا خدايي كنه شماها وجود داريد؟ من كه عمر شماهارا فقط تا دوسه سال ديگه بيشتر نميبينم واين تاريخ است كه درباره حوادث بعداز انتخابات٨٨ منصفانه قضاوت خواهد كرد و اتش زنان و رقص كنان و شيشه شكنان و عكس سوزان را رسوا خواهد كرد اميدوارم أن روز را ببينم و شاهد آزادي سربلند و غرور افرين عزيزانمان باشم آمين (110371)
milad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۵ ۰۱:۲۲
اولا شما دهنت رو آب بکش بعد اسم اصلاح طلب ها رو بیار
دوماً شما به من بگو ببینم کدوم دادگاه تخفیف داده؟
تا حالا از خودت سوال پرسیدی که چرا جناب مهندس میرحسین موسوی و خانم رهنورد و آقای شیخ مهدی کروبی رو دادگاهی نمیکنن؟
تا حالا فکر کردی؟ (111074)
فردوس توسی
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۱:۱۰
جالب بود (110086)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۱:۱۱
تازه باید کسانی که انتخابات را تحریم کردند (که حدود 18 میلیون نفر بودند) را هم در نظر بگیریم. چون بیش از 90 درصد آنها نیز مخالف جریان رادیکالیسم هشت سال اخیر بودند. (110088)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۱:۳۳
البته اصلاح طلبان از شوک سال76 خوب استفاده نکردند و خیال می کردند که انفعال تمامیت خواهان دایم است (110103)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۲:۱۹
تندرو فتنگران و افراطی های سال 88 هستند. (110141)
مریم
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۲:۲۴
اگر درانتخابات اینده مجلس رای های خاموش به صحنه بیایند دیگر افرادی چون رسایی ،کو چک زاده ، کوثری ،حسینیان،بزرگواری ...
به مجلس راه نخواهند یافت مردم از این تندروها خسته شده اند (110147)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۶:۱۵
فکر میکنید براتون گزینه بهتر از این آقایون می گذارند که رای خاموشی ها، اومدن و نیامدنشون تفاوت کنه؟! (110246)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۷:۳۳
در انتخابات آینده 90 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد. شک نکنید.همه عاشق نظام و رهبر شدن به شرطی که افراطیون دوباره قدرت را به دست نگیرند. (110297)
milad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۵ ۰۱:۲۴
از جانب خودت صحبت کن
نمیدونم چرا هرکی جوگیر میشه از من همه مردم مایه میذاره
شما با مردم کاریت نباشه مردم زبون دارن حرف میزنن (111075)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۲:۵۲
زنده باد استاد زيباكلام... هميشه حق مي‌گويد و مي‌نويسد... (110151)
نظریه نسبیت
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۶:۱۲
واژه های مطلقی مثل همیشه، هرگز، هیچ وفت همه، هیچ و ... بوی بدی می‏دهند. همیشه همینطور بوده است! :) (110239)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۴:۱۸
4 سال تو رسانه میلی فتنه فتنه کردن ولی خوشم می یاد مردم خوب جوابشون دادند مردم مچکریم (110189)
مسعود
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۶:۲۵
اگر مطالبه رای در و دفاع از مظلومی چون موسوی که برای سربلندی ایران عزیز قدم به آوردگاه انتخابات نهاده بود قاموس زورگویان افراطی فتنه و فتنه گر خوانده میشود من با صدای بلند و با افتخار فریاد میزنم که من فتنه گرم (110259)
صادق
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۶:۳۰
هرچند من تمام اقدامات مردم در دفاع از موسوی و کروبی را درست و شایسته هر انسان آزاده ای میدانم و به آن افتخار میکنم اما امروز باید تایید کنم که تمام افرادی که برای رسیدن به پست وزارت از عملکرد گذشته خود عقب نشینی کردند و همانند زنگنه قسم میخورند که نبودند و نکردند واقعا جز نام فتنه گر بر او نمیتوان نامی دیگر نهاد اینان فتنه گران حقیقی هستند من از روی موسوی کروبی و رهنورد و همه عزیزانی که آن روزها متحمل هزینه شده اند و هنوز دارند هزینه می پردازند عذرخواهی میکنم برای این عده جز خجالت ... (110264)
milad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۵ ۰۱:۲۶
با نظرت موافقم
آقای موسوی و کروبی زیاده روی کردند که شاید حقشون هم بود اما درست نیست که حق رو دید و از کنارش رد شد (111077)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۷:۳۱
تنها راه بقای نظام اعتدال گرایی منطبق بر عقلانیت است.افراط و تفریط نظام را به خطر می اندازد.اسلام هم دین وسط را توصیه می کند.افراطیون وابستگان پنهانی عناصر ضد انقلاب خارج از کشورند برای بر هم زدن نظام فعلی. (110295)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۹:۴۵
ايران راهي جز اصلاح طلبي ، اعتدال ندارد كاسبان فتنه جز فرصت طلبي كاري نداشتند فقط منافع خود را دنبال مي كنند منافع ملت براي اينها ارزشي ندارد حتي در بعضي مواقع عقلشان نمي رسد (110324)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۳:۳۹
به فدای اون نماینده ی عزیزی که واژه ی کاسب فتنه رو مطرح کرد. ولی این مغازه رو هم مردم جمع میکنند . (110831)
معلم مظلوم
۱۳۹۲/۰۵/۲۵ ۰۲:۵۲
فتنه بازی جدیدشون نیست فعلا جواب میده اما مردم روزی پاسخ این ناسپاسی این افراطی ها را میدند دل ما معلم ها راشکستند (111146)