به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۴۶۸۵

افشاگری مطهری از پشت پرده رای اعتماد

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه شرق نوشت: «علی مطهری»، نماینده تهران که در چهار روز رای‌اعتماد به کابینه اغلب گام‏های مثبتی در رای‌آوری وزرای پیشنهادی «حسن روحانی» برداشته، یک روز پس از اعلام نتایج نهایی رای‌اعتماد به کابینه یازدهم جمع‌بندی نهایی خود از فرآیند رای‌اعتماد به کابینه را شرح می‌دهد.حرف‌هایی که می‌تواند به‌خوبی در تحلیل آنچه در بهارستان اتفاق افتاده و برای بسیاری مغفول مانده تاثیرگذار باشد.
یکی از نماینده‌ها وقت گرفته بود تا در موافقت وزیر علوم و تحقیقات صحبت کند اما منصرف شد، بعد هم گفت که از جایی دستور دادند.
یکی از نماینده‌ها وقت گرفته بود تا در موافقت وزیر علوم و تحقیقات صحبت کند اما منصرف شد، بعد هم گفت که از جایی دستور دادند.
افتادن آقای نجفی خیلی‌ها را متعجب کرد، پیش‏بینی شما چه بود؟
کمتر کسی فکرش را می‌کرد، ایشان رای‌اعتماد نیاورند، به‌هرحال مخالفان تلاش برای افتادن وزیر آموزش را ادامه دادند و سرانجام موفق شدند.

‌خیل نامه‌ها یا شبنامه‌های پخش‌شده میان نمایندگان در این وضعیت تاثیرگذار بود، فکر نمی‌کنید هیات‌رییسه باید به پخش این شبنامه‌ها در صحن تذکر می‌داد؟

به‌هرحال پخش این نامه‌ها خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است و هیات‌رییسه باید با آن برخورد می‌کرد.

‌خبرهای رسیده از «فراکسیون رهروان» نشان از آن داشت که به‌طور غیرمستقیم نام دو وزیر؛ یلی‌منفرد و سلطانی‌فر، مورد تایید نبوده، فکر می‌کنید اعلام نام این دو از سوی فراکسیون چه تاثیری در افتادن این دو وزیر داشت؟
درست نبود، نباید می‏گفتند به میلی‌منفرد و سلطانی‌فر رای نمی‌دهیم. به‌نظرم فراکسیون رهروان هم به افتادن این دو وزیر کمک کرد. اصلا نام آوردن از این دو ضرورتی نداشت. البته به‌طور رسمی مخالفت با این دو وزیر اعلام نشده، اما به هر شکل در آخرین جلسه درباره این دو حرف زده‌اند و به تبع آن حرف‏ها هم دهان‌به‌دهان می‌چرخد.

‌مگر قرار نبود، بنای رهروان بر همراهی با کابینه باشد؟ سخنان کاظم جلالی به‌عنوان رییس این فراکسیون در روز نخست رای‌اعتماد، این تلقی را ایجاد کرده بود که رای رهروان به کابینه مثبت است؟
البته رای رهروان خیلی هم منفی نبود، برای نمونه اصولگرایان مصمم بودند که شش وزیر را حذف کنند، در مورد آخوندی و زنگنه هم خیلی اصرار داشتند و آخر موفق نشدند، اما بنا بر این بود تا «فراکسیون رهروان» به حداقل مخالفت‏ها اکتفا کند و اسمی اعلام نشود، اما بدون شک نام‌بردن از دو وزیر در روز پنجشنبه در رای نهایی نمایندگان تاثیرگذار بوده است.

‌فکر نمی‌کنید که اصولا فراکسیون رهروان رای یکدستی ندارد؟

بله، «فراکسیون رهروان» از نظر گرایش فکری و سیاسی یکدست نیست، ما در فراکسیون از تیپ اصلاح‌طلب داریم تا افرادی نزدیک به جبهه پایداری. حلقه پیوند اینها درواقع شخص آقای لاریجانی است، در برخی موقعیت‌ها اینها نمی‌توانند تصمیم واحد بگیرند، مثلا در بین فراکسیون رهروان افرادی بودند که به اندازه اصولگرایان روی تبری‌جستن از فتنه تاکید داشتند و عده‏ای بودند که این مساله را اساسا یک مساله ضروری نمی‌دانستند.

‌مجلس نخستین تجربه پخش مستقیم جلسه‌های صحن را پشت‌سرگذاشت، البته برخی مردم از سطح ادبیات به‌کاررفته در نشست‌ها و برخی نطق‌ها گله داشتند، ارزیابی شما چیست؟
در مجموع خوب بود، مطالب مفید بود و نطق‌های قوی کم نداشتیم، اما برخی نطق‏ها گاهی ارتباط زیادی با موضوع نداشت و گاهی ضعیف بود. البته در مواردی هم تعبیرهای به‌کاربرده‌شده، تعبیرهای خوبی نبود. به‌ویژه اینکه هنوز برخی اتهامات ثابت نشده ما از آن به‌عنوان «جرم» یاد کنیم که امری کاملا غیرقانونی است.

‌چقدر نطق‏ها را علمی و در راستای تحلیل برنامه وزرای کابینه دیدید؟

در برخی موارد تعصبات گروهی و کینه‌های شخصی هویدا بود و این نقطه‌ضعف برخی نطق‌ها و موضعگیری‌ها بود. معلوم بود ملاک تنها منافع مردم و نظام نیست، بلکه گاهی تسویه‌حساب‏های سیاسی بر حق و عدالت غلبه می‌کرد.

‌خیلی از ساعات جلسه‌های علنی بر تحلیل مساله «فتنه» متمرکز بود، آیا پرداختن به این مساله در جلسه‌های علنی صحن را مناسب می‌دانید؟
به‌نظرم اینکه بیش از حد بر مساله تکیه شد، نقطه‌ضعف جلسه‌ها بود. گاهی مساله کارآمدی و صلاحیت و توان مدیریتی وزیر پیشنهادی مغفول مانده و بیشتر به این پرداخته می‌شد که این فرد نقشی در فتنه داشته یا نداشته. یعنی تفتیش عقاید می‌کردند و اعتراف‏گیری داشتند و می‌خواستند افراد را وادار به توبه کنند.

متاسفانه حتی وقتی شخص در برخی جلسه‌های فراکسیون هم اعلام می‌کرد که نقشی در حوادث بعد از انتخابات 88 نداشته، آنها باز هم قبول نکرده و کاری می‌کردند که منجر به تخریب وزیر پیشنهادی می‌شد، این روش‌ها درست نیست، چون اگر اینها جرمی مرتکب شده بودند، مراجع «ذی‌صلاح» از وزارت اطلاعات گرفته تا دادگستری مساله را به رییس‌جمهوری اعلام می‌کردند و لازم نبود که تفتیش عقاید صورت بگیرد.

‌تحلیلتان از وزیرنشدن نجفی چیست؟

ما جامعه را از یک مدیر کارآمد محروم کردیم، آن هم به بهانه‌های واهی. اینکه ایشان با نامگذاری «9 دی» مخالفت کردند، فرض کنید ایشان مخالفت کردند نظر شخصی ایشان به‌عنوان عضو شورای شهر بوده یا اینکه مطرح کردند، ایشان به دیدار خانواده‌های آسیب‌دیدگان سال 88 رفته است. خب نفس این کار اتفاقا قابل تحسین و یک عمل انسانی بوده. اگر امثال اینها از برخی دلجویی نمی‌کردند، این خانواده‌ها جذب گروه‌های سلطنت‌طلب و منافقان می‌شدند، اما برخی در مجلس تبلیغ می‌کردند که این دیدارها از طرف موسوی و کروبی بوده و اینکه آنها خانواده‌ها را تحریک می‌کردند. البته این مسایل جز از طریق دسترسی به اسناد وزارت اطلاعات امکان‌پذیر نیست.

‌یعنی می‌فرمایید که برخی نماینده‌ها به اسناد محرمانه دسترسی داشته‏اند؟

بله، واضح است که افرادی از برخی نهادها با تعدادی از نمایندگان همکاری داشتند. اینکه نماینده‌ها، برگه بازجویی یک وزیر را کپی کرده و آن را در کازیه نمایندگان قرار دهند، غیرقانونی بوده و برای همه سوال‌برانگیز است.

‌یعنی در همین چند روز کپی برگه بازجویی یک وزیر در اختیار نماینده‌ها قرار گرفته؟
برای من که آمده بود.

‌محتوای آن چه بود؟

آن فرد به موضوعی اعتراض داشت و اینکه در جاهایی خشونت به خرج داده شده. این متن مکتوب که البته متنی محرمانه در اختیار افراد خاص و نهادهای امنیتی است، برای همان وزیر تبدیل به یک جرم بزرگ می‌شود، بر مبنای همین برگه بازجویی، برخی نماینده‌ها اعلام کردند نباید به این افراد رای داد. آنچه مسلم است برخی مسوولان چنین نهادهایی در این قضایا با نمایندگان همکاری داشتند، این رویه خوبی نیست. مسوولان نامرتبط نباید در این ماجرا دخالت کنند، آنها نباید پشت صحنه ساقط کردن وزرا باشند و برخی نمایندگان را هدایت کنند.

‌مصداقی هم در هدایت نماینده‌ها از سوی برخی افراد در نهادهای امنیتی دارید؟

بله، یکی از نماینده‌ها وقت گرفته بود تا در موافقت وزیر علوم و تحقیقات صحبت کند اما منصرف شد، بعد هم گفت که از جایی دستور دادند.

‌یعنی انصراف داد یا وقتش را به نماینده دیگری سپرد؟
خیر به او گفته بودند؛ نباید وقتش را به دیگری بدهد و باید انصراف دهد. اسم نفر بعدی که درآمد ما از او وقت گرفتیم. البته آن نماینده هم نباید قبول می‌کرد، اما خب شاید به فکر دور بعدی است، خلاصه اینکه تاثیر برخی از بیرون در ماجرای رای‌اعتماد به کابینه یازدهم بسیار آشکار بود، این یک آسیب است و باید تلاش کنیم که برچیده شود. یکی از کارهایی که آقای علوی باید انجام دهد، تصحیح رویه‌های غلطی است که باب شده و باید تغییر کند.

۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۴۱
به چه روزي افتاديم كه يك فرد پيشنهادي برا وزارت رو، به دليل گفتن سخن حق كنار ميذارند!!

اي خدا مي بينی. . . . من كه از حقم نمي گذرم ... (112076)
س
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۱۰
جواب این نمایندگان که نماینده همه هستند جزملت رودرانتخابات بعدکوبنده میدهیم. (112286)
شک دارم حرفم منتشر شود؟..
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۱۶
در خصوص حق بودن کدام حق؟ آقای مطهری مثل اینکه در باغ نیستید وزارت اطلاعات اعلام نمود اطلاعات کافی درباره انتخاب وزاء در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده ایم آن اسناد محرمانه همان آنجا آمده بیرون پس غیر قانونی نبوده است (112296)
dbdbbddbdbdbdb
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۸:۴۹
به نظر من گرایش نمایندگان در نامزدهای بعدی بهتر خواهد بود چون بعضی از مخالفان و رای ممتنع ها خواهند فهمید که مردم و کشور رو از حضور افراد موثر محروم کرده اند (112468)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۴۲
آقای مطهری شما در مجلس در اقلیت هستی پس طبق منطق بی منطق خودت سکوت !!! (112077)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۳۴
اما همين مطهري هم گاهي حرف‌هايي مي‌زند كه به نفع مردم و حتي اصلاحات است... و نه به نفع جناحش! اين حرف شما بي‌انصافي است!
الان صحبت‌هايش تماماً تندروي‌هاي جناحش را روشن‌تر كرده و بس! پس نگوييد سكوت كند!
دقيقاً همين‌جاهاست كه او بايد شجاعانه صحبت كند و اشتباهات همفكرانش را به مردم اعلام كند. (112140)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۳۶
باشه (112141)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۴
الان در اقلیت هستند دو سال دیگه می شن اکثریت ، اونوقت شما سکوت (112150)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۵
فعلا که شما با 4 میلیون در اقلیتی !!! (112153)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۳۲
شما ساکت لطفا (112199)
سونیا اندیش
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۵۹
مطهری امروز مدرس مجلس است نه بزرگواری-سکوت مطهری به ضضر ملت ایران است چون واقعا اعتدالگراست (112278)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۳۸
اقلیت شریف و مردمی (112336)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۴۲
كسي كه فكر كرد از بد ، نمايي خوب پيدا كرد
به جاي ديدن يك فيلم، ميان پرده تماشا كرد

دوباره نا اميدي.... (112078)
بختیار
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۴۸
کاسبان فتنه. . . .
به معرفی این گفتمان پرداخته خواهد شد. . . .

مطلق گویی، جنجال آفرینی، اتهام زنی، قبول نداشتن گذشته نیک دیگران با ملاک قرار دادن حال آنها و قبول نداشتن حال نیک افراد به واسطه گذشته آنان، حمایت از تندروی و افراطی گری و اعمال خودسرانه ( حمله به سفارت انگلیس)، استفاده از گروه های فشار برای برهم زدن سخنرانی ها(غائله قم) به نام انقلابی¬گری و سازشکار نامیدن هر کسی که کوچکترین تمایزی از خود در مقابل این اعمال نشان می دادند.. . . .
پاسخ گو نبودن در مقابل عملکرد 8 ساله خود، نظیر کاستن از توان خرید مردم، تحمیل تورم بالا بر مردم، بی برنامه بودن در مقابل تحریم های ظالمانه غرب، عدم بهبود شرایط فرهنگی جامعه(از شعارها اصلی این گروه بود) برگ دیگری از کارنامه این گروه است.

آنچه به چشم می آید این است که صاحبان گفتمان فتنه "نه" ملت را نشنیده گرفته اند و به احتمال زیاد در آینده نزدیک با "نه" بلندتر با راه نیافتن کاسبان فتنه به مجلس شورای اسلامی دهم، آنها را از این خواب خود خواسته بیدار خواهد نمود. بدیهی است ملت عزیز ایران اسلامی عملکرد آگاهانه و نقدهای منصفانه نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب معتدل را مد نظر قرار خواهد داد.
باید ماند و دید که ملت حماسه ساز ایران عزیز چه قضاوتی در قبال کاسبان فتنه خواهد کرد؟
"قضاوت با ملت است" (112079)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۴۸
. . . بايستي از خانه ملت اخراج شوند. . . . كه مدام دم از 9 دي - 9 دي مي زنند و مدام از اين لفظ فتنه كسب درآمد مي كنند بايد از قوه مقننه اخراج شوند. (112080)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۱:۲۳
سال 94 در انتخابات مجلس دهم این اتفاق مبارک خواهدافتاد! (112768)
عصاره الانتوئین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۲:۰۲
. . . دوسال بعد اگه ملت ما باز هم به اینها رای دهند دیگه واقعا هرچی بر سرشون بیاد حقشان است و باید به حال این ملت افسوس خورد (112086)
یا هووو
Finland
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۰:۲۳
مومن از یک سوراخ دو مرتبه گزیده نمیشود (112721)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۲:۰۴
با اینکه با نطرات ایشان در مورد مسائل فرهنگی مخالفم ولی ایشان را یکی از پاکترین و سالمترین و با جسارت ترین و منصفترین و مردمی ترین نمایندگان مجلس می دانم . (112088)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۵۷
موافقم واقعا آزاد مرد است و از بزرگان انتظار هم همین است واقعا پسر مظهری هستی (112214)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۲:۵۱
حقوق بشر در مورد وزیر مملکت رعایت نمیشه، ما که جای خود داریم! پیام مجلس برای مردم همین بود! (112115)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۲۶
"آن فرد به موضوعی اعتراض داشت و اینکه در جاهایی خشونت به خرج داده شده."
اين فرد در قلب ملت جا دارد...
تلاش مجلس تاثيري بر جايگاه اين فرد در قلب مردم و تاريخ ايران نخواهد داشت. (112131)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۲۹
ملت از رای عدم کفایت این سه وزیر لطمه میخوره (112134)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۳۴
جالبه که اگر وزیری از خشونت انتقاد کنه نباید رای بیاره والله ما تو دین اینا ما موندیم.!! (112139)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۵۵
دفاع دکتر مطهری و دکتر پزشکیان از کابینه بیادماندی بود (112161)
من
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۰۴
اگر آزادیهای سیاسی وجود داشت خیلی از این نمایندگان که به دکتر نجفی و میلی منفرد رای منفی دادند شب برای بچه شون قسم میخوردند که: "بابایی به خدا دروغ نمیگم امروز از نزدیک ایشان رو دیدم. خواب نبودم بخدا" (112171)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۷:۳۴
بچهاشون چون ميدونن اگه شايسته سالاري بشه باباشون هيچ جا ، جاش نيست كاري به اين كارا ندارن. (112397)
ایوب
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۳۳
راه حل این مشکلات شرکت قاطع اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم است.
زنده باد اصلاحات (112201)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۱:۲۷
هم این کار ؛ و هم رأی ندادن مردم به تندروها. . . (112771)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۴۵
متاسفم واسه خودمون با این نماینده ها هرچی سرمون بیاد حقمون.اینها دلال فتنه هستن.سردستشون شریعتمداری... (112207)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۳۱
من که کاندیدای شهر خودم رو شناختم.دور بعد باید از روی جنازه ی من رد بشه تا بره مجلس.‏
مشهدی میمیرد ذلت نمی پذیرد (112246)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۱:۲۸
همه نماینده های مشهد، جزو تندروها هستند که. . . . (112773)
رحیم
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۹
متاسفم. بسیار متاسفم. (112264)
پریسا
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۲۰
دیگه هیچ امیدی واسم نمونده

من از این هویجایی که تو مجلسن نمیگذرم (112300)
کسری
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۳۳
عدم استفاده از ظرفیت های شایستگان نه تنها به مردم بلکه به نظام همه لطمه می زند و پیشرفت را به عقب خواهند انداخت. (112324)
سوسیس با گوشت گربه
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۷:۱۶
ایرانداد بیا یک نظر بده یکم بخندیم (112375)
اعتدال
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۲۳:۲۲
این مواردی که جناب مطهری ذکر کردن در صورتی که اتفاق افتاده باشه، واقعا تاسف آوره
اما ازطرف دیگه، دلالی نماینده ی بعضی از وزرا در راهرو های مجلس برای کسب رای هم در صورتی که اتفاق افتاده باشه، تاسف آوره، نیست؟؟؟ (112668)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۰:۵۷
واقعا چه افراطی هایی در مجلس هست (112749)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۱:۱۶
در انتخابات مجلس دهم، تلافی خواهیم کرد. (112764)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۱:۲۲
آقای مطهری! دستتان درد نکند ؛ ولی حالا دیگر، افشاگری شما، حکم نوشداروی پس از مرگ سهراب را دارد! این مطالب رو باید در همان روز پنج شنبه می فرمودید، نه الآن که کار از کار گذشته! (112767)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۳:۳۵
زنده باد مطهری نماینده یعنی این....
حرف که میزنه این جگر آدم حال میاد...
با احترام به همه ی عزیزان من از همه لحاظ دکتر مطهری را قبول دارم فرهنگی مذهبی سیاسی کارش درسته.... (112807)
صادق ایلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۴:۱۰
ما سران نهم دیماه اعلام می کنیم با توجه به اینکه وزرای دولت روحانی با قسم و ... خود را از فتنه مبری دانسته و اعلام کردند که در فتنه88 هیچ نقش و حضوری نداشتند از مردم به خاطر خلق الکی حماسه نهم دیماه که نماد بصیرت بود و پاسخی به فتنه گران داخلی و خارجی، عذرخواهی می کنیم. (112812)