به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۱۶۲۶۵
رسانه ملي از منظر يك استاد اصولگرا:

صداوسیما مثل‌دایناسوری شده که‌مغزندارد

گروه فرهنگي: يك استاد اصولگراي علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اعلام اینکه صدا و سیما مانندن دایناسور «هیکلی» بزرگ دارد٬ اما «مغز» ندارد و بايد مرکز پژوهش‌های اسلامی قم «مغز» این سازمان شود. ابراهیم فیاض٬ با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفته که در این سازمان «خلاقیت‌ها» کم شده و فهرستی بلند از ممنوع‌التصویرها وجود دارد و خودش هم به دليل انتقاد‌ از صدا و سیما به فهرست ممنوع‌التصویرها اضافه شده است. وي سال گذشته نیز گفته بود صدا و سیما به بن‌بست رسیده٬ دچار انحطاط شده و مردم ایران روزانه به طور متوسط تنها دو دقیقه تلویزیون جمهوری اسلامی را نگاه می‌کنند! چكيده اظهارات او در گفتگو با سایت ۵۹۸ را بخوانيد:
صداوسیما مثل‌دایناسوری شده که‌مغزندارد
...بنده بارها گفته ام که صداوسیما هیکلی بزرگ دارد اما مغز ندارد یعنی مانند دایناسور هیکلی بزرگ دارد ولی از توان کافی برای تفکر را ندارد و در این روزها از خلاقیت‌هاي صداوسیما کاسته شده است. شما دوره‌هاي قبلی را اگر مشاهده کنید یک سریالی به نام روزی روزگاری ساخته شد آیا اصلا میشود مثل آن را دوباره ساخت و خیلی از سریال‌هاي معنادار دیگر که در آن زمان ساخته شد ولی متاسفانه دیگر شاهد این آثار نبوده این و صداوسیما عقیم شد.

...ما اکنون شاهدیم که در سیما فیلم، فیلمی تولید میشود که اگر تمام رسانه‌هاي بیگانه هم با هم جمع میشدند نمیتوانستند چنین فیلمی را تولید کنند و متاسفانه هزینه و پولی هم که برای ساخت این نوع فیلم‌ها خرج میشود بسیار بالاست. من خبر دارم که طلبه‌هاي قم میخواهند یک فیلمی را در مورد زندگی شیخ عبدالکریم حائری بسازند متاسفانه یازده سال است که اجازه ساخت به آنها نمیدهند و آن‌ها را بازی میدهند اخیرا هم اعلام کردند که بودجه برای ساخت چنین فیلمی نداریم.

...متاسفانه در زمان تصدی آقای ضرغامی یک مقاومت همه جانبه در مقابل دانشکده صداوسیمای قم نشان دادند و حتی تا جایی پیش رفتند که منجر به تعطیلی این دانشکده بشود و اگر مقاومت‌ها نبود دانشکده صداوسیمای قم نمی توانست پا بگیرد. من ساختمان دانشکده را از نزدیک دیده ام یک ساختمانی مانند یک دخمه برای آنها ساخته اند وقتی زمین بزرگ وجود دارد ساخت چنین دانشکده ای واقعا فاجعه است و شما باید بروید حتما ببینید که چه ساختمانی را برای آنها ساخته اند مثلا ساختمان مرکز پژوهشها صدا و سیما که در دوره‌هاي قبلی ساخته شده است را باید با ساختمان دانشکده صدا و سیما مقایسه نمایید.

...ما متاسفانه از عقب ماندگی فکری دچار سکولاریزم شدیم مثلا خود بنده ممنوع التصویر هستم البته این مطالب را آقای ضرغامی در افق رسانه گفته است و منکر حرفهای من است و میگوید که آقای فیاض در رسانه بوده است بله درست میگویند اما نه در شبکه‌هاي و برنامه‌هاي اصلی سیما بنده اطلاع دارم که در سازمان یک لیست بلند و بالای ممنوع التصویری از خیلی‌ها داریم.

...یکی از معاونین سازمان به من گفت که چرا در سازمان نامه علیه تو زده اند من هم گفتم والله خبر ندارم ولی چون ظاهرا نقد صداوسیما کردم آن هم از باب دلسوزی بوده نه از باب دشمنی ، چون بنده با آقای ضرغامی یکبار در عمرم آن هم در یک جلسه عمومی در همان اوائل تصدیشان بیشتر حرف نزدم و دیگر ایشان را ندیدم و نه من با ایشان صحبت کردم و نه کسی دیکر با من صحبت کرده است. میخواهم بگویم مشکلاتی که در صداوسیما هست و تا زمانی که هیکلش کوچک نشود و مغزش هم بزرگ نشود خرابکاری هایش بیشتر از کارهای درستش است.

...به نظر من آدم رسانه ای باید دارای سواد رسانه ای باشد. یک مربی آگاه و یک سیستم آگاهی را در والیبال گذاشتیم میبینیم که در حال پیشرفت و رو به قله هستیم. زمانی که خرد باشد عقلانیت و سواد رسانه ای باشد به این وضعیت دچار نمیشویم و اینها متاسفانه کسانی هستند که اصلا آشنایی با رسانه ندارند و نتیجه آن مي‌شود که در نوع فیلم هایی که انتخاب میشود و نوع فیلمنامه هایی که نوشته میشود تفکر انقلابی و مذهبی را در مهجوریت نگه میدارند.

...اخیرا که من دانشکده صداوسیمای قم بودم یک دانشجو یک فیلمی ساخته بود که داورها به ایشان بیست دادند چون تقریبا هیچ نقصی در آن فیلم به عنوان یک دانشجو نبود و متاسفانه همه این‌ها در قم در مهجوریت به سر میبرند و اصلا به این‌ها راه نمیدهند که بروند کار کنند وگرنه اگر از این بچه‌ها برای فیلم سازی حمایت مي‌کردند من یقین دارم که این‌ها طی یکی دو سال بعد آدم‌هاي بسیار قوی در این عرصه میشوند ولی مافیایی که در صداوسیما وجود دارد نمی گذارند که بالا بیایند. چون میدانند که اگر بگذارند بالا بیایند ساخت فیلم‌ها از دست آنها گرفته خواهد شد.

...اگر سازمان صداوسیما در تهران مغز رسانه ای خودش را مرکز پژوهش‌هاي اسلامی صداوسیمای قم قرار دهد نه صداوسیمای تکنیکی خودشان در تهران که هیچ چیزی از داخل آن در نمی آید آن وقت مي‌شود منتظر تحول بود. از دانشکده صداوسیمای قم مي‌توان خروجی‌هاي موثری را بدست آورد چون افراد در آنجا دارای انگیزه ای قوی هستند و درد دین دارند و به شدت به دنبال تبلیغ هستند و میتوانند خیلی برنامه‌هاي مستند و داستانی و فیلم‌هاي کوتاه بسیار زیبا بسازند که نیازمند حمایت است و به نظر بنده اگر مغز رسانه ای در آنجا قرار داده شود صداوسیما مي‌تواند رشد موثر و مفیدی داشته باشد.

خخخخخخ
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۲۴
فیل فیل فیل فیلتر (129345)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۷:۳۱
دقیقا در حال تخریب همه چیز!!! (129516)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۴۰
درسته مغز ندارند و یا مغزشون کوچیکه ولی جیبشون خیلی بزرگه چون هرچی تبلیغات می کنند باز هم کمشون هست و پول ندارند ! (129362)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۴۸
با درود
این دوست هم صداوسیما را از دید خود نقد میکند ولی مشکل صدا و سیما این است که رسانه شخصی است و منافع سیاسی و اقتصادی عده ای اندک را دنبال میکند و جایگاه آن همانند جایگاه چند رسانه سیاسی خارج از کشور تحت حمایت گروهک های خاص است فقط با این این تفاوت که با پول بیت المال امکانات و ابزار بیشتری در اختیار دارد. (129371)
رسول
Russian Federation
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۵۸
متاسفانه صدا و سیما خیلی وقته که دیگه به نظر مردم و کارشناسان اهمیت نمیده و مسئولان آن خودشان را عقل کل میدانند و با اتخاذ چنین رویه هایی باعث رویگردانی مردم از صدا و سیما و جذب به شبکه های ماهواره ای شده اند کاری که خود ضد انقلاب توان اجرای آن را نداشت وجالب تر اینکه همیشه در آمارهایی که ارائه میدهن مردم با درصد بالایی رضایت خود را از برنامه های صدا و سیما اعلام میکنند . امید است صدا و سیما با تغییر رویه و استفاده از نظر کارشناسان دلسوز و پرهیز از خود محوری باعث بالا بردن سطح کیفی برنامه ها شود (129381)
ياسين
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۳:۰۵
براي اصولگرايان كه صدا و سيما نبايد اينگونه باشد !!! (129386)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۳:۱۹
من حتی به خودم زحمت خوندن انتقاد به صدا و سیما هم نمیدم. (129394)
وسپار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۵:۲۴
ماهواره ندارم اما متوسط تماشای تی وی واسه من کمتر از 1 دقیقه است. دلایلشم آشکارن (129438)
علی
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۵:۴۴
سیماوصدا هم مثل مغزی است که دایناسور ندارد (129462)