به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۱۶۴۳۹
روحاني: ایران به دنبال جنگ نیست

متن کامل مصاحبه رئیس‌جمهور با شبكه‌NBC

گروه سياسي: شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز خبر داد رييس‌جمهور ايران در مصاحبه اختصاصی با این شبکه از ستمگری‌های اسرائیل در منطقه خاورمیانه انتقاد کرد، خواستار صلح شد و گفت که ایران «به دنبال جنگ نیست.»
متن کامل مصاحبه رئیس‌جمهور  با شبكه‌NBC
بر اساس این گزارش آقای روحانی در پاسخ به سؤالی از «آن کاری»، خبرنگار ان‌بی‌سی نیوز که پرسیده بود آیا او هولوکاست را افسانه می‌داند گفت: «من تاریخدان نیستم. سیاستمدارم. چیزی که برای ما مهم است این است که کشورهای منطقه و مردم به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و بتوانند از خشونت و بی‌عدالتی دوری کنند.»

رئیس جمهور ایران در پاسخ به سوالی از خبرنگار این شبکه خبری که پرسیده بود که ایران می‌خواهد اسرائیل را از نقشه حذف کند، گفت: «چیزی که ما در این کشور به دنبال آن هستیم، حاکمیت اراده مردم است. ما به صندوق رأی اعتقاد داریم.» سوال دیگر از آقای روحانی به اظهار نظر بنیامین نتانیاهو درباره ایشان مربوط می‌شود که گفته بود او «گرگی در لباس میش» است. روحانی اسرائیل را «رژیمی اشغالگر و دولتی غاصب» خواند که «به مردم منطقه ستم می‌کند و با سیاست‌های جنگ‌افروزانه باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه شده است.»

وی افزود: «اسرائیل نباید به خودش اجازه دهد درباره دولتی که با انتخاباتی دموکراتیک و آزاد روی کار آمده اظهار نظر کند.» رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره لفاظی‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران گفت: «ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم. ما به دنبال صلح و ثبات در بین تمامی کشورهای منطقه هستیم.

حسن روحانی در ادامه سخنانش درباره آزادی‌های شهروندی مردم ایران که موضوع سوال خبرنگار ان‌بی‌سی بود گفت: «ما می‌خواهیم مردم در زندگی خصوصی‌َشان کاملاً آزاد باشند و در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات و حق گفت‌وگوی آزاد و حق تفکر آزادانه، حقی برای تمام مردم و از جمله مردم ایران است.» وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت ایران فیلتر اینترنت را متوقف خواهد کرد: «کمیسیونی برای حقوق شهروندی مردم تشکیل خواهد شد.»

خبرنگار این شبکه پرسید: «آیا این یعنی اینکه مردم ایران به توییتر و فیسبوک دسترسی خواهند داشت؟» روحانی در پاسخ گفت: «دیدگاه دولت این است که مردم باید به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند. دیدگاه‌های ما در این مورد باید بر حفظ هویت ملی و اخلاقیات ما مبتنی باشد.» روحانی در این مصاحبه گفت که ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و او از اختیار تام برای حل پرونده هسته‌ای ایران برخوردار است. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: «در خصوص برنامه هسته‌ای، دولت ایران با تمام قدرت خود وارد شده و اختیارات کامل دارد. تحت هیچ شرایطی ما به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم، از جمله تسلیحات هسته‌ای.»

به نوشته ان‌بی‌سی، روحانی که دکترای خود را از یک دانشگاه اسکاتلندی گرفته است، تنها کاندیدای غیرمحافظه‌کار در انتخاباتی بود که جایگزین احمدی‌نژاد در آن تعیین می‌شد. وی بیش از 18 میلیون رای کسب کرد و این در حالی بود که کاندیداهای محافظه‌کار جمعا کمتر از 18 میلیون رای به‌دست آوردند. رسانه‌های غربی عموما به جای استفاده از عبارت «اصول‌گرا» از کلماتی نظیر محافظه‌کار و تندرو استفاده می‌کنند. رئیس‌جمهور ایران همچنین در این مصاحبه در خصوص رد و بدل شدن نامه بین او و رئیس‌جمهور آمریکا نیز توضیحاتی داد. وی ابراز داشت: «از نقطه نظر من، لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود.» اشاره روحانی به نامه‌ای است که رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان تبریک پیروزی در انتخابات برای وی ارسال کرده بود.

روحانی در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار آمریکایی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست اما هرچیزی در دنیای سیاست امکان پذیر است البته بسته به شرایطی که بوجود می آید. رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر به نیویورک نیز گفت:‌ ما می‌خواهیم مواضع‌مان را در مجمع عمومی سازمان ملل، راجع به سیاست خارجی، مسائل بین‌المللی و از جمله مسائل هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای به صراحت بیان کنیم. انتظار ما این است که دنیا صدای ما را بخوبی بشنود.

دکتر روحانی با تاکید بر انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران ادامه داد:‌ صدای من در واقع تکرار صدای ملت ایران است. ملت ایران در این انتخابات مسیر اعتدال و میانه روی را برگزید و اعتدال و میانه روی در سیاست خارجی به معنای تعامل سازنده با کشورهای جهان است.

ایران و ایالات متحده روابط دیپلماتیک خود را در سال 1980 و پس از آن که دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند، قطع کردند. در جریان این تسخیر، 52 گروگان آمریکایی برای مدت 444 روز در ایران بودند. ان‌بی‌سی همچنین به نقل از آقای روحانی نوشت: «این نامه می‌تواند گامی کوچک و ظریف برای آینده‌ای بسیار پراهمیت باشد. من فکر می‌کنم سران تمام کشورها باید به منافع ملی خود فکر کنند و نباید تحت تاثیر گروه‌های فشار قرار گیرند. امیدوارم در آینده شاهد چنین فضایی باشیم.»

خبرنگار شبکه خبری ان‌بی‌سی در بخش دیگری از این مصاحبه از آقای روحانی پرسید که آیا ایران می‌تواند به دنیا تضمین بدهد که دمشق به توافق مسکو ـ واشنگتن برای امحا سلاح‌های شیمیایی پایبند خواهد ماند یا خیر. روحانی در پاسخ به این سوال گفت: «ما دولت سوریه نیستیم. ما یکی از کشورهای این منطقه هستیم که خواستار صلح و ثبات و نابودی سلاح‌های کشتار جمعی در سرتاسر منطقه هستیم.» «آن کاری» در ادامه از رئیس جمهور ایران پرسید: «آیا فکر می‌کنید اوباما با عقب‌نشینی از حمله هوایی به سوریه ضعیف به نظر رسید؟» آقای روحانی در پاسخ به این سوال گفت: «ما جنگ را ضعف می‌دانیم.»

روحانی قرار است سه‌شنبه آینده در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شود. در دورانی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران در جلسات مجمع عمومی حاضر می‌شد، دیپلمات‌های غربی عموما جلسه را ترک می‌کردند.

مرتضی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۹:۳۸
خدایا ! تفاوت گفتار روحانی و احمدی نژاد رو بببین! اولی فکر میکنه و حرف میزنه. دومی حرف میزنه و تازه بعد هم بهش فکر نمیکنه! و همین طوری ملت رو ... (130775)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۳:۱۱
احمدی نژاد حرف نمی زد، او رجز می خواند اما نتیجه رجز خوانی اش مانند شمشیری بود که خودی ها را درو می کرد. (130906)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۹:۴۷
چقدر زشت هست که یک خبرنگار از رییس جمهور کشور در مورد رفع فیلتر توییتر و فیسبوک که در همه جهان آزاده و البته مسئله کوچکی هم هست،سؤال کند.این کارها چهره ایران رو در جهان مخدوش کرده است.
پاسخ آقای روحانی هم خیلی جالب هست که می گوید:«کمیسیونی برای حقوق شهروندی مردم تشکیل خواهد شد.»
احقاق حقوق مردم که دیگر کمیسیون نمی خواهد،گویی انگار آقای روحانی می خواهند بگویند من در این رابطه کاره ای نیستم !

در هرصورت چون من همیشه در مورد سوریه هم یک نظری می گذارم درباره سخن آقای روحانی هم یک مطلبی بگویم که البته روی سخن با آمریکاست که کاری نمی کند.
آقای اوباما ببینید حتی رئیس جمهور ایران هم در پاسخ به سوال آیا دمشق به توافق مسکو ـ واشنگتن برای امحا سلاح‌های شیمیایی پایبند خواهد ماند یا خیر؟ تردید دارد و می گوید«ما دولت سوریه نیستیم»یعنی نمی دانم !
آن وقت شما چطور به بشاراسد اعتماد کرده اید و یکسال هم به او وقت داده اید؟ (130790)
امیر
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۳۱
ینی میگی بزنه؟!!! (130822)
مازیار
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۳۳
آقا امین انصافا به همه ی سوالات خوب جواب داده دیگه شما هم اول کاری تند نرو.نمیشه اول ریاستش حرفایی بزنه که تندرو های داخلی جلوش سنگ بندازن.اصلاحات آرام و گام به گام. (130823)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۴۱
خودت میفهمی چی نوشتی (130829)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۱:۰۰
دوست عزیز در مورد سوریه مطلبی رو بیان فرمودین، باید عرض کنم خدمتت که صحبت آقای روحانی کاملا منطبق با اصول دیپلماسی به نظر می اید، چرا که این صحبت به این معنا است که اتفاقات سوریه به ایران مربوط نیست، و صحبت شما رو اگر بیان میکردند به این معنی که ما در سوریه دخالت داریم که فارغ از این مساله این صحبت قطعا تاثیرات نامطلوبی میداشت. به هر حال بعید میدانم منظورشان کاملا منظور شما بوده باشد. (130840)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۱:۳۰
تو وام دار امریکایی? (130855)
سجاد
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۲:۵۷
کاملا با نظر اول شما موافقم... شان مردم ما با فیلترینگ، خرد شده... البته با همین شدت با نظر دوم شما مخالفم! (130898)
سجاد
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۲:۵۸
چه عجب بعد از انتخابات، یه سخنرانی موازی با سخنرانی های ایام انتخابات از ایشون دیدیم...!!! مواضعشون عالی بود... به امید پیروزی عزت مندانه ی ایران در تمام عرصه ها... (130900)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۳:۰۹
برداشت شما از بخش پایانی رئیس جمهور اشتباه است. منظور آقای روحانی این بوده که دولت سوریه خودش باید تصمیم بگیرد و اینکه با ظرافت بیان کرد که هر کشوری در تصمیم گیریهای خو مستقل عمل می کند. (130905)
حامد
Serbia
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۱:۳۴
سلام،
مثل اینکه شما هنوز درست درک نکردی چه اتفاقی توی کشور رخ داده. انگار شما 8 سال گذشته توی یه جایی مثل سوئیس زندگی کردی و خبر نداری چه بر سر ایران و ملت گذشته. حالا شما ناراحتی از اینکه خبرنگار در مورد فیس بوک سوال کرده. خوب شما خودت داری میگی در همه جهان آزاده. ولی حتماً میدونی توی همین 3 - 4 سال اخیر فیلتر اینترنت تشدید شده و فیس بوک فیلتر شد. این روزها هم که بحث فیس بوک بالا گرفته و خبرنگار هم چون مطلع بوده سوال کرده. روحانی هم پاسخ منطقی و خوبی داد.
البته مشکل امثال شما چیز دیگه اس. به گمونم شما از اون دسته هستین که قبل از انتخابات که میگفتین رای ندیم نمی زارن روحانی رای بیاره.حالا هم که رای آورده به جای اینکه خدا رو شاکر باشیم که شرایط کشور آروم آروم داره بهتر میشه از کوچیکترین چیزی ایراد میگیرین. البته حق هم دارین. (130974)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۱:۴۰
عزیز میدونی اگه آمریکا به سوریه حمله کنه ما و اسرائیل همسایه میشیم و گروههای تکفیری و القاعده میریزن تو ایران و اینجا میشه بدتر از سوریه؟ (130978)
مهرای ساغشکی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۹:۵۲
من برای دست یابی به عکسهایی از جنایات متقابل رپیم اسرائیل و هیتلر برای استفاده در مقاله با مشکل فیلترینگ مواجه شدم و برای رساندن فرموده حضرت علی (آنچه برای خود میپسندی برای دیگری نیز بپسند ..) به عنوان سرمایه و بنیادیترین اصل عقل و اخلاق جهانشمول با شمکل فیلترینک و کندی اینترنت روبرو هستم و متاسفانه بسیاری از وبسایتهای داخلی هم نظرات و لینک وبلاگم را سانسور میکنند. خودزنی و تقسیم مردم ایران به خودی و غیر خودی تا به کی ادامه دارد؟ (130798)
بی نام
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۰:۱۹
البته فرموده پیامبره :) (130951)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۲:۴۵
دوست عزیز همون بهتر که دسترسی نداری!
اون حدیث هم از حضرت علی نیست از حضرت محمد(ص)
واشتباهی بعرضتون رسوندن
اصل حدیث اینه:
هرآنچه که برای خودت نمی پسندی،برای دیگری نیز نپسند. (130994)
فا اونا
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۰۵
من جنگ را ضعف می دانم.روحانی مچکریم (130810)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۱:۱۰
جداُ این جمله رو باید با طلا بنویسند و رو سر در سازمان ملل و شورای امنیت نصبش کنن (130845)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۲:۱۱
"من فکر می‌کنم سران تمام کشورها باید به منافع ملی خود فکر کنند و نباید تحت تاثیر گروه‌های فشار قرار گیرند."

اینو باید قاب کرد زد رو دیوار. (130864)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۲:۱۴
روحانی مچچگریم (130868)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۲:۲۰
امیدواریم فرآیندسفر آقای دکتر روحانی به آمریکا رفع بسیاری از تحریم ها را در پی داشته باشد (130872)
عباس زرندی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۳:۳۲
درودبرشیخ دیپلمات (130926)
محمود اشرافی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۳:۴۳
درود بر شیخ دیپلمات
واقعا دیپلماتیک حرف میزنه
برای هر کلمه ی حرفاش فکر میکنه (130937)
بی نام
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۰:۱۷
واقعا متاسفم برای خبرنگار امریکایی، این همه مسئله مهم در دنیا در حال اتفاق افتادنه و ایشون از رئیس جمهور بی نظیر ما درباره فیلترینگ فیسبوک و قبول داشتن هولوکاست صحبت میکنه، واقعا که به همه نباید روی خوش نشون داد.
وقتی ما با حسن نیت و اعتدال رفتار می کنیم امریکا سمت تندروی می ره از بوق جنگ گرفته تا این سوالات چیپِ خبرنگاراش ، خیلی جالبه!!! (130949)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۰:۱۷
این جمله که من تاریخدان نیستم من یک دیپلماتم منو یاد مناظره انداخت اونجا که گفت من سرهنگ نیستم من یک حقوقدانم (130950)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۱:۰۵
روحانی عزیز از اینکه کم کم اعتبار و شخصیتی که طی 8 سال برباد دادند را به ایران و ایرانبان برمیگردانی از شما ممنونم رای من حلالت باشد (130969)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۱:۲۱
روحانی بیش از حد محافظه کاره و اصلا واضح حرف نمی زنه! ظاهرا سیاست وسطی ایستادن تو این کشور جواب می ده!!!!!!!!!!!!!!! (130970)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۷:۰۸
دم روحانی گرم
خدایی ادم کابینه روحانی هم میبینه واقعا الحق اسم شایسته ای گذاشتن روش دولت اعتدال و امید
یکی از قوی ترین دیپلمات های ایران تو تاریخش تو این دولت جمع شدن که راسش ظریف هست
دوستان دعا کنین همه چیز خوب پیش بره
تحریم ها کم کم برداشته بشه و پیمانکارهای بزرگ دنیا جای هند و چین بیان ایران سرمایه گذاری کنن چرخ های اقتصاد ایران دوباره بچرخه (131026)