به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۷ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۱۷۷۹۸۵
مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل:

ترامپ، استراتژی جوجیتسو را در پیش گرفته است

ترامپ، استراتژی جوجیتسو را در پیش گرفته است
گروه سیاسی: چندی پیش، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن در واکنش به رفتارهای نگران کننده ایران، ناوگروه «یواس‌ اس آبراهام لینکلن» و شماری بمب افکن را به خاورمیانه و منطقه تحت نظارت فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعزام می‌کند. همچنین، آمریکا پس از این اقدام، اعلام کرد که سیستم پاتریوت و یک ناوجنگی دیگر به خاورمیانه می‌فرستد.

در همین رابطه، مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، ضمن اشاره به نقش نزدیکان دونالد ترامپ در مواضع اخیر ایالات متحده در قبال ایران در گفت‌وگو با امتداد، اظهار داشت: ایالات متحده دارای ساختار پیچیده‌ای در عرصه سیاست خارجی بوده و با این حال، بر اساس بند ۲ از بخش دوم قانون اساسی ایالات متحده، تصمیم‌گیر نهایی در این بین، دونالد ترامپ به عنوان فرد نخست مسئول در اریکه قدرت این کشور خواهد بود. در دوره کنونی، پارادایم حاکم بر سیاست خارجی ایالات متحده، بر اساس شهر آشوب و محوریت نقش بازیگر دیوانه شکل گرفته که دارای ابهام و پیچیدگی قابل توجهی است. بر همین مبنا است که بولتون، پمپئو و ترامپ با نگارش توئیت‌های بعضا متناقض، بر این ابهام افزوده و بر این اساس کنش می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکا با یک برنامه از پیش تعیین شده، از حدود یک ماه قبل، ناو هواپیمابر آبراهام لینکن را به سمت منطقه اعزام و پیش‌بینی کرد که با اعلام قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده، ایران نسبت به این تحرکات واکنش نشان خواهد داد. واشنگتن در حقیقت، با اتکا به این اندیشه که فشار حداکثری روانی و اقتصادی را بر ایران وارد کند، نسبت به ترتیب این تحرکات اقدام کرده و در راستای تحریک تهران، برنامه‌های خود را به منوالی که امروز هم تداوم آن را می‌بینیم، دنبال کرد. از سوی دیگر، با توجه به فریز شدن برجام و خروج آمریکا از این توافق، شاهد اعمال تحریم‌های یکجانبه‌ای نیز به ایران بودیم که در همان چارچوب سیاست‌های ترامپ تعریف می‌شود.

این کارشناس مسائل دیپلماسی، افزود: ایران، اکنون با وضعیت ناموزونی روبرو شده که مدیریت آن، هوشمندی قابل توجهی را می‎‌طلبد. چرا که اگر تهران از توافق برجام در وضع کنونی خارج شود، شاهد شکل‌گیری اجماعی دوباره علیه کشورمان خواهیم بود و اگر راه عکس این مسئله را انتخاب کند، وارد جنگ هیبت و حیثیت خواهد شد. من قبل از روی کار آمدن ترامپ نیز، چنین تحرکاتی را پیش‌بینی کرده بودم و احتمال محدود کردن ایران از سوی آمریکا در آینده را بسیار محتمل می‌دانستم. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود نیز از خروج از برجام خبر داده بود و به زعم من، بر اساس این سیاست کلی واشنگتن، اگر هیلاری هم امروز بر سر کار بود، همچنان شاهد اعمال این سیاست‌ها از سوی آمریکا بودیم.

مطهرنیا اظهار داشت: اکنون، ترامپ وارد استراتژی جوجیتسو شده و بر مبنای راهبرد تحریک طرف مقابل، به اصطلاح جاخالی دادن و نهایتا پرتاب یا شلیک حرکت می‌کند. البته متاسفانه برخی نیز در داخل کشور به این رفتارهای خصمانه دامن زده و با اقداماتی نظیر آتش زدن نمادین برجام، کشور را به سمت جنگ هیبت و حیثیت سوق دادند. به اعتقاد من، واشنگتن، همچنان ایران را با استراتژی جوجیتسو تحت فشار قرار خواهد داد تا بتواند بهره‌برداری خود را از این تقابل برای انتخابات ۲۰۲۰ داشته باشد