کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با انتقال آب کارون از خوزستان جز بیابانی وسیع چیزی نمی‌ماند

ابتكار: نگراني از انتقال آب کارون کاملاً بجاست

تدوین دستورالعمل پخش امواج؛ بزودی

28 مهر 1392 ساعت 18:01

گروه جامعه: رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه‌هاي سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی‌ها ایجاد شده حمایت مي‌کنیم.


دکتر معصومه ابتکار در خصوص موضع سازمان محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند اظهار داشت: این اقدام نشان مي‌دهد مردم خوزستان نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون دراین استان این نگرانی کاملاً بجاست. وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبداء مي‌گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد اورد.

ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه‌هاي کارون در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی‌ها نادیده گرفته شود. رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود مي‌دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.

کارون تمام دلخوشی خوزستانی‌هاست
چهارشنبه گذشته، دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان‌ها تشکیل دادند تا اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه‌هاي کارون به استان‌هاي مرکزی ایران اعلام کنند. در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و... شرکت کرده بودند. حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه‌هاي این رودخانه به استان‌هاي دیگر شدند. شرکت کنندکان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی‌ها را رودخانه کارون عنوان کردند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده مي‌کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.

دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری امروز یکشنبه در نخستین نشست خبری خود که در سی و نهمین روز حضورش به عنوان ریاست سازمان محیط زیست برگزار شد با اشاره به این که برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و 7 کلانشهر احیا می‌شود اظهار داشت: اولین جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران بزودی با حضور بنده برگزار می‌شود. وی تاکید کرد: در عین حال تا کنون نیز 2 جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استانی برگزار شده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که منشا بخشی از آلودگی هوای تهران ریزگردهای عربی است افزود: در عین حال بخشی از آلودگی هوا منشا داخلی و محلی دارد که از جمله می‌توان به برداشت بی‌رویه از معادن، خشک شدن تالاب‌ها و ساخت‌سازها اشاره کرد. وی با بیان اینکه استانداردهای آلایندگی خودروها باید ارتقا یابد، تاکید کرد: وزیر نفت شخصا پیگیر وضعیت بنزین و کیفیت آن است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور عنوان کرد که تاخیر هشت ساله را نمی‌توان ظرف چند ماه جبران کرد. وی در خصوص خروج مینی‌بوس‌های فرسوده نیز گفت: خروج مینی‌بوس‌های فرسوده تهران قرار بود با کمک شهرداری و محیط زیست اجرایی شود که این اتفاق عملا رخ نداد که امیدواریم با تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوای تهران این موضوع پیگیری شود. ابتکار همچنین خبر داد که فردا دوشنبه برای بررسی وضعیت محیط زیست اصفهان به ویژه زاینده رود به اصفهان سفر می‌کند. وی در خصوص آب شرب تهران نیز گفت: مسوولیت اصلی این بخش با وزارت بهداشت است ولی سازمان محیط زیست هم در این زمینه ورود کرده و پیگیر ماجراست و گزارشی نیز در این خصوص تهیه و ارایه خواهیم کرد.

تدوین دستورالعمل پخش امواج؛ بزودی

ابتکار در خصوص بودجه سازمان محیط زیست نیز با اشاره به این که پیگیر افزایش بودجه سازمان هستیم تاکید کرد: در خصوص دیه محیط بانان و مشکلات مالی آنها نیز امیدواریم با رویکرد مثبت نمایندگان مجلس در بازنگری بودجه این مشکلات به طور عاجل برطرف شود. وی در ادامه با بیان اینکه سازمان محیط زیست تا کنون در بحث امواج ورود نکرده بود در عین حال اعلام کرد: دستورالعمل پخش امواج به زودی تدوین می‌شود.

به گفته رییس سازمان محیط زیست، دکل‌های ارسال امواج جدید در تهران بدون مجوز شهرداری دیگر احداث نمی‌شود و دکل‌های قبلی که ضوابط را رعایت نکرده باشند قلع و قمع می‌شوند. ابتکار تاکید کرد: هر دستگاهی که موج می‌فرستد اگر قانون را رعایت نکند باید با آن برخورد شود. وی با اشاره به این که تجمیع دکل‌های مخابراتی و ارسال امواج در پایتخت در دستورکار قرار گرفته است تصریح کرد: دکل‌ها از مناطق مسکونی باید 50 متر و از محیط‌های حساس مانند مهدکودک‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها 100 متر فاصله داشته باشد. وی در خصوص صندوق ملی محیط زیست نیز گفت: بزودی هیات مدیره صندوق معرفی می‌شوند و ما نیز پیگیر بودجه آن هستیم. ابتکار خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و ریزگردها، فقدان منابع آبی و احیای تالاب‌ها مهمترین اولویت‌های سازمان محیط زیست است.


کد مطلب: 18504

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/interview/18504/ابتكار-نگراني-انتقال-آب-کارون-کاملا-بجاست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir