به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۸۵۳۷
تاجگردون: دولت اشتباه کرد

دکتر توفیقی بدون‌تردید از مجلس رای‌می‌آورد

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه شرق نوشت: «غلامرضا تاجگردون» از جمله نمایندگانی است که در مدت معرفی توفیقی به مجلس برای برطرف‌کردن سوءتفاهم‌ها علیه توفیقی بسیار تلاش کرده و حالا نمی‌داند کدام منطق، دولت را به سمت حذف نام سرپرست وزارت علوم کشاند. او این اقدام دولت را اقدامی اشتباه می‌داند که حتی در رای نمایندگان موافق به دو وزیر دیگر هم تاثیرگذار خواهد بود. تاجگردون در کنار ده‌ها نماینده دیگر معترض به تصمیم اخیر دولت، تاکید دارد که رای‌آوری توفیقی در مجلس قطعی بوده. تحلیل تاجگردون این است که شاید دولت از افراد خاصی مشورت می‏گیرد که البته آن افراد چندان هم خیرخواه دولت نیستند، یا اینکه گروه‌های قدرتی خارج از مجلس به دولت فشار می‌آورند که این مساله هم امر پسندیده‌ای نیست.

فکر می‌کنید چرا دولت یکشبه از توفیقی به «فرجی‌دانا» رسید؟ ترس از رای‌نیاوردن بود؟
دکتر توفیقی بدون تردید رای می‌آورد، به‌جز گروه خاصی که هر فردی را به عنوان وزیر علوم معرفی کنید، به او رای نخواهند داد. اما رای دکتر توفیقی در مجموع خوب و روبه بهبود بود.

 تحلیل شما از این تصمیم چیست؟
دولت اشتباه کرد. نمی‌دانم تصمیم دقیقه 90 دولت بر چه مبنایی بوده.

 حدس خاصی هم نمی‌زنید؟
تحلیلم این است که دولت یا مشاوران خوبی در مجلس نداشته یا از افراد خاصی مشورت می‌گیرند که آنها خیرخواه دولت نیستند. این تصمیم دولت تلاش بی‌وقفه و کار سه‌ماهه توفیقی و تیم مشورتی‌اش را هیچ کرد. دکتر توفیقی شخصیتی نیست که بتوان به این سادگی چنین برنامه‌ای برای او پیاده کرد. او شخصیت معتدل، برجسته و وارسته‌ای دارد و فکر می‌کنم دولت با این تصمیم، بسیار اشتباه کرده.

 برخی هم می‌گویند که فشارهایی از بیرون در کار بوده؟
هرچه باشد، روش، روش اشتباهی است. نمی‌گویم آقای روحانی به فضای عمومی جامعه نگاه نکنند اما تنها فضای روبه‌روی دولت، مجلس بود و دانشگاه. توفیقی بدون تردید در مجلس رای داشت و از سوی دیگر، اکثریت جامعه دانشگاهی با حضور او در وزارت علوم موافق بودند. بنابراین چرا باید دولت چنین تصمیمی بگیرد؟ حتی اگر مجلس مخالف هم باشد، مذاکره برای همین مواقع است، البته این فشارهای بیرونی که می‌گویید را نمی‌دانم.

به تعبیر من یک مجلس هست و یک دولت. البته اگر نیروهایی در بیرون شکل گرفته و سطحی از تاثیرگذاری بر دولت داشته باشد که اصولا کار اشتباهی است. اینکه آقایی یا مداحی جایی صحبت کند کار اشتباهی است. در دستور کار کمیسیون‌ها نوشته‌اند جلسه با دکتر توفیقی، وزیر پیشنهادی و اینها یعنی معرفی توفیقی برای مجلس قطعی بوده و این بار خود دولت مسیر را اشتباهی رفته.

 یعنی فکر می‌کنید کار دولت، رای فرجی دانا را هم تحت‌تاثیر قرار خواهد داد؟
خیلی از نماینده‌های طرفدار دکتر توفیقی از این کار دولت دل‌گیرند و تردیدی نیست که رای‌شان به دو وزیر دیگر هم به همین خاطر با چالش مواجه است. فرجی‌دانا، کاندیدای مطلوب همه ماست و اتفاقی برای مخالفان توفیقی نیفتاده. ایشان انسان برجسته‌ای بوده و نخستین کاندیدای دولت در حوزه وزارت علوم بود، اصولا در معرفی فرجی‌دانا به مجلس هیچ بحثی نیست، مساله ما روشی است که دولت در پیش گرفته، اینکه گروهی به شکل منظم برای رای‌آوری وزیر، وقت می‌گذارند و ما یک‌شبه نام دیگری را به مجلس می‌فرستیم.

 آیا چنین تصمیمی سابقه داشته؟
تا حالا سابقه نداشته، دست‌کم تا جایی که من دنبال کرده‌ام. ببینید من به عنوان نماینده موافق دولت، هنوز محل مذاکره دولت در مجلس را نمی‌دانم، یعنی اینکه این جمع‌بندی از کجا به ذهن دولت رسیده و اینکه اتاق فکر و محل مشورت مجلس به دولت از کجا سرمنشا می‌گیرد؟ امروز هر چه تلاش کردم، به اطلاعاتی نرسیدم.

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۰:۲۸
سلام بر روحانی و تدبیرش! (151150)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۰:۵۱
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت (151164)
مهرداد
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۱:۲۲
بابا میلی منفرد فقط اونجا نشسته بود بهش رای ندادن! توفیقی که قشنگ سخنرانی کرد و گفت تقلب شده!
چه اعتماد به نفسی داره این نماینده واقعا! نمیدونه 60 درصد مجلس افراطیون هستن و 30 درصدشون هم حزب باد! (151176)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۲:۰۳
بهار جان اگه خبری چیزی داری بگو! سه ماهه از اون تیتر معروف دورزدن توفیقی گیر دادی به این وزارتخونه که چی بشه؟ مشکل نقد و انتقادت نیستا میگم چون زیادی به این مسئله حساس شدی شک کردم!ضمنا اگه معینم وزیر بشه فعلا دستش برا دادن آزادی عمل به تشکل های دانشجویی حالاحالا بسته هستش تا اینکه مجلس بیافته دست ...!!!!! (151190)
ارنستو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۲:۰۸
اگر اینگونه باشد که واقعن بد است. یعنی دولت در امور مشورتی با مجلسیان از نمایندگانی که در اصلاحاتی بودن انان و نفوذی نبودنشان هیچ شکی نیست کمک نگیرد .بیم جریان شورای شهر تهران و تکرارش را به ذهن متبادر می کند (151196)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۲:۱۳
اصولا در معرفی فرجی‌دانا به مجلس هیچ بحثی نیست، مساله ما روشی است که دولت در پیش گرفته، اینکه گروهی به شکل منظم برای رای‌آوری وزیر، وقت می‌گذارند و ما یک‌شبه نام دیگری را به مجلس می‌فرستیم.
این قسمتو بهش حق میدم (151199)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۴:۳۳
وقت گذاشتن در این موارد باید باهماهنگی دولت باشه نه سرخود (151372)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۲:۱۸
و این یعنی باج دادن به مداح های شیپورچی (151201)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۲۵
نه عزیزم این یعنی احترام به نظر همه گرو هها و اقشار.نه مثل جناب اقای احمدی نژاد که لجبازی میفرمودند و در برابر امر رهبری هم به جای اطاعت مثل بچه دو ساله 11 روز قهر میکردند و تهدید به کناره گیری میکردند.حالا رهبر عزیزمون به خوبی فرق بین بین آدمهای منافق و خدمتگذار رو تشخیص میده. (151291)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۴:۳۸
در مقابل این شیپورچیا باید پسر شجاع بود (151379)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۵:۱۸
روحانی بعد از این همه سال کار کردن توی این سیستم مگه بچه است که به خاطر حرف دو تا مداح نظرشون عوض کنه؟ (151411)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۴:۲۰
کاش دکتر توفیقی معرفی میشد کاش نظر دکتر روحانی تغییر نمیکرد (151361)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۴:۵۷
این جناب توهم داره که فکر میکنه توفیقی از این نماینده هایی که من دیدم میونه رای بیاره

البته دوستان فراموش نکنند که هم دکتر توفیقی و هم دکتر میلی نظرشون از اول این بود که استاد فرجی دانا معرفی بشند در هر حال از یک جنس هستند نیازی به این همه نگرانی نیست (151391)