به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۸ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۱۹۴۸۰۷
جلسه رهبر و هیئت حاکمه کره شمالی در آستانه پایان «ضرب‌الاجل» به آمریکا

هدیه كریسمسی حاكم كره شمالی چیست؟

گروه بین‌الملل: حاكم کره شمالی، در آستانه پایان «ضرب‌الاجل» پیونگ‌یانگ به آمریکا در مورد مذاکرات اتمی، اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم را به جلسه‌ای «کلیدی» فراخوانده است. آمریکا ضرب‌الاجل کره شمالی را رد کرده و خواستار ادامه مذاکرات شده بود.
هدیه كریسمسی حاكم كره شمالی چیست؟
خبر آغاز نشست رهبر و مقام‌های ارشد حکومت كمونیستی کره شمالی را رسانه‌های رسمی آن کشور اعلام کرده‌اند و می‌گویند قرار است در جریان آن «در مورد سیاست‌‌گذاری‌های مهمی برای کسب فتوحات جدید در انقلاب ما» گفت‌وگو شود. جلسه حزب حاکم بر کره شمالی، حزب «کارگران»، هفتم دی ماه آغاز شده و ممکن است چند روزی طول بکشد. نشست «کمیته مرکزی» این حزب در مرکز توجهات قرار دارد. این گردهمایی در حالی برگزار شده که گمانه‌زنی‌ها از انجام یک آزمایش نظامی جدید توسط کره شمالی، برای نمونه آزمایش یک موشک دوربرد یا قاره‌پیما بالا گرفته‌است. در عین حال گفته می‌شود ممکن است در پایان اجلاس کمیته مرکزی، کره شمالی از مذاکرات اتمی خارج شود.

پیونگ‌یانگ پس از مذاکرات بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، و توافق اولیه برای حرکت در مسیر پاکسازی اتمی، از آزمایش هسته‌ای و آزمایش مستقیم موشک‌های میان‌برد، دوربرد و قاره‌پیما دوری کرده بود. با این حال توافقات بین رهبران دو کشور و دیدارهای تاریخی آن‌ها نتایج مشخصی همراه نداشت، و نه پیونگ‌یانگ اقدامی چشم‌گیری در روند خلع سلاح اتمی کرده است و نه تحریم‌ها علیه کره شمالی برچیده شده‌اند.

در نهایت با فرا رسیدن هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۹ کره شمالی نیز بر فعالیت‌های نظامی خود افزوده و «ضر‌ب‌الاجلی» را نیز تا پایان امسال برای ایالات متحده تعیین کرده تا «پیشنهادی عملی» ارائه کند. آمریکا خواستار ادامه مذاکرات شده، هرچند همچنان تاکید دارد تحریم‌ها تا برچیده‌شدن زرادخانه هسته‌ای کره شمالی ادامه خواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند آزمایش هسته‌ای توسط کره شمالی، به‌دلیل واکنش احتمالا منفی دولت چین، کم‌تر محتمل است، اما بسیاری از همان‌ها می‌گویند شاید کره شمالی دست به یک آزمایش موشکی جدی بزند.

ترامپ تا کنون بارها تاکید کرده از زمان آغاز مذاکرات و تعاملات با رهبر کره شمالی، این کشور دست به آزمایش موشکی مهمی نزده‌است. به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ‌اون و اعضای کمیته مرکزی قرار است در مورد «مسائل مهم در ساختار و فعالیت‌های حزب و نیز استحکام بخشیدن به حاکمیت و دفاع ملی، گفت‌وگو کنند». همزمان گزارش‌ها حاکی‌ست ایالات متحده نیز بر نظارت و رصد شرایط در شبه‌جزیره کره و فعالیت‌های کره شمالی افزوده‌است. سوم دی ماه «ایرکرفت اسپاتس»، یک گروه ناظر بر پروازهای نظامی، گزارش داده بود چهار هواپیمای جاسوسی آمریکا به طور همزمان بر فراز آسمان شبه‌جزیره کره پرواز کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به اخطار کره شمالی در مورد پایان سال و «هدیه کریسمس» گفته بود کشورش در آمادگی کامل قرار دارد، هرچند افزوده بود «شاید برخلاف آزمایش موشکی، یک هدیه خوب مانند یک گلدان زیبا دریافت کند»!
برچسب ها: کره شمالی