به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۰۳:۲۴
کد مطلب : ۱۹۷۹۵
کسانی هستند که حاضرند در دادگاه با سند و مدرک ثابت کنند كه ...

اظهارات صريح و كم‌سابقه مطهری در باره انتخابات 88

گروه سياسي: علی مطهری نماینده تهران ضمن دفاع از حق معترضان انتخابات سال 88 تصریح کرد: ما الان افرادی داریم که می‌گویند حاضر هستیم حرف بزنیم و اسناد کافی هم در اختیار داریم. از جمله حرفهای برخی فرماندهان سپاه که برنامه این بود که قطعاً آقای احمدی‌نژاد انتخاب شود و می‌گویند در هر دادگاهی ثابت می‌کنیم که تقلب شده است.
اظهارات صريح و كم‌سابقه مطهری در باره انتخابات 88
نماینده تهران در مصاحبه‌اي مشروح و مفصل با خبرگزاری اصولگراي فارس گفت: حوادث سال 88 محصول عملکرد همه ما بود نه یک گروه خاص، و ریشه آن هم اعتقاد به مکتب لیبرالیسم نبود، بلکه بی‌عدالتی و قدرت‌پرستی بود... اعتراض به نتیجه انتخابات و ادعای تقلب وجود داشت که اکثر معترضین صادق بودند. مناظره از عوامل اصلی و جرقه فتنه بود. من معتقدم که اگر آقای موسوی و کروبی و احمدی‌نژاد همان ماههای اول به طور همزمان محاکمه علنی می‌شدند، فتنه‌ همان روزها تمام شده بود اما چون یک طرف دیده نشد و متأسفانه فقط از یک طرف انتقاد شد و به آنها نیز آزادی داده نشد که حرف بزنند... بخش‌هايي از اين مصاحبه طولاني كه در باره اعتراضات پس از انتخابات سال 88 مي‌باشد را در ادامه بخوانيد:

* این حرف شما که می‌گویید آنها باید همان روزهای اول محاکمه می‌شدند برخلاف آزادی بیان است. یعنی باید همان ابتدا آنها محاکمه می‌شدند؟
مطهری: بله، وقتی به قانون تمکین نکنند و مردم را به خیابان دعوت کنند بالاخره کار درستی نبود. از آن طرف هم آقای احمدی‌نژاد باعث شروع و شعله‌ور شدن این قضیه شد.

* در این کنش و واکنش، آنها باید به راههای قانونی تمکین می‌کردند.

مطهری: بله، آنها هم خطا کردند اما باید آنها را آزاد می‌گذاشتیم که حرف‌شان را بزنند.

* اینکه «آنها را آزاد می‌گذاشتیم» از نظر شما چیست؟ مگر غیر از این بود؟

مطهری: یعنی شما از روز بعد انتخابات موسوی و کروبی را به تلویزیون دعوت می‌کردید تا ببینید چه می‌گویند.

* آقای ضرغامی رسما اعلام کرد که ما به آنها تریبون دادیم و آنها قبول نکردند.

مطهری: من خودم در جریان بودم. به آقای ضرغامی پیغام دادم که آنها را زودتر به تلویزیون بیاورید تا حرف بزنند و از این طرف هم جواب داده شود تا بحران اوج نگیرد ولی زمانی اقدام کردند که دیر شده بود. در مجموع بحران بد مدیریت شد. از دو سه روز قبل از انتخابات افراد ستادشان را بازداشت و یک فضای امنیتی ایجاد کردند. شب انتخابات پیامک‌ها قطع شد، اینترنت را قطع کردند؛ نحوه اعلام نتیجه انتخابات و همه اینها شبهه تقلب را تقویت می‌کرد.

* در انتخابات 92 هم آن روند سال 88 تکرار شد، چرا اعتراضی نشد؟ یعنی قبول ندارید سال 88 اعتراضات به خاطر شکست خودشان بود؟

مطهری: خیر، این دوره آن روند نبود.

* چرا همان روند بود. آیت‌الله جنتی هم در نماز جمعه این مسئله را عنوان کرد و گفت فتنه‌گران دیگر هیچ نمی‌گویند و سکوت کرده‌اند. فکر نمی‌کنید این ظلم مضاعفی است که ما در سال 88 هر دو طرف را به صورت مساوی مقصر بدانیم.

مطهری: مساوی نمی‌گیریم ولی می‌گوییم یک طرف را رها نکنید.

* اما شما هر دو طرف را به یک اندازه در فتنه 88 مقصر می‌دانید.

مطهری: این طور نیست. من می‌گویم یک طرف را رها نکنید. هرسه مجرم و لااقل متهم بودند و باید محاکمه می‌شدند و نظام نباید از یک طرف دعوا جانبداری می‌کرد، بلکه باید به دو طرف اجازه اظهارنظر می‌دادند و موضوع را به نظر شورای نگهبان موکول می‌کردند و سخت‌گیری، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان شروع می‌شد. ولی دیدیم که سخت‌گیریها از چند روز قبل از انتخابات شروع شد. به هرحال شروع فتنه با احمدی‌‌نژاد بود و او هیزم فتنه را فراهم کرد و موسوی آن را شعله ور کرد.

* ما قصد دفاع از احمدی‌نژاد را نداریم؛ سؤالم واضح و شفاف این است که میرحسین موسوی و کروبی بیانیه‌های خود را منتشر می‌کردند و سایت‌های ضد انقلاب هم می‌زدند و برخی رسانه‌های داخلی نیز فعال بودند و تا قبل از توقیف خود صدای این افراد را منتشر می‌کردند.

مطهری: داخلی‌ها که
از روز بعد انتخابات موسوی و کروبی را به تلویزیون دعوت می‌کردید تا ببینید چه می‌گویند. در مجموع بحران بد مدیریت شد. از دو سه روز قبل از انتخابات افراد ستادشان را بازداشت و یک فضای امنیتی ایجاد کردند. شب انتخابات پیامک‌ها قطع شد، اینترنت را قطع کردند؛ نحوه اعلام نتیجه انتخابات و همه این‌ها شبهه تقلب را تقویت می‌کرد.
نمی‌توانستند منتشر کنند. با هزار زحمت فقط سایت‌های فیلترشده اینها را می‌زدند و مردم به سختی دسترسی داشتند.

* کلمه که تا مدتها فیلتر نشد و زمانی که بحث فیلترش پیش آمد جلوی آن گرفته شد.

مطهری: ممکن است 20 روز آزاد بود و بعد همه ممنوع شدند.

* آقای دکتر ببینید! آقای ضرغامی رئیس رسانه ملی اعلام کرد که ما چند روز بعد از انتخابات از آقای موسوی خواستیم بیاید و شبهات را از طریق رسانه ملی مطرح کند که موسوی گفته بود پخش زنده می‌خواهم و شروطی تعیین کرده بود.

مطهری: خیلی خوب، شرط و شروط بگذارد؛ اصلا پخش زنده باشد، بیاید بگوید و ما بعد از آن جوابش را بدهیم. شرط آقای موسوی منطقی بوده است.

* آقای ضرغامی آن مقطع به عنوان رئیس رسانه ملی مسئولیت داشتند.

مطهری: آقای ضرغامی دو هفته بعد از انتخابات وقتی دید که بحران اوج گرفت به این فکر افتاد و الا سیاست اولیه بستن فضا بود.

* یعنی این حرف آقای ضرغامی را رد می‌کنید که گفتند چند روز بعد از انتخابات به موسوی پیشنهاد دادیم؟

مطهری: بله؛ برای این که بلافاصله نبود. بلافاصله فضا بسته شد و اجازه صحبت کردن به موسوی و کروبی و طرفداران آنها داده نشد و عامل اصلی این فتنه هم همین بود. شما اجازه می‌دادید آنها حرف بزنند و معترضان تجمع کنند و صدا و سیما نیز آن را پخش کند.

* مگر تجمع نکردند؟ مگر صدا و سیما به آنها وقت نداد؟

مطهری: بعد از انتخابات فضا کلا بسته شد و معترضان هیچ تریبونی برای بیان اعتراض خود نداشتند. قبل از آن فضا باز بود.

* وقتی که سلامت انتخابات از سوی رهبر انقلاب تأیید شد، آیا لزومی داشت که برای اعتراض خود بجای راههای قانونی دست به اردوکشی خیابانی بزنند؟

مطهری: بالاخره یک عده معترض بودند، مگر ما حق اعتراض نداریم؟ قانون اساسی حق اعتراض را و حتی حق راهپیمایی را به رسمیت شناخته است.

* اعتراض باید با اردوکشی خیابانی و آشوب همراه باشد؟

مطهری: آنها اول با آرامش آمدند.

* آنها از قبل از انتخابات شبهه تقلب را مطرح کردند.

مطهری: همیشه مطرح می‌شود. در همه انتخابات‌ها می‌گویند که نکند تقلب شود. انتخابات 92 مگر نبود، همیشه بحث تقلب وجود دارد اما مهم این است که ما چگونه آن را مدیریت کنیم. اگر عده‌ای به نتیجه انتخابات اعتراض دارند، به جای اینکه باتوم را بلند کنیم و بزنیم، بگوییم حرفتان را بزنید و اجازه تجمع بدهیم تا هیجان پایین بیاید.

* آنها در 25 خرداد آزادانه حرف خود را زدند و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد تا اینکه برخی از افراطی‌ها به پایگاه بسیج حمله کردند.

مطهری: آن که معلوم نبود چه بود. راهپیمایی تمام شد و راهپیمایی بسیار خوبی بود و خون هم از دماغ کسی نیامد، اما آخرش معلوم نشد که چه اتفاقی افتاد. هردو طرف می‌گویند طرف دیگر شروع کرده است.

* وقتی موضوعی می‌خواهد روشن شود، شما می‌گویید که معلوم نشد چه اتفاقی افتاد و در این زمینه تحقیقی نکرده‌ام!

مطهری:دو طرف حرف دارند.

* شما هم در راهپیمایی 25 خرداد شرکت کردید؟

مطهری: خیر.

* در ماجرای 88 قائل به برنامه‌ریزی نبودید؟

مطهری: اصلا. اگر برنامه‌ریزی بود، از این طرف بود.

* وقتی آقای جلائی‌پور می‌گوید که شما نمی‌توانید انقلاب نارنجی را در ایران پیاده کنید، به چه کسی این را می‌گوید؟
مطهری: این می‌تواند نوعی دفاع از انقلاب و ناامید کردن دشمن باشد؛ به علاوه، یک بحث علمی است و دارند بحث می‌کنند حالا ما بخواهیم آن را به بحران 88 بچسبانیم.

* الگویی که آنها از انقلاب نارنجی درآوردند اکثرش را در فتنه 88 پیاده شده دیدیم. بنابراین اینکه می‌گویند چرا قبل از انتخابات آنها را دستگیر کرده‌‌اند طبیعی است که دستگاه‌های امنیتی کشور نمی‌تواند بنشیند و فقط نگاه کند.

مطهری: به چه جرمی؟ جرمی که هنوز وقوع پیدا نکرده است. دو سه روز قبل از انتخابات آنها را بازداشت کردند و روز انتخابات بسیاری از افراد ستاد موسوی را گرفتند.

* شما قائل به این نیستید که نهادهای عملیاتی و اطلاعاتی قبل از اینکه حادثه‌ای اتفاق بیفتد و به طور مثال بمبی منفجر شود، آن را خنثی کنند؟

مطهری: چه بمبی؟!

* آنها همان روز 22 خرداد اعلام پیروزی کردند.

مطهری: بر اثر رفتار ما بود. آقای احمدی‌نژاد هم اعلام پیروزی کرد در حالی که دولت باید نتیجه آراء را به مرور و ظرف چند روز اعلام می‌کرد و کاری به این نمی‌داشت که طرف مقابل اعلام پیروزی کرده است. حال فرض می کنیم که حرف‌های شما درست و عده‌ای
اگر عده‌ای به نتیجه انتخابات اعتراض دارند، به جای اینکه باتوم را بلند کنیم و بزنیم، بگوییم حرفتان را بزنید و اجازه تجمع بدهیم تا هیجان پایین بیاید.
پشت پرده بودند و آمریکا و اسرائیل هم پشت سرشان بود تا انقلاب مخملی کنند. آنچه که در سطح جامعه بود، یک عده‌ای از مردم بودند که از همه این مسائل بی‌خبر بودند و اطلاعی از این چیزها نداشتند؛ مردم عادی با توجه به چیزهایی که دیدند گفتند که تقلب شده و تعدادشان هم کم نبود. نمی‌دانستند که آقای خاتمی به قول روزنامه کیهان با جرج سوروس دیدار کرده است.

* این موضوع را که وزیر اطلاعات هم مطرح کرد.

مطهری: ولی آقای خاتمی رد کرده است. بحث این است که مردمی که به طور طبیعی به خیابان آمده‌اند و واقعاً اعتراض دارند، با آنها باید چکار کرد؟ حالا چون اطلاعات ما چیزی می‌داند، باید آنها را بزنیم؟

* مردم؟ آنها مردم نبودند(!!)

مطهری: شاید چند میلیون نفر از خارج آمده بودند! عکس‌های 25 خرداد را ببینید، خانم‌های چادری با کالسکه بچه‌هایشان مانند 22 بهمن به خیابان آمدند و فکر کردند که تقلب شده است. با این ها باید چطور برخورد می‌شد؟

* راهپیمایی 25 خرداد که در کمال آرامش برگزار شد و در پایان این راهپیمایی افراد مشخصی به پایگاه بسیج حمله کردند.

مطهری: ببینید روزهای قبل و بعد این راهپیمایی مردم چقدر کتک خوردند. منظورم این است که معترضان مردم عادی بودند.

* ما هم همان بعدش را می‌گوییم. اتفاقا دعوا سر بعد از راهپیمایی است که چه کسانی به پایگاه بسیج حمله کردند. شما خودتان هم اشاره کردید که راهپیمایی 25 بهمن راهپیمایی خوبی بود و آخرش مشخص نشد چه اتفاقی افتاد. می‌دانید آن روز چند بسیجی شهید شدند؟

مطهری: بله بسیجی و غیر بسیجی شهید یا کشته شدند ولی ابهاماتی در حوادث آن روزها وجود دارد. مثلا آنهایی که در روز 30 خرداد تیراندازی می‌کردند که عکس‌های آن هم هست چه کسانی بودند؟ اینها هنوز مشخص نیست.

* واقعا نمی‌دانید چه کسانی به پایگاه بسیج حمله می‌کنند؟

مطهری: برای من مشخص نیست. آنها حرف دارند، شما هم حرف دارید. شما به آنها اجازه صحبت ندادید، باید اجازه حرف زدن به آنها بدهید. یک طرفه می‌گویید فتنه‌گرند.

* آنها آمدند و حرفشان را هم زدند. من فقط یک نمونه از اظهارات آنها را می‌گویم؛ خانم زهرا رهنورد بلافاصله بعد از انتخابات در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی که درباره مشروعیت آن هم بحث نمی‌کنیم، درباره سند وقوع تقلب گفت «آذربایجان و ترک‌زبانان هیچ گاه فرزند خود را نمی‌گذارند به کس دیگری رأی دهند. خود من لر هستم و موسوی بارها گفته که داماد لرستانم؛ بنابراین اهالی لرستان، موسوی را نمی‌گذارند به احمدی‌نژاد رأی بدهند. این دوتا ملاک است و باقی موارد هم شبیه همین است.» نظرتان درباره این اظهارنظر چیست؟
مطهری: حالا یک اظهارنظر کرده است. این هم یک نظری است که آنها به عنوان «مؤیدِ» دلایلشان گفته‌اند نه این که دلیل اصلی آنها همین باشد.

* بالاخره کسی که می‌گوید تقلب شده، باید استدلال منطقی داشته باشد. شما این حرف را چقدر قبول دارید؟
مطهری: حالا یک حرفی زده است که لرستان و آذربایجان باید به ما بیشتر رأی داده باشد. نظریه است دیگر. می‌تواند درست باشد می‌تواند غلط باشد.

* بالاخره هرچه باشد استدلال آنها این بوده است و آنها حرفشان را به راحتی زدند.

مطهری: نه. آنها امکان این که حرفشان را به راحتی بزنند نداشتند. این طرف صدا و سیما و روزنامه‌ها و سایت‌ها دستش بود و آن طرف چند سایت فیلتر شده.

* منظور شما از «این طرف» چیست؟

مطهری:حکومت و نظام.

* پس آنها را در مقابل نظام می‌بینید؟ پس حرف آنها انتخابات نبود، مشکلشان نظام بود؟

مطهری: منتقد نظام در آن انتخابات بودند نه اینکه نظام را به طور کلی قبول نداشته باشند. آنها به رفتار نظام در آن انتخابات انتقاد داشتند و برای آن دلیل هم دارند.

* مثل دلایل خانم رهنورد؟ آنها هیچ گاه دلایل مستدل خود را ارائه ندادند.

مطهری: شما اجازه بدهید بیایند حرف بزنند.

* آقای موسوی 20 هزار ناظر بر سر صندوق‌ها داشت که اگر هرکدام از آنها یک صفحه می‌نوشتند نیاز به این همه حاشیه‌سازی
تا زمانی که شما به آن‌ها آزادی ندهید که بیایند حرفشان را بزنند، این حرف‌ها همه باطل است. شما اجازه بدهید آن‌ها از خودشان دفاع کنند؛ موسوی، کروبی، هاشمی و خاتمی و دیگران حرفشان را بزنند تا مردم قضاوت کنند.
نبود.

مطهری: درباره همان ناظران هم حرف دارند. ما الان افرادی داریم که می‌گویند حاضر هستیم حرف بزنیم و اسناد کافی هم در اختیار داریم. از جمله حرفهای برخی فرماندهان سپاه که برنامه این بود که قطعاً آقای احمدی‌نژاد انتخاب شود و می‌گویند در هر دادگاهی ثابت می‌کنیم که تقلب شده است.

* آنها سال 88 کجا بودند؟ چرا این مدارک را سال 88 به شورای نگهبان ندادند؟ چرا وقتی که شورای نگهبان چندین بار برای صحبت به آنها وقت داد نیامدند؟

مطهری: شاید به این دلیل که از قبل، از طرف رهبر انقلاب اعلام شده بود که تقلب نشده است. بنابراین گفتند نظر شورای نگبهان مشخص است و فایده‌ای بر ارسال مدارک مترتب نیست. ولی از نظر من بهتر بود که مدارک را ارائه می کردند. بهتر است خودشان را بیاورید و از خودشان بپرسید، چرا از من سؤال می‌کنید؟

* چون شما از آنها دفاع می‌کنید.

مطهری: من از آزادی بیان آنها دفاع می‌کنم. ممکن است بسیاری از حرفهای آنها را قبول نداشته باشم. آنها حرف دارند، شما آنها را بسته‌اید و از خودتان تحلیل می‌کنید.

* محمدعلی ابطحی می‌گوید «خاتمی فضای جامعه را می‌شناخت و با توجه به این نکته حمایت او از موسوی یک خیانت است؛ پس از انتخابات درجلسه مشترکی موسوی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند که پشت همدیگر را خالی نکنند، بنده نمی‌دانم این تنها نگذاشتن و یاری کردن پس از فاصله 11 میلیون رأی برای چه بود؟ نظر شما راجع به این حرف چیست؟

مطهری: این حرف آقای ابطحی است، از خودش بپرسید. ضمن این که باید ببینیم این حرف را در شرایط زندان گفته است یا در شرایط آزادی.

* اشکال این است که...

مطهری: تا زمانی که شما به آنها آزادی ندهید که بیایند حرفشان را بزنند، این حرفها همه باطل است. شما اجازه بدهید آنها از خودشان دفاع کنند؛ موسوی، کروبی، هاشمی و خاتمی و دیگران حرفشان را بزنند تا مردم قضاوت کنند.

* فکر نمی‌کنید مشکل ما مبنایی‌تر از اختلاف سلیقه است؟

مطهری: خیر، آنها اصل انقلاب و نظام را قبول دارند، رهبری را هم قبول دارند فقط این وسط آقای احمدی‌نژاد آمد و کشور را به هم ریخت و همه را به جان یکدیگر انداخت.

* اگر بگوییم آنها امام را قبول ندارند، چه؟

مطهری: ممکن است کسی در جایی نظر امام را قبول نداشته باشد.

* اگر تعارض مبنایی با حضرت امام داشته باشند؟

مطهری: قبول دارند، این حرفها چیست.

* من جمله‌ای برای شما می‌خوانم، بگویید که نظرتان چیست؟ درباره ولایت‌فقیه...

مطهری: ولایت‌فقیه این نیست که نظرات ما عین نظر ولی‌فقیه باشد، ممکن است در برخی موارد نظرمان فرق کند. اصل این است آنجایی که حکم و دستوری بود، عمل کنیم.

* در جمع‌بندی مبحث فتنه 88 شما می‌گویید که جریان معترض اجازه صحبت کردن نداشت در حالی که در دولت دهم حداقل 10 روزنامه وجود داشت که با جریان اصلاحات همسو بود و کار خود را انجام می‌داد.
مطهری: این روزنامه‌ها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بودند و با کمترین اظهار وجودی یا اخطار می‌گرفتند و یا تعطیل می‌شدند. هیئت نظارت دوره آقای رامین را همه به خاطر داریم. دوره بعد از آن را هم که من خودم تا به امروز حضور داشته‌ام و البته وضعیت فرق کرده است.

* وزرای دولت روحانی که می‌خواستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند، چه اتفاقی افتاد که قبول کردند تقلبی صورت نگرفته است. از آخوندی و نجفی گرفته تا حجاریان که تئوریسین اصلاحات بود و گفته تقلبی صورت نگرفته و یا موسوی لاری که می‌گوید امکان تقلب در جمهوری اسلامی نیست. با وجود این بحث‌ها نظر شما چیست؟
مطهری: مقصودشان این است که در شمارش آراء در حوزه‌های رأی‌گیری امکان تقلب ضعیف است ولی در مراحل بالاتر و در مبادی آراء آقای احمدی‌نژاد بحثهایی هست که امکان بازگویی آن در جلسه رأی اعتماد و به طور کلی در فضای کنونی جامعه نیست.

* آنها که حرف‌هایشان را زده‌اند، حالا بعد از 4 سال شما می‌گویید نمی‌توانند حرف بزنند؟

مطهری: نمی‌گویم حرف آنها درست است اما بالاخره افرادی هستند که حرفها و اسنادی دارند اما اجازه داده نمی‌شود که حرف بزنند. مثلا درباره اتفاقاتی که در دانشگاه
در جریان سال ۸۸ چرا اینطور شد؟ ۹۰ درصد اصولگرایان می‌گفتند مدیریت احمدی‌نژاد صلاح نیست ادامه داشته باشد٬ ولی همه گفتند تمایل آقا به احمدی‌نژاد است. این کار غلطی است که رهبری را در موضوع انتخابات داخل کنیم.
تهران افتاد و عکس امام پاره شد یا درباره حادثه روز عاشورا حرف دارند.

* آقای دکتر خود همین افراد صحبت کردند و گفته‌اند که تقلب نشده است و بر این موضع در مجلس هم تاکید کرده‌اند.

مطهری: اینکه در شمارش آرا تقلب نشده یک بحث است و اینکه در مبادی آرای آقای احمدی‌نژاد مشکل وجود داشته بحث دیگری است. ممکن است بگویند برخی اقدامات آقای احمدی‌نژاد مصداق خرید رای بوده است، مثل آن مناظره و توزیع پول در آستانه انتخابات و بعضی اقدامات دیگر. بسیاری از آنهایی که می‌گویند تقلب شده به این موضوعات توجه دارند.

* این که به معنای تخلف است.

مطهری: تخلفی که می‌تواند منجر به ابطال انتخابات شود. اما اینکه بگوییم در شمارش آرا تقلب شده کمتر کسی چنین ادعایی دارد. البته برخی هستند اما جرئت نمی‌کنند که بگویند. می‌گویند لااقل به دور دوم می‌کشید.

* من جواب سوال قبلی خود را خوب نگرفتم. شهید مطهری پیش‌بینی کردند و جلوی انحرافی را گرفتند. با توجه به پیش‌بینی دستگاه‌های امنیتی در سال 88 از انحراف براندازی، ‌تعدادی را بازداشت کرد، با توجه به این رویکرد که نقل کردید، کار غلطی بود؟

مطهری: بله کار غلطی بود. اینها ربطی به یکدیگر ندارد و این قیاس قیاس مع‌الفارق است. برخورد شهید مطهری فکری بود و برخورد شما فیزیکی. براندازی یعنی کسی اسلحه بردارد. حق نداریم کسی را به صرف منتقد بودن بازداشت کنیم.

* براندازی به سبک فکری، مگر می‌خواستند با اسلحه مقابله کنند؟ شهید مطهری برخورد کرد، شما خودتان هم گفتید انحراف فکری داشتند.

مطهری: برخورد فکری بود و اعلام کرد با آنها همکاری نمی‌‌کنیم. اگر در سال 88 براندازی فکری مطرح بوده، برخورد هم باید فکری می‌بود. تا زمانی که سلاح به دست نگرفته‌اند، حق نداریم کسی را به صرف انتقاد بازداشت کنیم. الان جرم آقای تاجزاده و بهزاد نبوی چیست؟

* فتنه‌گران 88 دروغ تقلب را مطرح کردند. جرمشان دروغ تقلب 88 و به آشوب کشیدن کشور و زمینه‌سازی برای رفتارهای هنجارشکنانه بود.

مطهری: نه، قبول ندارم. آنها به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و با آنها بد برخورد شد و طرف مقابل هم دیده نشد. تا زمانی که دو طرف قضیه دیده نشود این بحران قابل حل نیست.

* فکر نمی‌کنید مشکل، عدم قبول داشتن نهادهای مرجع و نوعی خود مرجعی است؟

مطهری: این اتفاقات قبل از اعلام نظر نهاد مرجع بوده است. اصلا تاجزاده و نبوی فرصت پیدا نکردند که بگویند تقلب شده است.

* آنها از اعضای اصلی ستاد موسوی بودند که تقلب را مطرح کرد؛ رهبری تاکید کردند که «ظلم بزرگ» بحث تقلب بود.

مطهری: نه، ایشان ظلم بزرگ را عدم تمکین به قانون می‌دانند. ادعای تقلب که اشکال ندارد.

* خیر، رهبری گفتند زیر سوال بردن 40 میلیون رأی مردم، ظلم بزرگ بود.

مطهری: منظور ایشان عدم تمکین به قانون بوده است. اگر کسی بگوید تقلب شده است، گناه نیست. نمی‌توانید حق اعتراض را به رسمیت نشناسید. اشکال آنجاست که وقتی داور نهایی که شورای نگهبان باشد می‌گوید تقلب نشده است، باز ادامه دهیم. تاکید رهبری هم بر همین است. ولی اگر کسی در ابتدا بگوید تقلب شده است، اشکال ندارد. اگر بخواهید تا این حد فضا را ببندید که هیچ کس جرأت حرف زدن پیدا نکند، می‌شود اختناق و استبداد.

* مشکل اینجاست که به گفتن تقلب اکتفا نمی‌کند و اقدام به اردوکشی و آسیب‌ زدن به جان و مال مردم کردند.

مطهری: می‌توانند راه‌پیمایی آرام هم داشته باشند. حوادث بعدی ناشی از مدیریت بد بحران بود. به هرحال باید تمکین می‌کردند و می‌گفتند چون شورای نگهبان گفته است قبول داریم گرچه قانع نشدیم.

* آقای هاشمی سال 87 در آن سخنرانی معروفشان بر پایان مدارا با دولت تاکید کردند و دیدیم این قضیه به حوادث 88 منجر شد،‌ به نظر شما هاشمی با این وضع مظلوم واقع شد؟!

مطهری: بله. ایشان از اول می‌گفتند این روش مدیریت کشور غلط است و کسی گوش نکرد. منظورشان خشونت نبود، یک نوع هشدار به دولت بود که قانون‌گریزی را کنار بگذارد. ایشان یک شاهکاری کرد. تنها کسی که در کشور فریب آقای احمدی‌نژاد را نخورد ایشان بود و گفت او برای کشور خطر دارد. این هنری بود
در حوادث سال ۸۸ اشکال از خودمان بود. یک اشکال اینکه یک عده گفتند نظر آقا به احمدی‌نژاد است و اشکال دوم اینکه سپاه و بسیج وارد شدند.
که ایشان داشت و امروز هم روشن شد که حرف‌های ایشان درست بوده است.

* برخورد آقای هاشمی کشور را در سال 88 تا لبه پرتگاه برد.

مطهری: مقصر خودمان بودیم. در هر کشوری یک جا اعتراض پیدا می‌شود که مثلاً تقلب شده است! باید بنشینیم آن را حل کنیم و با مردم صحبت کنیم و اجازه تجمع بدهیم.

* خیلی عجیب است آقای مطهری، اینها به اندازه کافی فرصت داشتند.

مطهری: لابد شوخی می‌فرمایید!

* شورای نگهبان که گفت بیایید مدارک‌تان را بدهید چرا آن زمان نرفتند؟

مطهری: قبلا پاسخ دادم ولی بهتر است از خودشان بپرسید. در عین حال بهتر بود مدارک را می دادند.

* چرا کتمان می‌کنید. آنجایی که به مواضع آنها انتقاد است، می‌گویید از خودشان بپرسید!

مطهری: من از مواضع آنها دفاع نمی‌کنم. من می‌گویم نوع برخورد نظام با این اعتراض غلط بود. حالا حرفهای آنها به حق است یا نه، به من مربوط نیست.

* ...انتقادی که از علی مطهری وجود دارد این است که شما در میدانی بازی می‌کنید و در تریبونی حرف می‌زنید که کلیتش مشکل‌دار است.


مطهری: شما فضای آزاد ایجاد کنید ما هم از تریبون شما استفاده می‌کنیم، مثل همین مصاحبه. کیهان بیاید با من مصاحبه کند من حرفی ندارم. ولی کیهان می‌گوید آنچه که من می‌گویم بگو.

*احمدی‌نژاد باید توسط مجلس برکنار می‌شد

در دوره آقای احمدی‌نژاد هم فکر می‌کردیم ایشان مورد خوبی است ولی بعد از یک سال متوجه شدم ایشان نگاه فرهنگی خاصی دارد. اولین انتقاد من در سال 85 به ایشان بود و بعد در سال 87 که وارد مجلس شدم احساس کردم انتقادهای زیادی به ایشان وارد است. اینکه با جسارت می‌گوید من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم یا راجع به مسائل فرهنگی بسیار لیبرال فکر می‌کند، احساس کردم خطر در اینجاست و اگر درست عمل می‌شد ایشان باید همان جا که گفت من قانون را عمل نمی‌کنم، بلافاصله توسط مجلس برکنار می‌شد. متاسفانه مجلس کوتاهی کرد.

مطهری در پخش پایانی مصاحبه به سئوالات خبرگزاری فارس درباره افراد در قالب یک کلمه پاسخ داد که متن آن در پی می آید:


* ‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای
مطهری: ولی‌فقیه

* هاشمی‌رفسنجانی
مطهری: دلسوز انقلاب

* آیت‌الله مصباح
مطهری: دقیق در مسائل فکری

* ‌آیت‌الله مهدوی‌کنی
مطهری: روحانی روشن‌بین

* موسوی‌خوئینی‌ها
مطهری: روحانی روشنفکر

* احمدی‌نژاد
مطهری: موجود ناشناخته

* ‌مشایی
مطهری: پان‌ایرانیسم

* میرحسین موسوی
مطهری: معترض

* ‌کروبی
مطهری: معترض

* سیدمحمد خاتمی
مطهری: روشنفکر خوش‌اخلاق

* ناطق‌‌ نوری
مطهری: روحانی روشن‌بین

* شهید مطهری
مطهری:اسلام‌شناس

* ‌علی لاریجانی
مطهری: سیاستمدار معتدل و زیرک

* صادق لاریجانی
مطهری: روحانی خوش‌شانس

* ولایتی
مطهری: سیاستمدار خوش‌ذات

* ‌ حداد‌عادل
مطهری: ادیب و فرهنگ شناس متدین

* سعید جلیلی
مطهری: سیاستمدار آرمانگرا

* غرضی
مطهری: انقلابی صادق

* محسن رضایی
مطهری: انقلابی فداکار

* ‌عارف
مطهری: اصلاح‌طلب معتدل

* حسن روحانی
مطهری: رئیس‌جمهور

* آقاتهرانی
مطهری:مرد اخلاق

* حسینیان
مطهری: روحانی خوش‌مشرب

* باهنر
مطهری: سیاستمدار کهنه‌کار

* کوثری
مطهری: رزمنده صادق

* ‌ ابراهیم یزدی
مطهری:ادامه بازرگان

* بازرگان
مطهری: سیاستمدار صادق و صریح

* عبدالله نوری
مطهری: سیاستمدار زیرک

* ‌کدیور
مطهری: روحانی روشنفکر

* مهاجرانی
مطهری:سیاستمدار ادیب

* سروش
مطهری: نظریه‌پرداز

* مرحوم کردان
مطهری: قربانی لجاجت احمدی‌نژاد

* دستجردی
مطهری: نمونه زن مسلمان امروزی

* فتنه 88
مطهری: نتیجه عملکرد همه با هم

* کارگزاران
مطهری: تکنوکرات

* ‌هولوکاست
مطهری: قتل‌عامِ‌ اغراق شده

* اسرائیل
مطهری: منشا نابسامانی‌‌ها در کل دنیا

* ‌شهدای هسته‌ای
مطهری: فداییان اسلام

* مجلس نهم
مطهری: در حال آزمون

* یکشنبه سیاه
مطهری: مایه شرمساری آقای احمدی‌نژاد

* جبهه پایداری
مطهری: انقلابیون آرمانگرا

* خانه احزاب
مطهری: محتاج توجه

* دکتر علی مطهری
مطهری: مرد خدا

۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۳:۲۹
دقت کنید فقط به خاتمی گفته خوش اخلاق، فدای سید خندان خودمون (161061)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۴۹
واقعا آقای مطهری نماینده شایسته مردم هستند که حرف ملت را در این مصاحبه زدند . (161410)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۵۵
موسوی‌خوئینی‌ها
مطهری: روحانی روشنفکر

سیدمحمد خاتمی
مطهری: روشنفکر خوش‌اخلاق

عبدالله نوری
مطهری: سیاستمدار زیرک

مهاجرانی
مطهری:سیاستمدار ادیب



آفرین به مطهری (161418)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۸
محسن رضایی:
انقلابیه فداکار.!!!!؟؟؟

علی مطهری:
مرد خدا.!!!؟؟؟

در مورد خودش بگم بیشتر مرد بنده خداست تا خدا...!!!
این بابا بیشتر نون به نرخ روز خوره و به اسم پدرش روزگار میگذرونه زیاد به این حرفاش نگاه نکنین.... (161754)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۰۳
وقتی داشتم میخوندم اونجاش که گفت چند میلیون نفر خارجی بودند که با بچه هایشان اومده بودن گریه ام گرفت (161428)
گنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۱۶
اول انتخاب آقای روحانی
بعد مذاکره با آمریکا
بعد مثلا محاکمه احمدی نجاد
بعد آزادی زندانی های سیاسی
حالا ...
بنظر تمام نشانه های ضعف داخلی نظام را ماست مالی میکنند تا ازبین ببرند ! (161897)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۰
کاش ایشون جای لاریجانی رئیس مجلس بودن (161635)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۴۹
با چه شهامتی از آدم هایی حرف زده که تو این چند سال اخیر آوردن اسمشون هم کفر هست. کاش اسم دو نفر دیگه هم پرسیده شده بود: آیت الله صانعی و آیت الله سید محمد علی دستغیب!
بهار اگه با آزادی بیان مخالف نیستی منتشر کن. (161946)
N@VID
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۳:۳۶
درود بر کسانی همیشه حرف حق را می زنند . چه به سودشان باشد و چه به ضررشان . . . (161063)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۵۲
شجاعت آقای مطهری و اینکه ایشان بیان حقایق را فدای کسب امتیازات بیشتر نمی کنند واقعا ستودنی است. (161414)
علی
United States
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۵:۱۶
موسوی و کروبی: انسان آزاد اندیش و محبوب (161065)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۵:۳۸
(آنها فرصت کافي داشتند و حرفشان را هم زدند)!!!! خدايا نميشد زماني که رو و عقل رو تقسيم ميکردي، بطور مساوي از هر دو به افراد ميدادي!؟ به بعضي آنچنان رو دادي که از عقل بکلي تهي شده اند! (161068)
علیرضاا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۵:۵۶
به نام خدا , تقلب تاثیر گذار در انتخابات صورت نگرفته . یعنی رایی که به صندوق ها ریخته شده سرجمع که حساب کنیم شاید حداکثر تا 5 میلیون به نفع محمود ریخته شده و دو - سه میلیون به نفع بقیه .
اما اعمال قبل از انتخابات مثل توزیع سهام عدالت در روز قبل از انتخابات , تخلفات و نامردی های انتخاباتی بوده است که جای بحث دارد .
نکته مهمتر این است که. . . . بعد ازانتخابات 88 با اتفاقات نسبتا بزرگ و بحث ها و مناظره های تلوزیونی و خیابانی رای مردم آگاهانه تر شده است . مثلا در مناظرات 92 مشخص بود که تازه دارند تلاش می کنند به بخشی از جامعه بگویند ما اصلاح طلبیم و اونا اصول گرا .
پخش زنده رای اعتماد وزیران هم تاثیر گذار بود . به نظر می رسد چالش و مشکلات حاکمیت از همین انتخابات مجلس آینده به بعد بیشتر و بیشتر شود . (161072)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۶:۱۸
در حال حاضر بسیاری ایمان دارند که تقلب شده و هر چه هم دلیل اورده شود فایده ای ندارد. تقلب هم اگر شده ناچیز بوده اما احمدی نژاد چرا این همه رای داشت؟در واقع باید گفت به خاطر کارهای ظاهری بوده مثل احداث جاده و انواع پروؤه ها و...با ایجاد نقدینگی و افزایش ان کارهای جانبی مثل توزیع سیب زمینی و سهام عدالت و..هم بسیار تاثیر گذار بوده توزیع مجدد ثروت انجام شده بود.
یک مورد جالب را مثال بزنم در کوی دانشگاه تهران چک پول 50 هزاری توزیع شده بوده در واقع 88 نشان داد که برخی از ما مردم برایمان غذا و جاده و احتیاجات اولیه مهمتر سایر چیزهاست
88 نشان داد با پخش سیب زمینی میشه رای جمع کرد اینها واقعیات تلخ جامعه ما است در کوی دانشگاه وقتی در خوابگاه دختران چک پول توزیع شده بود پسرها هم اعتراض کرده بودن چرا به ما داده نمیشه(موثق اطلاع دارم از 88 دانشجو اونجا بودم)
لذا دوستانی که میگویند تقلب شده یک درصد احتمال بدهند تقلب نشده و درواقع رای ها خریداری شده روی این مساله تمرکز کنید که چرا به اسانی رایمان را میفروشیم؟
مملکتی که دانشگاهش چک پول 50 توانی بگیرد تگلیف سایر مردمش مشخص است.
چندین عامل اساسی در رای احمدی نژاد تاثیر گذار بود دوستانی که اکنون میگویند تدلیس سیستماتیک بوده بایبد قبل انتخابات اعلام می کردند نه بعد اینکه بازی را باختند.وقتی بدون اعتراض وارد یک بازی میشوید یعنی عواملی چون تدلیس سیستماتیک را موثر نمیبینید
اصلاح طلبان بسیار بد مناظره کردند و احمدی نژاد برای عامه مردم بسیار عالی مناظره کرد.به نظر شما که تحصیل کرده اید موسوی مناظره را برد اما نظر سنجی و حرفهای مردم روستاها و عامه مردم این را نشان نمیداد اونها احمدی نژا و حرفهاش رو دوست داشتند احمدی نژاد در چهار سال اول قهرمان مبارزه با فساد قرار بود باشه رای 17 به 10 و شکست هاشمی یادتونه؟
افزایش چند برابری نقدینگی اقتصاد رو نابود کرد اما برای احمدی نژاد رای اور بود.
88 درسهای زیادی دارد برای برخی از ما (161576)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۰۵
از کجا کپی کردی شیطون؟ (161711)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۵۵
بنده می توانم فقط با اتکا به ارزیابی های آماری نظری کاملا متفاوت و در تضاد با نظر شما که برداشتی شخصی است ارائه دهم فقط می دانم بهار نمی تواند منتشرش کند.

امیدوارم فضا روزی باز شود که همه بتوانند حرفشان را بزنند نه فقط یک عده. (161763)
میلاد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۶:۳۰
باهات موافقم
مردم ما دیگه مردم 1384 نیستند
الان تو هر خونه ای حداقل یه فرد دانشگاهی یا آگاه هست که برای خوانوادش روشنگری کنه،و این به ضرر کسانیه که از مردم انتظار پیروی کورکورانه دارن
ما دیگه یک شبکه نداریم
اینترنت هست،ماهواره هست،روزنامه و مجله هست،میفهمیم و سبک سنگین میکنیم و این فکر کردن مانع از این میشه که به لحاظ تعصب دنبال کسی بریم
امیدوارم کورکورانه دوستان دنباله کسی نرن (161580)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۶:۳۱
درود بر دکتر مطهری اصولگرای اصلاح طلب (161073)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۶:۴۳
این آقای خبر گزاری فارس حرف این همه آدم که اعتراض داشتن رو نتایج انتخابات 88 رو ول کرده حرف جنتی رو چسبیده که میگه جنتی درست میگه - با این اوضاع و احوال فکر کنم میزان رای مردم نیست !!!!!! (161079)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۰۲
مردم حق قانونی خود را می خواستند ولی آقایان چه کردند؟ گفتند : آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته! . . . (161081)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۲۰
رحمت به شیری که خوردی (161083)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۳۸
آقای مطهری ناشناخته تر از احمدی نژاد است . (161087)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۴۶
قربونت برم که حرف حق رو زدی آقای مطهری (161089)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۴۸
خیلی مردی مطهری . ۲ سال دیگه تو مجلس قطعا بهت رای میدم . (161090)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۵۱
تازه داره به حرف 4 سال پیش ما میرسه (161091)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۵۵
این آخری رو خوب اومدی! منظورت پیامبر یا امام زمان که نیست! (161093)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۵۷
اگر دروغ گفتن جرم است دولت نهم ودهم تا ابد باید درحصرباشند بخاطر این همه دروغ وفریب (161098)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۷:۵۸
چه مصاحبه ی مزخرفی!در فارسو باید تخته کرد. (161099)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۰۹
سوالها مزخرف بودند! جوابها همه عالی بودند. احسنت به شما آقای مطهری که دقیقا حرف دل خیلی از مردم رو زدید!!! (161496)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۲۴
نفهمیدیم روز نامه فارس مزخرف است یا حرفهای مطهری؟ (161513)
lمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۰۷
درود بر مطهری شجاع
اصولگرای منصف (161105)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۱۳
خدا پدر بزرگوارت را بیامرزد . درود بر آدم منصف . (161107)
ياحسين ...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۱۴
مردم هيچ انتظار ندارن ك همه حرفاشون قبول شه فقط ميخان با مخالفتا و اعتراضاشون برخورد منطقي بشه ك اگه سال 88 اين برخورد منطقي از طرف حاكميت انجام ميشد الان اينقد كدورت نبود. واقعا بعضيا بايد از فرزند خلف شهيد مطهري ياد بگيرن. اما حيف ... (161108)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۱۶
ميخواستي حلوا حلواشون كنن اونايي كه بلوا كردن!!!!!!!!!

مگه منطقي اعتراض كردن مه منطقي جواب بگيرن (161504)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۳۵
اگه راهپیمایی آرام و ساکت منطقی نیست پس چی منطقیه! حتما شما لیاس شخصی هایی که با باتوم بر سر ملت می کوبیدن رو منطقی می دونی! از بس عقلتونو از کار انداختین و فقط کورکورانه دنباله روی کردین دیگه حتی معنی واژه های عقل و منطق رو هم درک نمی کنید! (161526)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۰۹
آتیش زدن پایگاه بسیج هم جزو راهپیمایی آرام میشه؟ آتیش زدن مسجد چی؟ (161717)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۱۳
خفه بابا (161613)
هرکی
United States
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۱۵
میخواستم درد دل کنم نمیدونم از کجا باید شروع کنم ، داشتم با خودم فکر میکردم، چرا تو 8 سال گذشته این اتفاقات افتاد ، کی احمدی نژاد رو تحمیل کرد ،اخه این افراطی ها اصلا ایرانی هستن ؟ اخه خیلی دوست دارن شهروند سوریه و. لبنان باشن،،،،،،، واقعا دردناکه که منطق و شعورشون رو به دست ،،،،،، دادند. (161109)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۳۶
خواب دیدن دوست آقای مصباح (161463)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۱۹
البته آقای مطهری باید وقتی خبرنگار گفت فتنه 88 میگفتن فتنه نه اعتراض 88 چون تقریبا 70 درصد مردم کشور اون اتفاق رو فتنه نمیدونن (161110)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۵۶
خداوکیلی خود ما +70 درصد مردم هم وقتی برای مصاحبه شغلی دعوت میشیم، یک دهم آقای مطهری هم با شهامت جواب نمیدیم! اغلب خودمون رو سانسور می کنیم و .... درود بر آقای مطهری (161658)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۲۰
دمت گرم مطهری ! (161111)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۲۱
مطهری . مردی پاکدل (161112)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۲۳
درود براين مرد شير پاك خورده (161113)
fatemeh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۲۹
ای کاش ذره ای از انصاف آقای مطهری در وجود بسیاری از اصول گرایان بود. (161116)
افشين
Europe
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۳۰
نفسمي مرد خدا (161117)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۳۴
به هرکدام از معترضین نه تنها کروبی ومیر حسین تریبون داده شود حرف برای گفتن بسیار دارند
. . . . حالا هرکس بگوید نشد بگوید (161119)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۴۴
هزاران رحمت برشیرپاکی که علی مطهری خورده است ودرود برروان پاک بزرگمردفقیه واسلام شناس که مصداق بارز باقیات وصالحات رابرجاگذاشته است ازاستاد شهید مطهری جانشینی بااین درایت وصداقت وشهامت کمترانتظارنیست. (161122)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۵۰
ترس تو وجود اقای مطهری نیست.ایشون از شجاع ترین سیلستمدارای تاریخ ایران هستند. (161125)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۵۷
درود بر آقای مطهری . الان هم می شه افراد دو طرف رو دادگاهی کرد. همه خوشحال می شه که بفهمن در سال 88 واقعا چه گذشت. (161126)
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۸:۵۸
آفرین به انصافت! (161128)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۰۰
تبلیغات انتخاباتی ؟؟ خودشو کشت ...باشه بابا بهت رای می دن... دیدین از اول انقلاب بعضی ها شغلشون نماینده مجلس بودنه؟؟ جالبه.. (161131)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۰۱
من که به رغم عقاید متضادم با تفکرات فرهنگی ایشان، در صدر برگه ام به این مرد شجاع و باشرف رای خواهم داد! فقط امیدوارم اینقدر جفا نشود که حتی ایشان را هم رد صلاحیت کنند. (161662)
عاشق دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۵۹
شیرپاک خورده راجژاین انتظار نیست چون آخرت خود رابه دنیای پرازر یاوتزویرنفروخت وواقیت رابیان کرداگرچه برای دیگران تلخ است درودبرشرفت (161962)
ج.ر
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۲۱
اشتباهی مثبت زدم (161675)
استوکولو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۰۵
برو بابا تو دیگه از خودشونی دیگه اگه راست میگفتی همون اول این حرف ها رو میزدی نه بعد از 4 سال. (161133)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۲۷
کمی به عقب برگردی حقایقی را خواهی فهمید. (161910)
رستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۱۶
الحق که حلال زاده ای و از فرزندشهید مطهری جز این انتظار نمی رود (161137)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۱۹
كاشكي همه مثل ايشون فكر ميكردن . واقعا به پدرتون مياين. (161138)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۲۹
اگر من و شما به یک شکل فکر کنیم ، انگار هیچکدوممون فکر نمیکنیم. (161519)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۲۰
زنده باد (161139)
كريم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۲۱
خيلي جيگر داره دمش گرم (161140)
ورهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۲۲
بابا به خدا خیلی دمت گرمه دکتر مطهری.
خدایا این مرد چقدر شجاع است!
مطهری=لایق ریاست جمهوری (161141)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۳۶
از جمله حرفهای برخی فرماندهان سپاه که برنامه این بود که قطعاً آقای احمدی‌نژاد انتخاب شود و می‌گویند در هر دادگاهی ثابت می‌کنیم که تقلب شده است. (161146)
حقوقدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۳۷
فقط می تونم بگم خیلی آقایی
درود بر تو و رحمت خدا بر پدرت که همیشه به آزادی بیان و مقابله فکری و منطقی اعتقاد دارید و نه مقابله فیزیکی.
ضمنا جای امام جمعه بودن هاشمی و سید محمد خاتمی و روحانی در نماز جعه تهران خالیست.
روحانی دوستت داریم... (161147)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۰۰:۲۰
خیلی زیرکانه تو این همه انتقاد سوء استفاده کردی، تا روحانی کاری نکنه دوسش نخواهیم داشت، خاتمی دوست دارم (162066)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۴۱
درود بر علی مطهری فرزند خلف آیت اله مطهری (161149)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۵۷
مطهری نمونه یک انسان معتدل است و همیشه به اخلاقیات رجوع میکند و ای کاش برخی مسوولین منش او را سرلوحه خود قرار دهند و از افراطیگری دست بردارند (161151)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۹:۵۷
حق طلب واقعی یعنی این (161152)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۰۲
حالا بفهمید که مطهری یه به نعل میزنه یکی به میخ البته کل جبهه ی اصلاحات منفعت طلب هستند منتهی شما ها خیلی بوووووووووق تشریف دارید (161154)
صمصام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۳۵
تو خوبی! (161737)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۲۸
بی ادب ! (161912)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۰۴
همه میدانندکه آنطور که باید آزادی بیان وجود ندارد حتی برای نزدیکان ونمایندگانی چون مطهری ودر کل قانون اساسی تنها در مواردی به کار می رود که منافع حاکمان را تامین نمید والا در بیشتر موارد یا مسکوت است ویا تفسیر به رای می شود که نمونه بارز آن بحث احزاب است که به هیچ عنوان اجازه تشکیل حزی وجود ندارد (بگذریم از به اصطلاح احزابی که توسط دولتیان تشکیل گردیده )ویا حق تشکیل تجمعات که به هیچ عنوانی اجازه چنین چیزی داده نشده ونخواهد شد مگر اراده های دولتی وحمایتی ودرکل سال 88 انجم شد آنچه که باید وقصاص شد قبل از جنایت ومحکوم شد قبل از تشکیل دادگاه ومجرم وزندان شد قبل از تفکر ومحاکمه شد قبل از بیان آنچه که در سر داشته و . . .بهر حال آقای مطهری با همه این موانع صحبتهای خوبی را بیان نموده اند که خود گویای خیلی از مسائل ناگفته می باشد . (161155)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۰۶
اخه پچول 13میلیون را که خودتان اعلام کردید به موسوی رای داده اند ! حالا در تهران مردم حدود 3 میلیون امودن تو خیابان ! از اسمان امده بودند که از نظر فارس مردم محسوب نمی شوند؟ امروز که بعد 8 سال مشخص شد که محمود خان شما 1000میلیارد درآمد بی زبان کشور ا به باد فنا داده و نتیجه حضور 8 ساله او در راس دولت فقط تولید فلاکت بوده و از طرفی تمام جناح های انقلاب را رو در روی هم قراردادو ارزوی استکبار به منظور ایجاد افتراق در درون کشور ار جامه عمل پوشانید؟و بعد از 8 سال تازه متوجه شدید که هاشمی و خاتمی درست تشخیص دادند و این شما هستید که مسئول این فلاکت 8 ساله هستید و باید در دادگاه باسخگوی عمل کرد خود باشید (161156)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۱۴
چه جالبه 47 نظر در صف انتشاره............... یه دونه نظر را هم نگذاشتید............. باید می نوشتید 47 نظر تکراری یا غیر قابل انتشار..................... (161161)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۱۵
اگر تریبونی برای اعتراض و گوش شنوایی برای شنیدن حرف هایمان داشتیم مگر دیوانه بودیم که بیاییم در خیابان و کتک بخوریم و جانمان را در خطر باندازیم در کل هر کسی که مقصر است را نخواهم بخشید چون بعد از انتخابات ماه ها افسردگی گرفتم و سرنوشت زندگیم عوض شد افسردگی من بخاطر این بود که تمام این روزهای فلاکتی که مملکتمان به ان دچار شده را میدیدم و میدانستم که اکثریت هموطنانم هم این اینده را پیش بینی کرده بودند و در انتخاب خود اشتباه نکرده بودند مثل همین انتخابات 92 ولی یک عده جلوی اراده مردم ایستادند و باید برای این وضعیت الان مملکت پاسخگو باشند (161164)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۱۹
اخرینو خوب اومدی مردخدا (161167)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۱۹
صحبت های آقای مطهری خیلی جالبه. بالاخره بعد از 4 سال و اندی مبارزه با مردم دارن کم کم درد را حس می کنند. هر چی فتنه فتنه کردن به جایی نرسیدن حالا می گن شاید این جوری بشه کاری کرد. . . . (161169)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۰۳
آقای مطهری در سال 88 هم اظهارنظرهای مثبت داشتند (161663)
مملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۲۱
اگه همه مثل شما فکر میکردن کار به اینجا نمی کشید (161172)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۲۲
شرافت در رگ این مرد جاری دروود بر تو و صلوات به روح پدر بزرگارت (161173)
بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۲۳
مصاحبه اگه تصویری بود چهره خبرنگار دیدنی بود (161176)
رسولی بیرجندی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۲۹
درود وسلام بر فرزند برومند شهید بزرگوار که خالصانه و صادقانه جوابهای خبرنگار. . . . را دادند که هیچ اطلاعی از جامعه و مردم وحتی نظام ندارد و نقطه کوری را گرفته و پیش میرود ودر این مصاحبه چه زیبا و خداپسندانه جواب ایشان داده شد توسط این روشنفکر صادق خدا حفظش کند (161184)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۳۱
درود بر مطهری (161189)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۳۶
خبرنگارش موجود عجیبی بود
هی برمیگشت سر خونه اول (161195)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۳۱
آخه قضیه مصداق میخ آهنی و سنگه! (161919)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۳۶
دوست داشتم نظرشو در مورد احمد خاتمی هم بدونم :دی (161196)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۴۴
ممنون. مطهری: مرد حقیقت. راستگو. انقلابی واقعی. (161202)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۴۹
بيشتر شهبيه بازجوي بود تا مصاحبه (161206)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۳۱
خیلی با شما موافقم. انگار می خواست از دکتر گزک بگیره! (161920)
فریدون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۵۰
الحق که فرزند صالح آن اسوه اخلاق و اسلام شناس بزرگ هستید.خداوند شما رو حفظ کند. (161209)
سرباز خاتمی..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۵۷
درود بر تو شیرمرد صادق ایران زمین...

در مجلس ب امثال تو نیاز داریم تا کشور اباد بشه....

دور بعد مجلس فکر نکنم بهت صلاحیت بدن...

اما اگه بدن بهت رای میدیم.... (161213)
roya
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۰:۵۸
مردم فهيم ايران به خوبي اوضاع كشور را درك كرده و مي كنند. كسي منتظر اعتراف و روشنگري. . . .ننشسته است. (161216)
عبد خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۰۴
احسنت واقعا مرد خدا(خداترس) و کیس هستی.درد ما هم همین است وقتی به رسانه ملی گوش میدهیم فقط اظهارت یکطرف را میشنویم پس نمی توانیم به نتیجه برسیم در نتیجه خودبخود به طرف رسانه های خارجی کشیده می شویم. (161218)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۰۵
از نحوه جواب دادن آقای مطهری لذت بردم چون حال این خبرنگار رو گرفته بود (161220)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۰۷
اصلاح طلبان خیلی شجاع!! یک ذره از اقای مطهری حقیقت گویی را یاد بگیرند ! (161222)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۳۳
قابل توجه آقایانی که سال 88 تا دو روز فتادن زندان جناحشونو تغییر دادن! (161922)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۰۸
پس مردم حق داشتند. . . . تابلو تا صبح 30000000 میلیون رای شمردند ومردم را هالو فرض کردند (161223)
ناصر ( موج نو)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۰۹
درود خدا بر شهید مطهری که همچین فرد بزرگ،خیرخواه،با انصاف،حق گو ،نترس و ... را تقدیم به اسلام کرد.
درود خدا بر شما. (161225)
اصلاح‎طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۰۹
درود بر شرف و واقع‎گرايي و حقيقت‎بينيت.بالاخره يكي پيدا شد كه حرف دل ما اصلاح‎طلب‎ها رو به اينا بزنه.خدا رو شكر! (161226)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۱۰
افرین بر تو .احمدی نژاد موجود ناشناخته از همه بهتر بود (161227)
ساکت المتکلمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۱۲
اینطور که فارس معتقد است پس من هم از امریکا دستور داشتم که در راهپیمایی 22خرداد شرکت کردم . روزهای بعد کتک خوردم . امریکا مرا مجبور کرد رای بدهم . این دوره هم امریکا مرا مجبور کرد رای بدهم . اصلا امریکا مرا مجبور کرد در راهپیمایی های علیه شاه شرکت کنم . در 17 شهریور خونین شرکت کنم . برای کمک به همافرها در نیرو هوایی شرکت کنم . امام خمینی را عاشقانه دوست داشته باشم . برای دفاع از انقلاب به جبهه بروم . امریکا مرا مجبور کرده دینم و کشورم را دوست داشته باشم و برای آن ها فداکاری کنم . ای تف به ذاتت امریکا که این همه مرا فریب دادی. ای فارس! حالا من توبه کردم . تو بگو چه کنم؟ یکبار دیگر احمدی نژاد را روی کار بیاورم خوب است ؟ آمار فساد و طلاق و آلودگی هوا و تخریب محیط زیست و ... را بالاتر ببریم .حیف و میل بیت المال و تخریب اخلاق مردم و جهل گستری و... را تو یادم بده تا جبران کنم خطای های گذشته ام شاید رستگار شویم!!! (161228)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۰۵
خیلی خوب گفتی...ایول (161602)
نسرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۱۶
توی این دور و زمونه و در این کشور، سیاستمداری که صاحب قدرت باشه و این همه شرافت اخلاقی و شجاعت داشته باشه واقعا کم تعداد و انگشت شمار هستند.
خداوند حافظش باشه. (161235)
asad
United States
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۱۷
کو گوش شنوا حقیقت تلخ است خدا به ملت وکشور ایران با این افراطیون به خیر کند (161236)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۱۹
علی مطهری بسیار روشنفکر است. ایشان باید در مجلس بمانند........ (161239)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۰۶
روشنفکری که البته به ایشان نمی چسبد. ایشان شریف و بزرگوار هستند (161664)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۲۱
باید به این صداقت و صراحت کلام افرین گفت هر چند امروز شاید دیر شده باشد ولی همین که جرات گفتن را داشت خیلی مهم هست.واقعیتها مثل تاریخ هستند گفته خواهنئ شد ولی نه در همان زمان.امیدوارم روزی همه ناگفته ها گفته شود. (161242)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۲۶
تو باید اصلاح طلب میشدی.والا! (161249)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۳۱
با درود
فقط من نمیدانم که این که میگویند احمدی نژاد لیبرال فکرر میکرد از کجا آمده است؟ (161261)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۳۴
البته بيتشر به بازجويي مي ماند تا مصاحبه!! (161264)
seyed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۳۴
جرات برگزاری دادگاه علنی آقایان موسوی و کروبی را ندارن چون تمام کاسه کوزه هاشون میخوره بهم (161265)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۳۷
از صداقتشون ممنونم......................................................... (161269)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۳۹
دمشگم مرد با وجدانیست (161272)
تلنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۴۲
حرف حق جواب نداره (161277)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۱:۴۳
این خبرنگاره داشت آتیش میگرفت احتمالا از کسانی بوده که در زمان بگم بگم به یه پستی رسیده بوده چقد یکطرفه سوال میکرد؛ دمت گرم بعضی از جواب هات عالی بود؛ تشکر که حرف دل میلیونها ایرانی رو زدی (161279)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۰۰
مشکل نبود آزادی بیان بود ... نه اینکه مقصر کیست ؟ (161294)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۰۴
مصاحبه کننده بیشتر نقش یک طرف دعوا را ایجاد کرده تا یک خبرنگار بیطرف (161299)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۰۵
احمدی نژاد موجود ناشناخته! هاهاها!
ولی وقتی رییس شورای نگهبان اونجور از احمدی نژاد حمایت میکرد چه انتظاری دارید مردم رای شورای نگهبانو قبول داشته باشند؟
حرفای بسیار خوبی بود ولی شما هم هنوز به اندازه کافی شجاع نیستید جناب مطهری! (161301)
جوان مسلمان ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۰۶
رحمت خدا بر شير پاكي كه خوردي
رحمت خدا بر روح پدر بزرگوارت
حرف حق ميزني شير بچه (161303)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۰۹
روح علامه شهید مطهری شاد و شما سرافراز باشید. (161307)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۱۱
نور دیده جناب آقای مطهری گرامی از شما یک سئوالی داریم که آیا این سخنان شما محل اعرابی هم دارد یعنی تاثیری در کل قضیه دارد اصلا آقایان دست اندر کار بفکر میفتند و یا خیر ویا صرفا گاهگداری شما صحبتهایی میفرمائید تندروها و کل نظام کار خودشان وشما برای دلخوشی ما این صحبتها میفرمائید خواهشا درین کشور فقط یک نفر تصمیم نمیگیرد. . . . (161308)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۳۷
یادتان باشد که اگر ما خود را مکلف به نتیجه کنیم، از ترس اینکه مبادا به نتیجه نرسیم هیچکاه اقدامی نخواهیم کرد. (161926)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۱۹
خدا رحمت کند مردی را که چنین فرزندی را به جامعه تحویل داده و درود خدا برآن شیرزنی که چنین فرزندی را در دامان خویش پرورانده است.همین. (161317)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۲۵
دور بعدی من تا تهران میرم به مطهری رای میدم مطهری دوستت داریم مطهری مچکریم مطهری خاطرخاطیم به خدا! (161325)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۲۹
نظرات را منتشر کن بهارجان! (161329)
امیر حسین دلوی اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۳۲
بازی با الفاظ هنر نیست وقت کشیست (161333)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۳۸
پرسیدن سؤالات تکراری هنره! (161927)
ايراندخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۳۹
"گر بخواهید تا این حد فضا را ببندید که هیچ کس جرأت حرف زدن پیدا نکند، می‌شود اختناق و استبداد."
زنده باد مطهري كه حرف حق را زده. روح پدرش شاد... شير مادر حلالش... يعني لذت بردم از حرف‌هاي او... چهار سال منتظر بودم يكي از حق ما مردم حرف بزنه... نه فقط واسه منافع خودش در نظام... به خدا فاميل ما سپاهيه... ما هم مي‌دونيم كه حرف‌هاي مطهري درسته... ولي كجا مي‌تونيم حرف بزنيم آخه؟!! (161336)
1111
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۴۰
فقط وفقط. تفره میرفت (161339)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۳
شما اونجا بودی عمو جان .خودت دیدی تفره میرفت (161638)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۴۶
بابا از مطهری بعیده ! البته آقای مطهری فرد غیر قابل پیش بینی است . (161343)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۴۶
درود بر مرد خدا.
دمت گرم دکتر.
خوب جواب این افراطی های دیکتاتور را دادی. آفرین. (161344)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۵۲
دو نفر با 180 درجه اختلاف نظر گفتگو کردند
کسی که سوال میپرسه انگار مأمور اطلاعاته اگه مردی برو همین سوالاتو از موسوی بپرس جواب بده (161348)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۵۸
به نظر من آقاي دكتر مطهري تا حدي احتياط مي كنند و البته كار درستي است. ايشان در سال 88 به محسن رضايي راي داد. در نامه به موسوي اعلام كرد كه او را با صداقت و در خط اميرالمومنين علي عليه السلام مي داند.
احمدي نژاد را به عنوان عاملي بسيار مضر و آسيب رسان به كشور مي شناسد كه هنوز هم ابعادش ناشناخته مانده است. واقعا محيرالعقول است اين انسان دوپا!

خبرگزاري فارس كه منتسب به سپاه است قصد دارد به زور مطالبي را به دكتر مطهري تحميل كند اما موفق نمي شود. خبرنگار در مباني فكري و طرز تلقي از موضوعات به شدت لنگ مي زند. ايشان ولايت فقيه را معادل تعطيلي فكر مي داند و اصلا به حقوق ملت در قانون اساسي (حق اعتراض و راهپيمايي بدون حمل سلاح) قايل نيست و اينها را به تمسخر مي گيرد.

مصاحبه خوبي بود. درود بر دكتر علي مطهري و رحمت واسعه حق به روح شهيد بزرگوار علامه استاد مرتضي مطهري! (161351)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۲۴
از احمدی نژاد حمایت کرد و نامه تندی هم به موسوی نوشت بعد از اغتشاشات

نمیدونی برو بخون

بهار منتشر کن بدونه اشتباه فکر کرده تا حالا

چرا الککی گندش میکند
این نون به نرخ روز خورترین آدیمه که تا حالا دیدم (161514)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۰۹
خدا حفظت کنه علی مطهری... انصافت رو شکر. (161358)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۱۲
سال 88 فتنه نبود (161360)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۱۶
انسانهای حقیقت جو حقیقت گو را دوست دارم. (161366)
محسن شادکام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۱۷
من بسیار ازکتابهای شهید مطهری را خوندم شیفته رفتار واخلاق شهید شده ام واقعا فرزندصالحشان هم مثل پدر طرف حق است باشهامت ودلسوز (161369)
اردشیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۱۸
مرد خدا دوست داریم (161372)
قصری ضرغامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۲۳
افرین بر تو رحمت به شیر مادرت تو تنها نماینده ای هستی که از طرف مردم در مجلس هستی (161380)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۲۵
فقط موجود ناشناخته رو درست گفتن (161386)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۲
اتفاقا در خصوص آیت الله هاشمی و سید بزرگوار خاتمی و مهندس موسوی و آقای کروبی و آیت الله خوئینی هم درست گفت..ولی در خصوص جلیلی باید میگفت تندرو و مصباح را هم میگفت رئیس تندروها (161637)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۳۰
دوستان باید خیلی خوشحال باشیم که تندروها در این روزها زدند دنده 4 و تندتر از همیشه می تازند چون عاقبت سرعت زیاد همه میدونن چیه.یهو کنترل فرمون از دستت در میره و ...خود افراطیون هم میدونن مردم از اونها خسته شدن.از حکومت هم تشکر میکنیم که دست اونا رو باز گذاشته تا نه اسباب انزجار بلکه اسباب خنده را در جامعه پدید آورند.در طی دو هفته گذشته هر کسی رو در خیابان میدیدم از ته دل داشت به پوسترهای صداقت آمریکایی میخندید.مردم میگن افراطی ها از ترس انقراض در این روزها حاضرند دست به هر کاری که فکر بشریت برسه بزنند.البته چون بدون فکر کار میکنند باعث خنده همه شدند. (161396)
آریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۳۴
بنویسیم مطهری بخوانیم:فریادرسای میلیونهابغض فروخورده... (161399)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۳۵
سلام و درود ما به تو ای نماینده واقعی ملت (161400)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۳۶
آفرین مطهری . این که بازجویی بود. نباید قبول میکردی اینطور سوال شود (161401)
کسری ق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۳۷
این روشن بینی و شجاعت در بیان نظرات قابل تحسین و الهام بخش است. هزار مثبت (161403)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۴۲
درودخدابرتووپدربزرگوارت ای بزرگمردآزاده (161406)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۱۰
معلوم نيست اين آقا در زمين چه كسي بازي ميكنه < ولي باتوجه به صحبت هاي ايشان احتمالا"از دلارهاي ارسالي از خارج از كشور كه به موسوي وكروبي و حاميان آنها ارسال ميگرديده بي بهره نبوده است ،بنابراين انتظار بيشتري نيز از ايشان نداشته باشيد . (161434)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۴۲
یارو، بیا به شما هم از اون دلارها بدیم! (161935)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۱۴
درود بر مرد خدا. علی مطهری عزیز
سلام بر میرمحصور ما (161437)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۱۵
صراحت آقای مطهری ستودنی است .خدارحمت کند ابوی شهیدش را که فزندی دلیر ومتدین را به اجتماع تحویل داده است. (161439)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۳۴
مردم؟ آنها مردم نبودند(!!)
مطهری: شاید چند میلیون نفر از خارج آمده بودند! عکس‌های 25 خرداد را ببینید، خانم‌های چادری با کالسکه بچه‌هایشان مانند 22 بهمن به خیابان آمدند و فکر کردند که تقلب شده است. با این ها باید چطور برخورد می‌شد؟

راهپیمایی 25 خرداد که در کمال آرامش برگزار شد و در پایان این راهپیمایی افراد مشخصی به پایگاه بسیج حمله کردند.
مطهری: ببینید روزهای قبل و بعد این راهپیمایی مردم چقدر کتک خوردند. منظورم این است که معترضان مردم عادی بودند. (161461)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۴۲
علی آقای مطهری خیلی مخلصم (161470)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۴۶
شیر مادرت حلالت باشد آقای مطهری بارها گفته ایم اگرچه از نظر فرهنگی نظریات شما رو قبول ندارم اما مرد بزرگی هستی چرا که گفتن بعضی حرفها مانند این مصاحبه از هرکسی ساخته نیست و خیلی ویژگیها می بایستی در آدمی باشد که بتواند این حرفها را بیان کند. کاری که آقای مطهری می کند از نظر من شبیه کاری است که دوست دیرینه پدرش یعنی مرحوم مهندس بازرگان در سال 60 کرد و بارها از تریبون مجلس در لزوم ایجاد تریبون برای همه و اظهار نگرانی از رواج خشونت که متاسفانه عواقب آن به چشم همه رفت سخن گفت.
در آن فضا آن سخنرانی ها به جز از مهندس بازرگان از کسی دیگری برنمیامد.
الان هم که آقای مطهری که با شهامت این حرفها را میزند دلیل اصلیش سالم بودن ایشان و نداشتن هیچگونه نقطه ضعف است. (161473)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۴۶
مصاحبه کننده= حسین شریعتمداری ، (161474)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۲۷
احتمالا در مورد سؤالها با حمید رسایی هم مشورت شده (161517)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۵۶
یه نماینده میشه مطهری یه نماینده میشه رسایی!!!! یعنی قشنگ حال فارسو گرفته. (161480)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۴۴
رسایی دور بعد باید بره...... (161936)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۰۳
افرین چند سال بود دوست داشتم فقط یک نفر واقعیت را بگه یعنی میشه تمام واقعیت رو بشه ای خدا ........... (161491)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۳۷
پسر کو ندارد نشان از پدر تو بیگانه خوانش نخوانش پسر
Like father, like son A chip of the old block

در وجود این مرد زره ای چاپلوسی ندیدم .رحمت خدا برآن روان پاک پدرت (161533)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۵۱
خیلی جالب است که کسانیکه به آقای موسوی رای داده اند خودشان را 70 درصد می دانند! دنیا به اطرافیان شما محدود نمی شود. مایی که به آقای موسوی رای ندادیم به هیج وجه شما را اکثریت نمی دانیم... واقعا شرم آوره... کاندیدای شما رای نمی آورد سطل زباله آتش می زنید... رای می آورد وسط خیابان می رقصید... شاید این مربوط به نوع شخصیت و ویژگی های روان شناختی (به اصطلاح اصلاح طلبان) باشد که کلا دوست دارند اظهار وجود کنند...
حیف از آن پدر به خاطر این پسر...
(خواهشا اصول دموکراسی و آزادی بیان را رعایت کنید و نظرم را منتشر کنید!) (161552)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۶
با یدونه رای ندادن تو به مهندس موسوی اتفاق خاصی نمی افتاد.
در ضمن وقتی با کسی دعوات میشه میشینی تا طرف بزنه تو سرت.. (161645)
ابوسعيدگناوه اي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۱۴
آغا حرف شما قبول لطفا از دوستانت تغاضا كن بيان بخاطر اينكه اكثريت بودن شما مشخص بشه يه رفراندوم تو كشور برگزار كنند تا ببينند دنيا كه حق با چه كسي است؟ رفراندوم أزاد و زير نظر مجامع بين المللي كابوس شماست كه با وجود انكه همه قدرت را در دسترس داريد بازم ترس داريد از برملا شدن هويت خويش كه خيلي كمتراز چهار ميليون هم هستيد (161725)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۱:۰۸
كي از أصول حرف ميزنه أونم از أزادي بيان و دموكراسي!!!
دنيا ب أطراف شما هم محدود نميشه عزيزم
ما هر وقت كانديدامون رأي أورد در حدي بوديم كه بريزيم خيابون برقصيم أونم كل شهراي بزرگ و كوچك،أون دفعه هم كه تقلب شد بازم در حدي بوديم كه جلو متقلباش وايسيم با اعتراض اروم،شما كه خيلي زياديد بعد ٨٨ خوشحاليتون رو تو كدوم شهر جشن گرفتيد؟!!!كه ما نديديم
ضمنا اوني كه ماشين رو خورد كرد شهر رو اتش زد كس ديگه اي بود برو يه سر يوتيوب رو ببين
بابا زيادا شما كجاييد كعلوم نيستيد ،سانديس بابا گاز گير (161815)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۰۲
ما 70 درصد باشیم یا 7 درصد فرقی نمی کند مهم اینه که توی سال 88 به درستی نشخیص داده بودیم که مملکت با وجود احمدی نژاد به ورشکستگی همه جاتبه میرسه.شما ظاهراً هنوز پنبه ها رو از توی گوشتون درنیاورده و عینک خود حق پنداریتون رو هم از روی چشماتون برنداشتید. (161880)
حامی علی مطهری عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۵۹
دم شما گرم علی آقای مطهری.. (161560)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۶:۰۰
موسوي: مَرد (161562)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۱۱
قربون ادم چیز فهم (161610)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۱۲
واقعا انسان ازاد منشي هستيد (161611)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۳۶
درود بر یگانه مرد شجاع مجلس (161632)
م ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۸
همه کسانی که در انتخابات سال 92 شرکت کرده اند همه فتنه گرند چون سال 88 به موسوی رای داده اند (161648)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۰۹
خاتمی : مرد تمام نشدنی
مطهری : انسان آزاده (161666)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۲۸
ایکاش موسوی هرچه سریعترآزادگردد.انشاالله (161680)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۵۲
اینه

منم وقتی شنیدم و دیدم کاملا با این دیدگاه موافق بودم

همچنین در مورد رابطه با امریکا-نه مثل شراب حرام است و نه مثل نماز واجب (161691)
مهندس 920
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۵۳
اینجوری خوبه !!!
دقیقا برعکس بزرگواری و حداد و... هست ایول (161692)
سید صلاح الدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۰۱
احسنت بر شما اقای مطهری نشون دادید اینجا هم میشود دنبال حقوق بشر و ازادی بیان گشت (161706)
مهدی
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۳۰
ماشاءالله (161734)
ثب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۱
عاشق همین یه تیکه مصاحبهاشم به مولا
شما فضای آزاد ایجاد کنید ما هم از تریبون شما استفاده می‌کنیم، مثل همین مصاحبه. کیهان بیاید با من مصاحبه کند من حرفی ندارم. ولی کیهان می‌گوید آنچه که من می‌گویم بگو. (161747)
ع ل ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۰:۱۱
کاشکی اگر ما هم بچه ای داشتیم و می مردیم مردم بگن خدا پدرش رو رحمت کنه!!!
خدا پدرش رو رحمت کنه (161772)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۱:۱۴
فقط یک دادگاه ،مصاحبه ،......کاملا" علنی و زنده که هر دو طرف انتخابات حرفهاشون را برای مردم بزنند باعث اعتماد مردم میشود. (161825)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۱:۲۲
وقتي مصاحبه رو ميخوندم وقتي رسيدم به راهپيمايي 25 خرداد ناخود آگاه اشك از چشام سرازيرشد (161835)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۲:۳۰
شیر مادرت حلالت دکتر که با صداقتی احسنت برشما (161918)
پوريا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۳:۲۷
الگویی که آنها از انقلاب نارنجی درآوردند اکثرش را در فتنه 88 پیاده شده دیدیم. بنابراین اینکه می‌گویند چرا قبل از انتخابات آنها را دستگیر کرده‌‌اند طبیعی است که دستگاه‌های امنیتی کشور نمی‌تواند بنشیند و فقط نگاه کند.

حالا به اين داستان كه زمان امام علي اتفاق افتاد دقت كنيد:
طلحه و زبير خدمت امام علي رسيدند و اجازه خروج از شهر رو خواستن به بهانه ي حج ولي هدف اونا تدارك جنگ جمل بود. جالب اينجا بود كه امام علي ميدونست دارن ميرن آماده شن واسه جنگ. ولي به اونا اجازه داد كه برن.
از حضرت امير سوال شد شما كه ميدونستين واسه جنگ حاضر ميشن چرا اونارو دستگير نكردين؟
جواب دادند: قصاص قبل از جنايت؟؟؟؟؟؟(اوج دموكراسي يعني اين)

حالا خودتون مقايسه كنيد... (162003)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۳:۳۲
دوستان عزیز مگه خبرندارین ماست سیاهه و خورشید هم از سمت غرب طلوع میکنه خبرنگار فارس همینومیخواست که آقای مطهری نگفت برادر قرن21 نزدیک22داریم میشیم فرافکنی بسه (162012)
معین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۰۰:۲۵
نماینده های مجلس باید از ایشون یاد بگیرن.نماینده هایی که بدون اینکه محاکمه ای صورت بگیره شعار اعدام باید گردند سر میدادن (162072)
ali
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۰۰:۴۴
یه کم به خودم امید وار شدم! بالاخره کی پیدا شد که حرف حق رو بگه!! (162085)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۰۱:۱۰
کامنت ها را به فارس نیوز بدهید هرچند که متاسفانه ایشان چاپ نمی کند ولی متوجه خواهند شد مردمان دیگری در کشور هستند که مثل فارس نیوز فکر نمی کنند. (162099)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۰۲:۳۰
ازاینکه میبینم انتخاب اقای روحانی باعث شده لااقل اظهار نظر بااحتیاطبشه خوشحالم امیدوارم رییس جمهمور بعدی شعوربالاتری داشته باشه نه اینکه موجودناشناخته دیگه ای کشف بشه تا لااقل سطح شجاعتها بره بالاتروشاهد مردمسالاری باشیم ومردم استفاده ابزاری نشوند (162123)