به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۰۱
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۵۲۲۱۶

پشت پرده صدا و سیما برای تخریب دولت

گروه سياسي: انتقاد شدید رییس‌جمهور از عملكرد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در قبال عملكرد دولت، باز نگاه ها را متوجه رویكرد رسانه ملی كرده است.
قادر باستانی، نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی، در گفت‌وگو با ایلنا، انتقاد رییس‌جمهور را درست و مطابق واقعیت دانست و گفت: باتوجه به حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دولت، به نظر می‌رسد، صداوسیما برای تخریب دولت از اتاق فكر و اتاق‌های عملیاتی محافل خاص و گروه‌های خودسر كه در پی تضعیف دولت هستند، خط می‌گیرد.

وی افزود: مردم به این دولت رای داده‌اند و انتظار طبیعی این است كه رسانه ملی، سیاست‌های خود را با خواسته ملت تنظیم كند، اما رویكرد خبری و تبلیغاتی رسانه ملی، دقیقاً در تقابل با برنامه‌های دولت و تلاش در جهت تخریب و تضعیف دولت تنظیم شده و در موضوع استیضاح وزیر فرهنگ و آموزش عالی، این نقش كاملاً مشخص و برجسته دیده می‌شد.

باستانی خاطرنشان كرد: صداو سیما ابایی ندارد كه مشخص شود، بی‌طرف نیست و سیاست خود را برای تضعیف دولت تنظیم كرده است. آقای ضرغامی هم به خاطر اینكه آخرین ماه‌های حضور خود را در سازمان سپری می‌كند، نه توان و نه انگیزه كافی برای مقابله با این جریان خزنده دارد. شورای نظارت بر صدا و سیما هم علیرغم اختیارات قانونی، متاسفانه عملاً در تعیین رویكرد سازمان، محلی از اعراب ندارد.

این كارشناس رسانه، با برشمردن نمونه‌های مختلف از سیاست تخریبی صدا و سیما در قبال دولت در یك سال گذشته، تصریح كرد: اینكه رییس‌جمهور در فضای عمومی، از عملكرد رسانه‌ملی گلایه می‌كند، نشان‌دهنده این است كه تذكرات و اقدامات مختلف، نتیجه‌ای نداشته و رسانه‌ملی به پشتگرمی محافل خاص، عزم خود را برای تضعیف دولت و ایجاد فضای خاص رسانه‌ای علیه دولت، جزم كرده است.

وی عملكرد بخش تبلیغاتی و رسانه‌ای دولت را ضعیف ارزیابی كرد و گفت: دولت امكانات چندانی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی ندارد و از همین امكانات موجود هم به درستی استفاده نمی‌كند. دولت‌های مدرن در دنیای امروز به مقوله تبلیغات اهمیت بسیاری می‌دهند. از بهترین متخصصان رسانه و تبلیغات برای برنامه‌ریزی و تهیه كمپین تبلیغاتی بهره می‌برند و در مرحله اجرا، از جدیدترین شیوه‌های اثرگذار استفاده می‌برند. در یك سال گذشته، كارها اغلب به شكل فردی و سازمان نیافته و سنتی، به صورت منفعلانه دنبال شده و با ادامه همین شرایط، ضربه‌پذیری دولت بیشتر خواهد شد.

باستانی؛ تغییرات قریب‌الوقوع در مدیریت سازمان صدا و سیما را فرصتی برای دولت ارزیابی كرد و گفت: دولت باید تمام تلاش خود را معطوف كند كه رییس جدید صدا و سیما، توان كنترل گروه‌های تندرو را كه تا مغز استخوان سازمان نفوذ كرده‌اند، داشته باشد. همچنین از توانمندی شورای عالی امنیت ملی و سایر امكانات برای بازگرداندن رسانه ملی بر مدار قانون استفاده كند.

وی اضافه كرد: دولت می‌تواند قوانین معطل‌مانده، مانند بند «ب» ماده 10 قانون برنامه پنجم درخصوص حمایت از تاسیس شبكه‌های ماهواره‌ای همسو با جمهوری اسلامی را به مرحله اجرا درآورد. این شبكه‌ها می‌توانند با شبكه‌های فارسی زبان خارج از كشور كه با استفاده از ضعف عملكرد صدا و سیما، بخش بزرگی از مخاطبان را جذب كرده‌اند، رقابت كنند.

این مدرس ارتباطات گفت: در حال حاضر جز چند روزنامه با تیراژ محدود و چند سایت اینترنتی، كانال فراگیر ارتباطی در دست دولت نیست. پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، زمینه‌ای را فراهم كرده كه بشود كانال‌های جدید ارتباط با مخاطب پیدا كرد. دولت می‌تواند با طراحی محتواهای مطلوب، كانال‌های ارتباطی موازی در فضای وب ایجاد كند. همچنین از روش‌های متنوع ارتباطی مثل شبكه فراگیر پخش فیلم خانگی، برای رساندن پیام خود به مردم بهره ببرد. مهم این است كه مطمئن شود، پیام او به مخاطب رسیده است.

باستانی، پیگیری و حمایت دولت از تاسیس شبكه‌های تلویزیونی خصوصی را اقدامی مفید و راهبردی خواند و اظهار داشت: عملكرد ضعیف صدا و سیما باعث ریزش شدید مخاطب شده است. ضمن اینكه در كشور پتانسیل بسیار خوبی برای تاسیس شبكه‌های رادیو و تلویزیونی خصوصی وجود دارد. مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه كار كرده و قانون مربوطه مراحل مختلفی را طی كرده است. اگر دولت بتواند زمینه تاسیس این شبكه‌ها را فراهم كند، بزرگترین خدمت را به امنیت ملی كشور نموده است.

وی در پایان گفت: سازمان صداو سیما، یك‌شبه چنین شرایطی پیدا نكرده است. مسامحه و ضعف مدیریت باعث شده این سازمان از اصل وجودی خود كه همانا ایجاد آرامش و ثبات در كشور است، فاصله بگیرد و به یك رسانه محفلی تبدیل شود. ممكن است بعضی مخالفین دولت از رویكرد سازمان صداو سیما خوشنود باشند، اما باید بدانند خودشان روزی دچار همین بلیه خواهند شد.