به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۵۹۱۰۶
تندروها رونق در حوزه فرهنگ را بر نمی‌تابند

استیضاح وزیرارشاد،فرار به جلوی تندروهاست

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حمله و هجمه ها به وزارت فرهنگ هدف گیری از جنس فرار به جلو دارد به این معنا که جریان تندرو اصولگرا به دلیل آنکه ناکامی هایی در حوزه فرهنگ و هنر داشت رونق در این حوزه را در حدود یکسال گذشته را نمی تواند تاب بیاورد.
استیضاح وزیرارشاد،فرار به جلوی تندروهاست
احمد پورنجاتی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم، با اشاره به احتمال طرح استیضاح وزیر ارشاد در مجلس و نگرانی اصولگرایان نسبت به عملکرد وزیر ارشاد دولت یازدهم گفت: با توجه به نوع سوالات و تذکراتی که به گونه ای غیر متعارف در این مدت یکسال و چندماه از وزرای دولت یازدهم توسط نمایندگان مجلس مطرح شده است باید از این نوع برخوردها به عنوان یک رویکرد بخشی از اقلیت اصولگرایان یاد کرد. وی با غیر طبیعی ندانستن این نوع برخورد تندروها با دولت به خصوص در حوزه های وزارت علوم و ارشاد گفت: به هر حال برای جریانی که در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد سال 92 دچار ناکامی و شکست شده است نقاط قوت دولت از نظر آنها نقطه ضعف تلقی می شود.

پورنجاتی افزود: بنابراین به نوع مواجهه اصولگرایان تندرو در مجلس با وزرای دولت باید به عنوان یک رویکرد نگاه کرد و طبیعتا این مواجهه مضمون سیاسی دارد و در برخورد با همه وزرای دولت هم یک وجه مشترک وجود دارد و آن اینکه نقاط قوت دولت را نقطه ضعف قلمداد می کنند. عضو جبهه مشارکت، با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر پاشنه آشیل - به طور عام جریان اصولگرایی و به طور خاص فراکسیون تندرو و افراطی داخل مجلس نهم است گفت: چون در دوران مدیریت دولت برخواسته از اصولگرایان و حاکمیت یک دست این جریان در 8 ساله دولت گذشته، جاذبه و هنرمندی در این حوزه برای جلب نظر افکار عمومی و پیشبرد هنر خلاقانه حتی در راستای ارزشهای انقلاب اسلامی دیده نشده است و اکثریت قاطع فرهنگ و هنر و رسانه آن دوران را به عنوان یک دوران بسته می دانند که در پژمردگی و بی انگیزی و پریشان حالی به سر می برد، این جریان اکنون نمی تواند یک دوران نسبتا آرام و پر رونق و بانشاط در این حوزه را تاب بیاورد.

وی افزود: به همین دلیل حمله و هجمه اصولگریان به عملکرد نسبتا قابل قبول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر شبیه نوعی ابراز شکست است و آنها انگار تاب دیدن این فضای نسبتا امیدوار کننده در حوزه فرهنگ و هنر در دولت یازدهم را ندارد. پورنجاتی با بیان اینکه با توجه به شناختی که از علی جنتی وزیر ارشاد دارم ایشان به لحاظ سیاسی و عقیدتی به جریان اصولگرا وابستگی دارد گفت: آقای جنتی از گذشته به عنوان یک چهره اصولگرا البته با رویکرد منطقی و معتدل در این اردوگاه شناخته می شد و هیچ وابستگی به جریان اصلاح طلب نداشته است. این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: ایشان علاوه بر اینکه کاملا با ملاحظات حاکمیت جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ آشنایی دارد بر مبانی دینی و اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل تحصیلات حوزوی تسلط دارند که همین امر در حوزه انتخاب های او نمود پیدا کرده است نمونه اش انتخاب معاونان فرهنگی و سینمایی است.

پورنجانی تصریح کرد: آقای صالحی معاون فرهنگی و آقای ایوبی معاون سینمایی وزارت ارشاد هم همچون خود آقای جنتی در دسته بندی های فکر و سیاسی اصولگرا محسوب می شوند و عملکرد این دو نیز به خوبی این موضوع را نشان می دهد. بر این اساس در این رابطه اگر کسی طلب کار باشد باید اصلاح طلبان باشند نه اصولگرایان. چرا که تاکنون وزارت ارشاد در همه حوزه ها با مشی اصولگرایانه البته معتدل و منطقی اداره شده است. رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم ادامه داد: بنابراین اگر دغدغه ای هم نسبت به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد ضروری است دقیق تر و واقعی تر مسائل را در این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد چرا که تنها نقطه ضعف در حوزه فرهنگ مربوط به وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و عملکرد این وزارتخانه و وزیر در چارچوب اختیارات قانونی نیست.

وی افزود: فارغ از بهانه جویی های سیاسی با تمسک به برخی از مواردی که در مقیاس طرح استیضاح در مجلس نیستند از جمله اینکه عده ای در مجلس چند فیلم را نمی پسندند محدود کردن دایره تنگ فرهنگ و مسائل فرهنگی است و به نوعی با واقعیت های امروز و مسائل ما در حوزه فرهنگ و هنر همخوانی ندارد. قائم مقام پیشین رییس سازمان صدا و سیما، با بیان اینکه آقایانی که دغدغه فرهنگ و هنر را دارند چرا سراغ سایر دستگاه نمی‌روند، گفت: بروند بررسی کنند این حجم از هزینه های بی حساب و کتاب در سایر دستگاه های متولی ترویج فرهنگ از جمله رسانه ملی که هدر می رود، بدون آنکه راندمان و خاصیتی داشته باشد -اصلا کاری هم به سایر دستگاه های دیگر که اتفاقا از همین مجلس هم ردیف بودجه می گیرند و به نوعی متولی ترویج فرهنگ محسوب می شوند هم ندارم- آنهایی که دغدغه فرهنگ را دارند همین یک قلم صدا و سیما را بررسی کنند، کفایت می کند.

پورنجاتی افزود: سهم و تاثیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ در قیاس سایر مجموعه ها، نهادها و دستگاه ها و امکاناتی که در کشور به اصطلاح صرف فعالیت های فرهنگی می شود یک، دویستم هم نیست. وی در خاتمه گفت: بنابراین من فکر می کنم واقعیت در مورد حمله و هجمه ها به وزارت فرهنگ هدف گیری از جنس فرار به جلو دارد، به این معنا که جریان تندرو اصولگرا به دلیل ناکامی هایی که در حوزه فرهنگ و هنر داشت رونق در این حوزه را نمی تواند، تاب بیاورد و تلاش دارد به طور مستقیم و غیرمستقیم این پیام را به اهالی فرهنگ و هنر ارسال کند که به این فضا دل نبندید چرا که قرار نیست فضای رو به جلویی در حوزه فرهنگ تداوم داشته باشد.
مرجع : فرارو

صایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۱۷:۲۶
نباید وزیر ارشاد کوتاه بیاید (258497)
ناصر هشترودی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۰:۲۴
مهم نیست ،این اقایان افراطی به ته خط رسیده اند بزارید هرکاری خواستند بکنند .سال اینده به امید خدا حسابمان را با اینا پاک خواهیم کرد .کسه را که سیل میبرد دست به هر چیزی میاندازد .افراطی ها هم به چنین وضعی دوچار شده اند . (258514)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۲:۲۹
البته ریس جمهور محترم نباید مثل مساله اسیضاح وزیر علوم کوتاه بیاید. (258524)
شبخیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۱۸:۵۴
مگه حاج آقا روحانی نفرمودند باهم دوست باشیم
این القباب چیه به هم میدید؟
کندرو و تندرو چیه؟
خوب قشنگ حرفامون را بزنیم بهتر نیست از ادبیاتی که غربی ها تو دهنمون انداختن؟ (258502)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۱۹:۱۷
جریات تمامیت خواه و تنگ نظر هنوز نمیتواند پیام ملت را در انتخابات بپذیرد , این موضوع عدم بلوغ سیاسی انان را نشان میدهد, انچنان با دستپاچگی کودکانه به دستاوردهای ارزشمند دولت در عرصه های مختلف میتازد که گویی با دشمنان خارجی نظام عقد اخوت بسته است. (258506)
پردیس
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۱۹:۲۲
وکیل محمد رضا رحیمی گفت در انتابات مجلس هشتم به 170 الی 180 نماینده پول داده .نادری وکیل وکیل رحیمی گفت رحیمی مبالغ زیادی به دو سوم نماینده های مجلس پول داده و این ربطی به اختلاس بیمه ندارد این خبر از ایلنا است شما چه خبر دارید. (258507)
پردیس
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۱۹:۳۱
ما در حال گذار از پیچ تاریخی هسته ای قرار داریم و هیچ کس دوست ندارد خدشه ای به آن وارد شود.آقای روحانی یکجا باید جلوی زیاده خواهی مجلس را بگیرد.بهترین کار در این برهه حساس مجلس را تهدید به استعفاء کند آنوقت همه چیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت (منطقه و موضوع هسته ای) یا مجلس با آن عده قلیل سرجایش مینشیند و یا روحانی همه چیز را بهم میزند. که البته بعید میدانم روحانی حتی فکر استعفاء به سرش بزند. (258508)
یاس
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۱۹:۴۳
بگو در حال توطئه هستند. (258510)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۰:۱۹
استیضاح حق مجلسه چرا می ترسید (258512)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۶ ۰۷:۴۲
افراطی جان نمی ترسیم ولی می پرسیم چرا با اونایی که رفیق اختلاسگران بودند برخورد نمی کرد؟ چرا در مقابل اونهمه قانون گریزی ساکت بود؟؟ چرا برخی هاشون با گرفتن بورس خارج ، چشم روی هم گذاشتند و تعهدشان به مردم رو فراموش کردند؟؟ این چه وجدانیست که با کارت هدیه خاموش میشه؟ (258536)
اعتدالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۰:۲۵
از دولت بپرسید چرا در مدیریتِ کشور از نیروهای احمدی نژاد استفاده میکند؟ احمدی نژاد وحامیانش کم به سرِ مملکت آوردند؟ چرا درس نمی گیریم حامیانِ دولتِ آقای روحانی چقدر باید زجر بکشند؟ چرا در انتخاب فرمانداران واستانداران دقت نمی شود؟فرمانداری که این روزها برای الیگودرز برگزیدند از عوامل احمدی نژاد است! عواملی در استانداری لرستان هستند که در اینگونه انتصابها نقش دارند، چرا پیگیری نمی کنید؟؟؟؟؟ (258515)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۱:۱۷
اختیار مجلس الان دست افراطی هاست. افراطی ها هم الان تو قضیه وزیر علوم با سیاست دولت تدبیر زمین گیر شده اند . آچمز آچمز هستند. الان اگه به دکتر نیلی رای بدهند که برعکس نظرشون عمل کرده اند اگه رای ندهند دکتر نجفی عزیز سرپرست می ماند!! موندن چکار کنند؟؟ (258516)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۱:۲۷
جنتی که نمی گذارد شما در انتخابات شکست بخورید چرا فرزندش را استیضاح می کنید واقعا نمک نشناسیت (258519)
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۱:۵۷
اقایان نماینده مگه شمامیدونیدفرهنگ چیه توهشت ساله گذشته ببینیدچه بلایی سرقرهنگ مردم اوردید اصلادستاوردشمادرزمینع فرهنگ چه بوده حق راناحق کردید اموزش عالی رالگدمال کردیداموزش وپرورش رانابودکردیدصداوسیماشده محل بیفرهنگی وبی تمدنی انقدربدفرهنگی رورواج دادین که امروزمردم به صورت هم دیگه اسیدمی پاشنداین همان اعمالداعش هستش چه فرق می کند (258522)
آرش از روستا
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۲:۱۷
آقای جنتی مث یه مرد جلوشون وایسا...حتی اگه با افتخار و به دست این مجلس استیضاح بشی... هر وزیری که از این مجلس استیضاح بشه، افتخاری است برای مردم... جلوشون وایسا. (258523)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۲۳:۱۳
اين تندروها هدفي جز تخريب دولت يازدهم ندارن و آقاي روحاني بايد اين بار با قدرت و شدت تمام از وزير خودش دفاع كنه و اجازه نده قضيه وزير علوم تكرار بشه... (258526)