به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۹ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۱۰۰۰۱۹

آمریکا: سد موصل ممکن است بشکند

گروه بين‌الملل: یک مقام ارشد نظامی آمریکا در عراق هشدار داده است سد موصل در شمال کشور ممکن است فرو بریزد.
آمریکا: سد موصل ممکن است بشکند
به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال شین مک فارلند گفت: ائتلاف به رهبری آمریکا احتمال فروریختن سد را هنوز قطعی نمی داند اما همراه با دولت عراق برنامه ای را برای مقابله با چنین اتفاقی که می تواند فاجعه بار یاشد، تهیه کرده است. این سد که در دهه ۱۹۸۰ در روی رود دجله ساخته شد، عمدتا خاکی است و روی شالوده های معدنی نرم که در آب به سادگی حل می شود، قرار دارد. سازمان مهندسی آمریکا در گزارشی در ۲۰۰۶، آنرا "خطرناکترین سد در جهان" نامید.

سد موصل بزرگترین در عراق و چهارمین در خاورمیانه است. زمانی برق و آب مورد نیاز بیشترین مناطق عراقی را تامین می کرد، اما حالا فقط با ظرفیت محدود کار می کند. از تابستان ۲۰۱۴ که گروه دولت اسلامی نواحی تصرفی خود در عراق را گسترش داد، تیم های تعمیر و نگهداری در زمان هایی برای رسیدن به محل مشکل داشته اند. گروه داعش، سد را در ژوئیه آن سال تصرف کرد، اما نیروهای عراقی و کرد، با حمایت هوایی ائتلاف، آنرا ظرف چند هفته پس گرفتند.

ژنرال مک فارلند گفت ائتلاف و نیروهای عراقی برای انتقال مردم به مکان های امن در صورت فروریختن سد طرح هایی تهیه کرده اند اما هشدار داد "اگر چنین اتفاقی بیافتد بسیار سریع و بسیار بد خواهد بود." مدیر کل اداره سد موصل به آسوشیتدپرس گفت از چنین برنامه ای اطلاعی ندارد، "آمریکائی ها چیزی نگفته اند و جای نگرانی نیست. مشکلی جدی در سد وجود ندارد." مک فارلند گفت: "اگر این سد در آمریکا قرار داشت، ما دریاچه پشت آنرا خالی می‌کردیم."