به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۹ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۰۰۰۴۶
جنتي: خودسرها پر نفوذ و پرقدرت‌اند

معتمد‌آریا هنرمندی برجسته و خوش‌نام است

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که "فاطمه معتمد‌آریا" هنرمندی برجسته و خوش‌نامی است، گفت: قطعا اقداماتی که توسط عناصر خودسر در کاشان نسبت به ایشان انجام شده را تایید نمی‌کنیم.
معتمد‌آریا هنرمندی برجسته و خوش‌نام است

علی جنتی مبنی بر این‌که با توجه به اتفاقات پیش آمده و اعتراض‌های صورت گرفته پس از حضور معتمدآریا در کاشان، سیاست و واکنش دولت نسبت به این موضوع چیست؟ بیان کرد: در این باره سیاست دولت مشخص است و از هنرمندان حمایت می‌کند، به ویژه خانم فاطمه معتمدآریا که یک هنرمند کاملا شناخته شده، خوش‌نام و برجسته در کشور است و قطعا آنچه پیش آمده را تایید نمی‌کنیم اما به هرحال همه چیز دست دولت نیست.

 عوامل دخالت‌کننده پر نفوذ و پرقدرت‌اند

 وی گفت: مجموعه امکانات و اختیاراتی که دولت دارد، محدود است و خودش ضوابط اجرایی ندارد تا مستقیما با این افراد برخورد کند. ما مسائلی از برخورد با هنرمندان و کنسرت‌هایی که برگزار می‌کنیم را شاهد هستیم تا برخورد با مراکز دیپلماتیک و آتش‌زدن سفارت عربستان که همه آن‌ها را محکوم کردند، اما با این حال عناصر خودسری بودند که اکنون هم بازداشت هستند. جنتی که شامگاه 8 بهمن‌ماه پس از بازدید از سالن بازگشایی شده «قشقایی» و تماشای نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» در تئاتر شهر سخن می‌گفت خاطر نشان کرد: به هرحال سیاست دولت کاملا روشن است و همان حرکتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی امور فرهیختگان و هنرمندان انجام می‌دهیم، را دنبال می‌کنیم ضمن این‌که سعی می‌کنیم کمک‌هایی نیز داشته باشیم اما بعضی جاها دیگر در اختیار ما نیست و عواملی که دخالت می‌کنند پرنفوذ و پرقدرت هستند که با استفاده از پشتوانه‌های خود کار می‌کنند. وی افزود: ما حتی در برخی شهرها امکان برگزاری یک کنسرت را هم نداریم هرچند سعی می‌کنیم آن را برگزار کنیم ، اما به هرحال مشکلات زیاد است.

  

پیگیری نامه روسای سه صنف به وزیر فرهنگ

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا درباره‌ی نامه‌ای که روسای سه صنف سینما، تئاتر و موسیقی درباره وضعیت صندوق اعتباری هنر خطاب به وی نوشته‌اند، گفت: من تا شش عصر امروز (پنج‌شنبه هشتم بهمن‌ماه) که در دفترم بودم چنین نامه‌ای ندیدم، شاید نوشته‌ام ولی هنوز به دست من نرسیده است.جنتی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی تاثیر افزایش بودجه هنر سال آینده بر تئاتر پاسخ داد: تئاتر یکی از مطلوب‌ترین هنرهای ماست که در بین هنرهای موسیقی، تجسمی و سینما، کمتر مورد توجه است، در حالی که خودش پایه و اساس برخی هنرها به ویژه سینماست و برجسته‌ترین هنرمندان سینمای ما از تئاتر آمده‌اند.

  وی اضافه کرد: از روز اولی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمدم تاکیدم به آقای مرادخانی (معاون هنری) این بود که توجه بیشتری به تئاتر شود و امسال را هم به همین نام مطرح کردیم تا قدری توجه شود.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در تئاتر کارهای مختلفی می‌توان انجام داد، گفت: یکی از این کارها فضاهایی است که باید برای تئاتر ایجاد شود و البته اقداماتی انجام شده که در تهران با همکاری شهرداری تهران دو فضا در حال آماده شدن است تا از این وضعیت تنگ و تاریکی که داریم بیرون بیاییم.

 
جنتی با اشاره به این‌که در شهرستان‌ها نیز این کار به نوعی صورت می‌گیرد و اگر دست دولت به لحاظ مادی باز شود می‌توان در سال آینده این فضاها را گسترش داد، ادامه داد: کار دیگری که انجام می‌شود حمایت از پیشکسوتان و هنرمندان این عرصه است. اگر پیشکسوتان حمایت شوند به آموزش جوانان کمک می‌شود و این راه ادامه پیدا می‌کند، چون در این زمینه استعدادهای خوبی داریم که فقط امکانات برایشان کم است. انجمن‌های نمایشی شهرستان‌ها نیز امکانات کمی دارند که باید آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

 

دوران شکوفایی آقای احمدنژاد!

 وی اظهار کرد: یک نکته‌ی مهم این است که ما نباید خیلی تکیه خود را روی اعتبارات دولتی بگذاریم چون به هرحال شرایط متفاوت است. یک روز می‌شود که در دوران شکوفایی هستیم، مثل دوران هشت ساله آقای احمدی‌نژاد که حدود 700 میلیارد دلار پول وارد این کشور شد و ما نفهمیدیم کجا رفت! یک وقتی هم هست که به خشکسالی این دوره می‌رسیم به‌طوری که یک مرتبه نفت 147 دلاری به 24 دلار می‌رسد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت بسیار تلاش می‌کند تا اولویت‌های خود را از جمله حقوق کارمندان، یارانه‌ای که باید به همه بدهد و فعالیت‌های عمرانی انجام دهد. جنتی گفت: با فضای جدیدی که ایجاد شده و برجام به فرجام رسیده است اثرات آن قابل مشاهده شده مانند استقبالی که از رییس جمهور در ایتالیا به عمل آمد. آن هم در شرایطی که اروپایی‌ها حاضر نبودند به وزیر ما در حد یک مدیر کل ملاقات بدهند.وی همچنین اضافه کرد: پیش از آن هم در چند ماه گذشته هیات‌های 100 تا 300 نفره به ایران آمدند تا فعالیت‌هایی را داشته باشند البته دولت همواره تاکید کرده که آنها اینجا را فقط به عنوان بازار فروش محصولات خود نبینند، بلکه باید بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و کارهای اساسی در حوزه صنعت و ساخت زیربناهای کشور جزو اولویت‌های دولت است که تمام اینها باعث اشتغالزایی و شکوفایی اقتصاد می‌شود.

  

قرار‌گیری شرکت توسعه هنر در بورس

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه فرهنگ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دنبال این هستیم تا از امکانات غیردولتی استفاده کنیم مثل همین کاری است که دنبال می‌کنیم و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه هنر را پایه‌گذاری کردیم و تقریبا همه بانک‌های خصوصی را به میدان کشانده‌ایم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. البته خود وزارت ارشاد نیز سرمایه‌گذاری کرده و در آینده این شرکت را در بورس قرار می‌دهیم تا 10 درصد آن را عامه مردم بتوانند خریداری کنند و از این طریق بخش خصوصی را وارد حوزه هنر کنیم.

 
جنتی ادامه داد: کارهای دیگری در زمینه‌ی استعداد خلاق صورت گرفته و تلاش می‌کنیم روی مجموعه کارهایی است که زایده فکر انسان است می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند، تکیه کنیم. همان‌طور که در هنرهای تجسمی می‌بینید کارهای فاخری تولید شدند و توانستند ارزشی ایجاد کنند و با ارقام بالا به فروش برسانند مثل تابلوی مرحوم سهراب سپهری که در اینجا دو میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش رسید در حالی که سه سال قبل 700 میلیون تومان بود. این نشان می‌دهد اگر در این حوزه کار فاخری عرضه شود، ارزش افزوده دارد.وی تاکید کرد: در تئاتر هم وضعیت همین‌طور است و باید با وجود این همه استعداد پای ما به خارج هم باز شود. مثل سینما که تاکنون فقط در جشنواره‌ها بودیم، اما الان باید در سالن‌های سینمای اروپا و شرق آسیا هم حضور پیدا کنیم.

 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی اتفاقی که برای سالار عقیلی رخ داد که منجر به حذف او از جشنواره موسیقی فجر به دلیل حضور در یکی از شبکه‌های خارجی شده بود، با اشاره به این‌که او مشکلی ندارد، گفت: ایشان آدم سیاسی نبوده که تمام شبکه‌های خارجی را بشناسد و بداند که چه رویکردی دارد او فقط برای اجرای برنامه‌ای در لندن بوده که گفته می‌شود اگر در یک برنامه تلویزیونی حضور داشته باشد مردم متوجه می‌شوند که قرار است برنامه اجرا کند و در آنجا فقط چند کلامی درباره‌ی فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است.
وی درباره‌ این که چطور می‌شود یک هنرمند یک شبکه خارجی فارسی‌زبان را که در رسانه‌ها مطالبی منتشر شده است، نشناسد، افزود: این خیلی هم بعید نیست، چون آدم‌هایی که سیاسی نیستند تمام همت خود را در همان زمینه‌ کاری خود متمرکز می‌کنند و شاید اگر می‌گفتند بی‌بی سی بیشتر متوجه می‌شدند.

مرجع : ایسنا