به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۹ ساعت ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۱۰۰۰۹۸
مواضع دبیرکل حزب الله درباره انتخاب رئیس‌جمهور

نصرالله: ایران در لبنان دخالتی ندارد

گروه بين‌الملل: دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی امشب (جمعه) خود به پرونده انتخاب رئیس‌جمهور لبنان پرداخت.
نصرالله: ایران در لبنان دخالتی ندارد
سيدحسن نصرالله در ابتدای سخنان خود گفت: تنها هدف این سخنرانی صحبت درباره پرونده انتخاب ریاست‌جمهوری است اما اجازه دهید تا یادی کنیم از انفجار امروز در مسجد امام رضا در عربستان، از خداوند می‌خواهیم تا شهدا رحمت و مجروجان را شفای عاجل عنایت کند.  همچنین مسأله دوم اینکه امروز در غزه هفت تن از شهدایی که در حفر تونل به شهادت رسیدند، تشییع شدند. این شهادت را به این شهدا و خانواده آن‌ها تبریک می‌گویم. همچنین تمام شهدای غزه و الاقصی که در جهت آزادسازی فلسطین جان خود را فدا کرده‌اند.

حسن نصرالله همچنین با تقدیر از تمام سربازان و کسانی که از مرزهای لبنان صیانت می‌کنند، گفت: تمام کسانی که در حفاظت از وطن لبنانی جاتنفشانی می کنند شایسته تقدیر و بزرگداشت هستند. باید برای صبر و مجاهدت آن‌ها در دفاع از لبنان تبریک گفت. وی در آخرین بخش از مقدمه سخنان خود، شروع کار دولت لبنان را نیز تبریک گفت و تأکید کرد که همه ما باید به الزاماتی که بر روی آن توافق کرده‌ایم پایبند بمانیم و باید از «نبیه بری» به علت تلاش‌هایش در راستای شروع دوباره فعالیت دولت در یک روند و ریل صحیح تشکر کنم

وی سپس وارد بحث اصلی سخنرانی خود شد و گفت: هنگامی که در مورد پرونده ریاست‌جمهوری صحبت می‌شود، نمی‌توان در همه مسائل پیرامون ان سخن گفت و باید بخشی از نکات به زمان دیگری موکول شود؛ اما بهترین کلید برای حل مشکلات صداقت در سخن است. دبیرکل حزب الله سپس با اشاره به پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان و ادعای برخی طرف ها در خصوص دخالت ایران در این پرونده گفت: ایران چه در بحث توافق هسته ای و چه در دیگر موارد، هرگز موضوع رئیس جمهور لبنان یا هر موضوع غیر از مساله هسته ای را مطرح نکرده است.

نصرالله تصریح کرد: متهم کردن ایران به تعطیل کردن پرونده ریاست‌جمهوری و جلوگیری از به نتیجه رسیدن آن، ظلم است، ایران در این پرونده دخالتی ندارد و هرگز دخالت نخواهد کرد. ایران در هیچ یک از جلسات مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک، پرونده ریاست جمهوری لبنان را در میز مذاکرات (هسته‌ای) مطرح نکرد. وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور روحانی به ایتالیا و واتیکان و فرانسه، آیا یک نفر مشاهده کرده است که موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان در مذاکرات ایرانی ها با اروپایی ها مطرح شده باشد؟

سیدحسن نصرالله در ادامه با اشاره به برگزاری 35 انتخابات در ایران پس از انقلاب، اعم از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و مجلس خبرگان، گفت: حتی در اوج جنگ تحمیلی و زیر موشکباران صدام که از سوی عربستان و شرق و غرب و کل دنیا حمایت می شد، یک روز انتخابات ایران به تعویق نیفتاد، اما کسانی که در عمرشان یک انتخابات هم برگزار نکرده اند، درباره دموکراسی در ایران سخن می گویند. پس بهتر است هرکس حد و اندازه خود را بشناسد و از آن فراتر نرود.