به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۱۰۰۲۰۷

آیا سیما از استادشجریان اجازه پخش دارد؟

آیا سیما از استادشجریان اجازه پخش دارد؟
گروه فرهنگي: شب گذشته تصنیفی از استاد محمدرضا شجریان پس از سالها «تحریم ظالمانه» از صداوسیما پخش شده است، در حالی که مشخص نیست آیا این استاد آواز با پخش آن موافقت کرده است یا نه.

به گزارش انصاف نیوز، شجریان پس از اتفاقات سال ۸۸ که اظهاراتی نظرهای سیاسی کرده بود و موجب اختلاف صداوسیما با او شد، در نامه ای خواستار متوقف شدن پخش صدایش غیر از ربنا و ادعیه بود؛ در حالی که تصنیف پخش شده هیچ یک از آن ها نبود. شب گذشته، «صدا و سیما بعد از چند سال جلوگیری و ممنوعیت پخش صدا استاد شجریان، تصنيفي – سپیده دم (ایران ای سرای امید) – از وی پخش كرد».

البته یک بار دیگر نیز صدای او در سال جاری از تلویزیون پخش شده بود. بار اول، تیر ماه امسال بخش‌هایی از ربنای استاد شجریان پس از شش سال در یکی از برنامه‌های کودک از شبکه یک سیما پخش شده بود. صداوسیما ربنا را که در میان مردم بسیار محبوبیت داشت سالها در ماه رمضان پخش می کرد اما پس از سال ۸۸ پخش آن را قطع کرد، با این که شجریان با پخش آن موافق بود. حالا اما یکی از تصنیف های روزهای انقلاب در سالگرد انقلاب از صداوسیما احتمالا بدون اجازه ی او پخش شده و حتی در زمان پخش «هیچ اشاره اي به خواننده و اهنگساز و شاعر» نشده است.