به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۰۰۷۷۴
ارائه لیست مشترک اصلاح‌طلبان و میانه‌روها؛

راهکاری برای مقابله با رویکرد حذف‌گرایانه

گروه سیاسی: هزاران تن از نامزدهای اصلاح طلب که برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند رد صلاحیت شده اند با این حال، آنان قصد دارند با شعار اعتدال و همکاری با نامزدهای میانه رو سیاست خود را پیش ببرند.
راهکاری برای مقابله با رویکرد حذف‌گرایانه
به گزارش خرداد، "روح الله فقیهی" در "میدل ایست آی" می‌نویسد: "محمد جواد حق شناس به رویای تکیه زدن به کرسی مجلس شورای اسلامی نرسید . او نیز مانند هزاران نفر از دیگر اصلاح طلبان رد صلاحیت شد. با این حال، علیرغم ممنوعیت‌ها، اصلاح طلبان مصمم هستند تا در بازی شرکت کنند. حق شناس در مصاحبه با "میدل ایست آی" می‌گوید: "من و دیگر اصلاح طلبان رد صلاحیت شده خواستار تجدیدنظر حکم شورای نگهبان شده‌ایم و امیدواریم که اقدامات آن شورا سبب بود تا برخی از نامزدها تایید صلاحیت شوند".

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که استراتژی اصلاح طلبان این گونه است که در صورت رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان و عدم تجددینظر در رای نهایی نامزدهای اصلاح طلب و میانه رو فهرست مشترکی را ارائه خواهند کرد. این سایت در ادامه می‌افزاید:"تعداد بی سابقه ای (در حدود 12 هزار نفر) برای شرکت در رقابت های انتخاباتی ثبت نام کردند. با این حال، تعداد زیادی از میانه روها و اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند و تنها 30 تن از آنان صلاحیت شان تایید شد".

این سایت در ادامه می‌افزاید: "در میانه دو اردوگاه سیاسی در ایران که محافظه کاران یا همان اصولگرایان و اصلاح طلبان هستند برخی از محافظه کاران به طور سنتی در طیف میانه روها قرار دارند که حسن روحانی نیز در زمره آنان است. این سایت در ادامه می‌افزاید: "اصلاح طلبان چهره های کلیدی شان رییس جمهوری اصلاحات، محمدرضا عارف معاون پیشین رییس جمهوری اصلاحات، عبدالله نوری وزیر کشور پیشین هستند. آنان از عادی سازی روابط با امریکا و غرب حمایت می‌کنند و در عین حال حامی انقلاب اسلامی هستند اما از عدم آزادی های سیاسی انتقاد می‌کنند."

میدل ایست آی در ادامه به بیان موضع میانه روها پرداخته و می‌افزاید: "حسن روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس و آیت الله هاشمی و سید حسن خمینی در این طیف قرار دارند. آنان از تعامل با غرب استقبال می‌کنند و از همکاری با جناح های مختلف ایران بهره می‌برد،؛ به انقلاب اسلامی وفادار هستند و در قبال مسائل اجتماعی موضعی میانه روانه تر از محافظه کاران دارند". این سایت اشاره می‌کند که محافظه کاران افراطی را افرادی چون آیت الله مصباح یزدی، آیت الله احمد جنتی رییس شورای نگهبان، غلامعلی حداد عادل رییس پیشین مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌دهند. آنان مخالفان تعامل با غرب هستند و سایر جناح ها را "ضد انقلابی" قلمداد می‌کنند".

این سایت اشاره می‌کند که در حال حاضر تندروها در مجلس ایران قدرت بیش تری دارند اما اصلاح طلبان امیدوارند که با همکاری میانه روها بتوانند چشم انداز سیاسی پارلمان آینده را تغییر دهند. "سعید لیلاز" تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با "میدل ایست آی" می‌گوید که در شرایط فعلی طبیعی است که اصلاح طلبان ائتلاف با میانه روها را برای جلوگیری از افزایش قدرت گیری تندروها گزینه ارجح می‌دانند. او در ادامه می‌افزاید: "تندروها در دوران احمدی‌نژاد به اقتصاد کشور آسیب های زیادی را زدند در نتیجه اصلاح طلبان برای بهبود وضعیت با میانه روها ائتلافی را تشکیل خواهند داد". لیلاز اشاره می‌کند که نمونه این همگرایی را می‌توان در نزدیکی علی لاریجانی به روحانی و همصدایی او با توافق هسته ای مشاهده کرد.

این سایت در پایان اشاره می‌کند که اخیرا حجت الاسلام شجونی اظهار کرده بود که برخی از نمایندگان اصلاح طلب سابق مجلس از کشور فرار کرده اند و اصلاح طلبان دیگر جایی در مجلس ندارند این در حالیست که "داریوش قنبری" نماینده اصلاح طلب که از رد صلاحیت شده است به "میدل ایست آی" می‌گوید که اصلاح طلبان به طور کامل به انقلاب اسلامی باور دارند و به آن وفادار هستند. او می‌افزاید:"ما سیاست خارجی رییس جمهوری را می‌پذیریم و خواستار رویکرد باز و سازنده به سوی غرب هستیم اصلاح طلبان به آرمان های اصیل انقلاب اسلامی باور دارند. تندروها هستند که می‌خواهند انقلاب را از مسیر اصلی آن منحرف کنند".