به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۰۰۸۸۰

خروجی ما در مبارزه با فساد مطلوب نیست

گروه سیاسی: وزیر دادگستری گفت: هیچ جامعه‌ای مبرا از فساد نیست، البته خروجی ما هم در مبارزه با این امر خروجی مطلوبی نیست.
خروجی ما در مبارزه با فساد مطلوب نیست
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در حاشیه همایش ملی حقوق شهروندی و گفتمان انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا صلاحیت‌تان برای انتخابات مجلس خبرگان تأیید شد؟ گفت: در مورد همان‌ افرادی که شورای نگهبان لیست کرده در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شویم و به آنها رای می‌دهیم. موضوع از نظر من تمام شده و از آن بگذرید و موضوع جدیدی باز نکنید.وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه بودجه وزارت دادگستری در خصوص اسیدپاشی و قربانیان این جرم چقدر است،‌ گفت: بودجه مختصری را مجلس و دولت برای این موضوع در اختیار وزارت دادگستری گذاشتند تا به افرادی که مورد جرم واقع می‌شوند کمک شود؛ چرا که قانونگذار گفته حق این افراد نباید ضایع شود. بودجه مختصری هم در استان‌ها توزیع کرده‌ایم، البته هزینه‌های آنها را دولت از طریق تأمین اجتماعی تأمین می‌کند و 4 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده‌اند.

 

پورمحمدی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه یک ماه پیش تعدادی از قضات ویژه مبارزه با قاچاق به علت قاچاق کالا دستگیر شدند. در این مورد توضیح دهید، گفت: این موضوع برای یک ماه پیش نبوده بلکه دو سال پیش مطرح شد، البته دو مورد هم در این زمینه شناسایی و با ‌آنها برخورد شد که در مورد کارمندان شعبه بود.وی یادآور شد: قبلاً هم قاضی داشتیم که از کارش تعلیق شد و پرونده‌شان به دادگاه رفت که برخی منجر به حکم و برخی هم دستگیر شدند؛ لذا ما مراقبت جدی می‌کنیم تا شائبه‌ای پیش نیاید.

 

پورمحمدی درباره بزرگ‌ترین چالش وزارت دادگستری که مورد سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: از آنجا که وزارت دادگستری مستقیماً درگیر مسائل نیست و بیشتر هماهنگ کننده و ایجاد ارتباط را بر عهده دارد فکر می‌کنم مسأله عمده ما در مورد حجم زیاد قوانین است. زیرا وزارت دادگستری پیگیر قوانین است و یکی از مشکلات ما عدم تنقیح قوانین و فرهنگ قانون‌مداری و ... است.وی با بیان اینکه بحث دیگر ما مبارزه با فساد است، زیرا بحثی جدی است، گفت: هیچ جامعه‌ای مبرا از فساد نیست، البته خروجی ما هم در مبارزه با این امر خروجی مطلوبی نیست. وزارت دادگستری تلاش می‌کند هم در مورد قوانین مربوط به مبارزه با فساد و نیز هماهنگی با دستگاه‌های مبارزه با فساد از هیچ کوششی دریغ نکند تا بحث فساد در جامعه کاهش یابد.

 

پورمحمدی درباره بحث حقوق شهروندی نیز گفت: یک جامعه، زمانی جامعه است که افراد در ‌آن محترم باشند و از حق‌شان دفاع شود. ما قوانین خوب و مترقی داریم ولی باید بپذیریم که بحث حقوق شهروندی در جامعه اجرا نمی‌شود که باید بر روی آن کار کنیم. ما در این زمینه معاونت حقوق بشر را در وزارت دادگستری تشکیل داده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه موضوع حقوق کودک موضوع مهمی است و 23 میلیون شهروند زیر 18 سال در جامعه زندگی می‌کنند، گفت: باید برای این جمعیت امکانات و محیط آموزشی فراهم شود و از آنها مراقبت به عمل آید. اگر ما بحث حقوق کودک را به طور جدی دنبال کنیم پایه حقوق شهروندی در جامعه شکل می‌گیرد. بر همین اساس بانک جامع را تشکیل دادیم و آن را مترقی‌ترین بانکی می‌دانیم که اطلاعات مربوط را به آن وارد می‌کنیم. از 17 کشور برای این اطلاعات استفاده کردیم و سامانه گنج را تهیه کردیم که از اول سال آینده عملیاتی می‌شود. همچنین با یکی از اپراتورهای تلفن همراه تفاهم کرده‌ایم تا بتوانیم اطلاعات مربوط به حقوق کودک را به صورت الکترونیک مدیریت و اجرا کنیم.

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چرا فعالیت‌ گشت‌های تعزیرات کم شده است، گفت: بیشتر این امر مربوط به مشکلات بودجه است. ما مأموریت همکاران در این بخش را با تأخیر توانستیم بپردازیم. می‌خواستیم تعداد گشت‌ها را افزایش و پایگاه‌های ثابت را ایجاد کنیم ولی با مشکلات بودجه‌ای مواجه‌ایم، البته ما برای ایام خاص مانند عید همه عوامل را بسیج می‌کنیم و پررنگ‌تر از همیشه در نوروز نیز حاضر می‌شویم.

 

پورمحمدی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اجرایی شدن برجام آیا با کشورهای دیگر بحث استرداد مجرمین را دارید؟ گفت: ما با بیش از 40 کشور استرداد مجرمین و محکومین را داریم. همچنین کنوانسیون ضد فساد را داریم و سعی داریم با کشورهایی که روابط اقتصادی‌مان گسترش یافته تفاهماتی را داشته باشیم تا این امر برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران فراهم شود.

مرجع : ایسنا