به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۰۰۸۹۲
رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی عنوان کرد

افزایش تجارت ایران و روسیه به دنبال تسهیل صدور روادید

گروه اقتصادی: درپی اعلام تسهیل در صدور روادید اتباع ایران و روسیه، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: اجرایی شدن سند همکاری‌های کنسولی میان ایران و روسیه برای تسهیل در صدور روادید میان اتباع دو کشور می‌تواند با هزینه کم در رشد مبادلات تجاری دو کشور تاثیرگذار باشد.
افزایش تجارت ایران و روسیه به دنبال تسهیل صدور روادید

محسن بهرامی ارض اقدس  درباره سند همکاری‌های کنسولی بین ایران و روسیه که با هدف تسهیل در صدور روادید و رفت و آمد آسان اتباع دو کشور اعلام شده است اظهار کرد: اساسا یکی از راه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجارت فرامرزی سهولت در رفت وآمد شرکای تجاری به کشور‌های مبدأ و مقصد است.وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش اعتماد در روابط تجاری طرفین شود رفت و آمدها و ملاقات‌های حضوری با یکدیگر است، چرا که در کنارآن امکان ایجاد زمینه توسعه مشارکت‌های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری تولیدی برای دو طرف فراهم می‌شود و طبیعتا هر گونه تسهیلاتی دراین زمینه نسبت به ارتقای معاملات و تعاملات تجاری بین افراد و فعالان کشورها تاثیر جدی داشته باشد.

 

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیشینه صدور روادید بین ایران و روسیه گفت: در گذشته شرایط صدور ویزا برای اتباع ایرانی توسط کشور روسیه به دلیل ساختارهای موجود که از گذشته باقی مانده و اکنون هم وجود دارد مطلوب نبوده است و به طور متقابل هم به دلیل آنچه در روابط دیپلماتیک عرف است از طرف ایران هم صدور ویزا با سهولت مورد انتظار برای اتباع روسیه صادر نمی‌شده است. بهرامی ارض اقدس ادامه داد: طبیعتا پس از تیره شدن روابط روسیه با ترکیه و اینکه روسیه شرایط را برای جایگزینی محصولات ایرانی در بازار روسیه فراهم کرد و مشتاق به توسعه روابط تجاری با ایران هستند به تسهیل در صدور روادید تاکید کرده‌اند. خوشبختانه با توافق کنسولی که بین ایران و روسیه صورت گرفته قرار است تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور فراهم و تردد اتباع ایران و روسیه آسان شود.

 

وی افزود: اگر این توافق‌نامه با سرعت توسط وزارت امورخارجه دو کشور و انجمن‌های مردمی مثل اتاق‌های بازرگانی و همچنین سازمان توسعه تجارت با معرفی اشخاص معتبر برای دریافت ویزا دنبال شود با هزینه کم و سهولت زیاد می‌تواند به رشد مبادلات دو کشور کمک کند. رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به برخی دیگر از مشکلات در روابط تجاری ایران و روسیه گفت: هنوز پرواز مستقیم از ایران به بندر آستارخان که نزدیک‌ترین فضای بندری قابل دسترس به ایران است برقرار نشده و بازرگانان ایرانی در ابتدا باید از تهران با پنج ساعت پرواز به مسکو بروند و بعد طی چهار ساعت پرواز به آستاراخان سفر کنند در حالی که سفر هوایی از استان‌های شمالی ایران به آستاراخان بیش از 50 دقیقه نیست. بهرامی ارض اقدس همچنین تصریح کرد که افزایش ظرفیت حمل و نقل زمینی و دریایی میان دو کشور از ضرورت‌های اقتصادی مهم است که باید به آن توجه شود.