به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۱۰۰۹۱۳
اصولگرایان دوباره به فکر ژاپن‌ اسلامی افتادند!

و اصلاح‌طلبان با ذره‌بين به‌دنبال يافتن کانديدا هستند

گروه سیاسی: نزديک به دوازده سال پيش سخنگوي کنوني ائتلاف اصولگرايان پيش از انتخابات مجلس هفتم شوراي اسلامي از تبديل کشورمان به ژاپن اسلامي گفت! دو سال بعد در تبليغات انتخابات رياست جمهوري دوره نهم کانديداي طيف اصولگرا بازهم وعده‌ها و شعارهاي اقتصادي به مردم داده شد اما با گذشت سالها از آن دوران و علي رقم فرصت‌هاي مکفي در اختيار اين طيف، بازهم حدادعادل شعار بهبود معشيت مردم را علم کرده است! در اين گزارش با استفاده از نظر کارشناسان درصدد بررسي اين موضوع هستيم.
و اصلاح‌طلبان با ذره‌بين به‌دنبال يافتن کانديدا هستند
وعده هاي سرخرمن
بهبود اقتصاد خانواده هاي ايراني توسط معجزه هزاره سوم و تبديل ايران به «ژاپن اسلامي» در انتخابات مجلس هفتم توسط غلامعلي حداد عادل شعارهايي بودند که در ادوار قبل با رويکردي عوام گرايانه و ميدان خالي از رقيب، اصولگرايان را پيروز انتخاباتي کردند. در آن ادوار رقابت تنها مانند بازي دوستانه اي، درون حزبي بود اما بعد از گذشتن مرکب از پل! ايران ژاپن اسلامي که نشد هيچ در آمار و رتبه ها اقتصادي گاهي شانه به کشورهاي مفلوک زد و در برخي شاخص ها نيز حداکثر توفيق رتبه هاي تک رقمي البته از آخر! بود که نصيبمان گردید.

رقابت غيرمنصفانه
در حالي اصولگرایان، خبر از بسته شدن نهايي ليست خود می‌دهند که کماکان اصلاح‌طلبان با ذره بين به دنبال يافتن کانديداهاي لايه پنجم و ششم خود هستند. شرايط نامتعارف اصلاح طلبان و شوک حاصل از رد صلاحيتهاي گسترده آن فرصت طلايي قبل از انتخابات را براي برنامه ريزي، هماهنگي و ائتلاف روبوده است. تمام انرژي بزرگان قوم و متفکران جوان حول تامين نامزدهاي مورد نياز حوزه هاي انتخابيه است تا لااقل بتوان صفي هرچند اندک در مقابل رقيب به خط کنند. نظر به مقتضيات زماني آراستن سربازان اصلاح طلب در ميدان مسابقه با ساز و برگ نظامي رويايی است سخت دست يافتني. از آن سو، رقيب با فراغ بال با صفوف ستبر و جمعيت کانديداتوري فراوان ديگر آرد را بيخته و الک را آويخته!

آزموده را آزمودن خطاست
غلامعلي حداد عادل سخنگوي شوراي ائتلاف اصولگرايان، درباره اولويت‌هاي مجلس آينده گفته است: «من معتقدم که مسئله اصلي کشور موضوع اقتصاد و معيشت مردم است و مردم هم به اين نکته توجه دارند». صد البته که ايشان نياز روز جامعه را به نيکي تشخيص داده اند و بلاشک اصلي‌ترين دغدغه همانا معيشت مردم است اما سوالي که بايد از ايشان پرسيد اين است که چه شده بعد از آن دوران هشت ساله دولت پاکدستان! و سه دوره مجلس شوراي اسلامي تحت سايه هم حزبيان تازه به نيازهاي اوليه مردم يعني معيشت پرداخته مي‌شود؟! ابهام زماني بيشتر مي‌شود که دولتين و مجالس مزبور از يک نحله سياسي و هم حزب زمامدار امور جاري کشور بوده‌اند بنابراين انداختن تقصير به گردن قوه مجريه توسط مردم قابل استماع نخواهد بود.

يکي از اقتصاددانان برجسته کشور که پيش از انتخابات دور نهم رياست جمهوري به عنوان تئوريسين در کنار احمدي‌نژاد بود و بعدها به منتقد سخت وي مبدل گشت در اين باره به خبرنگار ما می‌گويد: بر اساس اصل 43 قانون اساسي تامين نيازهاي اساسي مردم بر عهده دولت‌هاست. تامين سرپناه، امنيت غذايي، دسترسي به آموزش و بهداشت و... در دولتهاي قبل ناديده گرفته شده است به طوري که در دولت يازدهم زماني که بحث بهداشت و سلامت مطرح شد به عنوان برجسته ترين موضوع مورد توجه قرار گرفت و اين وظيفه اي بوده که دولتهاي قبل به آن توجه نکرده بودند.

محمد خوش‌چهره ادامه می دهد: البته دولت جاري هم چالشهايي براي تامين منابع اين طرح دارد. دولت فلان 700 ميليارد دلار درآمد نفتي داشته، بنابراين آن زمان پرداختن به معيشت مردم نمي توانست محدوديت مالي باشد. من معتقدم عدم درک صحيح مفهومي سياست گذار از مفهوم رفاه بزرگترين مشکل است. برخي فکر می‌کنند با توزيع پول رفاه افزايش می‌يابد. در صورتي که اينطور نيست و توزيع پول يک اقدام مسکن وار است. به دنبال رفاه مستمر و پايدار به جز شعار چيزي نديده ايم البته نه مختص باشد به دولت نهم و دهم اما فرق اين دولت با بقيه اين بود که مانند بقيه دولت ها هيچ عذري نداشت و دليل آن هم درآمد هنگفت نفتي بود.

رفع موانع به تابلو سياسي مربوط نيست
اين استاد اصولگراي دانشگاه مي‌گويد: دولت گذشته می‌توانست موانع جدي را از سر راه توليد ملي برطرف کند. ما از سال هاي گذشته 95 درصد وابسته به واردات هستيم. حتي در موارد خوراکي هم همينطور؛ 90 درصد روغن نباتي، بيشي از نيمي از گندم، بخش زيادي از پروتين، اما وقتي عليرقم داشتن پول نتوانستيم سبد غذايي را تامين کنيم، به تابلو سياسي زياد مربوط نمي‌شود. عدم توجه به رفع موانع توليد ملي و رسيدن به توليد پويا و پايدار و متعاقبا درک صحيح از مفاهيم نيازهاي اساسي حلقه مفقوده است. در طي ده سال گذشته که بخش فراواني از آن در دولت هاي گذشته بود می‌بينيم که سوداگري در زمين و مسکن انفجاري بوده است. به طوري که هم رکود سنگين را داشته ايم و هم اينکه قيمت ها آنچنان بالا رفته که ديگر داشتن مَسکن اَمل و آرزوست.

دولت يازدهم وارث مشکلات
خوش‌چهره عدم سیاست‌ها و تصميمات مناسب را دليل بروز اين نابساماني می‌داند و در ادامه می‌گويد: درست است که ريشه اين مشکلات از دولت قبل است و دولت يازدهم وارث اين مشکلات شديد بوده است، نرخ رشد ملي کاهش معني داري داشته، ارزش پول ملي کاهش معني داري داشته، بيکاري تراکم بالايي داشته است؛ اما رويکردها هنوز اصلاح شده نيستند. دولت ديگر اجازه اشتباه ندارد. اگر مجلس آينده همسو با دولت باشد؛ بايد اصلاح نيازهاي اساسي مردم (نه پوپوليستي آن) را در دستور کار قرار بدهد. پس بنابراين حرف‌هاي الان جنبه‌هاي شعاري دارد و پلن (طرح) بايد خودش را نشان بدهد که من هنوز نديده‌ام.

مهربان توسی
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۱۶:۴۲
برای موفقیت اصلاحات دعا میکنم چون در این انتخابات با این طیف مظلومانه یرخورد شد (330792)
پیشنهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۱:۲۵
بزرگان اصلاحطلب در هر شهر در شورای چند نفره ایی ترجیحا با تعداد فرد اعضا ،از افرادی که شناخت دارند و یا مدعی اصلاحات و استقلال فکری هستند رزومه خواسته و ضمن اخذ تعهد کتبی به اینکه آنها منتسب به گروه اصولگرا و یا وابسته به باند احمدی نژاد نیستند و تمکین آنها به نظر نهایی شورا ( که در صورت عدم توافق شورا به حمایت از آنها ، به سود لیست نهایی اعلام شده انصراف دهند ) رزومه همه را بررسی و در نهایت یک لیست واحد نهایی در سطح شهرها اعلام شود. (330814)
یک ایرانی اکثریت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۱۶:۵۸
یکی نیست از آقای عادل بپرسه این همه مدت دولت و مجلس دست اصولگراها بود چه گلی به سر ملت زدین که الان دوباره بیان به شما رای بدن ؟! هر کی هم به اصولگراها رای داده الان پشیمونه عزیز .
شما اگه ادعای کاربلد بودن داری یکم این فرهنگسرای ادبیات فارسی رو سرو سامان بده هرچی لغت انگلیسی رو معادل سازی غیر قابل درک میکنی اونوقت فکری به حال لغات عربی وارد شده نمیکنی ؟؟!!! (330795)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۱۸:۰۵
حاج آقا صدیقی در خصوص اقتصاد اظهار نظر فرموده اند که تحریم نعمت بود قدرش ندانستیم ! آیا در تاریخ و یا کدام علم ثابت کرده تحریم یک کشور از سوی اکثر دنیا نعمت است ؟ در خصوص سفر رییس دولت هم تذکر داده !!
فرمایشات آقای خوش چهره که اقتصاد دان است مقایسه کنید با فرمایشات آیت اله صدیقی در صورتی که هم حزب ایشان هستند این کجا آن کجا ؟
برای پیشبرد کشور برای خاطر خدا هر کس در حیطه تخصص خود سخن بگوید ما انتظار داریم کالا ، تجربه،سرمایه و........... به کشور بیاد و همچنین صادر کنیم (330799)
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۱۸:۱۱
به اصلاح طلبان رای دهید (330802)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۰:۱۴
اونوقت به کدوم کاندیدا؟! اصلاح طلب کافی وجود ندارد. (330807)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۰:۵۶
اصلاح طلب فقط همین هایی نیستند که من و شما به این اونها رو میشناسیم... کم کم باید به نسل جوان هم اعتماد کرد... (330812)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۰:۱۵
منظورش کره شمالی اسلامی بوده. (330808)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۲:۲۱
بهتره بگیم به تندروها رای ندهید (330822)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۱۹:۲۹
به یاری خدا، باید در نهضت انتخاباتی پیش رو و در نبود نیروهای شاخص اصلاح طلب و مستقل اولویت اولمون، نرفتن (بله نرفتن!) بعضی به مجلس ها بویژه مجلس خبرگان باشه (این همون سیلی بزرگیه که صداش بعداً درمیاد!). یعنی: اولاً همه بریم رأی بدیم، دوماً از همه انتخاب هامون استفاده کنیم و سوم اینکه به همه کسانی رأی بدیم که ناشناخته یا کمترشناخته شده اند. تمام این آدم های شاخص افراطی از تهران که پایگاه اصلاح طلبی و دگراندیشیه کاندید شده اند و ما می تونیم حداقل جلوی انتخاب شدن خیلی از سران اینها رو بگیریم. (330804)
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۱۵:۲۱
آقا فقط یک قلم تصور کنید، ... نتونن برای خبرگان رأی بیارن و کلی روحیه بگیرید! انشاءالله با رفتن همه پای صندوق ها و انتخاب همه گزینه ها، بعضی ها رو برای همیشه بازنشسته کنیم! (330854)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۱۹:۵۵
80درصد بحران های اقتصادی ناشی از عدم تدبیر در مجالس هفتم،هشتم ونهم است. (330805)
رضا درودگر
United States
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۱:۳۴
آبادگران اصولگرا با مجلس هفتم چه گلی به سر مردم زدن جز اینکه جای پای هاله نور و باز کردن؟ نه برای ادعاهای فضایی مجلس هفتم پاسخوی شدن و نه برای حمایت عجیب و غریب مجلس هشتم نهم از مدیریت جهانی از مردم عذرخواهی کردن،.اعتماد بنفس(شما بخوانید رو) تا کجا
خدا بخیر کنه اصولگرایان دوباره قصد دارن معجزه هزاره سوم یا چهارم از آستین بیرون بیارن (330815)
نریمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۲:۱۶
اینها باموضوع فقرو معیشت مردم ارتزاق میکنند.. (330821)
شب
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ۲۲:۵۵
همون آقایی که فرمودند مشکل اصلی کشور معیشت مردم است 12 سال نماینده مردم بودند و در طول این مدت جز تهمت و افترا و مشتی حرف های بی اساس چیزی از ایشان نشنیدیم.در حالی که کشور در همون دوره از نظر اقتصادی فلج شد و مردم تنگنای معیشت را تا مغز استخوان درک کردند.و اینک نیز مشکل معیشت مردم را با نیت خیر مطرح نمیکنند بلکه قصدشان اینه که بگویند مجلس آینده نباید حقوق مدنی،فرهنگی و سیاسی ملت را مد نظر قرار بده.خدایا همه ما را به راهی هدایت کن که منفور ملت واقع نشویم. (330823)
محمد طاهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۰
وقتی کلی گویی همراه با فرض های بعضاً غلط و اثبات نشده همراه بشه نتیجه اش همان جملات بالا میشود. (330852)
ساجد
Slovakia
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۰۱:۵۶
مجلس با سرلیستی عارف و مطهری...خبرگان با سرلیستی روحانی و هاشمی...قطعا رای میاره...درود بر اصلاحات و اعتدال (330829)
یک کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۰۸:۴۲
اصول گراها در هشت سال گذشته که همه مملکت در خدمتشان بود و شرایط اقتصادی همه کاملا مهیا و مناسب بود با نفت 160 دلاری از منظر اقتصاد ,سیاست و در همه عرصه ها رفوزه شدند ودر عمل نشان دادند که اینکاره نیستند و دیگه بهتره واسه همیشه کنار برند و با اقتصاد و سیاست و ... خدا حافظی کنند و کار را به اهلش واگذار کنند که همه متخصص هستند و هم متعهد . ما یکبار بازی این وعده ها را خوردیم و هنوز تاوانش را در معیشت روز مره زندگیمان پس میدهیم (330836)
بندر دیلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۰۸:۴۵
با سلام به همه بزرگواران بر همه محرز و آشکار است که این طیف اصوال گرا به قول معجزه هزاره سومشون مرده و الا اگه به قول صدا وسیمای میلی مردم را بصیر می دانید پس میزاشتید درصدی از اصلاح طلبان در این انتخابات حضور داشته باشند انوقت میدیدکه مردم ما بار دیگر بهمن 78رو خلق می کردند واینها بدانن اگر همه بزرگان این طیف رو رد صلاحیت کردید با رویش های جدید چه میکنید (330837)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۰۹:۰۱
با این روشهایی که این بزرگواران دنبال می کنن نه اسلام پیاده شده و نه به ژاپن رسیدیم!! از این مونده ازون رونده شدیم!!! (330838)
ما مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۱۳:۰۲
آقای حداد زمانی که رئیس مجلس بود بزرگترین دستاورد مجلس آن دوره را تثبیت قیمت کالاها اعلام کرد چون دستاورد دیگری نداشت و همان زمان همه مردم به اظهارات ایشان خندیدند چون چیزی شبیه جوک بود . مردم چقدر ادعا دارند ؟ وقتی شایستگی کاری را نداریم در برابر خدا و خلق خدا مدیون هستیم اگر آن کار را به عهده بگیریم . مخصوصأ شخصی که خیلی ساده باشد و به راحتی گول حرف های افرادی مثل سعید مرتضوی را بخورد و به قول او اعتماد کند و واسطه شود تا او را از ریاست غصبی سازمان تدمین اجتماعی برندارند. (330848)
ايراني مديون شهدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ ۱۳:۳۸
منظور از نعمت بودن تحريم اين است كه مشكلات باعث شد يا باعث مي شود دنبال راه حل و ....رفت .مثل حديثي كه مي فرماييد قرض دادن ثوابش از بخشيدن بيشتر است چرا؟ چون مقروض اجبارا" دنبال كاري ميرود كه قرض را ادا كند و راه كسب درآمد را پيدا ميكند و ضمن اداي قرض كسب درآمد هم ياد ميگيرد . وگرنه نفس قرض خوب نيست .بلا زلزله طوفان سيل و....خوب نيست اما اگر از ابتدا نبود كسي فكرخود را بكار نمي انداخت و..... بشر پيشرفت هم نمي كرد. (330851)