به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۴
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۱۰۰۹۸۸

معین: در شرایط برابر بنده، جوان‌ها و خانم‌ها را برای انتخاب شدن ترجیح می‌دهم

گروه سیاسی: وزیر اسبق علوم گفت: بیش از میلیارد‌ها تومانی که اکنون ناپیداست، خسارت‌های علمی و بداخلاقی حاصل از دولت گذشته بسیار بیشتر است و جبران آن نیز بسیار دشوار‌تر خواهد بود.
معین: در شرایط برابر بنده، جوان‌ها و خانم‌ها را برای انتخاب شدن ترجیح می‌دهم
دکتر مصطفی معین در نشستی با موضوع دهه چهارم انقلاب اسلامی و نقش دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشگاه پردیس فارابی قم برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه یک نهاد علمی و مدرن و با رسالت چندگانه است و فقط نباید جنبه آموزشی و کادرسازی آن مورد توجه باشد، بلکه نقش‌های دیگر آن از جمله نقش تربیتی برای دانشگاه و جامعه و همین طور نقش پژوهشی آن باید مورد توجه باشد.او در ادامه با اشاره به نقش اجتماعی دانشگاه و دانشجویان گفت: اگر دانشگاه پیوند عمیقی با جامعه خود نداشته باشد از دانشگاه به معنای واقعی خود فاصله گرفته است؛ همچنین اگر ما متخصص‌ترین افراد را از طریق دانشگاه تحویل جامعه دهیم، اما این خروجی‌ها‌شناختی از جامعه خود نداشته باشند دچار مشکلاتی می‌شویم که یک نتیجه آن مهاجرت نخبگان و مغز‌ها به خارج از کشور است.

وزیر اسبق علوم در دوران اصلاحات و دولت سازندگی با تاکید بر اینکه دانشگاه نمی‌تواند نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشد، خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه بسیاری از جامعه‌شناسان سرمایه‌های اجتماعی نقش اصلی را در پیشرفت یک جامعه ایفا می‌کند و البته این نوع سخنان هزا و چهارصد سال پیش توسط دین اسلام عرضه شده است؛ با این حال امروز شاهدیم که جامعه ما دچار یک نوع از هم گسیختگی هستیم، چرا که در برخی مواقع مشاهده می‌کنیم برخی دانشجویان نسبت به جو جامعه خود بی‌خبر و بی‌تفاوت هستند.

او با بیان اینکه نقش دانشجو در جامعه امروز تعیین کننده است، گفت: دانشجو مظهر انرژی، آرمان‌گرایی و تعهد داشتن نسبت به جامعه و مردم و همچنین تحول‌گرایی در جامعه است.معین افزود: اگر در شرایطی که احزاب منفعلانه برخورد می‌کنند دانشجویان نیز نسبت به جامعه بی‌تفاوت باشند، اتفاق‌های ناگواری برای جامعه می‌افتد که نمونه آن روی کار آمدن آن دولت خاص در سال ۸۴ بود؛ قطعاً اگر دانشجویان به صورت جدی در صحنه حضور داشتند، شاید آن اتفاق سال ۸۴ رخ نمی‌داد کما اینکه در سال ۹۲ شاهد نقش اساسی دانشجویان بودیم.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما یک انقلاب اصلاح‌طلبانه بود، نه انقلابی که براساس خشونت‌طلبی شکل گرفته باشد؛ مثلاً مردم ما در مبارزه‌های سیاسی خود قبل از تحقق انقلاب به ارتش شاهنشاهی گل می‌دادند؛ از این رو انقلاب ایران یک انقلاب مسالمت‌آمیز، اصلاح‌طلبانه و مردمی بود.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: قرار بود انقلاب ما با همین خطِ مشی پیش برود، اما هشت سال جنگ بر مردم ما تحمیل شد و مردم ما با دست خالی و با اتکا به بسیجیان عاشقانی که جبهه‌های جنگ را پر کرده بودند، از کشور خود دفاع کردند.

او ادامه داد: اگر امروز می‌بینیم که دولت در بحث برجام موفق می‌شود باید نگاهی دقیق در خصوص دلایل آن داشته باشیم؛ درست است که یک تیم قدرتمند و کار‌شناسی مذاکرات را مدیریت می‌کردند، اما پشتوانه اصلی این مذاکرات‌‌ همان دفاع هشت ساله مردم از کشورشان بود که قدرت دفاعی مردمی و ملی ما را به هم دنیا نشان داد؛ از این رو باید این پیروزی را بیش از هر چیز به نام مردم ثبت کنیم.معین در ادامه سخنان خود با اشاره به دوران تصدی خود در وزارت علوم گفت: در دوره آقای هاشمی که دوره پر افتخار توسعه آموزش عالی در ایران بود، شاهد تحولات اساسی بودیم و البته در دولت اصلاحات اگرچه به دلیل مسائلی فرصت‌هایی از دست رفت، اما دستاوردهای ارزشمندی نیز حاصل شد.

او در ادامه سخنان خود با تاکید بر نقش دانشجویان در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران گفت: در دوم خرداد ۷۶ نقش اول را جنبش دانشجویی ایفا کرد، چراکه آنها آگاهی را به سطح خانه‌ها و جامعه بردند اما رفته‌رفته دچار تحلیل غلط و انفعال شدند؛ برای مثال در سال ۸۴ گفتند چه بیاییم و چه نیاییم آن شخص رئیس جمهور می‌شود، در حالی که اگر جنبش دانشجویی به صورت جدی وارد عرصه می‌شد شاید شاهد اتفاقات سال ۸۴ نبودیم.

او با انتقاد از عملکرد دولت‌های نهم و دهم گفت: معتقدم بیش از میلیارد‌ها تومانی که اکنون ناپیداست، خسارت‌های علمی و بداخلاقی حاصل از دولت گذشته بسیار بیشتر است و جبران آن نیز بسیار دشوار‌تر خواهد بود.معین با اشاره به نقش دانشجویان در دهه چهارم انقلاب اسلامی گفت: در دهه چهارم انقلاب که از سال ۸۸ به این طرف شروع شد. دانشجویان تحرکات خوبی داشتند و در سال ۹۲ با حمایت آنان شاهد روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بودیم؛ دانشجویان باید سعی کنند در انتخابات پیش‌رو مشارکتی حداکثری را ایجاد و آگاهی را به جامعه تزریق کنند و البته هدف اصلی ما باید این باشد تا افراطیون وارد مجلس نشوند.

او افزود: در دهه چهارم انقلاب باید در جهت آزادی و حقوق اساسی مردم تلاش کرد و البته در جهت استقلال کشور و تقویت آن گام برداشت و قطعاً دانشجویان در این امور مهم می‌توانند نقش‌آفرین باشند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه باید آگاهی‌های عمومی را افزایش دهیم، گفت: در صورت افزایش آگاهی‌های عمومی هیچ چیزی نمی‌تواند مانع پیشرفت کشور شوند و قطعاً با آگاهی جامعه مردم ما احتیاج به هیچ قیمی نخواهند داشت چرا که آگاه هستند.

معین اضافه کرد: یکی از مظاهر دموکراسی این است که مردم در فضای سالم حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را داشته باشند؛ خداوند نیز انسان را مختار و دارای حق انتخاب آفریده و از این رو نمی‌توان به زور مردم را روانه بهداشت یا جهنم کرد.معین در ادامه سخنان خود و در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درخصوص کلمه فتنه گفت: اکاذیبی که در مناظره مهندس موسوی با رئیس دولت قبل مطرح شد، سرچشمه همه فتنه‌ها بود.

او در خصوص ادعای این دانشجو مبنی بر ستاره‌دار شدن دانشجویان در زمان وزارت علوم دکتر معین گفت: مسئله دروغ ستاره‌دار شدن دانشجویان در زمان وزارت علوم بنده را از افراد کاذبی که این موضوع را مطرح کردند، بپرسید. متاسفانه بعد از مطرح شدن این اکاذیب صداوسیما اجازه پاسخگویی ما را نداد.وزیر علوم در دوره اصلاحات خاطرنشان کرد: در زمان وزارت علوم بنده یک انجمنی ادعای موجودیت می‌کرد که هیچ مجوزی نداشت و دائماً به فحاشی می‌پرداختند و بعد از آن اعضای آن انجمن بدون مجوز پول‌هایی را دریافت می‌کردند و سوار اتوبوس می‌شدند و می‌رفتند که همین موضوع باعث شد نامه‌ای تنظیم شود مبنی بر اینکه این افراد از کجا آمده‌اند و از کدام منبع تغذیه می‌شوند.

معین خطاب به دانشجوی سوال‌کننده گفت: از شما به عنوان دانشجوی بسیجی می‌خواهم عناصر گروه‌هایی نشوید که بی‌اخلاقی را سرلوحه کار خود قرار داده و با بداخلاقی رفتار کنند؛ دانشجویان بسیجی به شایعه‌های به دور از انصاف توجه نکنند.او در ادامه در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه عملکرد دولت روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: دولت تدبیر و امید کارکردهای مثبتی داشته و البته اشکال‌هایی هم وجود دارد، اما باید توجه داشته باشید که رسوب‌های طرز تفکر دولت قبل هنوز وجود دارد و نمی‌شود یک‌دفعه آن مشکلات را برطرف کرد؛ با شرایط مطلوب فاصله داریم اما همچنان باید تلاش کرد.

معین در پاسخ به دانشجوی دیگری در خصوص نحوه تعامل دولت با تشکل‌های مردمی گفت: دولت باید NGO‌ها و تشکل‌های مردمی را پشتیبانی و حمایت کند و البته از دخالت در آن‌ها بپرهیزد و فقط جنبه حمایتی داشته باشد.

وزیر اسبق علوم در دولت اصلاحات در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان که دولت اصلاحات را یک دولت سیاه نامید گفت: به ما بگویید کدام یک از افراد دولت اصلاحات که شما آن را سیاه می‌نامید بعد از اتمام کار دولت اصلاحات دستگیر شدند و کدامیک از افراد دولت سابق.

او افزود: تعداد دانشجویان ستاره‌دار در دولت اصلاحات به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسید، اما کمتر از یکسال پس از روی کار آمدن دولت سابق در سال ۸۴ بیش از هزار نفر از دانشجویان ستاره‌دار شدند.معین تصریح کرد: بهتر است از مردم بپرسیم آیا دولت اصلاحات را یک دولت سیاه می‌دانند یا اینکه معتقدند دولت سابق یک دولت سیاه بوده است. در دولت سابق یک نگاه امنیتی به جای یک نگاه علمی به دانشگاه‌ها حاکم بود و دانشگاه را یک نهاد وابسته تلقی می‌کردند و نتیجه آن این شد که رشد علمی خیره‌کننده ایران نزول کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: باید آگاهانه به سمت انتخابات برویم و به نظر شخص بنده بیشتر باید به سمت جوانان‌تر باشیم؛ بدانیم که صِرف چند مسئولیت برای یک کاندیدا امتیازی نیست، چراکه ممکن است آن فرد در مسئولیت‌های قبلی خود فرصت‌جویی کرده باشد.

معین اضافه کرد: در شرایط برابر بنده، جوان‌ها و خانم‌ها را برای انتخاب شدن ترجیح می‌دهم چراکه آینده از آن این دو گروه است.وزیر علوم دولت خاتمی در پایان گفت: خود بنده در انتخابات حتی به اصولگرای اصیلی که بخواهد به مردم خدمت کند احترام گذاشته و با او تعامل می‌کنم و معتقدم مجلس آینده باید اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اصیل را در درون خود جای دهد.

مرجع : ایلنا