به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۰۱۴۳۷
طرح جدید وزارت‌بهداشت برای سال آینده

بهبود حقوق پرستاران در دولت یازدهم

گروه جامعه: معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به کمبود 100 هزار نیروی پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: وزارت بهداشت نیازمند توجه جدی مجلس و دولت برای تامین نیروی پرستاری در مراکز درمانی است.
بهبود حقوق پرستاران در دولت یازدهم
دکتر محمد آقاجانی در مراسم بزرگداشت روز پرستار که در مرکز همایش بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و ولادت حضرت زینب کبری (س)، گفت: در ابتدای دولت یازدهم حوزه سلامت با مشکلات متعددی مواجه بود و مردم نیز از کمبودها و مشکلات مالی در حوزه سلامت رنج می‌بردند. خوشبختانه با تدبیر رییس جمهور و وزیربهداشت طرح تحول نظام سلامت برای حل پاره‌ای از مشکلات در 15 اردیبهشت ماه سال 93 آغازشد.وی خطاب به پرستاران افزود: امروز با تلاش شما پرستاران و دیگر پرسنل درمانی در بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی طرح تحول نظام سلامت، رضایتمندی بیش از 80 درصدی مردم را به دنبال داشته است. این در حالیست که مشکلات همچنان باقی است و با چالش‌هایی مواجه هستیم.

 

 

دو چالش مهم طرح تحول سلامت

معاون درمان وزیر بهداشت دو چالش مهم طرح تحول سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: این دو چالش در حوزه زیرساخت‌هاست؛ شما پرستاران هر شب و روز کمبود تخت‌های بیمارستانی را درک می‌کنید و می‌بینید که بیماران با این مشکل روبرو هستند به طوری که گاهی ساعت‌ها و حتی روزها تلاش می‌شود که برای بیماری تختی خالی پیدا شود.

 

 

100 هزار پرستار در کشور کمبود داریم

آقاجانی مشکل دوم طرح تحول نظام سلامت را کمبود نیروی پرستاری دانست و افزود: در حال حاضر 109 هزار پرستار در کشور فعال هستند. کل گروه پرستاری نیز شامل 140 هزار نفر هستند. براساس شاخص‌های مختلف با کمبود جدی نیری پرستار مواجه هستیم، به طوری که براساس شاخص «پرستار به جمعیت» حدود 240 هزار پرستار در کشور نیاز است. براساس نسبت «پرستار به پزشک» 210 هزار پرستار، براساس نسبت «پرستار به تخت بیمارستانی» 220 هزار نیرو و براساس قانون ارتقای بهره‌وری 260 هزار پرستار در کشور نیاز است. بنابراین براساس برآوردهای علمی، حدود 100 هزار پرستار در کشور کمبود داریم.بر همین اساس باید برای توسعه آموزش پرستاری تلاش کرد. در این راستا گام‌های خوبی هم برداشته شده است.وی ادامه داد: درباره بکارگیری نیروهای پرستاری نیز از راهکارهای جدیدی استفاده خواهیم کرد. در این راستا نیازمند توجه جدی مجلس و دولت برای تامین نیروی پرستاری در مراکز درمانی هستیم.

 

 

اجرای داوطلبانه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در 400 بیمارستان کشور

معاون درمان وزیر بهداشت نظام پرداخت را به عنوان یکی از دغدغه‌های پرستاران را مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود یک سال از آغاز طرح جدید پرداخت مبتنی بر عملکرد سپری شده است. خوشبختانه این طرح دستاوردهای بسیارخوبی به دنبال داشته است. به طوری که اکنون 43 دانشگاه مشتمل بر 400 بیمارستان به طور کاملا داوطلبانه طرح پرداخت عملکردی را اجرا می‌کنند. همچنین پنج دانشگاه جدید نیز درخواست اجرای این طرح را داده‌اند. این موضوع به معنای آن است که غبارهای روزها و ماه‌های اول این طرح فرو نشسته و اکنون دستاوردهای آن مشخص شده است.

آقاجانی افزود: پس از یک دوره 20 ساله، با اجرای این طرح تعادل میان کارکنان بالینی و اداری در بیمارستان‌ها برقرار شد. این طرح بهبود پرداخت‌های پرستاری را رقم زده است. همه پرستاران با هر نوع رابطه استخدامی در سراسر کشور (بیمارستان‌های وزارت بهداشت) از کارانه برخوردار شدند، سختی کار بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها دیده شد، شیفت‌های اضافی پرستاران که به دلیل کمبود نیرو ناچار به انجام آن هستند، مشمول دریافت کارانه شد، کیفیت کار پرستاران هم در دریافتی‌ها لحاظ شد.

وی ادامه داد: برای سال 95 طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد تکمیل می‌شود و از طریق آن طرح «کیس‌ متد» یا «مراقبت‌های موردی» در نظام پرداخت ادغام می‌شود. به این ترتیب در سال 95 هر دانشگاه یک بیمارستان را برای اجرای این طرح پایلوت خواهد کرد. این موضوع حرکت دیگری خواهد بود که مراقبت‌های پرستاری را محور اصلی پرداخت‌ها قرار خواهد داد.

 

 

حمایت از راه‌اندازی 12 هزار و 500 اتاق استراحت پرستاری در بیمارستان‌ها

معاون درمان وزیر بهداشت اقدامات انجام شده برای ساخت اتاق‌های استراحت پرستاران را مورد اشاره قرار داد و گفت: 12 هزار و 500 اتاق استراحت را از لحاظ مالی حمایت کردیم. اقدامات مربوط به این موضوع در بسیاری از دانشگاه‌ها انجام شده است، لازم است مدیران پرستاری روند اجرای این مبحث را پیگیری کنند.

 

آقاجانی با تاکید برلزوم توجه به اورژانس‌های بیمارستانی به عنوان ویترین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها ادامه داد: لازم است مدیران پرستاری دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای به تامین کادر پرستاری اورژانس‌های بیمارستانی داشته باشند تا به این ترتیب به لحاظ کمیت و کیفیت نیرو پرستاران ماهر و دارای تجربه در اورژانس‌ها فعالیت کنند.وی افزود: اورژانس بیمارستان‌ها ویترین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها هستند. باید مراقبت شود که کمبودها متوجه اورژانس‌ها نباشد. پرداخت‌ها در بخش‌های اورژانس نیز باید در اولویت باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه پرستاران به بالین بیماران افزود: در بحث اعتبار بخشی ملی جهت کاهش بروکراسی‌ها و کاغذبازی‌ها، سنجه‌هایمان را از 8000 به 1000 سنجه کاهش دادیم تا کار شما پرستاران تسهیل شود و وقت بیشتری به بالین بیماران اختصاص دهید. همچنین با همکاری معاونت پرستاری، گزارش‌نویسی و مستندات پرستاری را مجددا بازنگری می‌کنیم تا بتوانیم عملا وقت شما پرستاران را برای رسیدگی بیشتر به بیماران آزاد کنیم.

مرجع : ایسنا