به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۰۱۴۷۷

برنامه «پزشک خانواده» به کجا رسید

گروه جامعه: معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تصمیم وزارت بهداشت برای ادامه برنامه پزشک خانواده در سال آینده خبرداد.
برنامه «پزشک خانواده» به کجا رسید
دکتر محمدرضا میرزایی درخصوص آخرین وضعیت اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور گفت: در حال حاضر در استان مازندران حدود 600 و در استان فارس هم بیش از 1000 پزشک با این برنامه قرارداد دارند. این خدمات در مازندران رایگان است و در استان فارس نیز تنها 10 درصد فرانشیز از مردم گرفته می‌شود. دارو های تجویز شده برای بیماران نیز رایگان است و فقط از آنها حق مسئولیت فنی گرفته می‌شود.

سال 95، زمان اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت
وی ضمن تاکید براینکه درسال 95 پرونده الکترونیک سلامت که اساس اجرای بی نقص پزشک خانواده است، اجرایی خواهد شد، افزود: این برنامه اشکالات و نیازهایی دارد که یکی از آنها پرونده الکترونیک سلامت است. وزارت بهداشت به مدت یکسال است که روی اجرایی کردن آن کار می کند. لازمه اجرایی شدن آن نیز برخورداری همه روستاها از امکانات فنی و اینترنت و ارائه آموزش‌های لازم تا در نهایت اطلاعات خانواده در مرکز بهداشت و پایگاههای سلامت وجود داشته باشد. میرزایی ادامه داد: درصورت وجود پرونده الکترونیک، نظام ارجاع هم الکترونیک خواهد شد. وقتی در مرکز بهداشتی و درمانی پزشک عمومی بیمار را معاینه می‌کند و بعد به متخصص ارجاع می‌دهد، او هم همان لحظه در پرونده، اطلاعات بیمار و سیر بیماری او را مشاهده می‌کند. وزیر بهداشت هم برای ادامه این برنامه، گفتند که ما باید اول پایه را درست کنیم و برای همه شهرها و روستاها امکانات لازم را فراهم کنیم؛ بعد از آن پزشک خانواده را ادامه دهیم. همچنین دستور داده‌اند که استانهای دیگر در صورتی که توانایی اجرای این برنامه را دارند آن را آغاز کنند.

ظرفیت پزشک خانواده فارس و مازندران تکمیل است
معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درخصوص وضعیت درآمد پزشکان خانواده نیز اظهار کرد: اگر دریافتی خوب باشد، پزشکان نیز در برنامه مستقر می‌شوند. درحال حاضر در استان‌های مازندران و فارس پزشکان می‌خواهند وارد برنامه شوند، اما ظرفیت ما تکمیل شده است. میرزایی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت درخصوص جبران کمبود پزشک برای اجرای پزشک خانواده، ادامه داد: امسال اولین سالی است که یک گروه از پزشکان خانواده که در حال حاضر فعال هستند، آماده می‌شوند که برای تخصص پزشک خانواده گزینش شوند.

پزشک خانواده سال آینده به شهرهای دیگر می‌رسد
وی همچنین از تصمیم وزارت بهداشت برای شروع این برنامه در استان‌های دیگر از سال آینده خبر داد و گفت: تکمیل نظام شبکه بهداشت و درمان در تمام کشور برای جمعیت شهری و روستایی و همچنین بسط و گسترش پزشک خانواده در استان‌هایی که امکان تامین پزشک دارند، یکی دیگر از برنامه‌های ما است. تا آن زمان هم پرونده الکترونیک درست می‌شود، نظام ارجاع شکل می‌گیرد و پزشکان نیز آمادگی لازم را پیدا می‌کنند. همچنین مراکز و پایگاه‌های سلامت در شهر و روستا آماده و تجهیز می‌شوند و بستر لازم برای اجرای این برنامه در تمام کشور آماده می شود.

میرزایی درخصوص نحوه تامین اعتبار اجرای پزشک خانواده نیز گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت دولت اعتبار خوبی به وزارت بهداشت داد و بالغ بر چهار هزار میلیارد به حوزه بهداشت تعلق گرفت. از این رقم 2200میلیارد تومان برای جمعیت روستایی و برنامه پزشک خانواده و2000 میلیارد تومان هم برای طرح تحول بهداشت در شهر است. در حال حاضر بخش اعظم این اعتبار جذب شده است. برای استقرار پزشک خانواده در استان‌های دیگر هم به اعتباراتی نیاز داریم که باید تامین شود. وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی بیش از 90 درصد شهرهایی که جمعیت آنها بین 20 تا 50 هزار نفر است، فعال شده‌اند. راه‌اندازی این مراکز و پایگاه‌ها برای شهرهای بالای 50 هزار نفر حتی برای تهران، اصفهان، شیراز و مشهد هم شروع است و احتمالا تمام جمعیت تا سال آینده تحت پوشش قرار می‌گیرند و نظام شبکه بهداشت و درمان کامل می‌شود.

معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، رقم قرارداد پزشکان خانواده در استان‌های فارس و مازندران را قابل قبول عنوان کرد و گفت: در تامین اعتبار پزشک خانواده تا امروز مشکلی نداشتیم. در حال حاضر نیز دستمزد پزشک رقم قابل قبولی است که خودشان هم آن را قبول دارند و هرسال هم سرانه نیز آن افزایش پیدا می کند. میرزایی تصریح کرد: 70 درصد از درآمد ماهانه پزشکان به آنها داده می‌شود و 30 درصد باقی مانده هم هر سه ماه پایش می‌شود. قسمت اعظم پزشکانی که طرف قرارداد برنامه هستند و همچنین قسمتی از مردم نیز از آن رضایت دارند. اگر نارضایتی هم وجود داشته باشد مربوط به خدمات سطح دو و سه و نظام ارجاع است که در آینده مشکلات آن نیز حل می شود.

میزان رضایت بالای پزشکان خانواده از نحوه اجرای برنامه
به گفته میرزایی، پزشکان مستقر در این برنامه که در حال حاضر در استانهای فارس و مازندران فعالیت می‌کنند از شرایط موجود بسیار راضی هستند. همچنین بسته‌های تشویقی نیز برای پزشکانی که به مادران باردار، کودکان زیر شش سال و سالمندان ارائه خدمت می‌دهند در نظر گرفته شده است، اما در عین حال باید روی دستورالعمل این برنامه باید کار شود. وی با اشاره به عدم تخصیص اعتبار مناسب به حوزه بهداشت قبل از اجرای طرح تحول بهداشت، افزود: پیش از این میانگین اعتباری که برای تملک و دارایی، ساخت و ساز و تجهیز تمام مراکز بهداشت روستایی و شهری در نظر گرفته می‌شد 10 تا 15 میلیارد تومان بود. در سال 94 بالغ بر 700 میلیارد تومان اعتبار فقط در حوزه بهداشت در حال هزینه و سرمایه گذاری است.

200 مرکز و پایگاه سلامت دیگر تا پایان سال در راه است
معاون مرکزمدیریت شبکه وزارت بهداشت تصریح کرد: ما سال گذشته ساخت حدود 2000 خانه بهداشت را آغاز کردیم. به این ترتیب 1000 خانه در سال گذشته ، 800 مورد امسال و 200 مورد نیز تا پایان سال ساخته می‌شود. امسال کار ساخت 322 مرکز بهداشت و درمان روستایی با مساحت 500 متر و 75 میلیون تومان اعتبار شروع شده است. بیش از 2500 مرکز نیز تعمیرات اساسی داشته اند و بیش از 3000 مرکز در روستاها تجهیز شده اند.

میرزایی در خصوص وضعیت ساخت و ساز مراکز و پایگاه‌های سلامت در شهرهای کشور نیز گفت: پایگاه‌ها و مراکز سلامتی در شهرها نیز در حال ساخت و تجهیز است. اعتبار پزشک خانواده روستایی قبل از سال 93 به طور میانگین، سالانه 350 میلیارد تومان بود. این رقم در سال 93 به 2200 میلیارد تومان رسید. از این رقم هم 1850 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. امسال هم برای پزشک خانواده روستایی 2234میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش درآمد پزشکان خانواده در این دوره از وزارت بهداشت گفت: پزشک خانواده در گذشته حدود 2.5 میلیون تومان حقوق می‌گرفت، الان میانگین از هشت میلیون تومان گذشته است. در استانی مثل سیستان این رقم نزدیک به 10 تا 12 میلیون است.
مرجع : ایسنا