به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۰۱۹۳۷
همزمان با استقرار موشک در جزایر دریای چین مطرح شد؛

انتقاد جان کری از اقدامات چین

گروه بین الملل: در پی اعلام تایوان مبنی بر استقرار موشک های سطح به هوا از سوی پکن در یکی از جزایر دریای چین جنوبی، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از چین به خاطر افزایش نظامی گری در این دریای راهبردی به شدت انتقاد کرد.
انتقاد جان کری از اقدامات چین
به گزارش پایگاه خبری اهرام آنلاین، کری به خبرنگاران گفت، هر روز شاهد شواهدی دال بر افزایش نوعی نظامی گری هستیم. این امر مایه نگرانی جدی است. کری خاطر نشان کرد: بارها با احترام به چین اعلام کرده ایم، استانداردی که باید در مورد دریای چین جنوبی برای همه کشورها اعمال شود، به منزله نظامی گری نیست. وی با اشاره به آنچه رئیس جمهوری چین در سفر به آمریکا درباره نظامی نکردن چین جنوبی گفته بود، افزود: ما این گفت وگوها را با چین داشتیم و مطنئن هستم که طی روزهای آتی، گفت وگوهای بسیار جدی در این زمینه انجام خواهیم داد.

وی ابراز امیدواری کرد که پکن در چارچوب دیپلماسی برای حل مناقشات دریایی همکاری کند و دست به اقدام یکجانبه و توسل به قوه قهریه نظامی گری نزند. شبکه فاکس نیوز آمریکا اولین بار از ورود پرتابگرهای موشک و سیستم راداری به جزیره «وودی» بخشی از جزایر مصنوعی چین، در هفته گذشته خبر داد. وزیر دفاع تایوان اندکی پس از انتشار این خبر، وجود این تجهیزات را در این جزیره تایید کرد. هانوی و تایپه مدعی مالکیت این جزایر مصنوعی هستند که تحت کنترل پکن قرار داد.

تنش ها بر سر دریای چین جنوبی که یک سوم نفت جهان از طریق آن جابجا می شود، در ماه های اخیر شدت یافته است. واشنگتن که می گوید، اقدامات چین این گذرگاه مهم راهبردی را در معرض خطر قرار می دهد، کشتی های جنگی خود را با هدف تاکید بر آزادی حمل و نقل دریایی در نزدیکی این جزایر مورد مناقشه مستقر کرد. پکن تاکید کرد که از حق استقرار سیستم های دفاع از خود در این منطقه برخوردار است.
مرجع : ایرنا