به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۰۲۰۰۹
هزینه 2 میلیونی سمعک

وقتی نشنیدن به صرفه‌تر می‌شود‌

گروه جامعه:کاهش اعتماد به نفس، بروز اختلالات روانی،کاهش ارتباط با اطرافیان و..از مهمترین عوامل ناشی از ناشنوایی است.
وقتی نشنیدن به صرفه‌تر می‌شود‌
 ذات آدمی است،شیشه ی سلامتی زمانی رخ می نماید که گوشه اش لب پر شود. گوشی که زیر و بم ها را می شنود و چشمی که ریزترین ها را می بیند ،فقط جزئی از نعمت هایی هستند که حسی که از نداشتنشان به آدمی دست می دهد ،از حال داشتنشان قوی تر است.وای به حال روزی که چشممان گرد هوا را نبیند و گوشمان پچ پچی را نشنود. عینک تجویزی به پروپایمان نمی پیچد اما استفاده از سمعکی که قرار است دقت گوشمان را بالا ببرد، دل چرکینمان می کند. اما چاره ای جز کنار آمدن با این جسم کوچک را نداریم. نشنیدن صحبت های اطرافیان و هم کلام نشدن با دوست و آشنا گوشه گیرمان می کند.عواملی که دست به دست هم می دهند تا سمعک با گوش یک سالمند همراهی نکند با عواملی که کودک و نوجوان را از استفاده از آن دلسرد می کند، متفاوت است. کیفیت پایین سمعک ها و یا به بیانی دیگر قیمت بالای سمعک های با کیفیت سدی بر سر راه مصرف کنندگان سالمند این وسیله به حساب می آید. از طرفی نمایان بودن سمعک ها و به عبارت دیگر قیمت بالای سمعک های کوچک ،جوانان را از این وسیله دل زده می کند.

خرید به زور تخفیف
سالهای سال است تولید کنندگان خلاق این حوزه در پی کمتر دیده شدن سمعک ها، محصولات خود را با دخالت دادن فناوری های نوظهور، توسعه دادند تا ناشنوایان و کم شنوایان ابایی از وجود این یار کمکی در گوش نداشته باشند.نیلوفر یکی از کم شنوایانی است که به علت وارد شدن ضربه به گوش سمت راست ،از سمعک استفاده می کند:من ازسال اول دبیرستان ازنوع سمعک پشت گوشی استفاده می کردم. نمیشه گفت خوب بود ولی ازهیچی بهتربود و البته بازهم مشکل شنوایی داشتم.وقتی وارد دانشگاه شدم ازیک نوع سمعک هوشمند استفاده کردم چون اندازه ی سمعک قبلی به نسبت بزرگ بود و این اعتماد به نفس من را کاهش می داد.البته هزینه ی این نوع سمعک تا حدی سرسام آور بود و به زورتخفیف موفق به خرید آن شدیم.رضا می گوید: سمعکی که من الان استفاده می کنم ،ازکشورالمان تهیه شده به همین خاطر هزینه ی بالایی داشت. اما با این وجود من ازاین سمعک خیلی خیلی راضی هستم و مشکل گفتاریم بهترشده مانند اطرافیانم می توانم صحبت کنم .قبلا که من ازسمعکای قدیمی استفاده می کردم، در حرفه ی لب خوانی زبانزد بودم.

برای شنیدن ،هزینه های نجومی بپردازید
خسرو گورابی رییس انجمن شنوایی شناسان ایران می گوید: بسیاری از افراد جامعه ی ما به سمعک نیاز دارند اما توانایی استفاده از آن را ندارند. علت اصلی این موضوع هزینه های گزافی است که برای دریافت خدمات باید پرداخت شود.به ساختمان پزشکانی واقع در خیابان ولیعصر بالاتر از پارک ساعی مراجعه کردیم تا از قیمت های سمعک ها با تکنولوژی های متفاوت مطلغ شویم.فروشنده تفاوت قیمت سمعک ها را در اندازه ی آنها ندانست و گفت: مهمترین عامل در تعیین قیمت سمعک ها کیفیت صدا و تکنولوژی آنهاست.سمعک های آنالوگ، قابل برنامه ریزی،نیمه دیجیتال، دیجیتال، هوشمند و هوشمند وایرلس قیمت هایی از 400 هزار تومان تا حداقل 2 میلیون تومان را رقم می زنند البته به گفته ی فروشنده برند خاصی از سمعک های هوشمند قیمتی تا حدود 9 میلیون و 600 هزار تومان دارند.

حمایت های دست و پا شکسته روحشان را می خراشد
فرزام جنابی رییس کارگروه جامعه شنوایی شناسی کشور از شونه خالی کردن بیمه ها در تعریف تعرفه های پرداخت هزینه ی سمعک ابراز تاسف می کند و ادامه می دهد: بیمه ها باید بپذیرند که فردی که سالها در این کشور زحمت کشیده است، نیاز به حمایتهایی دارد.گورابی نیز تصریح می کند: این عدم حمایت ها و یا حمایت های دست و پا شکسته باعث می شود سالمندان ما، که قسمت اعظم کم شنوایان و ناشنوایان را تشکیل می دهند، پس از مدتی گوشه گیر شوند و به افسردگی مبتلا شوند. افراد بازنشسته ی زیادی داریم که به علت نبود توان مالی به این مشکل دچار شده اند.

توانگیری خدمات توانبخشی
اما سالمندان یک طرف قضیه هستند و بخش دیگر جامعه ی ناشنوایان و کم شنوایان را کودکان و جوانان تشکیل می دهند.کودکان با کاهش شنوایی حسی -عصبی اصوات را به گونه ای متفاوت از کودکان سالم می شنوند. در اینگونه کودکان حروف، صداها و کلمات با اصوات دیگری که تا حد زیادی مشابه یکدیگر و غیر قابل تشخیص هستند دریافت می شوند و کودک مبتلا ناچاراً می بایستی با اتکا به همان اصوات محدود که می تواند بشنود گفتار را درک می نماید و چون در چنین حالتی درک حروف مشکل است درک گفتار نیز به سختی صورت می گیرد.از همین رو کودکان نیاز به گذراندن دوره ی آموزشی در توانبخشی ها دارند.گورابی تحت پوشش بیمه نبودن خدمات توانبخشی را بخش لنگ دیگری می خواند و می گوید: به طور مثال کودکی 6 ماهه که کم شنوا یا ناشنواست، علاوه بر نیاز به سمعک، می بایست به مدت 2 سال به طور مستمر از خدمات توانبخشی استفاده کند. این در حالی است که مسئولین معتقدند بیمار به غیر از درد بیماری نباید درگیر درد درمان باشد.

سمعک دست دوم نخرید
در برخی موارد به علت نبود توان مالی، افراد اقدام به خرید سمعک دست دوم می کنند. لازم به ذکر است سمعک می بایست برای هر فرد قالب گیری و ساخته شود.پس نمی توان از سمعک فرد دیگری استفاده کرد.گورابی اضافه می کند: سمعک به تجویز، ارزیابی ساخت و کنترل دوره ای نیاز دارد و اگر غیر از این باشد، نباید مورد استفاده قرار بگیرد. متاسفانه افراد زیادی در جامعه هستند که سمعک های دست دوم را انتخاب می کنند. اما اگر فردی از سمعک تجویزی ناراضی است، مقصر ماهستیم که در امر تجویز کوتاهی کرده ایم.جنابی جامعه شنوایی شناسی کشور را یک بازوی نظارتی در وزارت بهداشت می داند و خدمت رسانی بی چون و چرا به مردم را از وظایف این گروه معرفی می کند.گوشمان را بگیریم و برای لحظاتی نشنویم، صدای هنرپیشه هایی که در سریال مورد علاقه مان بازی می کنند،صدای مادرمان را، همسر و فرزندانمان را، گفت و گوهای یک دورهمی خانوادگی را.این کمبود روح و روانمان را مشوش می کند.این تشویش نیاز به پشت گرمی دارد تا آرام بگیرد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران