به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۰۷ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۱۰۲۴۸۳
راي بدهيم

دعوت اهالي سینماي ايران از مردم

گروه فرهنگي: بسياري از اهالي سینماي ايران که طی روزهای گذشته مردم را برای حضور در انتخابات روز جمعه، ۷ اسفند ماه دعوت کردند.
دعوت اهالي سینماي ايران از مردم
به گزارش ایسنا، پرویز پرستویی در آستانه برپایی انتخابات در یادداشتی با عنوان «ما رأی می‌دهیم» نوشت: «هموطنان عزیزم، اگرچه حضور در انتخابات اختیاری است، اما بد نیست نیم نگاهی به تلاش شبانه‌روزی رسانه‌های بیگانه بیاندازیم که درصدد هستند مانع حضور مردم در انتخابات باشند. می‌دانم که شاید در مقاطعی باورهایتان خدشه‌دار شده، اما یادم نمی‌رود که دو روز به انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم چگونه غیرت و عرق ملی به جوش آمد و آگاهانه رأی خود را به صندوق‌ها انداختید. الان هم همان موقع است که رأی دادن را فارغ از هر گونه نقد و انتقادها وظیفه ملی بدانیم و در انتخابات شرکت کنیم تا کسانی که به حق و شایسته‌اند در مجلس حضور پیدا کنند.»

حمید فرخ‌نژاد هم درباره این رویداد نوشت: «تعقل و خردورزی و پرهیز از افراطی‌گری نیاز مبرم جامعه امروز ماست. حرکت در دایره قانون و احترام گذاشتن به قواعد بازی در سیاست و دوری از خودسری‌ها در همه جوانب از اموری است که دیگر نمی‌توان در حد شعار به آن بسنده کرد. رعایت این موارد دیگر تعارف نیست. از واجباتی است که عدول از آن در دنیای متشنج اطراف ما و با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن قرار گرفتیم منجر به فاجعه می‌شود. همه ما ملزم به رعایت قانون هستیم، اگر می‌خواهیم به سرنوشت همسایگان‌مان دچار نشویم. مجلس قلب قانون‌گذاری کشور است.»

نیکی کریمی هم گفت: اتفاقاتی که در موضوع برجام پیش آمد، به ما یاد داد که می‌توان مذاکره کرد، مکالمه داشت و رأی داد. اگر قبلا نمی‌توانستیم مذاکره کنیم و حرف بزنیم، دکتر ظریف به ما نشان داد که می‌شود مذاکره و مکالمه کرد که این موضوع در همه ابعاد زندگی می‌تواند راهگشا باشد. وی ادامه داد: امیدوارم با رأی دادن‌مان بتوانیم نمایندگانی انتخاب کنیم تا در مجلس هم این شعار “باز بودن باب مکالمه و مذاکره” پیش‌رو باشد و هرکس روی رأی خودش بایستد. شاید من هم مثل خیلی‌ها از انتخابات ناامید بودم، اما قطعا به امید اتفاقات خوب رأی خواهم داد. نیکی کریمی با تأکید بر لزوم توجه نمایندگان به موضوعات مرتبط با هنرمندان گفت: احساس می‌کنم هنرمندان به حمایت بیشتری برای درک شدن نیاز دارند و برآورده شدن این نیاز کسی را می‌طلبد که زبان‌شان را بفهمد. این سینماگر ادامه داد: این روزها مسائل زنان هم بسیار اهمیت دارد و امیدوارم نمایندگانی وارد مجلس شوند که انسان‌های رو به‌ جلو و با دید باز و آشنا به مشکلات باشند.

حسین پاکدل نیز در نوشتاری با عنوان «ما رأی می‌دهیم» نوشت: «هنر در ذات مُبلّغِ دموکراسی است. اگر از نُت‌های موسیقی، صوت و سکوتِ به موقع و در اندازه را بگیرند، هیچ قطعه آوای شکیلی شکل نمی‌گیرد. اگر در انبوهِ رنگ‌ها حد و اندازه را به هم بریزند، هیچ نقشِ جمیلی بر پرده پرداخته نمی‌شود. در هنر نمایش هم اگر هر کس به موقع و در اندازه سخن نگوید و به وقت شنوا و با حضور نباشد درام و دمکراسی بر صحنه می‌میرد.

اجتماع زنده هم همین است. اگر معتقدیم جامعه نیازمند آزادی افکار و به رسمیت شناختن حقوق همگان است، اعلام حضور کنیم تا هر فکر و اندیشه به اندازه وزن‌اش عرض اندام کند. اگر معترض روندِ موجودیم، اگر از صدایی نگران و ناراحت‌ایم، اگر عده‌ای میدان می‌یابند که منافع کلانِ ملی را به مخاطره بیاندازند، خوش‌فکرها را به میدان بفرستیم. اگر می‌بینیم در مسیر تدبیرها و امیدها سنگ می‌بارند تا سرمایه‌های ملی را در هیاهو به سرنوشتی دچار کنند که دیدیم، اگر به بهانه قانون، دلسوزان شجاع و اهل خرد را ممنوع و محروم می‌کنند تا رقابت و رفاقت بی‌معنا ‌شود، راهی جز این نداریم که با اتکا به قانون و از طریق صندوق آرا اعلام نظر کنیم.

شک نکنید تأثیر دارد. بسیار هم تأثیر دارد. نمی‌شود بی‌تفاوت باشیم و بی‌حضور و بعد متوقع و معترض. افراطیونِ سیری‌ناپذیر، در حرف و عمل، سخت برای عصبانی کردن اکثریت می‌کوشند تا با به قهر کشاندن قشرِ عظیم و مؤثر، نمایندگانی از جنس و شکل خود با حداقلِ آراء بر کرسی‌ها بنشانند تا مشروعیت بخرند. با اعلام حضور پای صندوق‌های رأی تا آن‌جا که می‌شود سرنوشتِ خود را به دستِ درایت، عقل و ایمان و زیبایی بدهیم تا جمود و تنگ‌نظری به عُزلت رانده شود. با رأی خود ثابت کنیم خواستار ارتباطِ همراه با احترام متقابل با جهانیم. با رأی ما مدیران و مسئولین دلسوز و فهیم که از اتفاق کم هم نیستند با تلاشی مضاعف و سری بلند، به کار و تلاش خود ادامه می‌دهند. پس با هر عقیده و گرایش، اگر طالبِ شنیدنِ سمفونی با شکوه زیستِ با عزتِ انسانی هستیم و تماشای نقش‌های چشم‌نواز و درام‌های وزینِ پرعبرت، راهی جز حضور پای صندوق رأی نداریم. بی تفاوتی، معنایی جز فرار از مسئولیت و سپردن اختیار به غیر ندارد.

من رای می‌دهم. از تمام دوستان هنرمند هم می‌خواهم مخاطبان و علاقه‌مندان خود را تشویق کنید رأی بدهند. ما سلول به سلول عاشق سرزمین‌مان هستیم. ما هنرمندیم، مُبلغّانِ دمکراسی. ما اهل حس و منطق و عقل‌ایم. آرزو سازیم. دنیا را و جامعه خود ایران عزیز را بسامان و زیبا می‌پسندیم، پس با رأی دان به مصلحانِ عقل‌اندیش و وطن‌پرست، مسیر آینده را روشن و تاریکی‌های راه را جارو کنیم. بیایید، بیایید پای صندوق‌های رأی همدیگر را ببینیم!»

رضا کیانیان نیز با اعتقاد به اینکه “رای ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیرگذار است”، به اظهار نظر درباره انتخابات پیش رو پرداخت و نوشت: «دستاورد امروز ما نتیجه انتخاب دیروزمان است، کسی را مقصر ندانیم. من این جمله را باور دارم! می‌دانم که گروهی مخالفش هستند و معتقدند همه چیز از پیش برنامه‌ریزی شده است و رای ما به هیچ دردی نمی‌خورد و انتخابات فقط یک نمایش بی‌مزه است! و نیز می‌دانم گروهی قدرت‌طلب و انحصارطلب هم هستند که کوشش می‌کنند به هر شکل و وسیله‌ای که شده، گروه بالا را در اعتقادشان راسخ‌تر کنند که پای صندوق‌های رای نیایند تا خودشان در قدرت باقی بمانند و کشور را به سوی تک قطبی شدن برانند تا جایگاه‌شان در قدرت همیشگی شود! اما من می‌گویم اگر رای من و تو تاثیری در انتخابات نداشت‌، چرا گروه گروه را رد صلاحیت می‌کنند که مبادا انتخاب شوند؟! چون معتقدم با وجود تمام زیر و بم‌های اجتماعی و دوز و کلک‌هایی که همه می‌شناسیم‌، رای ما تاثیرگذار است.»

محسن امیریوسفی، کارگردان سینما هم با انتشار متن و یادداشتی بر حضور مردم در انتخابات ۷ اسفند ماه تاکید و عنوان کرد: «پیروزی دولت اعتدال، تدبیر و امید در آوردگاه سخت برجام با رای ما در سال ۹۲ امکان پذیر شد، رای ما در آن سال مردی را به ریاست جمهوری رساند که خود را حقوقدان می‌داند نه سرهنگ و همین حقوقدانی بود که امکان این پیروزی بزرگ در عرصه سیاست خارجی را فراهم آورد. هر رای ما یک «نه» بزرگ به رای ندادن و تحریم انتخابات است، رای ندادنی که نتیجه آن را در سال‌های نه چندان دور دیدیم و چشیدیم و درک کردیم. حال پس از پایان خوش برجام هسته‌ای، نوبت برجام فرهنگی است، زمانی که اولویت فرهنگ، حقوقدانی و قانونمندی باشد نه سیاست‌ورزی و تندروی. من در انتخابات ۷ اسفند رای می‌دهم، چون امیدوارم فرهنگ به دست سرهنگ‌ها نیفتد.»

فرشته طائرپور، رخشان بنی‌اعتماد، مجید مظفری، پیمان قاسم‌خانی، مهناز افشار، ترانه علیدوستی، الهام کردا، ریما رامین‌فر، کیومرث پوراحمد، مهتاب كرامتي و .. دیگر سینماگرانی بودند که طی رورهای گذشته از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کردند.