به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۰۲۷۲۰
وزیر صنعت در همایش خودروی ایران:

احتمال توزیع سوخت یورو 5 تا پایان سال

گروه اقتصادی: در سومین همایش بین‌المللی خودروی ایران؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت صنعت خودروسازی در صنعت کشور گفت: 10 درصد از ارزش افزوده صنعت در خودروسازی است و جهت اشتغال خودروسازی در رتبه سوم قرار دارد و از جهت فرآوری در رتبه متوسط رو به بالا است.
احتمال توزیع سوخت یورو 5 تا پایان سال
محمدرضا نعمت‌زاده افزود: یکی از اهداف صنعت خودروسازی در 20 سال آینده این است که این صنعت از لحاظ فناوری به کیفیت مطلوب برسد و 50 درصد از صنایع دیگر ما نیز به درجه کیفی متوسط به بالا برسد.
وی افزود: ما نزدیک به دو سال پیش برنامه راهبردی صنعت خودروی کشور را تنظیم کردیم و از همان زمان حرکت خود را دراین راستا شروع کردیم و امروز اگر اصلاحاتی لازم باشد در آن برنامه راهبردی اعمال خواهیم کرد. هدف اصلی این برنامه بالا بردن کیفیت خودرو اعم از قطعات و اجزا است و دیگر آنکه میزان تولید خودرو را در کشور به سه میلیون افزایش دهیم که این امر لازمه پیدا کردن بازارهای صادراتی است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تحقیق و توسعه نیز از الزامات این صنعت است که با کمک مراکز علمی و صنعتی این برنامه را پیش خواهیم برد.  نعمت زاده با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی گفت: از دیگر اهداف این برنامه راهبردی سرمایه‌گذاری و مشارکت با سایر کشورها است و در اجرایی شدن برجام مراحل عملی آن آغاز شده و اکنون شرکت ایران خودرو با یکی از شرکت‌های فنی فرانسوی که سابقه حضور در ایران را داشته به صورت سرمایه‌گذاری مشترک شرکتی را تاسیس کردند.
 
وی ادامه داد: ما تفاهم‌نامه‌های اولیه را نیز با شرکت دایمر بنز امضا کرده‌ایم که طرف ایرانی این تفاهم‌نامه متشکل از سه شرکت هستند که این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه خودروهای دیزلی، بازرگانی و خدمات پس از فروش در صادرات است و امیدواریم در طول برگزاری این همایش مذاکراتی که با طرف‌های خارجی انجام می‌دهیم به نتیجه برسد.  وی ادامه داد: بحث دیگر رقابت‌پذیری صنعت است و خودرویی می‌خواهیم که از لحاظ کیفیت و قیمت مورد پذیرش مشتری باشد. یکی ازدلایل ما برای مشارکت با شرکت‌های خارجی این است که بتوانیم از نام و نشان آنها برای صادرات استفاده کنیم و همانطور که ما بازار خود را در اختیار آنها می‌گذاریم آنها نیز بازارهای صادراتی آنها نیز در اختیار تولیدات ما باشد.
 
وزیر صنعت افزود: خدمات پس از فروش نیز از دیگر اولویت‌های ما در این برنامه است. ما اگر می‌خواهیم خودروی خود را صادر کنیم باید خدمات پس از فروش آن را در خارج از کشور نیز داشته باشیم که این امر لازمه برنامه‌ریزی گسترده و قوی است.  نعمت‌زاده تصریح کرد: ما به دولت تعهد داده‌ایم که خودروسازی ما بیلان مثبت داشته باشد و این ابهام را از جامع بزداییم که هر وقت ارز باشد خودروسازی پیشرفت می‌کند و هر وقت ارز نباشد خودروسازی راکد می‌شود. خودروسازهای ما از این پس باید مولد ارز باشند.
 
وی با اشاره به منابع کشور گفت: ما از لحاظ مواد اولیه در این صنعت تا اندازه‌ای خودکفا هستیم و می‌بایست از این امتیاز نسبت به سایر کشورها که داریم استفاده کنیم و بحث آلایندگی نیز ما باید خودروهایی تولید کنیم که در پایین‌ترین حد آلایندگی باشند زیرا این بحث در کلانشهرها به خصوص تهران امری جدی است. در حال حاضر سوخت یورو4 در کشور توزیع می شود و ما امیدواریم تا پایان سال آینده با اتمام پالایشگاه سوخت یورو5 در سراسر کشور توزیع شود.  وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در طول این همایش چهار روزه تفاهم نامه‌های خوبی با شرکای خارجی به امضا برسد.
مرجع : ایلنا