به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۱۰۲۷۸۵
تحلیل مطهری از رای مردم تهران به اصلاح‌طلبان

عکس العمل به انگلیسی بودن ليست بود

گروه سياسي: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تحلیل رای مردم تهران به اصلاح طلبان، متهم کردن این لیست به انگلیسی بودن را در رفتار انتخاباتی مردم موثر دانست و بر لزوم بازنگری اصولگرایان در روش هایشان تاکید کرد.
عکس العمل به انگلیسی بودن ليست بود
علی مطهری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: رای آوری لیست اصلاح طلبان در تهران به این شکل قابل پیش بینی نبود. من خودم حدس می زدم در تهران 20 نفر از اصلاح طلبان و 10 نفر از اصولگرایان رای بیاورند اما فکر می کنم تخریب هایی که علیه لیست اصلاح طلبان و معتدلین صورت گرفت و آنها را متهم به انگلیسی بودن کردند در نوع رای دادن مردم موثر بود و باعث شد مردم عکس العمل نشان دهند.

وی افزود: برخی مواضع اصولگرایان در چند ماه اخیر مثل نوع برخوردشان با توافق برجام، اجرای برجام یا اظهارنظرها درباره خرید هواپیما نیز در رفتار انتخاباتی مردم تهران موثر بود و مردم را تشویق کرد که به سمت اصلاح طلبان بروند. به نظر من این رای مردم پیام روشنی برای مسئولان و مدیران کشور و فعالان سیاسی دارد. مدیران کشور هم باید به این پیام ترتیب اثر بدهند و هم بدانند با سختگیری های بیجا و تخریب ها نمی توانند شخصیت ها را منزوی کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: شاید 10 سال است آقایان علیه آقای هاشمی صحبت می کنند یا اینکه آقای خاتمی را محدود و ممنوع التصویر کردند اما وقتی اینها می گویند به فلان لیست رای دهید عده قابل توجهی از مردم به همان لیست رای می دهند و این نشان می دهد که سیاست های قبلی کارساز نیست و باید روش خود را تغییر دهند و قدری به حقوق شهروندی مردم توجه بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری اصولگرایان در اصول، مبانی و روش هایشان، خاطرنشان کرد: بعضی نگاه های اینها نگاه درستی نیست مثلا نگاه شان به اصل ولایت فقیه، مساله حفظ نظام و مساله آزادی بیان، به نظرم دچار کاستی است و باید آن را اصلاح کنند و قدری با مبانی و تفکر شهید مطهری آشنا شوند. مطهری با بیان اینکه اصولگرایان نباید اجازه دهند تندروهای ابتکار عمل را در میان آنها به دست بگیرند، خاطرنشان کرد: در یک کلام اصولگرایان باید اصولگرای واقعی باشند.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از گفت وگوی خود اضافه کرد: البته من شخصا از اینکه افرادی مثل آقای توکلی به مجلس راه پیدا نکردند متاسفم اگرچه من به روش آقای توکلی هم انتقاد دارم که خودش را در بین ایثارگران و به طور کلی اصولگرایان محصور کرده در حالیکه ایشان افکار اصلاح طلبانه خوبی دارند و به یک معنا اصلاح طلب شمرده می شوند. ای کاش خودش را در بین این گروه ها محصور نمی کرد. وی اظهار کرد: ان شاءالله همه ما پیام مردم حوزه انتخابیه تهران را خوب شنیده باشیم و از آن عبرت بگیریم و این امر در رفتار آینده ما موثر باشد.

در شبكه 2 سيما
منتخب مردم تهران در انتخابات مجلس ديشب هم با حضور در شبکه 2 به تحلیل انتخابات پرداخت. در ابتدای این گفتگو مطهری اظهار داشت: این که نتیجه انتخابات غیرقابل پیش بینی بود موضوع غیرقابل انکاری نیست و صاحب نظران و کسانی که در متن انتخابات حضور داشتند گمان می کردند که حداکثر 20 نفر از سوی اصلاح طلبان و 10 نفر نیز از فهرست اصول گرایان در تهران رای بیاورد.

وی با بیان این که نتیجه انتخابات در تهران برای بنده نیز غیرمنتظره بود، تصریح کرد: البته نتیجه انتخابات در شهرستان ها تا حدودی قابل پیش بینی بود.  منتخب مردم تهران در مجلس دهم در تشریح علت غیرقابل پیش بینی بودن نتیجه انتخابات در تهران بیان داشت: نتیجه انتخابات در تهران مقداری به رفتارهای انتخاباتی گروه های مختلفی که در عرصه انتخابات وجود داشتند برمی گردد که سبب شد تا حدودی حساسیت مردم برانگیخته شود البته برخی تخریب هایی که در عرصه انتخابات صورت گرفت و برخی لیست‌ها، لیست انگلیسی نامیده شدند و اتهام ارتباط و پیوند با خارج به آنها زده شد و همین سبب شد که مردم عکس العملی در این رابطه نشان دهند؛ البته حضور برخی شخصیت های سیاسی که از لیست اصلاح طلبان و حامیان دولت حمایت می کردند نیز در نتیجه انتخابات بی تاثیر نبوده است.

مطهری در ادامه برنامه با اشاره به این که مردم به نظام اعتماد دارند و رایشان محفوظ است، گفت: نظام امانت رای مردم را حفظ می کند لذا رای مردم در مسیر سیاسی و اقتصادی کشور تاثیرگذار است. وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ترکیب مجلس دهم گفت: هنوز نمی‌توان حکم صادر کرد که آیا اکثریت با اصول گرایان یا اصلاح طلبان و یا مستقل ها است.

مطهری با اشاره به اینکه طیف بندی بر عملکرد مجلس تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: این طیف بندی ها فراکسیون ها را تشکیل می دهد که تصمیمات آنها بر مجلس تاثیر می گذارد. منتخب مردم تهران با تاکید بر این که دیوار کشی میان اصلاح طلب و اصول گرا را قبول ندارم، گفت: همه باید هم اصول گرا و هم اصلاح طلب باشند. اصول، اصول گرایی اصلاح طلبی است لذا هر اصلاح بر اساس اصول و مبنایی صورت می گیرد.

مطهری با اشاره به این که معتقدم نیاز به جریان سومی در کشور است، گفت: برخی نقاط ضعف نیز در اصول گراها وجود دارد مثلاً این که توجه کافی به حقوق شهروندی ندارند و یا این که در اصلاح طلبان برخی از مسائل فرهنگی دچار تسامح و تساهل می شود. منتخب مردم تهران افزود: مشارکت بالا و خوب مردم در انتخابات به جایگاه کشور در دنیا کمک می کند لذا این مشارکت سبب ارتقا کشور در دنیا خواهد شد.

وی اولویت مجلس دهم را در بهبود وضع اقتصادی و مشارکت موثر دانست و عنوان کرد: یکی از راه های خروج کشور از رکود اقتصادی سرمایه گذاری خارجی است لذا مشارکت بالا تاثیر خوبی در اوضاع کشور خواهد داشت. مطهری با اشاره به اینکه خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی در شعارهای انتخاباتی مطرح بود، افزود: اولویت مجلس دهم باید توجه به سیاست داخلی باشد.

منتخب مردم تهران با اشاره به اینکه مجلس باید متعادل و متوازن باشد، گفت: مجلس دهم باید به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای داشته باشد لذا محور اقتصاد مقاومتی توجه به توانایی ها و استعدادهای داخلی است. نمی توانیم آرمان هایی همچون آرمان فلسطین برداریم.

ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۰:۱۲
منظور جناب مطهری اینه که مردم تهران به انگلیس رغبت دارند؟ یعنی چون فهمیدند لیست اصلاح طلبان انگلیسی است به اون لیست رای دادند؟؟ این دیگه چه جور تحلیلیه ؟ (332701)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۳:۰۲
خیر جانم !! ملت رای دادند به ادامه برجام و رفع تحریم و از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای از این طریق قدردانی کردند (332834)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۰:۱۵
من معتقدم مردم تصمیم احساسی نگرفته اند بلکه سالهاست که اگه فرصت پیدا می کردند می خواستند به شکلی حتی بدتر از این با فریاد بگویند که بابا بس است.ما می فهمیم.وسط طناب را رها کن می بینی هیچی غیر منتظره نیست. (332703)
آزین
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۰:۳۱
به قول آقای مطهری مردم برای اثبات دروغتان آمدند شاید اگر نمیگفتید اصلاحات با انگلیس همراه است تا این حد مشارکت نبود این بازیهای مردم را یاد احمدی نژاد انداخت
ما نه اهل کوفه ایم نه با یزیدیان هم پیمان نه از خوارجیم نه از کفار
ما از دروغ بیزاریم، رشوه نمیگیریم، برای محیط زیست، اقتصاد و .... دغدغه خاطر داریم (332707)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۱:۲۸
شاید اقای مطهری در بعضی ار مسائل با اصلاح طلبان همفکر باشد اما در خیلی از مسائل از جمله فرهنگی طرز تفکری افراطی و سختگیرانه دارد. (332716)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۵:۲۲
به قول خودش از خیلی اصلاح طلب ها اصلاح طلبتر و از خیلی از اصولگراها هم اصولگراتر است - پس به نظر من ایشون حق طلب هستند (332777)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۳:۰۶
با هر تفکر ثابت کرد نماینده واقعی ملت است و همیشه از حق دفاع میکرد ملت این جور نماینده ای نیاز دارند (332835)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۳ ۰۳:۱۵
شاید که نه ایشان قطعا و به خق مواضع اصلاح طلبانه دارند آن هم نه در بعضی مسائل در اساسی ترین موارد مثل حقوق شهروندی، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و ...حتی در مورد مسائل فرهنگی در یکی از مصاحبه ها گفتند من در مورد پوشش موافق سختگیری نیستم اما به ما در کشوری اسلامی زندگی میکنیم...در ضمن دوست عزیز ممکن است نظر من و شما با نظر ایشان در مورد نوع پوشش بانوان یکی نباشد اما اعتقادشان در این زمینه دلیل بر افراطی بودن ایشان نمی باشد... (332862)
وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۲:۱۲
مردم شریف تهران به عقلانیت ونجابت رای دادند واز کسانی که عفت کلام نداشتند و ذهن بسته داشتند و در عصر اتم هنوز دنبال تحجر بودن فاصله گرفتن و تبری جستند هر چند افراد فهمیده وروشنی از دیدگاه اصول گرایی به دلیل قرارگرفتن در لیست افرادی که در مجلس سابق چوب لای چرخ دولت میگذاشتند قربانی شدند انشا الله ازوجود خردمندان اصولگرایی درپست های دیگراستفاده شود زیرا خیلی افراد اگاه وخردمندوبا تجربه هم بین اصول گرایان هستند (332723)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۲:۴۰
سلام بر عقل و اندیشه و سلامت نفس، پاینده باشی مطهری (332735)
رهگذر
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۲:۴۴
مهمترین عامل شکست، تبلیغات یکسویه ی صدا و سیما بود. (332737)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۶:۵۵
واقعا صدا و سیما کفر منو دراورده بود. منم از لج صدا و سیما به تمام لیست اصلاحات رای دادم (332788)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۲:۵۰
ان شاء الله نمايندگان چه اصولگرا چه اصلاح طلب ومستقل يار وياور دولت باشند وكشور را به سمت پيشرفت وتعالي سوق دهند وبهانه دست افراطي ها وتند روهاي ويرانگر ندهند (332738)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۳:۱۸
روز قبل انتخابات بخش خبری 14 کانال یک یک گزارش علیه اصلاح ظلبان گذاشته بود با آهنگ پس زمینه سریال کیف انگلیسی آقای دری و هر فرد منصفی که آن را میدید به بی طرفی صدا سیما شک میکرد.
حالا باید دید آقایون صدا سیمایی و بچه های پایداری آن چه رویی دارند و ادعای بی طرفی آنها را کسی باور میکند ؟؟/
معاونت خبر و آقای جبلی باید عوض شوند
اینها در برجام با آن مستندهای وحشتناکشان علیه تیم مذاکره کننده هسته ای و همچنین در انتخابات سرنوشت ساز 7 اسفند کاری نگذاشته علیه جناح مقابلشان نکردند و اخلاق را ذبح کردن (332740)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۳:۱۰
صدا و سیما حالا باید میز گردی برگزار کند آقایان رسایی-کوچک زاده - فلاحیان و.... دعوت تا لیست انگلیسی را برای ملت تحلیل کنند!!!!!! (332836)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۳:۲۷
انشالله با تشکیل مجلس شاهد پیشرفت کشور باشیم و خوشحال هستیم مخالفین ملت و دولت رای نیاوردند امید است درس بگیرند و از ملت مایه نگذارند
چونکه هر بار اعضا تیم مذاکره کننده را احضار میکردند بنام منافع ملی سخن میگفتند معلوم شد تیم مذاکره کننده هسته ای دنبال منافع ملی بودند و ملت هم با این انتخابات قدردانی خودشان را خصوصا در تهران عزیز نشان دادند (332839)
فاطما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۳:۳۳
زنده باد آقای مطهری من هم آقای توکلی احترام زیادی قایل هستم او بخاطر اصول گرایان رای نیاورد (332747)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۴:۰۶
واقعا کتابی 10000صفحه ای میشه نوشت از انتخابات اخیر و موجی که برای اصلاحات راه افتاد .
رد صلاحیت ایت الله هاشمی رفسنجانی سال 92 باعث رییس جمهوری دکتر روحانی گردید و رد صلاحیت ایت الله سیدحسن اقای خمینی سبب رای اوری لیست اقایان هاشمی و روحانی در انتخابات اخیر گردید.

لیست انگلیسی بدترین توهین به السابقون انقلاب و مردم بود. (332755)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۷:۱۴
ملاک حال فعلی افراد است (332789)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۹:۲۵
شما مفهوم السابقون را نفهمیده ای.
برو تفسیر قران تا ببینی چرا السابقون نزد پروردگار جایگاه نزدیکتری دارند (332811)
مجتبی
United Kingdom
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۱:۰۲
حتما ملاک حال فعلی هم نظر شماهاست که همه را انگلیسی می نامید (332826)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۴:۰۶
جاسوس و نفوذی مورد قبول هیچ کس نیست اما اگه گروهی از مسئولان یک کشور از روش کشورهای پیشرفته تر استفاده کنه در جهت منافع کشور خودش گام برداره خواه اون کشور الگو افریقایی باشه یا اروپایی فکر نمی کنم این بد باشه کماکان روشهایی که بعضی از اقایون اصولگرا در پیش داشتند کپی شده کارهای کشورهای غربی بودند نمونه بارزش مسکن مهر بود که سرانجام این کپی برابر اصل نشد (332756)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۴:۴۸
اصولگرایان چوب اشتباهات خود راخوردند اما اقای مطهری به هیچ عنوان تصور نکن انتخاب شما به معنای حقانیت شماست که در سیاست اتفاقات عجیب غیر قابل پیش بینی زیاد می افتد اما چیزی که قابل پیشبینی بود انتخاب شما البته در ازای نارو زدن شما به همفکران خود بود طرفداران اصلاحات که در تهران در اکثریتند به درستی عمل کردند و مزد این تغییر دیدگاه را دادند .
اما از طرف دیگر ثابت شد که اصولگرایان بدون احمدی نژاد توان رقابت با اصلاح طلبان را ندارند پس باید در دیدگاههای خود بازنگری جدی کنند شاید کم کم وقت ان برسد . (332767)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۳ ۰۳:۰۵
یک مقداری بی ادبانه نسبت به ایشون صحبت میکنید... نارو زدن ؟!... ایشان انسان حق طلبی است و به حق در مورد مسائل حقوق شهروندی، آزادی های سیاسی ، آزادی مطبوعات، لزوم نقد در همه سطوح حکومتی و ... به حق مواضع اصلاح طلبانه ای داشتند، مواردی که سنگ بنای اصلاحات برای آنها گذاشته شد،شاهد بودیم در مجلس چندین بار موضع شددیدی در مورد حصر داشتند، فکر می کنم رای به ایشان به دلیل مواضع اصلاح طلبانه و حق طلبانه ایشان بود... (332861)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۵:۰۰
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل (332770)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۱۹:۴۰
گیرم که به زعم تو پسر کم از پدر هست زین فضولی ها تو را چه حاصل؟ ها؟ (332815)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۱:۴۷
احسنت.فوق العاده بود (332828)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۰:۲۵
بعنون یک شهروند امیدوارم پیام واقعی انتخابات با صداقت و به درستی درک شود و همه بزرگان کشور به تحولات متناسب با مطالبات مردمی رضایت دهند و با آن همراهی کنند.بنظرم نتایج حماسی انتخابات مهر بطلانی بر همه قرائتهای تنگ نظرانه و افراطی بود و اگر پیام اراده ملت دیروز شنیده می شد امروز این وضعیت پیش نمی آمد. (332820)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۰:۴۰
مشکل شما اینه که فکر میکنید همه ایران تهران است شکست خود را بعد از دوسال با برد تو تهران میخواین جبران کنید وقتی رییس مجلس عارف شد همه چیز دستتون میاد (332824)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۱:۴۵
دوست عزیز کافیه یه نگاهی به آمار ها بندازی و برتری نسبی اصلاحات رو ببینی.درضمن شهرستان ها دور دوم اکثرا اصلاح طلبن.
اهواز که 3 تا اصلاح طلب داره ازش میاد بالا (332827)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۲۳:۲۰
ایشالا مجلسی منسجم و معتدل داشته باشیم اصولگرا یا اصلاح طلب بودنش چندان مهم نیس (332837)
ع امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۳ ۰۰:۲۶
اگر کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان در سراسر کشور به بهانه های واهی و صد البته به خاطر گل روی اصول گرایان به ناحق رد صلاحیت نمی شدند الآن بالای دویست نفر از اصلاح طلبان توسط مردم انتخاب می شدند (332849)