کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کم‌خوابی سطح کلسترول راافزایش نمی‌دهد

ایسنا , 16 اسفند 1394 ساعت 15:15

گروه علمی:پروژه مرکز مطالعات ملی تغذیه و سلامت آمریکا نشان می‌دهد، کم خوابی در شب ارتباطی با افرایش سطوح کلسترول ندارد اما برای افرادی که به منظور درمان بی‌خوابی قرص خواب مصرف می‌کنند، استثنا است.


 طی این پژوهش بیش از 19 هزار نفر طی سال 2005 تا 2008 مورد بررسی قرار گرفتند. در میان افراد بالای 20 سال، 11 درصد سطوح بالایی از کلسترول بد از خود نشان دادند و 22 درصد نیز کلسترول خوب داشتند.
تنها بیش از 16 درصد افراد سطوح بالایی از تری گلیسیرید داشته و بقیه هم چربی خون داشتند.
 در مجموع، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که میزان سطوح کلسترول در افراد دچار بی‌خوابی و افراد بدون مشکلات خواب برابر است. هرچند افراد دچار بی‌خوابی که قرص‌های خواب مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که بی‌خوابی ندارند و از ابزار کمکی خواب استفاده می‌کنند، 118 درصد در معرض خطر کلسترول بالا قرار دارند.
 
رابطه مشاهده‌ شده بین قرص خواب و سطوح بالای کلسترول بدن نگرانی‌ها را در مورد استفاده بیش از حد این دارو در بین مردم افزایش داده است. در واقع افرادی که قرص‌های خواب مصرف می‌کنند، بی‌خوابی شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است به بالا بودن کلسترول بدن این افراد ارتباط داشته باشد.  این پژوهش موید هیچ رابطه علت و معلولی نیست بلکه تنها وجود یک رابطه را نشان می‌دهد.  این تحقیق در مجله "Sleep " منتشر شده است.


کد مطلب: 103043

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/103043/کم-خوابی-سطح-کلسترول-راافزایش-نمی-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir