به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۹ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۱۰۳۲۹۵
برای نخستین بار رخ داد؛

تولید سلول‌ بنیادی مرحله اولیه انسان

گروه علمی:محققان انگلیسی برای نخستین بار موفق به تولید سلول‌های بنیادی مرحله اولیه جنینی انسان شده‌اند که علاوه برای ارائه منبعی از سلول‌های بنیادی برای درمان‌های احیا، همچنین می‌تواند درک بهتری از بیماری‌هایی مانند سندروم داون ارائه کند.
تولید سلول‌ بنیادی مرحله اولیه انسان
دستاورد محققان موسسه سلول بنیادی شورای تحقیقات پزشکی بنیاد Wellcome ، از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا این سلول‌های پرتوان ساده یکی از منعطف‌ترین انواع سلول‌های بنیادی هستند.
از جمله مزایای سلول‌های بنیادی مرحله اولیه انعطاف‌پذیری آن‌هاست، زیرا می‌توانند به هر نوع بافت انسانی تبدیل شوند در مقایسه، سایر انواع سلول‌های بنیادی جمع‌آوری شده در مراحل بعدی در این زمان با دستورالعمل‌هایی برای تبدیل به نوع سلول مدنظر برنامه‌ریزی شده‌اند.
 
دانشمندان برای چند دهه به دنبال مشتق کردن سلول‌ها از جنین‌های انسان بوده‌اند و این فرآیند طی 30 سال گذشته بر روی جنین موش‌ها تکمیل شده است؛ اما تاکنون امکان جداسازی این سلول‌های بنیادی ساده بر روی انسان‌ها وجود نداشت. اکنون محققان توانسته‌اند این سلول‌ها را استخراج کرده و بطور جداگانه در محیط آزمایشگاهی کشت کنند.
 
سلول‌های بنیادی ساده از کاربردهای بالقوه زیادی از پزشکی احیا تا مدلسازی اختلالات انسانی برخوردار هستند.  این تحقیق در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.
مرجع : ایسنا