به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۰۳۳۲۵
درخواست کلینتون: اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

مک‌کین: انفعال اوباما در برابر ایران «شرم‌آور و خطرناك» است

تماس تلفنی کری با ظریف در مورد آزمایش موشکی
مک‌کین: انفعال اوباما در برابر ایران «شرم‌آور و خطرناك» است
گروه سياسي: در حالی که دولت ایالات متحده در واکنش رسمی نسبت به رزمایش اخیر موشکی سپاه اعلام کرده است این اقدام ایران نقض توافقنامه برجام نیست، اما هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به رزمایش موشکی سپاه خواستار اعمال تحریم های جدید علیه ایران شد.

 کلینتون روز چهارشنبه در واکنش به آزمایش های موشکی جدید سپاه گفت او به شدت نگران آزمایش های موشکی اخیر ایران است. او افزود: "ایران باید به دلیل این اقدامات خود تحریم شود و جامعه جهانی باید به ایران نشان دهد که تهدیدات این کشور علیه اسراییل تحمل نخواهد شد." اظهارات کلینتون در حالی است که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید دیروز در واکنش آزمایش موشکی سپاه اعلام کرده است: "ما می دانیم که ایران در حال انجام رزمایش های نظامی است و انتظار داریم در روزهای آینده آزمایش های موشکی دیگری نیز انجام دهد."

مارک کرک سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینویز در سنای آمریکا نیز دیروز در واکنش به رزمایش موشکی اخیر سپاه اعلام کرد، آزمایش موشک های بالستیک اخیر ایران در همان روزی که جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا از اسراییل دیدار می کرد، تهدیدی مستقیم علیه امنیت اسراییل است. او خواستار اقدامات تحریمی جدید علیه ایران به بهانه انجام آزمایش های موشکی شد.

گفتنی است شلیک دو فروند موشک بالستیک قدیر با برد بیش از 1400 کیلومتر که قادر است اسراییل را هدف قرار دهد، بازتاب گسترده ای در رسانه های آمریکا داشته است. جمهوریخواهان مخالف دولت اوباما و هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری، پرتاب موشک قدیر را به عنوان نشانه ای از تهدید اسراییل از سوی ایران قلمداد کرده اند.

تماس تلفنی جان کری با ظریف در مورد آزمایش موشکی ایران

جان کری وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، درباره رزمایش موشکی ایران، با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، تلفنی گفت‌وگو کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که جان کری در این تماس، مراتب نگرانی خود را از این رزمایش موشکی با ظریف مطرح کرده است.

جان کربی روز سه شنبه در واکنش به انتشار گزارش یک رشته آزمایش موشکی دیگر ایران شامل موشک های بالستیک دوربرد گفته بود در صورت تایید صحت این گزارش ها، آمریکا ممکن است در چارچوب بین المللی یا به طور یکجانبه تدابیری در واکنش به آن اتخاذ کند. با این حال او تاکید کرد که این آزمایش ها ناقض برجام (توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت ها که ماه ژوئیه امضا شد) نخواهد بود.

رایزنی بایدن و نتانیاهو درباره ایران

جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، با وی درباره ایران، تهدید داعش و بحران سوریه رایزنی کرده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای با اعلام این خبر اضافه کرد این موضوعات در نشستی که نتانیاهو و بایدن روز چهارشنبه در بیت‌المقدس داشته‌اند مطرح شده‌اند.

انتقاد مک‌کین از انفعال دولت اوباما در برابر ایران

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت آنچه به گفته وی انفعال دولت آمریکا در برابر ایران است می‌تواند به درگیری‌های گسترده‌تر منجر شود. جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا روز چهارشنبه از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور کشورش خواست به آزمایش‌های موشکی جدید ایران واکنش نشان دهد. او انفعال دولت آمریکا در این مورد را «شرم‌آور و خطرناک» خواند و گفت: «هر اقدام تحریک‌آمیزی که با مخالفت مواجه نمی‌شود، احتمال وقوع برخی خطاهای محاسباتی که می‌تواند به درگیری‌های گسترده‌تر منجر می‌شود را بالاتر می‌برد.»