به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۰۳۵۰۳
حكايت غريبي است نازنين!

عزم راسخ براي محو جشن‌هاي ايراني!

عزم راسخ براي محو  جشن‌هاي ايراني!
گروه جامعه: حكايت غريبي است نازنين! ديگر در رسانه‌هاي رسمي دولتي و حكومتي كشور، و حتي «تقويم» و «سالنامه‌ها» خبري از روز «جشن مهرگان» نيست. آنها از «جشن سده» هم  اطلاع‌رساني نمي‌كنند، سخني نمي‌گويند و خبري مخابره نمي‌كنند و بنگاه‌هاي خبري رسمي كشور حتي نامي از «جشن سپندارگان» نمي‌آورند! چون احتمالا مراسمي براي «دوستي، دوست داشتن و عشق ورزيدن» است! «جشن سيزده بدر» هم كه در گفتمان رسمي به «روز طبيعت!» تغيير نام داده شده است! «شب يلدا» و ...

«جشن چهارشنبه‌سوري» هم برايشان عيب و عار دارد به همان اسم سنتي اش ذكر شود و از آن تحت عنوان «چهارشنبه آخر سال» ياد مي‌كنند و به تازگي‌ها «چهارشنبه سوزي»! بهانه خوبي هم براي مذمت و اين جشن پيدا شده‌ است كه همانا ترقه‌بازي (كه اصولا ارتباطي با اين جشن ملي ندارد) توسط برخي از نوجوانان و جوانان (كه همان هم دليل خاص خود ناشي از نبود كمترين بروز شادي و امكان تخليه انرژي در طول سال است). جواناني كه اصولا بسياري از آنان به دليل بايكوت جشن‌هاي ملي ايرانيان در صدا و سيما و رسانه‌هاي رسمي كشور، اصل و نحوه برگزاري آن مراسم را هم نمي‌دانند.

از اسفند هر سال، آنچه به چشم مي خورد تبليغات رسانه اي و تهديدات مقامات پليسي و شهري براي مقابله با يك جشن ملي است و بس بدون اينكه به مردم و جوانان اصل اين مراسم و جشن‌هاي ملي يادآوري شود و آنان را دادن آدرس هاي اشتباهي و بحث ترقه و انفجار (كه لزوم برخورد با آن طبيعي و منطقي است اما ربطي به اصل يك مراسم ندارد) از حضور در هر جشني و مراسمي كه ظاهرا قرار است يكي از خروجي هاي آن شادي باشد بر حذر مي‌كنند!

اين روزها برنامه‌هاي صدا و سيما و اغلب خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي وابسته به نهادها، همه و همه خلاصه شده در مذمت همين يك جشن باقيمانده ملي ايرانيان و هجو آن از طريق مذمت ترقه‌بازي! سيما در اين باره سريال و مستند تهيه مي كند و گزارش‌ يك خبرگزاری رسمي اينگونه براي ترساندن مردم از يك جشن ملي، با عنوان «چهارشنبه‌ که می‌سوزد و می‌سوزاند...! » اين‌‌گونه پايان يافته است: «نظارت جدی دستگاه‌های مسئول در خصوص چهارشنبه آخر سال(!!) برای اینکه شاهد اتفاقات تلخی مانند فوت افراد، سوختگی، نابینایی، نقص عضو و ... نباشیم، بسیار با اهمیت است،...به امید اینکه سلامتی و آرامش روان خود و خانواده‌هایمان را قربانی شادی کاذب و لذتی آنی نکنیم...»

مي‌ماند «جشن نوروز» كه آن هم در گفتمان رسمي مسئولان و رسانه‌هاي رسمي كشور با عنوان «سال نو» تغيير نام داده شده است و هيچ اثر رسمي از آن در كشور ديده نمي‌شود! واقعا سئوال برانگيز نيست وقتي براي يك مراسم ساده، كل ورودي و خروجي‌ها و معابر شهرهاي كشور مملو از بنر و تابلو مي‌شود، در همين تهران، شهرداري‌اش به خود زحمت نصب يك تبريك و شادباش نوروزي (و به قول خودشان سال نويي!) در مبادي ورودي شهر را نمي‌دهد اما همين چند ماه پيش، ميلياردها تومان براي تخريب تيم مذاكره كننده ايراني در مسئله پرونده هسته‌اي و يا لزوم افزايش جمعيت! هزينه بنرها و تبليغات بي‌حاصل مي‌كرد؟ ...

واقعيت امر اين است كه جشن‌هاي اصيل ايراني، به دليل يك نگاه خاص حاكم بر كشور كه آنها را در تقابل با دين و مذهب مي‌انگارد مظلوم واقع شده‌اند و به همين دليل شايد ايران تنها كشور موجود در جهان باشد كه مسئولان و گفتمان رسمي حاكم بر آن سعي در حذف مفاخر، سنن، آداب و تاريخ گذشته خود دارند و سعي وافري براي محو آنان مي‌كنند! همين رفتار كژانديشانه است كه حالا ديگر ممالك، مفاخر ادبي چون «مولانا» و ... را مصادره به مطلوب مي‌كنند، وقتي صاحب خانه به مولانا و ... ابراز وابستگي و علاقه‌اي نمي كند، چرا تركيه، تاجيكستان و افغانستان و ... دودستي آنها را از آن خود ننمايند؟ جشن نوروز هم چنين حكايتي دارد.

کیومرث جنیدی خواه، مردم‌شناس و پژوهشگر نوروز  به يك خبرگزاري داخلي گفته است: «جشن نوروز که سازمان‌های دولتی در ایران برگزار می‌کنند، اگر چه قالب همایش، پنل، سخنرانی و نمایشگاه را دارد اما در کشورهای دیگر این جشن گستردگی بیشتری پیدا کرده و گردشگران با حضور در خیابان‌ها و مراکز تجمع مردم شاهد برپایی این جشن هستند اما در ایران به خصوص در تهران، نوروز بیشتر در خانه‌ها جشن گرفته می‌شود و جلوه بیرونی ندارد چرا که اساسا جشن نوروز در ایران درون گراست.... امروزه نوروز یکی از جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آید به همین دلیل گردشگران برای دیدن جشن نوروز و آیین‌های مربوطه، به کشورهایی مانند تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، هند و... می‌روند اما ایران را انتخاب نمی‌کنند چون جشن نوروز ایرانیان برای گردشگران خارجی و یا حتی مردم ایران هویدا نیست. بنابراین بهتر است که سازمان میراث فرهنگی از این فرصت استفاده کرده و جشن ملی نوروز را به گونه‌ای برگزار کند که برای گردشگران خارجی نیز جذاب باشد چرا که پرونده جهانی آن را نیز ایران تهیه کرده و بنابراین پایلوت و مبدا اصلی و خاستگاه نوروز که ایران است باید جشنی مفصل‌تر از کشورهای دیگر برگزار کند.»

البته اين پژوهشگر محترم، احتمالا «عمدا» نگفته و يا خبرگزاري منبع، اظهاراتش را كامل منعكس نكرده است كه «سيستم مديريتي كشور اصولا با چنين پديده‌اي (جشن خياباني) مشكل اساسي و ماهوي دارد» ... با اين احوال اين يك واقعيت تلخ است كه ايران معاصر، تنها كشوري است كه چيزي تحت عنوان جشن رسمي و ملي رسميت ندارد و همه چيز به كنج خانه ها خلاصه مي‌شود...! فقط مي‌ماند اين مشكل حاد كه بسياري از كارشناسان در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، اصلي‌ترين عامل بحران‌هاي اجتماعي، اخلاقي، هنجارشكني و ... رو به تزايد ايران امروز را حذف كامل شادي و سرور غالب جمعيت ايران و به ويژه عدم امكان بروز شادي و تخليه صحيح انرژي نسل جوان و نوجوان ارزيابي مي‌كنند.

نسرین، پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۲:۲۸
از این مطلب بسیار دلسوزانه و نگاه دقیق نویسنده ی محترم بسیار سپاسگزارم. درددل همه ی ایرانیانی است که به فرهنگ و تمدن کشور خود آشنایی دارند و با عمق صحت و سلامت آن مانوس هستند. دست مریزاد (333674)
عمواحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۸:۴۵
سنت های ما خیلی عالی هستند ولی متاسفانه مشتی کج فهم با رفتار وحرکات شیطانی خودباعث دادن این القاب به این جشن های سنتی شده اند چون قرار براین نبوده که مردم ما به جای شادی وسرور عزاداری کنند شما لطفا به آمار کشته ها وزخمی های چهارشنبه سوری های هرسال دقت کن بعد قضاوت کن (333728)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۲:۴۰
میراث فرهنگی و آداب و سنن ملی هویت ماست اینکه این مراسمات چگونه و به چه شکلی برگزار شود که با بیشترین فایده هیچ ضرر و زیانی ببار نیاورد یک بحثه و نفی واستحاله آن بحثی دیگر.تمام سخن سر این نکته است ملتی که از هویت تهی شود با هویت های تزریقی به ملت درجه یک تبدیل نمی شود! (333753)
به
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۱:۳۱
شما به آمار تصادفات هم نگاهی کن (333761)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۸:۲۰
عمو احمد درسته نباید عزاداری بشه با کشته دادن . تا اینجای حرفتو قبول دارم. اما چاره در نفی آن نیست و در از بین بردن آن نیست. اگر جشن "سپندارگان" یا همون عشق و محبت ایرانی را از بین ببریم اونوقت جشنها و آیین های غربی غربی وارد میشن که متاسفانه والنتاین اومده. در حالیکه ایرانی نیاز به والنتاین نداشته چون جشن "سپندارگان" اصیل تر و کامل تر و کامل تر هست و تشویق به عشق و مهر ورزی و دوستی با پاکدامنی میکنه. (333764)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۱:۴۶
واقعا عااااااالی بود متن (333750)
نعیمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۸:۳۲
برای گرفتن هویت یک ملت راحت ترین راه فراموش کردن فرهنگ و گذشته آن ملت است.
متاسفم که مسیولین کشور راه به اشتباه می روند. (333767)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۲:۵۳
بنظرمیآیدعلماومتفکران بایدچاره ای بیندیشندوقطعاواقفندنمیتوان سنتهای ناب ایرانی رابه بهانه های گوناگون ازجمله مغایرباسنن دینی ازبین برد.تاکنون این اتفاق نیافتاده زیراجایگزینی صورت نگرفته وبه رغم همه تبلیغات وبسیج چنددهه رسانه ملی سنن بجامانده ازگذشته های دورایرانیان نه تنهاکمرنگ نشدبلکه سال به سال پررنگترمیگرددگرچه مانع برگزاری جشن وسروردرخیابانهاومیادین بشوند!برای جوانان ایرانی جای سوءال است .......................اما محفل شادی به هرشکلی ممنوع حتی برگزاری کنسرت! (333678)
احسان
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۰۳
چاره مشخص دوست من مراسم را باید درست برگزار کرد با بمب انداختن و طرقه زدن که نمیشه جشن ملی برگزار کرد بیاییم مراسمی مثل چهارشنبه سوری رو درست و مثل اجدادمون برگزار کنیم (333708)
عمو احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۸:۵۰
احسنت به این حسن نیت پندخیرخواهانه (333731)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۲:۵۶
تا کور شود آنکه نمیتواند فرهنگ ایرانی اصیل را ببیند. (333679)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۰۰
..........
ولی ملت ایران با قلبشون این جشنها رو برگزار و نگه
میدارن تا روزیکه این جشنها رو خیابانی کنند. سپاس (333681)
...
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۴:۴۵
متاسفانه دوست عزیز این طور نیست مردم هم بی توجه شدند خودت کلاتو قاضی کن ولنتاین بیشتر مورد توجهه یا جشن سپندارمذگان ؟ (333702)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۸:۲۲
آقا جلال. جشن و اعیاد و آیین ها در عمل زنده می مانند نه در قلب و کتاب ها. جشن مهرگان کو؟ جشن سده؟ به جای سپندارگان بزرگ ولنتاین مسخره اومده. جشن های ایرانی را در عمل پاس بداریم (333765)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۱۳
مقاله بالا حرف همه مردم ایرانه . کشورهای دیگه میخوان به زور خودشونو وصل کنن به تمدن ایران اما مسولین ما اصرار به اداره کشور به شیوه کشورهای عربی دارند........... (333684)
هفشجانی
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۰:۴۷
.....یواش یواش کار به جای می رسد که اسم ایران راهم نبایدبه زبان اورد. (333742)
ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۱۸
وضع میشتی مردم خوب بشه خود به خود شادی میاد (333685)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۲۱
این چهار شنبه سوری نیست که سوزنده باشه بلکه تنگ نظری ها و سلایق بسته، همه ثروتهای مادی و معنوی کشور، مخصوصا آداب و سنن و فرهنگ هزاران ساله ما را سوزانده و به تلی از خاکستر تبدیل کرده است.برخی از حرکت ها آنقدر با منافع ملی از حیث فرهنگی،اقتصادی و ...زاویه دارند که باعث می شود دود از مخ هر انسانی بلند شود!!! (333686)
وطنم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۲۲
مقاله ای بسیار زیبا و کاملا درست و منطقی بود . سپاس از بهار نیوز که همیشه حرف حق رو میزنه

زنده باد جشن های اصیل ایرانی
زنده باد نوروز
زنده باد مهرگان
زنده باد چهارشنبه سوری (333689)
عمو احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۸:۵۴
و،زنده باد عقل ودرایت وپاسداری از این سنتها به روش صحیح و اصولی (333732)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۲۸
از نظر سیستم مدیریتی کشور هرانچه که باعث شادی و خوشحالی و لذت بردن مردم بشود در تقابل با اسلام است و این به دفعات در گفتار و رفتار مسئولین اثبات شده است. امروزه شهرهای ما فاقد هرگونه امکانات تفریحی برای جوانان هستند و مردمان این شهرها در افسردگی و استرس بسیار بالایی زندگی میکنند. (333690)
بافقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۲۹
درود و شادباش چهارشنبه سوری به مردم بزرگوار ما فرزندان ایران زمین نیازی به اعلام دیگران نداریم خود تقویم و تارخ پرافتخار کشورمان را می دانیم تمام جشن های باشکوه آن را از بر هستیم و روز به روز به آن نزدیک تر می شویم خوشبختانه جمعیت ما رو به فزونی است پایدار باشید (333691)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۳۹
سلام واقعا ممنونم ازتون نمدونم چرا بغض گرفته بودم داشتم در مورد جشن و خوشحالی فکر میکردم خیلی واسم نامفهومه که چرا نباید منو هموطنام بتونیم بجز جاهایی که دولت به جمع شدنمون نیاز داره دوره هم جمع شیمو شادی کنیم تا بلایی نازل نشده واسه این حرفام برم! (333692)
بیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۳:۵۲
درود درود (333693)
ارسلان
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۴:۰۶
فراتر از اقدامات سیاسی و سپس فرهنگی، تامین خوراک و سلامتی برای جامعه است. آیا دولت برای این کار عزم جدی دارد؟
آیا برای حفظ محیط زیست بسیار بحرانی، برای بهبود وضعیت بحرانی آب کشور، آب شرب شهرها، بویژه وضع بحرانی تهران، اقدام عملی فراتر از تبلیغها کرده؟
آیا برای رفع پارازیت ها کار کرده؟
برای کاهش مصرف کودهای سرطانزا کاری کرده؟
در بهبود آلودگی هوا بجز انداختن تقصیر ارگان ها کاری کرده؟
توسعه سیاسی زمانی اهمیت دارد که توسعه فرهنگی شده باشد و توسعه فرهنگی زمانی انجام می شود که انسانها زنده باشد. (333696)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۸:۱۸
مگر همه کارها به گردن دولت است؟
عزیزی عنوان میکرد که اقلیم ایران گنجایش 20 ملیون جمعیت را دارد و نه بیشتر.
بنده با این نظر با قید یک تبصره موافقم و آنهم گره زدن سبک زندگی با ظرفیت جمعیتی اقلیم است.هم اکنون سبک زندگی ما حکم میکند که برخی به تعداد اعضای خانواده خودرو داشته باشند. داشتن یک یا حتی چند ویلا چندان غیر عادی نیست. گرم کردن کل خانه تا درجه حرارت بالا و کم پوشدن لباس در منزل
این همه به سوخت فسیلی، صنایع آلوده کننده سیمان و فولاد و.... احتیاج دارد.
سبک زندگی باید بازنگری شود. (333725)
ارسلان
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۹:۴۶
آقای احسان ضمن تایید نظر شما، قطعا مردم نقشی اصلی را دارند، اما مردم در پارازیت ها، کودهای سرطانی، واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت و بیماری زا، خودروهای بی کیفیت و ... چه کاری می توانند انجام دهند؟ (333769)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۴:۱۴
مراسم های ما ایرانی ها خلاصه شده به عزاداری و گریه
اگه خود حکومت مراسم های اتش بازی و جشن های خیابانی برپا کند به اینجا ها کشیده نمی شود (333697)
توسی
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۴:۱۶
کاملا موافقم جشنهای ملی کم رنگ شده و تاریخ قبل از اسلام حذف و چهارشنبه سوری. شده چهارشنبه اخرسال (333699)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۶:۲۳
موافقم
چرا توس زادگاه حکیم سخن و سراینده شاهنامه همچنان در محرومیت مانده و در حاشیه شهر و فضایی روستایی دارد؟؟ (333721)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۴:۲۲
عالی بود.ممنون." جانا سخن از زبان ما می گویی" (333700)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۱:۳۷
وقتی دیگران می خواهند هویت ملی و ایرانی ما را نابود کنند ما به جای اینکه اداب و رسوم و سنت ها را حفظ کنیم و به ایرانی بودن خود افتخار کنیم با این گروه همراه می شویم و ایرانی زدایی می کنیم و حتی اداب و رسومی را که مخالف با فرمایشات پیامبر ص و ائمه معصومین است را به نام اسلام و تشیع در جامعه نشر می دهند . متأسفانه از زمانی که مداحان ..... مجالس و مساجد را قبضه کردند هدف بزرگ امام حسین که مبارزه با ظلم و بدعت گذاری در دین و جهاد در راه خدا برای رهایی بشریت از شر زر وزور و تزویر بود تب (333747)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۴:۳۴
به نظر من ...باید توسط خود مردم و با استفاده از امکانات ارتباط جمعی مانند تلگرام و ... موجی ایجاد کرد و مردم را آشنا به این سنن ملی کرد و آنها را زنده نمود تا روش صحیح این مراسم را زنده کرد . (333701)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۴:۵۵
شما واقعا فکر تخلیه جوانان هستید پیگیر اسباب اشتغال، مسکن ، ازدواج جوانان باشید چهارشنبه سوری چه دردی از جامعه حل میکند اگر جشن ملی است ؟اول باید فرهنگ سازی کرد نه نقد روی هوا .بهار نیوز محترم نظر مرا در راستای آزادی بیان به اشتراک بگذارید (333705)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۶:۱۲
موافقم باهات والا (333719)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۰:۴۹
بله حر ف خوبیه اما خیلی از مراسماتی هم که انجام میشه درست نیستند (333744)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۲:۲۰
اشتغال و مسکن وظیفه دولت و حکومته که درست از پسش بر نیومده، نه تنها از پس این کار بر نیومدن بلکه همه چیز رو دارن خراب ترش میکنن. (333751)
اردلان
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۰۰
عزیز من کی گفت نباشه! میگن چهارشنبه سوری جشن پریدن از روی آتش نه زهرترک کردن زن باردار و کور کردن چشم مردم اتفاقا اون نادان هایی که دارن اینطوری برگزار می کنندش بهش آسیب زدن و البته رسانه ها داخلی هم میلی به نمایشش ندارن ولی من میگم ما ایرانیان باید مراسم درست برگزار کنیم تا بهانه دست کسی ندیم نه اینکه هر سال کلی سوختگی و فوتی و جرخی رو دست ایرانیان بزاریم (333706)
ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۰۵
به علت نبود شادي و دلخوشي و ركود و تبعيض در جامعه ، بسياري از مردم دچار افسردگي بوده و با كوچكترين مسئله اي از كوره در مي روند و متاسفانه برخورد بسيار بدي با همنوعان خود دارند كه در شان يك انسان نيست.
تمام مسئولان بايد جوابگو باشند. (333710)
بابک
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۱۰
در این خاک زرخیز ایران زمین
نبودند جز مردمی پاک دین
همه دینشان مردی و داد بود
وز آن ، کشور آزاد و آباد بود
چو مهر و وفا بود خود کیششان
گنه بود آزار کس پیششان
همه بنده ٔ ناب یزدان پاک
گدایی در این بوم و بر ننگ بود
کجا رفت آن دانش و هوش ما
که شد مهر میهن فراموش ما؟
نبود این چنین کشور و دین ما
کجا رفت آیین دیرین ما؟
به یزدان که این کشور آباد بود
همه جای مردان آزاد بود (333712)
مهرگان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۱۲
نکته جالبه تو این قضیه دست اصلاح طلب ها و اصولگراها توی یک کاسه است.
با تاسف (333715)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۶:۱۷
رفیق شفیق،بنظرم اصلاح طلبان به حقوق همه گرایشات فکری،ملی و مذهبی جدا و قلبا احترام کامل قائلند. (333720)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۲:۲۴
مشکل اصلاح طلب ها عدم توجه به اقشار ضعیف جامعه است که زنده ماندن انها برایشان اهمیتی ندارد (333752)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۴:۲۶
رفیق ناشناس،این نگاه جناب عالی نسبت به اصلاح طلبان گلوی مرا فشرد و با بغض خفه ام کرد.مگه میشه کسی اصلاح طلب باشه و به حقوق اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تک تک احاد جامعه بویژه اقشار ضعیف توجه نکنه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
با دلی پر به این سوال بسنده کرده و سکوت می کنم!!! (333762)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۲۰:۲۸
جناب خندان دوست عزیز فراموشی قشر ضعیف جامعه توسط اصلاح طلبان چیز نیست که بتوان ان را کتمان کرد.امیدواریم این ضعف خود را اصلاح کنند (333790)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۴۲
هیچ کس با جشن و شادی مخالف نیست اما با ایجاد رعب و وحشت قطع عضو و تخلیه چشم و سوختن دست و صورت مخالفیم (333717)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۸:۲۷
بنده هم با شما موافقم به شرطی که همین مقدار مهربونی و احساس مسئولیت رو از حاجیان پاک سرشتی که در دیار غربت و به آن شکل فجیع مظلومانه جان می بازند دریغ نکنی! (333726)
فاطما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۴۶
زنده باد چهارشنبه سوری..... (333718)
کسری
Italy
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۷:۰۶
اشاره ای بجا و درست، انشاالله مردم خودشون همت کنن و نگذارن این فرهنگ ملی فراموش بشه (333722)
هسنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۷:۳۷
هرگز کسی نمی تواند میراث نیک و کهن آبا و اجدادمان را از بین ببرد . همانطور که جشن مهرگان و سده و امرداد در حال احیا و روز به روز بیشتر شدن است چهارشنبه سوری هم به سنت های قبل از آن باز خواهد گشت . فقط یادتون باشه که این وظیفه تک تک ماست . هرکی وظیفه داره به اندازه خودش دیگران رو مطلع کنه از رسم و رسومات کهن ایرانیان (333724)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۰:۳۳
شاید به اجبار فرهنگ و سنن ایرانی را حذف کنند ولی این فرهنگ و سنن در دل مردم اهورایی ایران هستند وبموقع احیا می شوند (333740)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۰:۳۶
موقعی که نماینده مجلس قاضی پور به زبان پارسی توهین می کند و صحبت کردن با این زبان که فردوسی برای آن زحمت ها کشید را مساوی...خوردن می داندو هیچ کس هم با او برخورد نمی کند..... (333741)
داوود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۰:۴۸
واقعا مطلب خوبی بود این برای ما ایرانی ها بصورت یک توهین بزرگ شده که به ایام مبارکمان بی احترامی میشه چند سال پیش کاریکاتوری از کوروش کبیر کشیده شده بود به دفتر اون روزنامه رفتم مسئولش جوابی که به من داد این بود:تو دیگه چه دل خجسته ای داری (333743)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۱:۱۵
به نظرمن یک کپینی تشکیل بدیم و همه ایرانیان عید نوروز را هر سال در کنار ارامگاه کوروش جشن بگیریم . البته میترسم باز مسولین احساس خطر کنن ارامگاه کوروش رو هم خراب کنن بی خیال همون برین شهرهای مذهبی . (333746)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۱:۴۰
بی توجهی به فرهنگ ایرانی سبب می شود شبکه من و تو وارد کار شود و بعد ....... (333748)
حسن
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۱:۴۱
افراط تفریط میاره و تفریط هم افراط. (333749)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۳:۲۵
البته قبول دارم که تفکّر غلطی در کشور، برگزاری جشن های باستانی رو مغایر با مسلمانی می دونه، امّا خودمون هم باید فکری برای خطرات به انحراف رفتن جشن هایی مثل «چهارشنبه سوری» بکنیم. انصافاً «چهارشنبه سوری» به شکل سنتّی خودش مخصوصاً تو شهر های بزرگ تقریباً کم رنگ شده و جاش رو به انفجار های مهیب داده. در مورد جشن هایی مثل «سده» و «مهرگان» و ... هم متأسّفانه سال هاست که به صورت عمومی برگزار نمی شه و ربطی به جمهوری اسلامی نداره، حتّی در دوره ی پهلوی هم فقط زرتشتی ها این جشن ها رو برگزار می کردن. (333755)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۲۳:۵۵
کو گوش شنوا.....!!!! (333757)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۰:۱۰
ملت خوب ما بويژه تهراني هاي عزيز بايد با برگزاري ايين هاي ملي به همان سبك وسياق سنتي وبه دور از بهانه دادن به دست كساني كه مي خواهند اين جشن هارا ازما بگيرند ، يك بار ديگر به انان نشان دهند كه ملت ايران ملتي با فرهنگ وبا اخلاق است كه هر گز به بدخواهان اجازه نمي دهد تا اين ايين هارا كه ريشه در فطرت پاك ما ايرانيان دارد،محو ونابود سازند (333758)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۰:۳۸
احسنت بر این قلم منصف،شجاع،و متین (333759)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۷:۴۷
سلام دوستان،جشن چهار شنبه سوری از زمانی که ترقه ها و وسایل آتش بازی چینی وارد ایران شد، از آن حالت اصیل خود خارج شد و این به نفع بازار چین است . خود حساب کنید در یک شب چقدر پول این مملکت دود میشود؟ لطفا از همین امسال بیایید جشن چهار شنبه سوری را به شکل اصیل آن اجرا کنیم ،
آتش بازی امن همراه با خانواده و همسایه ها و در کنار آن از روی آتش پریدن و گفتن"زردی من از تو سرخی تو از من " وپس از آن انجام مراسم قاشق زنی (333763)
تدبیر و امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۹:۳۵
امیدوار باشیم که با تدبیر بتوانیم :
- نه فقط سنت ها و جشنهای ارزشی مان را احیاء کنیم بلکه دوست را از دشمن ؛ خوب را از بد ؛ گرگ را از بره ؛ لایق را از نالایق و.. تشخیص داده و بعنوان انسانهایی متعقل ثابت کنیم که اشرف مخلوقات هستیم .
این راه و هدف ارزشمند هر چند دشوار و دور دست بنظر میرسد؛ اما برای کشوری که این همه منابع و ثروت دارد تنها با اصلاح دیدگاه های خرد و کلان مدیریتی در میان مدت قابل دسترس خواهد بود و برای رسیدن به این نوع از مدیریت باید تک تک ما بیشتر بدانیم و به دانسته ها بیشتر عمل کنیم (333768)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۰۹:۴۹
کلا شما با آشوب موافقید به اسم.ایران دارید با اسلام زاویه میگرید در صدا وسیما اسم چهارشنبه سوری برده میشه نوروز هم که گفته میشه سیزده بدر و شب چله هم گفته میشه به هر بهانه ای میخواید رسانه ملیرو خراب کنید در ضمن.چهارشنبه سوری شادی نیست مردم آزاریست بیشتر مردم مخا لفند ولی شما مردم ایرانرو مردم حساب نمکنید از نظر شما مردم ایران همان 28% که به لیست امید رای دادن واقعا برای کسانی که حرفهای شمارو تایید میکنن متاسفم اگه راسته اینو بزار (333770)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۰:۲۸
با درود بر نویسنده مقاله
همه ی این ناهنجاریهای جوانان مخصوصا در چهارشنبه سوری به علت این است که این جوانان خود را با این مرز و بوم غریبه می دانند و دولتمردان با ایجاد خفقان و سرکوب هر انچه شادی افرین است مسبب این فلاکت شده اند
در نتیجه مردم و به خصوص جوانان با این کارها هم عقده ای از دل و هم عقده ای از دولت می گشایند
اگر به قول نویسنده: همه ی این جشن ها جشن ملی و رسمی رسانه ای می شد و صمیمیتی بین حاکمیت و رسوم و سنت های ملی برقرار می شد این فجایع به بار نمی امد
متاسفانه تمامی جشنها و عزاهای (333772)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۰:۳۰
وقتی متنو خوندم کم کم داشت گریه ام میگرفت
میگن اگه یه ملتی رو میخواهی به خاک سیاه بنشونی سعی کن هویتشو ازش بگیری.اتفاقی که دقیقا داره تو ایران میوفته.
داریم خودزنی و خودکشی میکنیم
داریم بی هویت و بی ریشه میشیم
هیچ کدوم از این جشنها مغایر با اسلام و دین نیست ولی برای برخی منفعت داره
مولانا فردوسی نوروز و چهارشنبه سوری و ....
اینارو ازمون بگیرن دیگه چی داریم
شدیم عرب
فقط زبانمان فعلا فارسیه (333773)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۱:۴۴
در سالهاي بعد از انقلاب يادم هست كه مردم طبق رسوم چهارشنبه سوري برگزار ميكردند ولي هميشه عده اي ميامدند و اتش را خاموش ميكردند ومردم را متفرق وانگ آتش پرست هم ميزدند و جوانان را مي گرفتند واينطوري شد كه جوانان به جاي آتش هاي كوچك رو به ترقه ونارنجك آوردند (333774)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۲:۲۰
از همین نظر سنجی ها میشود فهمید حداقلیها حاکم هستن (333775)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۲:۳۴
چرا با بی انصافی این قضیه رو میندازید گردن حکومت . خود مردم چهارشنبه سوری رو خراب کردن . الان چهارشنبه سوری شده ترقه ، بمب دستی ، انفجار ...تا چند سال پیش دولت کاری به چهارشنبه سوری نداشت ولی حالا شده یه معضل برای سیستم درمانی .... آمار بالای سوختگی های آخر سال مال چیه ؟ مال چهار شنبه سوری دیگه . الان خود دولت اومده یه جاهایی رو مشخص کرده برای این مراسم .... مشکل از جوانهای نادان ماست که الان این جشن رو تبدیل کردن به وسیله ای برای آزار و اذیت مردم (333776)
علی
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۴:۲۱
درود بر روح یعقوب لیث و فردوسی که زبان پارسی رو زنده کردند و ..... (333780)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۴:۲۳
هرگز اجازه نخواهیم داد فرهنگ ها و رسومات و جشنهای کهن ایرانی مصادره بشه . چهارشنبه سوری را هر سال با شکوه تر از قبل برگزار خواهیم کرد اما بر اساس سنت های کهن ایرانی (333781)
يك ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۵:۱۰
مردم آرام آرام روزهاي ملي‌اشان را به ياد مي‌آورند و جشنهايشان را زنده نگه مي‌دارند. سينه به سينه و نسل به نسل دست به دست مي‌شود. آنچه هزاران سال پايدار مانده است و از چنگ عرب و مغول جان سالم به در برده در تاراج تفكرات امروز هم باقي مي‌ماند. (333782)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۱۷:۱۵
با تشکر از مقاله بسیار زیبایتان.نمیدانم چرا مسئولین خود در 22 بهمن مراسم ترقه بازی بر پا می کنند و مردم را برای حضور در ان دعوت می کنند ولی همون ترقه بازی در چهار شنبه سوری ممنوع است خوب چه ایرادی داره همون مراسم نور افشانی را در چهارشنبه سوری و یا در لحظه تحویل سال انجام دهیم (333787)
طلبه ی حوزه ی علمیه قم
Germany
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۲۳:۲۷
سلام دوستان
مشکل ما فقط رسانه ی میلی نیست ریشه ی مشکلات به بیسوادی خیلی از کارشناسان بر میگرده همونایی که سعی در حذف هرچه نماد ایرانی دارن وقتی از کورش کبیر ومنشور حقوق بشرش اسمی برده میشه انگار آتیلا و قوم هون حمله کرده اما ای کاش فقط وفقط یکبار تفسیر المیزان مرحوم علامه را نگاه میکردن تا بفهمن ایشان وقتی از ذوالقرنین در سوره ی کهف بحث میکنن این شخصیت را بر جناب کورش تطبیق میکنند حالا شما حدیث مفصل بخوانید از بقیه یماجرا (333794)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ۲۳:۳۶
آنان که در پی حذف نمادهای فرهنگ و سنت ایرانی هستند آب در هاون می کوبند . با اصمینان می گویم روزی خواهد آمد که مردم جشن های اصیل ایرانی (مثل چهارشنبه سوری و نوروز) را با شکوه تر از گذشته و در فضای آزادتر از امروز برگزار کنند. (333795)