به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۱۰۳۶۶۶
آيا شايعه تجزيه سوريه رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد؟

کردها در شمال سوریه نظام فدرالی اعلام کردند

گروه بین الملل: دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که کردها در مناطق تحت سیطره خود در شمال این کشور نظام فدرالی اعلام کردند.
کردها در شمال سوریه نظام فدرالی اعلام کردند
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نشست کردها با حضور 200 شخصیت کرد در منطقه رمیلان در مرزهای سوریه، عراق و ترکیه برگزار شد. به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه کردها در این نشست نظام فدرالی در مناطق تحت سیطره خود در شمال سوریه اعلام کردند. در همين حال، در حاليكيه بسياري از مناطق سوريه، در حال حاضر در كنترل دولت بشار اسد قرار ندارند،  یک منبع مسئول در وزارت خارجه حكومت سوریه در واکنش به اعلام نظام فدرالی از سوی کردها اعلام کرد: ما به طرف‌هایی که بخواهند به وحدت و تمامیت ارضی سوریه لطمه بزنند هشدار می‌دهیم چراکه مطرح کردن موضوع نظام فدرالی به تمامیت ارضی لطمه می‌زند و این مسئله با قانون اساسی و قطعنامه‌های بین المللی در تضاد است. این مسئول افزود: اعلام نظام فدرالی هیچ ارزش و اعتبار قانونی یا تأثیر اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی ندارد چراکه بیانگر اراده مردم سوریه نیست.

ائتلاف ملي مخالفان سوریه نیز در واکنش به اعلام نظام فدرالی از سوی کردها تأکید کرد: ما بر وحدت مردم و خاک سوریه و تمامیت ارضی کشور تأکید می‌کنیم. در بیانیه ائتلاف مخالفان آمده است: مشخص کردن شکل و ظاهر حکومت سوریه جزو اختیارات یک گروه یا بخشی از مردم به تنهایی نیست.
یک مسئول ترکیه‌ای نیز در واکنش به این اقدام کردها گفت: ما هرگز ایجاد چنین نظام‌هایی را که براساس گرایش نژادی تشکیل می‌شوند، قبول نخواهیم کرد. این مسئول افزود: مردم سوریه خود درباره آینده کشورشان تصمیم می‌گیرند. آمريكا و روسيه نيز با اعلام فدرالي شدن يكجانبه شمال سوريه، ابراز مخالفت كردند. گفني اينكه، از مدتي پيش و با ورود بحران خونين سوريه به ششمين سال خود، زمزمه هاي تجزيه اين كشور در محافل بين المللي رواج يافته است.
مرجع : ایسنا