به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۲۸ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۰۳۶۶۹
برنامه اکران نوروزی فیلم ها در سینماهای کشور

پرده‌نقره ای میزبان‌نسل های‌مختلف بازیگران

گروه فرهنگی: نوروز امسال در شرایطی از راه می‌رسد که تصویر بازیگرانی چون رضا کیانیان، پرویز پرستویی، مریلا زارعی، رویا نونهالی، شقایق فراهانی، مجید مظفری، رضا عطاران، در کنار بازیگران جوان‌تری چون نوید محمدزاده، طناز طباطبایی، رعنا آزادی‌پور و ... بر سر در سینماهاست.
با اکران 6 فیلم به عنوان فیلم‌های نوروزی، بازیگرانی از نسل‌های گوناگون مهمان سینماها می‌شوند تا بهار سینما با آنها همراه باشد. رضا کیانیان که بعد از سال‌ها بار دیگر در فیلمی نقش اول دارد، از جمله بازیگران نوروزی سینماست که در فیلم "کفش هایم کو؟" تازه‌ترین اثر کیومرث پوراحمد بازی داشته است، او در این فیلم نقش یک بیمار مبتلا به آلزایمر را بازی می‌کند، نقشی دشوار که برای کیانیان نامزدی سیمرغ بلورین بازیگری را به همراه داشت.



رویا نونهالی و مجید مظفری دیگر همبازی‌های او در این فیلم هستند. نونهالی و کیانیان پیش از این در چند فیلم دیگر همچون "ماهی ها هم عاشق می شوند"، "خاک آشنا"، "خانه ای روی آب" و ... بازی کرده‌اند. مجید مظفری هم با بازی در این فیلم بعد از سال‌ها غیبت در سینما بازگشتی دوباره داشت و حالا امیدوار است سال آینده دست‌کم در دو فیلم بازی کند. کیانیان و مظفری پیش از این در فیلم "سگ کشی" با یکدیگر همبازی بودند. شقایق فراهانی دیگر بازیگر این فیلم است که البته حضوری کوتاه در تازه‌ترین فیلم پوراحمد دارد. در کنار این بایگران با تجربه بازیگرانی از نسل جوان هم حضور دارند؛ بهاره کیان افشار و مینا وحید دو بازیگر جوان‌تر این فیلم هستند. "کفش‌هایم کو؟" فیلمی عاشقانه است و داستان آن به مهاجرت و فراموشی مربوط می‌شود.



با اکران فیلم پر بازیگر "ابد و یک روز" تعداد زیادی از بازیگران سینما و تئاتر روی پرده می‌روند. پیمان معادی بازیگر بین‌المللی سینمای ایران با نقش کاملا متفاوتی که در این فیلم دارد، تماشاگران را غافلگیر می‌کند. او نیز برای بازی در این نقش همچون رضا کیانیان نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش اول مرد شد.

اما نوید محمدزاده بازیگر جوان تئاتر و سینما تنها بازیگر دو فیلمه‌ی اکران نوروزی است . او در دو فیلم "ابد و یک روز" و "خشم و هیاهو" بازی دارد. محمدزاده در فیلم "ابد و یک روز" یکی از بازی‌های به یادماندنی‌اش را انجام داد و بعد از ناکامی دو سال پیش‌اش برای دریافت سیمرغ بلورین نقش اول مرد، این بار سیمرغ بلورین نقش مکمل بر شانه این بازیگر نشست.

شیرین یزدان بخش دیگر بازیگری است که با فیلم "ابد ..." مهمان نوروزی سینماهست. بازیگری که اتفاقی به سینما راه یافت، حالا دیگر جزو بازیگران نام آشنای سینماست که اتفاقا در کارنامه هنری‌اش همکاری با شاخص‌ترین فیلمسازان به چشم می‌خورد. او در "ابد و یک روز" نیز حضوری دوست داشتنی دارد و در نقش مادری ظاهر شده که دچار مشکلات جسمانی است و ناچار است با واکر راه برود.

پریناز ایزدیار دیگر بازیگر جوان نیز با بازی در همین فیلم سیمرغ بلورین نقش اول زن را به خانه برد. ریما رامین‌فر و شبنم مقدمی دیگر بازیگران این فیلم هستند که هر دو مانند نوید محمدزاده پیشینه تئاتری دارند. هرچند که به سختی می‌توان فعالیت‌های بازیگران را در مدیوم‌های گوناگون تفکیک کرد. مقدمی نیز دیگر برنده سیمرغ امسال است که در این فیلم با نقشی مکمل حضور دارد. معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمدعلی‌ محمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح دیگر بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این ساخته بلند سعید روستایی آمده : "خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه هستند اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد می‌کند که در نهایت باعث ماجراهایی می‌شود."


با اکران فیلم "خشم و هیاهو" کار هومن سیدی بازیگرانی چون طناز طباطبایی و نوید محمدزاده روی پرده می‌روند. سیدی و محمدزاده پیش از این در تئاتر و در فیلم سینمایی قبلی سیدی"سیزده با یکدیگر همکاری کرده بودند. طباطبایی هم که در این فیلم حضوری چشمگیر دارد دیگر نامزد دریافت جایزه بازیگری زن در جشنواره امسال بود. در کنار این دو بازیگر که نقش‌های اصلی این فیلم را بازی می‌کنند، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی و رعنا آزادی‌ور ایفاگر دیگر نقش‌های این فیلم اجتماعی هستند که داستان آن درباره مشکلات چهره‌های مشهور است. چنگیزیان و و محمدزاده امسال در نمایش‌های "شب آوازهایش را می‌خواند" و "ستوان انیشمور" با یکدیگر همبازی بودند.



با نمایش عمومی فیلم "بادیگارد" تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بازیگرانی چون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان و ... نیز مهمان اکران نوروزی سینماها می‌شوند. پرستویی در این فیلم نقش «بادیگارد»ی به نام حیدر را ایفا می‌کند که بعد از سال‌ها دچار شک و تردید می‌شود. این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای پرستویی به ارمغان آورد.

او در این فیلم با مریلا زارعی همبازی است. بازیگری که در سال‌های اخیر همکاری‌های زیادی با حاتمی‌کیا داشته است. بابک حمیدیان بازیگر جوان‌تر فیلم نیز بعد از حضورش در فیلم " چ" بار دیگر در "بادیگارد" با حاتمی‌کیا همکاری دارد. امیر آقایی، فرهاد قائمیان، دکتر محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد و پریوش نظریه دیگر بازیگران این فیلم هستند.

حاتمی پیش از این هم در فیلم "آژانس شیشه‌ای" در نقش یک سیاه، حضوری کوتاه حضور داشت. در خلاصه داستان این فیلم آمده: "چرا اینقدر دیر اومدی؟ مأموریت بودم. شغلت چیه؟ تو حفاظتم. نگهبانی؟ محافظم. آهان پس بادیگاردی ..."

با ادامه اکران فیلم "من سالوادور نیسیتم" ساخته منوچهر هادی؛ رضا عطاران دیگر بازیگری است که نوروز امسال روی پرده نقره‌ای سینما حضور دارد. همبازی‌های او در این فیلم کمدی، یکتا ناصر، مهدی محرابی، کارول ویدونی، بری فیوکا، سوگل محرابی و ژیلا صادقی و ریوالدو فوتبالیست مشهور برزیلی هستند. این فیلم راوی داستان ناصر و خانواده‌اش را روایت می‌کند که به واسطه یک آژانس برای سفری سیاحتی به برزیل دعوت می‌شوند، آنجا دختری برزیلی، او را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و ...
مرجع : ایسنا