به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۰۳۷۳۶
فرانسه خواهان استرداد "صلاح عبدالسلام" شد

بازداشت عامل اصلی حملات پاریس در بلژیک

گروه بین الملل: وزیر مهاجرت بلژیک روز جمعه بازداشت «صلاح عبدالسلام» مظنون اصلی حملات پاریس را تایید کرد.
بازداشت عامل اصلی حملات پاریس در بلژیک
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «تئو فرانکن» اندکی پس از آنکه پلیس فرانسه از بازداشت عبدالسلام در مولنبیک بروکسل خبر داد، گفت: ما او را بازداشت کردیم.  روز گذشته (جمعه) در عملیات گسترده ماموران پلیس، صلاح عبدالسلام، یکی از عوامل حملات خونبار 13 نوامبر پاریس در بروکسل، پایتخت بلژیک بازداشت شد. عبدالسلام که در درگیری با نیروهای پلیس از ناحیه پا دچار آسیب و به بیمارستان منتقل شد از دوستان نزدیک عوامل اصلی حملات پاریس است.

پس از شنیدن صدای تیراندازی در محله مولنبیک بروکسل و یورش نیروهای پلیس به این منطقه، گزارش شد عبدالسلام پس از آن که از ناحیه پا زخمی شده، بازداشت شده است. یکی دیگر از دستگیرشدگان منیر احمد الحاج معرفی شده که پلیس بروکسل می‌گوید نام او هم در فهرست افراد تحت تعقیب بلژیک بوده است.

همزمان سه عضو یک خانواده که گفته می‌شود به عبدالسلام پناه داده بودند نیز دستگیر شده‌اند. عملیات پلیس در محله مولنبیک بروکسل از آنجا آغاز شد که چند روز پیش پلیس متوجه اثر انگشت صلاح عبدالسلام در آپارتمانی در یک منطقه دیگر بروکسل شد و به آنجا یورش برد اما اثری از او پیدا نکرد. صلاح عبدالسلام از ۱۳ نوامبر سال گذشته و همزمان با شکل گیری حملات پاریس، تحت تعقیب بود. تصاویر ویدئویی که منتشر شده او را در حالی که از ناحیه پا مجروح شده نشان می‌دهد که به دست ماموران پلیس گرفتار شده است.

در همین حال در پی انتشار خبر بازداشت وی، فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی اعلام کرد، دولتش به دنبال استرداد فوری عبدالسلام به فرانسه است. اولاند تاکید کرد که به طور حتم دولت بلژیک در خواست فرانسه را در زودترین زمان ممکن پاسخ خواهد داد و فرانسه به همکاری بلژیک در این زمینه امیدوار است.

حدود چهار ماه پیش در رشته حملاتی، که گروه موسوم به داعش مسئولیت آنها را به عهده گرفت، ۱۳۰ نفر در پاریس کشته شدند. پس از آن چند تن از مظنونان حملات پاریس در بروکسل دستگیر شدند. گفته می‌شود که صلاح عبدالسلام، تنها مهاجم حملات پاریس است که زنده مانده است. به این ترتیب بازداشت او می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره چگونگی طراحی و انجام حملات پاریس روشن کند.
مرجع : ایسنا