به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۱۰۳۷۵۱
مراسم تحویل سال 95 در حرم امام خمینی

سيدحسن: «انصاف» گمشده روزگار ماست

گروه سياسي: تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) گفت: همه آحاد جامعه در ابعاد مختلف انسانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، باید انصاف و عدالت را در حق یکدیگر رعایت کنند؛ یادگار امام خمینی «انصاف» را گمشده روزگار ما دانست و دور شدن از این مقوله مهم را مشکل امروز کشور عنوان کرد.
سيدحسن: «انصاف» گمشده روزگار ماست
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی روز یکشنبه در مراسم تحویل سال 95 در حرم مطهر امام خمینی(ره) با تاکید بر رعایت انصاف و عدالت در رفتار فردی و اجتماعی افزود: به فرموده امیرالمومنین(ع) رعایت انصاف یعنی هر چه را برای خود می پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم و هر چه را برای خود نمی پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم. مراسم تحویل سال 95 صبح امروز با حضور بیت مکرم حضرت امام(ره) و یادگاران ایشان و همچنین اقشار مختلف مردم از جمله خانواده معظم شهدا و ایثارگران، با شکوه خاصی در حرم مطهر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم ویژه تحویل سال 1395 که در حرم مطهر امام خمینی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، ضمن آرزوی سالی پربرکت برای ملت ایران، به بیان روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و با بیان این‌که ایشان «رعایت عدل و انصاف میان خود و دیگران» را به عنوان یکی از سخت ترین تکالیف الهی برای بندگان عنوان کرده‌اند، اظهار کرد: انصاف که این روزها برخی فلاسفه، عدالت را به مثابه آن عنوان می‌کنند گمشده روزگار ماست؛ گرچه قاعده‌ای که معلمان اخلاق معاصر به عنوان قانون طلایی از آن یاد می‌کنند در بهترین شکل آن در کلام امیر المومنین(ع) بیان شده است که می‌فرمایند «آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم مپسند».

وی با بیان این‌که «مشکل امروز کشور و روابط اجتماعی ما دور شدن از انصاف است»، تصریح کرد: در این شرایط اگر دوست ما کار غلطی کند اشکالی ندارد اما اگر همان عمل از کسی که جزو نزدیکان ما نیست سر بزند آسمان را به خاطر این‌که کار بدی انجام شده است به زمین می‌دوزیم؛ در نقطه مقابل هم اگر کار خوبی توسط دوست ما انجام شد تمام تریبون‌ها و رسانه‌ها را با بازگویی این کار پر می‌کنیم که گویی«این منم طاووس علییّن شده»؛ اما اگر کسی که دوست ما نیست آن کار را انجام داد خود را به ندیدن و تغافل می‌زنیم.

وی با تأکید بر این‌که «نکته که عزت در دست خداوندست»، یادآور شد: خداوند در سوره آل عمران می‌فرماید « قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»( بگو : بار خدایا ، تویی دارنده ملک به هر که بخواهی ملک می‌دهی و ازهر که بخواهی ملک می‌ستانی هر کس را که بخواهی عزت می دهی و هر کس را که بخواهی ذلت می دهی همه نیکیها به دست توست و تو بر هر کاری توانایی). بنابراین کسی نمی تواند عزت خدادادی به یک شخص را از بین ببرد یا عزتی را که خداوند از او سلب کرده، به زور برای او فرض کند.

سید حسن خمینی با بیان این‌که «باید به اندازه قدرت خود، در زندگی مان انصاف داشته باشیم»، افزود: آن‌چه خداوند تقدیر کند پدید خواهد آمد، اما ما وظیفه داریم به انصاف برخورد کنیم. وی «مواسات(همدردی) با برادر مسلمان» را دومین عملی عنوان کرد که امام صادق(ع) به عنوان سخت ترین واجبات برای انسان برشمرده‌اند. وی در این زمینه گفت: بر اساس این توصیه اگر مشکلی از برادرمان نمی‌توانیم حل کنیم، ولو با یک لبخند یا همدردی باید همراه او باشیم و یکی از مشکلات امروز زندگی جامعه در امور شخصی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از عدم توجه به همین نکته است.

یادگار امام ادامه داد: اگر همه به چشم برادر به یکدیگر نگاه کنیم و همراه و هم سخن شویم، بسیاری از مشکلات از میان برداشته می شود؛ اما اگر کینه توزانه به مسائل نگاه کنیم، نتوانیم از گذشته‌ها عبور کنیم و اختلافات میان خودمان را حل کنیم مشکلات ادامه می‌یاید و این همان نکته‌ای است که امام صادق(ع) در روایت مذکور به آن اشاره می‌کنند.

وی سومین امری که امام صادق(ع) به عنوان واجب‌ترین امور از آن یاد کرده‌اند را «ذکر خدا در همه جا» ذکر کرد و گفت: گویی حضرت می‌دیدند که در میانه راه ممکن است کسانی که رهزن ایمان مردم هستند پیدا شوند؛ لذا هشدار می‌دهند که ذکر خدا فقط به تسبیح و ذکر زبانی نیست؛ گرچه این‌ها هم ذکر است و مورد قبول است، اما ایشان به عنوان عمل آنچه مدنظر خود مطرح می کنند آن است که وقتی با طاعت و معصیت خدا رو به رو می می شویم این ذکر انجام شود.

وی با توصیه به این‌که «یاد خدا را به عنوان یک سرمایه بزرگ از دل‌هایمان دور نکنیم»، اظهار کرد: در کنار مرقد مطهر امام جا دارد بگوییم که سرمایه بزرگ امام در طول زندگی که ایشان را از اقران شان متمایز می کرد توجه به خدا در تمام فراز و فرودهای زندگی بود؛ امام وقتی با طاعت و معصیت خدا رو به رو می شد با کسی شوخی نداشت، اگر وارد قیام و مبارزه می شد به همین خاطر بود، اگر با مردمان مواجه می شد از همین رو بود و همواره خدا را در زندگی مدنظر داشت.

یادگار امام تأکید کرد: بیاییم در این لحظات از خداوند بخواهیم که دل‌هایمان را به انصاف مزیّن کند و زبان، ذهن و جان مان را به همدردی و نوع دوستی تجمیل کند و ذکر خدا را در هر فراز و فرودی سرمایه ما قرار دهد. وی در پایان سخنان خود با قرائت دعای تحویل سال و آرزوی توفیق نظام جمهووری اسلامی و ملت ایران، نجات کشور از مشکلاتی همچون فقر، بیکاری و فساد را از خداوند مسألت کرد.

در این مراسم که با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و با شعرخوانی یکی از مداحان اهل بیت(ع) ادامه یافت، خانم دکتر فاطمه طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر خمینی نوه امام راحل، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، آیت الله سید محمد هاشمی، حجج اسلام سراج الدین موسوی، محمدعلی انصاری، قدرت الله علیخانی، محمد مقدم، محمدرضا رحمت، حمید انصاری و... حضور داشتند. همچنین سید حسین هاشمی استاندار تهران و فرماندار شهرری با حصور در حمر مطهر امام با یادگار امام دیدار کرده و و آغاز سال جدید را به وی تبریک گفتند.